keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Finantele modifica, din nou, Normele metodologice de aplicare a programului IMM Invest Romania

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Ion Mihai la 03 Feb. 2022
Finantele modifica, din nou, Normele metodologice de aplicare a programului IMM Invest Romania
Tags: imm invest romania, norme metodologice

Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica, in 2 februarie 2022, Proiectul de Hotarare pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.282/2020 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a OUG 110/2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii si a intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie - IMM INVEST ROMaNIA.

Conform Notei de Fundamentare, in contextul modificarilor si completarilor aduse prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.142/30.12.2021, este necesara corelarea prevederilor din legislatia secundara aferenta Programului, prin introducerea la nivelul normelor de aplicare a modificarilor si completarilor aduse prin Ordonanta, precum si reglementarea unor situatii aparute in implementarea Programului, astfel:

- includerea in tot cuprinsul actului normativ, in cazul Subprogramului AGRO IMM INVEST, pe langa FNGCIMM si a FGCR ca administrator al schemei de ajutor de stat, ce va avea mandat special acordat de statul roman prin Ministerul Finantelor pentru acordarea de garantii in numele si in contul statului in cadrul Subprogramului AGRO IMM INVEST;

- transpunerea la nivelul normelor a dispozitiilor din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.142/30.12.2021 care au prelungit valabilitatea schemei de ajutor de stat in sensul in care perioada pana la care se pot selecta beneficiarii si se pot emite contracte de garantare/acorduri de finantare va fi pana la 30 iunie 2022, urmand ca plata grantului sa se faca pana la data de 30 iunie 2023, inclusiv.

Prin prezentul act normativ se propune reglementarea si a unor aspecte de ordin practic, izvorate din practica acordarii de garantii de stat in cadrul Programului/Subprogramului, cum ar fi:

- completarea prevederii referitoare la facilitarea si eficientizarea procesului de emitere a actelor aditionale aferente valorii dobanzii subventionate de catre FNGCIMM/FGCR, dupa caz, prin introducerea modalitatii de transmitere centralizata a noii valori a dobanzii, la nivelul fiecarui finantator, prin rapoarte centralizate, care reduc riscul de omitere a unor beneficiari si al caror model se va standardiza la nivelul Conventiei de garantare si plata incheiata cu finantatorii;

- reglementarea posibilitatii de prelungire, o singura data, a creditelor/liniilor de credit, in vederea eliminarii interpretarilor cu privire la numarul maxim de prelungiri care se pot acorda in cadrul unui/unei credit/linii de credit pentru finantarea capitalului de lucru, intrucat in textul existent acest lucru poate fi interpretabil, fiind mentionata doar perioada maxima pentru care se poate acorda prelungirea, respectiv 36 luni;

- mentionarea expresa a prevederii referitoare la exceptarea de la indeplinirea formalitatilor legale de publicitate a garantiilor colaterale pentru care legea nu prevede efectuarea unor astfel de formalitati, prin adaugarea unor exemplificari, dar fara a se limita la acestea, cum ar fi biletul la ordin si fidejusiunea, aspect rezultat din practica executarii garantiilor;

- completarea prevederii referitoare la situatia in care prin Program se finanteaza o investitie imobiliara, iar asupra terenului pe care se construieste activul finantat prin creditul garantat in cadrul Programului, in baza contractului de garantare se instituie ipoteca legala asupra acestui drept de proprietate/superficie si asupra constructiei viitoare, finantate prin Program, cu mentiunea referitoare la existenta dreptului de proprietate/superficie a beneficiarului asupra terenului. Necesitatea introducerii acestei completari deriva din practica si, astfel se asigura un grad de protectie mai mare pentru recuperarea creantei statului. Astfel, ar putea exista cazuri in care, asupra terenului sa nu se instituie niciun fel de ipoteca intrucat legislatia nu impune aceasta obligativitate decat in cazul in care terenul este in proprietatea beneficiarului;

- se propune introducerea unei prevederi referitoare la verificarea de catre FNGCIMM a incadrarii in bugetul anual/total al schemei de ajutor de stat, in cazul glisarii plafoanelor de garantare de la Programul IMM INVEST ROMaNIA, catre Subprogramul AGRO IMM INVEST, din ratiuni care tin de necesitatea verificarii incadrarii in prevederile bugetare aprobate;

- reglementarea posibilitatii glisarii plafonului de garantare si in sensul majorarii plafonului alocat in cadrul Programului IMM INVEST ROMaNIA, din plafonul alocat in cadrul Subprogramului AGRO IMM INVEST, la propunerea FNGCIMM, in vederea satisfacerii, functie de necesitati, a nevoilor de garantare ale beneficiarilor de finantare, in cadrul ambelor componente ale Programului, pe de o parte, iar pe de alta parte, asigurarea unui grad de consum maximal al plafoanelor de garantare alocate in cadrul Programului, respectiv Subprogramului;

