Tags: legea 282/2020, masuri de sprijin, oug 132/2020
Legea nr. 282/2020 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1201 din 09 decembrie 2020.
Conform actului normativ care a intrat in vigoare din 12 decembrie, a fost aprobata OUG nr. 132 din 7 august 2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca.
Principalele prevederi ale Legii nr. 282/2020:
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. I. -
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132 din 7 august 2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 720 din 10 august 2020, cu modificarile si completarile ulterioare, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul 1, alineatele (1) - (5), (9), partea introductiva a alineatului (11) si alineatul (14) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"
Art. 1. -
(1) Prin derogare de la prevederile art. 112 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in conditiile legii, in cazul reducerii temporare a timpului de munca, determinate de instituirea starii de urgenta/alerta/asediu, in conditiile legii, pe perioada starii de urgenta/alerta/asediu, precum si pe o perioada de pana la 3 luni de la data incetarii ultimei perioade in care a fost instituita starea de urgenta/alerta/asediu, angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de munca a salariatilor cu cel mult 50% din durata zilnica, saptamanala sau lunara, prevazuta in contractul individual de munca, cu informarea si consultarea sindicatului, a reprezentantilor salariatilor sau a salariatilor, dupa caz, anterior comunicarii deciziei salariatului.
(2)
Reducerea timpului de munca in conditiile prevazute la alin. (1) se stabileste prin decizia angajatorului, pentru o perioada de cel putin 5 zile lucratoare, lunar, angajatorul avand obligatia de stabilire a programului de munca pentru intreaga luna. Reducerea timpului de munca se aplica si in cazul programului de munca in ture, precum si in cazul programului de munca inegal.
(3) Decizia angajatorului privind reducerea timpului de munca, programul de lucru, modul de repartizare a acestuia pe zile si drepturile salariale aferente se comunica salariatului cu cel putin 5 zile inainte de aplicarea efectiva a masurii.
(4) Pe durata reducerii timpului de munca in conditiile prevazute la alin. (1), salariatii afectati de masura beneficiaza de o indemnizatie de 75% din diferenta dintre salariul de baza brut lunar prevazut in contractul individual de munca si salariul de baza brut lunar aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de munca, in completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat.
(5) Indemnizatia prevazuta la alin. (4) este suportata de angajator, din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri si cheltuieli al acestuia, si se achita la data platii salariului aferent lunii respective, urmand a se deconta, in cel mult 5 zile de la emiterea deciziei prevazute la art. 11 alin. (4), din bugetul asigurarilor pentru somaj dupa indeplinirea de catre angajator a obligatiilor declarative si de plata aferente veniturilor din salarii si asimilate salariilor din perioada pentru care se face solicitarea in conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Procedura de decontare a sumelor se stabileste prin hotarare a Guvernului.
. . . . . . . . . .
(9) Pe perioada de aplicabilitate a masurii prevazute la alin. (1) sunt interzise angajarea de personal pentru prestarea unor activitati identice ori similare cu cele prestate de catre salariatii al caror timp de munca a fost redus, precum si subcontractarea de activitati desfasurate de salariatii al caror timp de munca a fost redus. Interdictia se raporteaza la nivel de filiala, sucursala sau alte sedii secundare definite de Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
. . . . . . . . . .
(11) Angajatorul poate dispune masura reducerii timpului de munca in conditiile prevazute la alin. (1) si (2), cu respectarea prevederilor art. 41 alin. (3) lit. f) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si poate solicita decontarea indemnizatiei prevazute la alin. (4) daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
. . . . . . . . . .
(14) Prin exceptie de la prevederile alin. (10), in cazul angajatorilor care aplica masura de la alin. (1), acordarea de bonusuri, la salariul de baza, pentru structura de management a angajatorului, se efectueaza dupa finalizarea perioadei de aplicare a masurii."
2. Dupa articolul 1 se introduce un nou articol, articolul 11, cu urmatorul cuprins:
"
Art. 11. -
(1) In vederea decontarii sumelor solicitate potrivit art. 1 alin. (11), angajatorul trebuie sa depuna o cerere insotita de urmatoarele documente:
a) copie a deciziei privind reducerea timpului de munca, semnata de angajat ca a luat la cunostinta;
b) balanta lunara de verificare, pentru perioada prevazuta la art. 1 alin. (11) lit. b);
c) un acord incheiat cu reprezentantii sindicatului din cadrul unitatii sau, in cazul in care nu exista un sindicat, cu reprezentantii salariatilor, referitor la procentul din numarul de salariati pentru care s-a dispus reducerea timpului de munca;
d) lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de indemnizatia prevazuta la art. 1 alin. (4);
e) copie a documentelor de plata a salariilor, cu evidentierea platii indemnizatiei.
