Tags: ghid anaf, asigurari sociale de stat, asigurari sociale de sanatate
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent un ghid pentru persoanele care opteaza pentru plata contributiei de asigurari sociale si asigurari sociale de sanatate.
1. Persoanele fizice care pot opta pentru plata contributiei de asigurari sociale
Persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente si venituri din drepturi de proprietate intelectuala (cu exceptia veniturilor din exploatarea de catre mostenitori a drepturilor de proprietate intelectuala, remuneratiei reprezentand dreptul de suita, remuneratiei compensatorii pentru copia privata) din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, care au estimat pentru anul curent venituri nete a caror valoare cumulata este sub plafonul minim de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul II. Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate, pot opta pentru plata contributiei de asigurari sociale pentru anul curent.
Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul II. Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate, respectiv pana la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datoreaza contributia, se efectueaza prin cumularea urmatoarelor venituri care se estimeaza a se realiza in anul curent:
- veniturile nete si/sau a normelor anuale de venit din activitati independente;
- venitului brut realizat in baza contractelor de activitate sportiva;
- precum si a veniturilor nete din drepturi de proprietate intelectuala.
Institutia mentioneaza in ghid ca prin salariu de baza minim brut pe tara se intelege salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata aprobat prin Hotarare a Guvernului sau prin alte acte normative.
In anul 2021 salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata este de 2.300 lei lunar.
2. Cota de contributie de asigurari sociale datorata bugetului asigurarilor sociale de stat
Cota de contributii de asigurari sociale este de 25%.
3. Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale datorata de persoanele fizice care opteaza pentru plata contributiei de asigurari sociale
Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor care opteaza pentru plata acesteia o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere al Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul II. Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate.
Persoanele fizice care opteaza pentru plata contributiei de asigurari sociale isi aleg o valoare, reprezentand baza de calcul al contributiei de asigurari sociale, cel putin egala cu 12 salarii de baza minime brute pe tara, care constituie "venitul ales".
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare:
Achizitionam cereale si de la persoane fizice. Acestia emit borderouri de achizitii.
Putem inregistra in contabilitate aceste borderouri, pe baza carora sa facem plata, sau este necesar sa trimita factura prin SPV?
Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Cu ocazia inventarierii anuale a patrimoniului s-au facut propuneri de casare a unor investitii in curs de executie. Decizia comisiei de casare a fost aprobata in CA. Valoarea aprobata la casare a fost inregistrata pe cheltuieli in cont 6583 - active cedate si alte operatiuni de capital. In urma valorificarii s-au inregistrat venituri de cca. 1% din valoarea investiei in curs de executie, casata. Din punct de vedere fiscal cum trebuie incadrate la calculul impozitului pe profit...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O persoana juridica (SRL), platitoare de TVA, vinde tamplarie pvc in Romania unei persoane fizice germane. Marfa este pusa la dispozitia clientului in Romania, la sediul persoanei juridice. Transportul este comandat si platit de persoana fizica germana.
Firma de transport cere de la furnizor sa genereze codul UIT. Daca furnizorul genereaza codul UIT NU va considera ANAF vanzare la distanta cu obligativitatea de a se inregistra in OSS?
Cine solicita codul...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Suntem o societate comerciala care exploateaza terenuri agricole (cod CAEN 0111).
In luna iulie 2024 am primit de la firma de asigurari despagubiri pentru daunele provocate de grindina (cultura grau) suma de 104.444 lei.
Am facut urmatoarele operatiuni:
711 - 331 104444 (diminuare prod in curs de executie PN, pentru a nu influenta pretul de cost)
411/461 - 7581 104444 venituri din despagubiri
512 - 411/461 104444...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Administratorul societatii doreste sa distribuie dividendele din anul 2022 si 2023 in luna octombrie 2024, in suma de 400.000 lei. Va rog sa imi spuneti care sunt contributiile, ce documente trebuie sa intocmesca societatea si ce declaratii trebuie sa depun, termenele de declarare pentru societate si ce declaratii trebuie sa depun pentru persoana fizica. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Am primit pe mail factura atasata de la Institutul Francez, care nu are un CIF, ci doar un numar de identificare. Va rog sa-mi precizati daca Institutul Francez avea obligatia transmiterii facturii prin sistemul E-Factura. Va multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<