Tags: decont cheltuieli, factura, bon fiscal
Ce risca o firma care plateste un decont de cheltuieli unui angajat care a pierdut facturile si bonurile fiscale in original? Decontul de cheltuieli ca document justificativ este in original, insa facturile si bonurile fiscale aferente doar in copie. Specialistul nostru ne va arata cum se procedeaza in aceasta situatie.
Expertul contabil Vera Constantin ne arata ca, potrivit prevederilor art. 6 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, orice operatiune economico-financiara realizata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
Documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au inregistrat in contabilitate.
Potrivit OMFP 2634/2015 documentele justificative trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente principale:
- denumirea documentului;
- denumirea/numele si prenumele si, dupa caz, sediul persoanei juridice/adresa persoanei fizice care intocmeste documentul;
- numarul documentului si data intocmirii acestuia;
- mentionarea partilor care participa la efectuarea operatiunii economico-financiare (cand este cazul);
- continutul operatiunii economico-financiare si, atunci cand este necesar, temeiul legal al efectuarii acesteia;
- datele cantitative si valorice aferente operatiunii economico-financiare efectuate, dupa caz;
- numele si prenumele, precum si semnaturile persoanelor care raspund de efectuarea operatiunii economico-financiare.
In cuprinsul oricarui document emis de catre o entitate trebuie sa se mentioneze si elementele prevazute de legislatia in domeniu, respectiv forma juridica, codul de identificare fiscala si capitalul social, dupa caz.
Documentele care stau la baza inregistrarilor in contabilitate pot dobandi calitatea de document justificativ numai in conditiile in care furnizeaza toate informatiile prevazute de normele legale in vigoare.
Pentru a putea fi inregistrate in contabilitate, operatiunile economico-financiare trebuie sa fie justificate cu documente originale sau reconstituite.
Potrivit art. 26 din legea contabilitatii, in caz de pierdere, sustragere sau distrugere a documentelor contabile se vor lua masuri de reconstituire a acestora in termen de maximum 30 de zile de la constatare.
Potrivit art. 319 alin. (29) din Codul fiscal semnarea si stampilarea facturilor nu constituie elemente obligatorii. Acestea sunt doar elemente personalizate care sa ne ateste ca
factura este originala.
In cazul pierderii, sustragerii sau distrugerii exemplarului original al facturii, beneficiarul trebuie sa solicite emitentului un duplicat al facturii, pe care se mentioneaza ca inlocuieste factura initiala.
In cazul facturilor emise pe suport hartie, duplicatul poate fi o factura noua emisa de furnizor/prestator, care sa cuprinda aceleasi date ca factura initiala si pe care sa se mentioneze ca este duplicat si ca inlocuieste factura initiala sau, o fotocopie a facturii initiale, pe care furnizorul/prestatorul mentioneaza ca este duplicat si ca inlocuieste factura initiala.
Referitor la deducerea cheltuielii, in masura in care exista un
ordin de deplasare pe numele salariatului respectiv, semnat de conducerea societatii, se poate considera ca s-au efectuat cheltuieli in scopul activitatii firmei, daca puteti concluziona acest lucru din analiza cheltuielilor efectuate in baza facturilor reconstituite.
Deducerea TVA, de asemenea, se poate face numai in masura in care reconstituiti facturile respective, ce vor purta mentiunea conform cu originalul din partea furnizorului.
Referitor la bonurile fiscale in copie, avand in vedere ca nu se pot reconstitui, o confirmare de sold si rulaj cu societatea respectiva, cu confirmarea platilor si facturilor poate fi o dovada a achitarii datoriei, pentru care veti inregistra corespunzator si in contabilitatea societatii dvs.
In lipsa documentelor justificative, platile respective pot fi considerate drept avansuri spre decontare, iar ulterior sa fie recuperate de la salariat, prin depunere de numerar in casierie sau direct in contul bancar al societatii.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitia si revanzarea brazilor de Craciun
Intrebare:
Societatea noastra doreste sa achizitioneze de la o persoana fizica, fara nicio forma de organizare, brazi in vederea revanzarii lor catre alte societati. Care sunt documentele care trebuie sa le folosim? Este suficient borderoul de achizitie pentru intrare in gestiune? Pentru iesirea din gestiune este suficienta factura? In opinia noastra, acesti brazi nu intra in sfera materialului lemnos, este corecta abordarea noastra?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Obligatia de inregistrare in scopuri de TVA pentru tranzactii intracomunitare
Intrebare:
O societate cod caen 2562 cu un singur angajat, doreste sa prestezi servicii de sudura pe teritoriul Olandei. Care este posibilitatea de a emite factura cu tva 0 (taxare inversa), firma este neplatitoare de TVA in tara, iar beneficiarul este persoana impozabila (cu TVA verificat in vies). Daca obtine cod de TVA intracomunitar poate factura cu taxare inversa, prestarea de serviciu este in Olanda? Care este modalitatea si ce presupune acest cod?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<In Sistemul RO e-Transport se declara doar componenta de transport rutier
Intrebare:
Ne confruntam cu doua situatii distincte in ceea ce priveste emiterea codului UIT, unde avem nevoie de consultanta dumneavoastra:
- soseste din spatiul unional o marfa - achizitie (piese de schimb) pentru o nava sub pavilion Malta: furnizor din UE, cumparator din UE. Nava se afla la cheu in Romania pentru reparatii. Documentele comerciale se vor intocmi astfel: furnizor companie europeana (inregistrata in Germania) - destinatar (in CMR) nava sub pavilion Malta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Obligatia de emitere a facturilor
Intrebare:
Daca noi vindem giftcarduri online prin intermediul site-ului nostru conectat la o alta platforma si nu avem posibilitatea de a controla informatiile colectate si nici modalitatea de a emite factura automat, neavand toate informatiile necesare, ce putem face? Cum putem declara veniturile? Avand in vedere ca datele colectare sunt doar numele si prenumele, adresa de email si suma platita. Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<