Tags: zile libere pentru parinti, decontarea indemnizatiei
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale anunta, printr-un comunicat de presa, ca parintii vor beneficia de zile libere platite pentru supravegherea copiilor pe perioada in care activitatile didactice din scoli, gradinite sau crese sunt limitate sau suspendate ca urmare a raspandirii coronavirusului SARS-COV-2.
Guvernul a decis, prin Ordonanta de Urgenta, ca zilele libere sa fie acordate unuia dintre parinti daca indeplineste, cumulativ, doua conditii: copiii au varsta de pana la 12 ani, respectiv de pana la 26 de ani daca au dizabilitati, si sunt inscrisi in cadrul unei unitati de invatamant sau de educatie anteprescolara, iar celalalt parinte nu beneficiaza, la randul sau, de zile libere.
Zile libere pot fi acordate si parintelui sau reprezentantului legal al copilului cu handicap grav nescolarizat sau celui care are in ingrijire, supraveghere si intretinere o persoana adulta incadrata in grad de handicap grav sau in grad de handicap grav cu asistent personal, doar in cazul in care activitatea serviciului de zi de care beneficiaza este limitata sau suspendata, prin dispozitie/decizie a autoritatii care are in administrare serviciul de zi, ca urmare a raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2.
Actul normativ stabileste si situatiile in care nu se poate solicita aceasta facilitate: daca parintele se afla concediu de crestere a copilului, ori este asistentul personal al unuia dintre copiii aflati in intretinere, daca parintele se afla in concediu de odihna sau fara plata, daca are raportul de munca suspendat in cazul intreruperii temporare a activitatii angajatorului sau daca nu realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru acordarea zilelor libere, parintele care va supraveghea copilul trebuie sa depuna la angajator o cerere, insotita de o declaratie pe propria raspundere a celuilalt parinte din care sa rezulte, printre altele, ca acesta nu a solicitat la locul sau de munca zile libere sau ca nu are contractul de munca suspendat pentru intreruperea temporara a activitatii angajatorului, precum si de o copie a certificatului de nastere al fiecarui copil sau a documentului care atesta calitatea de “parinte” in sensul prevazut de OUG si, daca este cazul, o copie a certificatului de incadrare in grad de handicap al copilului, ori adultului in varsta de pana la 26 ani.
Modelul cererii si al declaratiei pe proprie raspundere urmeaza sa fie stabilite prin ordin al ministrului Muncii si Protectiei Sociale, la propunerea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, si vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei.
Angajatorul este obligat sa acorde zilele libere solicitate in baza Ordonantei de Urgenta. Refuzul constituie contraventie si se va sanctiona de catre inspectorii de munca cu amenda intre 1.000 si 2.000 lei pentru fiecare persoana pentru care refuza acordarea zilelor libere, fara a depasi valoarea cumulata de 20.000 de lei. Aceasta prevedere intra in vigoare in termen de 30 de zile de la publicarea OUG in Monitorul Oficial.
Indemnizatia pentru fiecare zi libera este de 75% din salariul de baza corespunzator unei
zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat. Acest drept va fi platit de catre angajator si este supus impozitarii si platii contributiilor de asigurari sociale, de asigurari sociale de sanatate, precum si platii contributiei asiguratorii pentru munca, pentru veniturile din salarii si asimilate acestora.
Pentru decontarea sumelor pentru plata indemnizatiei, angajatorul depune cerere la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene sau a municipiului Bucuresti in a carei raza teritoriala isi desfasoara activitatea angajatorul sau sucursala/punctul de lucru al acestuia, insotita de documente justificative privind indeplinirea conditiilor de decontare a indemnizatiei.
Cererea si documentele justificative se transmit electronic sau in format letric, in cel mult 30 zile de la data efectuarii platii contributiilor si impozitelor aferente indemnizatiei, iar decontarea sumelor platite cu titlu de indemnizatie se face in termen de 15 zile calendaristice de la data inregistrarii documentelor.
