Tags: contract de management, societate comerciala
Societatea noastra a incheiat un contact de management cu o societate comerciala SRL, contract in care scrie ca "managerul", adica prestatorul, are atributii de genul: organizeaza selectarea si angajarea personalului, negociaza contractul colectiv de munca, reprezinta societatea in relatiile cu terte persoane fizice si juridice, coordoneaza activitatea personalului in toate departamentele, efectueaza supravegherea de piata a activitatii societatii, concepe, analizeaza si aplica strategii si politici economice pentru a indeplinii obiectivele si criteriile de performanta angajate, organizeaza si gestioneaza activitatea societatii.
As vrea sa stiu daca un astfel de contract de management poate fi asimilat contractului de munca, si daca da ce taxe si contributii ar trebui sa retin. Un astfel de contract poate fi numit contract de management?
Raspunsul consilierului juridic Rodica Mantescu:
In privinta activitatilor dependente, contractul de management cu o persoana fizica este reglementat de lege in cazul institutiilor publice sau in cazul unei entitati private la nivelul caruia functiile sunt asimilate unei institutii publice cum ar fi o institutie medicala privata, o unitate de invatamant privata, etc.
In practica se mai incheie contracte de management pentru directori/administratori la o societate.
In privinta activitatilor independente, contractul de management poate fi incheiat doar cu o persoana fizica autorizata.
In situatia expusa nu este posibila incheierea unui contract de management cu o persoana fizica neautorizata intrucat legea nu prevede o astfel de posibilitate.
Astfel, regula este aceea ca munca dependenta se presteaza in baza unui contract individual de munca si doar daca un act normativ prevede ca o anumita functie poate fi ocupata in baza unui alt tip de contract se poate incheia alt tip de contract. Spre exemplu, in cazul directorilor la societatile pe actiuni legea prevede ca acestia isi vor desfasura activitatea in baza unui contract de mandat.
Atributiile enumerate in intrebare sunt atributii ce pot fi prestate doar in baza unui contract individual de munca daca activitatea este dependenta intrucat nu exista o prevedere legala care sa stabileasca ca acestea pot fi prestate in baza unui contract de management.
Daca activitatea este independenta persoana fizica trebuie sa se autorizeze si sa incheie contractul de management in calitate de persoana fizica autorizata. In acest caz, in care activitatea este independenta, beneficiarul contractului nu trebuie sa calculeze, retina sau declare taxe. Acestea sunt in sarcina persoanei fizice in calitate de persoana fizica autorizata care realizeaza venituri din activitati independente.
Activitatea trebuie sa fie analizata prin prisma criteriilor de independenta prevazute de Codul fiscal.
O activitate este independenta daca sunt indeplinite cel putin 4 dintre urmatoarele criterii prevazute de art. 7 din Codul fiscal si anume:
persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;
persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii;
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Pentru majoritatea livrarilor de produse finite, clientii nostri isi organizeaza transportul prin diversi transportatori. In multe situatii camionul / masina care ridica marfa de la noi nu este cea care o livreaza. Marfa este descarcata intr-unul sau mai multe Hub-uri din RO, pana ajunge in camionul care paraseste RO. Pentru generarea codului UIT este OK sa trecem camionul care vine la noi la incarcare, iar mai apoi daca marfa este mutata cine face update la aceasta informatie? Noi sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea a trecut de la impozit pe venit la impozit pe profit la 01.01.2023. La 31.12.2023 inregistreaza in D101 la rd. 40, pierdere fiscala de 5637 ron. La 30.03.2024 inregistreaza profit impozabil in valoare de 4418 ron. Calculul pentru impozitul pe profit aferent trim. I 2024: determinare suma neimpozabila prin recuperarea pierderii fiscale - 4418 x 70% = 3092 ron; determinare suma impozabila pt trim I 2024 - 4418 - 3092 = 1326 ron; impozit pe profit aferent trim. I 2024 - 1326 x 16% = 212...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a achizitionat un autobuz, a obtinut toate licentele si dorim sa efectuam transport international de persoane. Facem numai curse ocazionale pentru diferite grupuri de persoane, nu avem curse regulate. Ce cote de TVA folosim daca: - facem curse in interiorul tarii? - facem curse in Uniunea Europeana? - facem curse extracomunitare (ex. Serbia)? Comenzile sunt facute in majoritatea cazurilor de persoane fizice, parohii, deci neplatitori de TVA.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Achizitie produse - materiale pentru design, in valoare de aproximativ 80 E, de pe platforma Emag. Firma nu are cod special de TVA. Factura primita este emisa de catre o SC din Slovacia inregistrata ca platitoare tva, este in Vies (nu are si cod tva in Ro) si contine tva 19%. Este obligatoriu ca firma din Romania sa solicite cod special pentru achizitii intracomunitare in urma acestei achizitii? Care sunt obligatiile fiscale? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea X, platitoare de TVA, aplica regimul special pentru aur de investitii prevazut la art. 313 din Codul fiscal, operatiuni scutite. Bunurile indeplinesc conditiile de la art. 313, alin. 1, lit a, sunt aprovizionate pe factura de la societate de amanet (trasabilitatea la aceasta societate este foarte clara, contract, proprietate prin neplata, vanzare). Societatea X vinde aurul de investitii in regim en-detail, valoarea veniturilor realizate fiind inregistrata pe analitic distinct, la fel...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem situatii in care producem piese, le trimitem in Germania pentru o prelucrare suplimentara la furnizorul X, dupa care X trimite piesele la firma noastra din Germania, care le trimite la clientul final. Factura de vanzare catre clientul final o facem de pe firma din RO. Facem acest lucru pentru a scuti costurile suplimentare de transport de la furnizorul X inapoi in Ro si apoi catre clientul final, care este tot in Germania. In acest caz este suficient sa cream un cod UIT pentru avizul cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<