(2) Cererea de decontare si documentele prevazute la alin. (1) se depun de catre angajator, in format electronic sau in format letric, pana la data de 25 a fiecarei luni pentru plata indemnizatiei din luna anterioara, la agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana, precum si a municipiului Bucuresti, in raza careia isi are sediul social.
(3) In situatia in care cererea este depusa de catre angajator la o data ulterioara celei prevazute la alin. (2), suma aferenta lunii pentru care se face solicitarea se deconteaza in luna urmatoare.
(4) Agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in urma verificarii documentelor depuse de catre angajator, emit o decizie, in cel mult 5 zile de la depunerea corecta a documentelor, in care se precizeaza ca sunt respectate de catre angajator conditiile prevazute la art. 1 alin. (11)."
3. La articolul 2, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 2. -
(1) Prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, perioadele in care persoanele beneficiaza de reducerea timpului de munca si de indemnizatia prevazuta la art. 1 alin. (4) constituie stagiu asimilat in sistemul asigurarilor pentru somaj si se ia in calcul la stabilirea stagiului de cotizare de minimum 12 luni in ultimele 24 de luni premergatoare datei inregistrarii cererii pentru indemnizatia de somaj acordata potrivit Legii nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare."4. La articolul 3, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 3. -
(1) In cazul reducerii timpului de munca, determinata de situatiile prevazute la art. 1 alin. (1), pe perioada stabilita potrivit prevederilor art. 1 alin. (1), profesionistii, astfel cum sunt reglementati de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, precum si persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare, beneficiaza, la cerere, in baza declaratiei pe propria raspundere, de o indemnizatie lunara de 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020, cu modificarile si completarile ulterioare."
5. La articolul 6, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
(2) Suma prevazuta la alin. (1) se acorda, in ordinea depunerii solicitarilor, pana la 31 decembrie 2020, din bugetul asigurarilor de somaj, prin ANOFM, in limita fondurilor alocate cu aceasta destinatie, angajatorilor, pentru angajatii care au lucrat in regim de telemunca in perioada starii de urgenta sau a starii de alerta pentru cel putin 15 zile lucratoare."
Art. II. -
In termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Hotararea Guvernului nr. 719/2020 pentru aprobarea procedurii de decontare si de plata a sumelor acordate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 794 din 31 august 2020, se modifica in mod corespunzator.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Scutirea de la impozitarea dividendelor
Intrebare:
Atunci cand se schimba structura actionariatului, iar noul actionar face parte tot din acelasi grup, se va datora impozit la plata dividendelor urmatoare, in situatia in care acestea sunt distribuite la mai putin de un an de la schimbarea actionarului? Procentul de detinere este peste pragul prevazut de lege.
Va rog sa ma ajutati cu textul de lege.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Facturare servicii curatenie. Cod CAEN
Intrebare:
Imobilul detinut de catre societate are 2 nivele si fiecare nivel este inchiriat unei alte persoane juridice. Doamna care face curatenie in intregul imobil este angajata la societatea care este proprietara imobilului. Proprietara poate factura servicii de curatenie catre chiriasi chiar daca nu are CAEN 8121 autorizat pentru acest serviciu? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare deplasare salariat - mic dejun facturat separat de cazare
Intrebare:
In ultimul timp, hotelurile incarca facturile de cazare in spv cu micul dejun separat, caruia ii dau si o valoare. Politica noastra interna prevede o limita maxima de cazare, indiferent daca are sau nu mic dejun. Cum tratez micul dejun din factura? Cheltuiala de deplasare sau avantaj in natura? Mentionez ca acordam diurna maxim deductibila. In cazul in care este considerat avantaj in natura, imi puteti spune cum se inregistreaza in contabilitate, va rog? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Data facturarii serviciilor de inchiriere
Intrebare: O societatea comerciala platitoare de TVA proprietara a unui imobil semneaza un contract de inchiriere in calitate de proprietar cu un client chirias . Facturarea si plata chiriei prevazuta in contract se face in maxim 5 zile dupa finalizarea unui trimestru pentru perioada de inchiriere aferenta trimestrului expirat. Cand ia nastere faptul generator si care este exibilitatea TVA aferenta chiriei facturate?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Capitalizare lucrari prestate de terti
Intrebare: Un furnizor extern din Anglia ne-a prestat servicii marcaj curte + depozit. Valoarea facturii este de 14000 eur. Care este monografia contabila pentru inregistrarea facturii? Este pur si simplu o cheltuiala in luna cont 628 sau poate fi considerat serviciul, o imbunatatire, poate fi tratat ca un mijloc fix?? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<