Procedura de decontare, documentele justificative si modelul acestora urmeaza sa se stabileasca prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca ce se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Pentru depunerea in format electronic, modelele de cereri si formulare electronice se publica pe platforma aici.gov.ro.
Actul normativ mai prevede ca in cazul angajatilor din sistemul national de aparare, ordine publica si siguranta nationala, din penitenciare si din unitatile sanitare publice zilele libere se acorda doar familiilor monoparentale.
In cazul in care ambii parinti isi desfasoara activitatea intr-unul din aceste domenii, doar unul dintre acestia are dreptul la o majorare acordata suplimentar drepturilor salariale, in cuantum de 75% din salariul de baza / salariul de functie / solda de functie corespunzatoare unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, corespunzator numarului de zile lucratoare din perioada in care activitatile didactice sunt limitate sau suspendate, pe baza unei cereri insotite de declaratia celuilalt parinte ca nu beneficiaza de aceasta majorare. Cererea si declaratia se depun la angajator in luna curenta pentru luna anterioara.
Prevederile Ordonantei de Urgenta se aplica tuturor angajatilor din sectorul public si privat, pe toata perioada de limitare sau suspendare a cursurilor in unitatea de invatamant sau a activitatii serviciilor de zi destinate persoanelor cu handicap, pe perioada starii de alerta si dupa incetarea acesteia, dar nu mai tarziu de finalizarea cursurilor anului scolar 2020 - 2021.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Societatea cu sediul in Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, a efectuat un import de bunuri din Japonia. Transportul s-a facut pe cale maritima pana in Constanta si a fost platit de catre partenerul din Japonia, cu exceptia taxelor de depozitare a marfii in portul din Constanta, care au fost facturate de catre tramsportator, firmei din Romania. Factura emisa de catre transportator, care este o societate inregistrata in scopuri de tva in Danemarca, a fost emisa cu TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a omis depunerea declaratiei 100 aferenta trimestrului 4 2023, ce avea termen depunere 25.06.2023. Cum se poate trimite declaratia... am incercat sa o trimit in 25.07, imi apare la recipisa cu erori globale si ca nu pot fi depuse 2 declaratii cu acelasi termen de scadenta. Multumesc, astept o solutie pentru a remedia cat mai repede omisiunea.<br />
</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a infiintat o asociere in participatie intre o societate comerciala platitoare de impozit pe profit si o persoana fizica. Persoana juridica are obligatia de a tine evidenta contabila si de a face calculul impozitului pentru persoana fizica.<br />
Potrivit art. 125 (8) cod fiscal in cazul asocierilor dintre o persoana juridica contribuabil potrivit titlului II - Impozitul pe profit - si o persoana fizica sau orice alta entitate - asociere fara personalitate juridica...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O companie cu sediul in Romania (A), vinde bunuri catre o companie din Japonia (B). Compania din Japonia (B) va factura bunurile catre o alta companie din Romania (C).<br />
Fizic bunurile nu vor parasi teritoriul national, fiind livrate de la compania A catre compania C.<br />
Cum tratam aceasta operatiune din punct de vedere al TVA, factura catre compania C din Romania fiind emisa de catre compania B din Japonia.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Conform art. 105, alin.(3) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, in situatiile in care prejudiciul nu a fost recuperat de ocolul silvic care asigura serviciile silvice sau administrarea fondului forestier, potrivit dispozitiilor OG nr. 92/2003 privind codul de procedura fiscala... acesta se recupereaza... de catre organele fiscale competente subordonate ANAF...<br />
<br />
Ce inseamna recuperarea prejudiciului potrivit OG privind codul de procedura fiscala? La ce se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Va rugam sa ne ajutati sa clarificam obligativitatea, importanta si procedura de intocmire a unui registru de intrari-iesiri in cadrul unei societati comerciale. Poate fi intocmit doar in format electronic? Pot exista consecinte de amenda in situatia in care nu sunt inregistrate chiar toate documentele emise/primite in cadrul societatii? Multumesc!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<