Tags: obligatii angajatori, munca pe canicula, conditii
Conform OUG 99/2000 angajatorii sunt obligati, ca in perioadele cu temperaturi extreme, sa acorde o anumita cantitate de apa.
Poate angajatorul sa acorde o suma de bani angajatilor, cu care acestia sa isi cumpere apa necesara? Se platesc contributii pentru aceste sume acordate? Multumesc
Raspunsul consilierului juridic Gabriela Dita:
Conform art. 4 din OUG 99/2000, in perioadele cu temperaturi ridicate extreme, in sensul art. 1, angajatorii trebuie sa asigure urmatoarele masuri minimale:
A. Pentru ameliorarea conditiilor de munca:
a) reducerea intensitatii si ritmului activitatilor fizice;
b) asigurarea ventilatiei la locurile de munca;
c) alternarea efortului dinamic cu cel static;
d) alternarea perioadelor de lucru cu perioadele de repaus in locuri umbrite, cu curenti de aer.
B. Pentru mentinerea starii de sanatate a angajatilor:
a) asigurarea apei minerale adecvate, cate 2-4 litri/persoana/schimb;
b) asigurarea echipamentului individual de protectie;
c) asigurarea de dusuri.
In perioadele cu temperaturi extreme angajatorii trebuie sa ia toate masurile prevazute de Legea 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca pentru asigurarea conditiilor de microclimat la locul de munca in limitele prevazute de normele generale de protectie a muncii.
Masurile pentru asigurarea conditiilor de microclimat la locul de munca vor fi stabilite de angajator, impreuna cu reprezentantii sindicatelor sau, dupa caz, cu reprezentantii alesi ai salariatilor. In unitatile in care functioneaza comitetele de securitate si sanatate in munca masurile vor fi stabilite de acestea.
Angajatorul are obligatia de a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor in toate aspectele legate de munca (art. 6 alin. (1) din Legea 319/2006).
In cazul in care un angajator apeleaza la servicii externe, acesta nu este exonerat de responsabilitatile sale in acest domeniu.
Conform art. 25 alin. (1) din Codul fiscal, pentru determinarea rezultatului fiscal sunt considerate cheltuieli deductibile cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare, precum si taxele de inscriere, cotizatiile si contributiile datorate catre camerele de comert si industrie, organizatiile patronale si organizatiile sindicale.
Conform punctului 13 alin. (2) lit. a) din Normele metodologice de aplicare a Legii 227/2015 privind Codul fiscal aprobate prin HG 1/2016, in aplicarea prevederilor art. 25 alin. (1) din Codul fiscal, sunt cheltuieli deductibile la calculul rezultatului fiscal si cheltuielile reglementate prin acte normative in vigoare.
De exemplu:
a) cheltuielile efectuate pentru securitate si sanatate in munca, potrivit legii.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Interzicerea practicilor comerciale neloiale
Intrebare:
Societatea noastra plateste lunar catre clientii sai (majoritatea companii de retail) o suma care este prevazuta de conditiile comerciale incheiate cu acestia (% negociat cu fiecare dintre parteneri).
Aceasta suma nu are in spate nicio contraprestatie si nici nu este o reducere acordata in urma atingerii unui target, reprezentand in fapt taxa de raft perceputa de clientii nostri (de ex. ptr. expunerea produselor noastre pe rafturile lor).
Mentionam ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regimul fiscal si tratamentul contabil al comertului cu deseuri
Intrebare:
Firma noastra are ca obiect de activitate secundar:
3811: colectarea deseurilor nepericuloase si
4677: comert cu ridicata al deseurilor si resturilor.
Dorim sa cumparam deseuri de la furnizori interni (din RO) si sa le vindem la un client din Polonia.
Va rog sa ne ajutati cu inregistrarile (monografie contabila) si declaratiile de depus atat in calitate de cumparator (colector) de pe piata interna, cat si ca vanzator catre un...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regimul contabil al diferentelor de impozite stabilite in urma inspectiei fiscale
Intrebare:
In urma inspectiei fiscale, s-a stabilit suplimentar de plata tva in suma de 35.927 lei si impozit pe profit de 24.173 lei. Din suma de 35.927 lei, 11.436 lei, reprezinta tva de plata stabilit ca urmare a inregistrarii eronata in registru jurnal de cumparari a unei facturi, iar din suma de 24.173 lei (impozit pe profit) suma de 9.630 lei este aferenta acestei facturii. Mentionez ca RIF-ul a fost finalizat in luna martie 2025, iar perioada controlata a fost pentru anul martie 2019 -...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Provizioane pentru litigii
Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu calculul actualizarii cu rata inflatiei a sumei de 12.607 lei, perioada 02.07.2024 - 27.02.2025. La calcul ma raportez la Rata anuala a indicelui preturilor de consum comunicat de INS?
ian.24 - 7,4
feb.24 - 7,2
mar.24 - 6,6
apr.24 - 5,9
mai.24 - 5,1
iun.24 - 4,9
...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Venituri din strainatate. Chirii Ungaria
Intrebare:
Persoana fizica are in proprietate un imobil in Ungaria. Acest imobil este inchiriat catre o persoana fizica.
Persoana fizica a obtinut venituri in anul 2021 in suma de 1.000.000 HUF si a platit impozit 150.000 HUF. Avem dovada platii impozitului platit in Ungaria, emisa de autoritatile Ungare.
Intrebarea este daca trebuie sa mai plateasca impozit si in Romania sau se acorda credit fiscal conform conventiei de evitare a dublei impuneri?
...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<