Tags: codul fiscal, corectarea documentelor fiscal-contabile, factura
Contribuabili persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA trebuie sa tina cont de principalele reglementari in vigoare referitoare la corectarea informatiilor inscrise in facturi sau alte documente care tin loc de facturi. Codul Fiscal prevede la art. 159 temeiul legal in baza caruia se pot corecta informatiile din documentele fiscal-contabile.
Documentul care tine loc de
factura este definit ca fiind documentul emis pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in conformitate cu obligatiile impuse de un acord sau tratat la care Romania este parte, care contine cel putin informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) Codul fiscal.
Modalitati de corectare a documentelor
Corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura se efectueaza astfel:
- in cazul in care documentul nu a fost transmis catre beneficiar, acesta se anuleaza si se emite un nou document;
- in cazul in care documentul a fost transmis beneficiarului, fie se emite un nou document care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din documentul initial, numarul si data documentului corectat, valorile cu semnul minus, iar pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite un nou document continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite un document cu valorile cu semnul minus in care se inscriu numarul si data documentului corectat.
In situatiile in care baza de impozitare a TVA se ajusteaza potrivit prevederilor prevazute la art. 138 Codul fiscal, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.
Daca o persoana impozabila a emis facturi aplicand regimul de taxare si ulterior intra in posesia documentelor justificative care ii dau dreptul la aplicarea unei scutiri de TVA prevazute la art. 143, 144 sau 144 indice 1 Codul fiscal, aceasta poate corecta facturile emise, conform prevederilor conform prevederilor art. 159 alin. (1) lit. b Codul fiscal, aplicand regimul de scutire corespunzator operatiunilor realizate.
Corectarea documentelor in cazul unei inspectii fiscale
Persoanele impozabile care au fost supuse unui control fiscal si au fost constatate si stabilite erori in ceea ce priveste stabilirea corecta a taxei colectate, fiind obligate la plata acestor sume in baza actului administrativ emis de autoritatea fiscala competenta, pot emite facturi de corectie catre beneficiari. Beneficiarii au drept de deducere a taxei inscrise in aceste facturi in limitele si in conditiile stabilite la art. 145 - 147 indice 1 Codul fiscal.
Organele de inspectie fiscala vor permite deducerea TVA in cazul in care documentele controlate aferente achizitiilor nu contin toate informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) Codul fiscal sau/si acestea sunt incorecte, daca pe perioada desfasurarii inspectiei fiscale la beneficiar documentele respective vor fi corectate de furnizor/prestator.
Atentie!
Furnizorul/Prestatorul are dreptul sa corecteze anumite informatii din factura care sunt obligatorii potrivit art. 155 alin. (5) Codul fiscal, care au fost omise sau inscrise eronat, dar care nu sunt de natura sa modifice baza de impozitare si/sau taxa aferenta operatiunilor ori nu modifica regimul fiscal al operatiunii facturate initial, chiar daca a fost supus unei inspectii fiscale. Aceasta factura va fi atasata facturii initiale, fara sa genereze inregistrari in decontul de taxa al perioadei fiscale in care se opereaza corectia, nici la furnizor/prestator, nici la beneficiar.
Furnizorii/Prestatorii care emit facturi de corectie dupa inspectia fiscala, in conformitate cu prevederile art. 159 alin. (3) Codul fiscal, vor inscrie aceste facturi in jurnalul pentru vanzari intr-o rubrica separata, care vor fi preluate de asemenea intr-o rubrica separata din decontul de taxa, fara a avea obligatia sa colecteze TVA inscrisa in respectivele facturi.
Pentru a evita situatiile de abuz si pentru a permite identificarea situatiilor in care se emit facturi dupa inspectia fiscala, in cuprinsul acestor facturi furnizorii/prestatorii vor mentiona ca sunt emise dupa inspectia fiscala. Beneficiarii vor avea dreptul de deducere a TVA inscrise in aceste facturi in limitele si in conditiile stabilite la art. 145 - 147 indice 1 Codul fiscal, taxa fiind inscrisa in rubricile din decontul de taxa aferente achizitiilor de bunuri si servicii. Emiterea facturilor de corectie nu poate depasi perioada prevazuta la art. 147 indice 1 alin. (2) Codul fiscal, respectiv 5 ani.
De retinut! Prevederile privind corectarea documentelor stipulate la art. 159 Codul fiscal se aplica numai de catre persoanele inregistrate in scopuri de TVA in Romania. In cazul persoanelor care nu sunt inregistrate si nu au obligatia inregistrarii in scopuri de TVA in Romania, se aplica prevederile art. 155 alin. (11) Codul fiscal.
*
Temeiul legal:
- art. 159 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
- pct. 81 indice 2 din Hotararea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea normelor metodologice privind aplicarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Declaratia 205 dividende
Intrebare:
In anul 2023 societatea a repartizat dividende aferente anului 2022 in valoare de 10 000 lei la care s-a achitat impozit = 800 lei, dar nu s-au achitat efectiv dividendele nete.
Pe declaratia 205 s-a declarat: dividende distrivuite = 10 000 lei, dividende platite = 0 lei, impozit dividende = 800 lei.
In anul 2024 nu s-au efectuat distribuiri de dividende si s-au achitat dividendele nete ramase neachitate = 9200 lei.
Pe declaratia 205 pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Monografie contabila si transpunere in SAF-T import bunuri
Intrebare:
Societatea X importa in luna 03.2025 ambalaje din China si primeste tot in luna martie DVI-ul si o preavizare de plata de la comisionarul vamal cu tva-ul de plata in vama, taxe vamale si comision plata datorie vamala. In luna 05.2025 primeste de la comisionarul vamal factura cu taxe si impozite (Duty & Tax Invoice) cu TVA-ul aferent importului si comisionul plata datorie in vama + TVA.
1. Va rog sa imi prezentati monografia contabila;
2. Pe...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Termen declarare impozit pe constructii (taxa pe stalp)
Intrebare:
Societatea noastra trebuie sa plateasca "taxa pe stalp". Am inteles ca trebuie modificat vectorul fiscal prin declaratia 700, taxa se declara in D100 si se plateste pana la data de 25 mai pentru a beneficia de o bonificatie de 10%.
In momentul de fata nu am modificat vectorul fiscal.
Exista termen pentru depunerea D700 pentru modificarea vectorului fiscal?
Pe ce luna se declara aceasta taxa prin D100? Aprilie? Mai?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Prestare servicii intretinere turbine eoliene pe teritoriul UE
Intrebare:
Firma A (subcontractor din Romania platitor de Tva) semneaza un contract cu firma B pentru servicii de mentenanta turbine eoliene proprietatea beneficiarului C din Suedia cu care B a semnat contract pentru aceste servicii si detIne F-TAX. Firma A trimite un salariat in Suedia si ii plateste diurna insa subcontracteaza mai departe unui Pfa platitor de Tva si unui SRL platitor de Tva care presteaza servicii in numele firmei A si pentru beneficiarul final C.
Va rugam sa ne...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<D406 activitate suspendata temporar
Intrebare:
Un srl, neplatitor de tva are activitatea suspendata la ONRC, incepand cu data de 02.12.2024, pana la 02.12.2027. Din greseala, s-a depus SAF-T pentru trimestrul I 2025, chiar daca se incadra la exceptii.
Avand in vedere ultimile modificari prin Ordinul 407/20.03.2025, va rog sa imi clarificati:
1. Care sunt urmarile acestui fapt, se considera ca a optat pentru depunerea D406 si va trebui sa depuna in fiecare trimestru?
2. Se poate face...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<