- reglementarea alocarii in anul 2022 a plafonului aferent Subprogramului AGRO IMM INVEST, in mod egal, FNGCIMM si FGCR;

- completarea codurilor CAEN aferente activitatilor care pot fi admise la finantare-garantare in cadrul Programului, prin includerea codului CAEN 6622 pentru alinierea prevederilor normelor la intentia leguitorului de includere a activitatii agentilor si brokerilor de asigurare in cadrul activitatilor eligibile pentru accesarea Programului IMM INVEST ROMaNIA;

- completarea documentatiei prezentate de institutia de credit la solicitarea garantiei cu documentatia din care sa reiasa verificarea de catre institutia de credit a incadrarii beneficiarului in categoria IMM, sau, dupa caz, in categoria intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie, necesitatea aceastei reglementari derivand din practica acordarii garantiilor de stat in cadrul Programului;

- reglementarea cazurilor exceptate de la garantare aferente creditelor de investitii respectiv achizitionarea de software, licente, spatii cu destinatie locativa sau situate in cladiri declarate monumente istorice la momentul achizitionarii, avand in vedere faptul ca software-urile si licentele nu sunt bunuri asigurabile, achizitionarea de spatii cu destinatie locativa contravine scopului Programului, iar spatiile locative din cladirile declarate monumente istorice sunt greu valorificabile in situatia unei executari silite;

- modificarea prevederii referitoare la posibilitatea ca FNGCIMM/FGCR, dupa caz, sa poata verifica eligibilitatea beneficiarului cu privire la inregistrarea acestuia in Centrala Incidentelor de Plati in baza datelor furnizate de un furnizor de servicii financiare integrate cu care acestea au sau pot incheia un contract de furnizare a datelor; 

- mandatarea FNGCIMM/FGCR pentru emiterea acordului cu privire la vanzarea bunurilor imobile/mobile care constituie atat garantii conventionale, cat si ipoteci legale, numai cu indeplinirea cumulativa a conditiei in care beneficiarul va utiliza integral sumele obtinute prin vanzare pentru rambursarea creditului garantat in cadrul Programului/Subprogramului, dupa caz, si a pastrarii gradului minim de acoperire a creditului cu garantii de cel putin 100% in cazul creditelor de investitii; in situatia in care sumele obtinute din vanzare exced soldul creditului nerambursat, diferenta se restituie beneficiarului finantarii;

- modificarea in sensul eliminarii prevederii referitoare la obligativitatea verificarii de catre FNGCIMM/FGCR, dupa caz, la momentul analizarii cererii de plata depusa de catre institutia de credit, a indeplinirii de catre beneficiarul Programului a criteriului de eligibilitate referitor la prezentarea de garantii colaterale la momentul solicitarii platii garantiei de stat, intrucat acest criteriu se verifica la momentul acordarii garantiei de stat;

- completarea declaratiei institutiei de credit, necesara la momentul depunerii cererii de plata la FNGCIMM/FGCR, referitoare la respectarea de catre beneficiar a utilizarii creditelor in conditiile Programului/Subprogramului, cu o detaliere a operatiunilor verificate de institutia de credit in vederea respectarii destinatiei creditului de catre beneficiar;

-modificarea si completarea prevederilor referitoare la ipotecile legale si celelalte garantii colaterale, in cazul contestarii sau nu de catre institutia de credit a respingerii cererii de plata a garantiei de catre FNGCIMM/FGCR, dupa caz, in sensul ca ipotecile legale si celelalte garantii colaterale se consolideaza in favoarea institutiilor de credit de la data solutionarii definitive a cauzei de catre instanta de judecata sau la solicitarea institutiei de credit din care sa reiasa expres faptul ca aceasta nu contesta pe cale judecatoreasca respingerea cererii de plata a garantiei comunicata de FNGCIMM/FGCR, dupa caz, aceasta reglementare derivand din posibilitatea aparitiei unor litigii initiate de institutia de credit dupa respingerea cererii de plata de catre FNGCIMM/FGCR, dupa caz;

- introducerea unei prevederi referitoare la posibilitatea ca institutiile de credit sa aprobe restructurari ale creditului garantat pentru beneficiarii Programului care intampina dificultati financiare, cu conditia incadrarii in termenele maximale aprobate initial. 

Sursa: MFP
Ion Mihai de Ion Mihai
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016