Tags: split tva, plata defalcata tva, ey romania, alex milcev
Alex Milcev, partener, Liderul Departamentului de asistenta fiscala si juridica, EY Romania, a transmis recent printr-un comunicat opinia sa cu privire la sistemul Split TVA sau plata defalcata a TVA. Redam mai jos comunicatul EY Romania.
O vorba veche spune ca toamna se numara bobocii; in toamna asta, mediul de afaceri numara schimbarile din legislatia fiscala.
Schimbarea anotimpului aduce cu ea modificari de impact pentru contribuabilii romani. Pe langa
Ordonanta 23/2017 privind plata defalcata a TVA, un subiect pe marginea caruia s-a discutat cu multa pasiune, in Monitorul Oficial a trecut oarecum nebagata in seama o ordonanta de modificare a Codului de Procedura Fiscala. Aceasta din urma ar putea aduce totusi pentru platitorii de impozite din Romania probleme cel putin la fel de mari precum noul sistem de gestionare al TVA.
Sa le luam pe rand.
Dupa multe discutii si in ciuda protestelor din partea platitorilor de TVA, fie ca erau afaceri antreprenoriale romanesti sau firme internationale cu operatiuni la noi, in cele din urma dispozitia legala privind plata defalcata a TVA a devenit realitate. Asadar, incepand de anul viitor, toate platile / incasarile de sume reprezentand TVA se vor face prin intermediul unor conturi speciale, deschise de fiecare contribuabil la Trezoreria Statului sau la bancile comerciale. Sumele care vor tranzita acel cont vor putea fi folosite doar pentru plata TVA catre furnizori sau bugetul de stat si doar dupa obtinerea unei confirmari de la autoritatea fiscala, pentru alte scopuri. Ca element de noutate fata de proiectul de act normativ, autoritatile fiscale se pot indestula cu prioritate din acel cont si in cazul in care contribuabilul are alte obligatii de natura fiscala restante.
Costurile suplimentare generate de noua reglementare (modificarea sistemelor informatice financiar contabile si de gestiune, munca suplimentara pentru evidenta detaliata a platilor / incasarilor, comisioane bancare, finantarea deficitului de trezorerie generat de blocarea unor sume in contul de TVA, etc.) sunt o realitate care va trebui, din pacate, asumata de catre contribuabili. Un element logistic important va fi capacitatea bancilor si a Trezoreriei statului de a gestiona noul sistem. Trezoreria, de pilda, nu ofera serviciul de online banking similar cu cel al bancilor comerciale. Va fi acesta un impediment pentru contribuabili sau Trezoreria totusi va investi in acest serviciu B2B/B2C indispensabil in secolul XXI? Cred ca o sa aflam raspunsuri la aceste probleme foarte curand: sistemul devine disponibil optional incepand cu 1 octombrie 2017 si atunci vom vedea cum functioneaza, pe seama primilor voluntarilor. Cei care opteaza pentru aplicarea sistemului inca din ultimul trimestru al anului 2017 beneficiaza de reduceri de impozit pe profit / pe veniturile microintreprinderilor si scutiri de penalitati pentru neplata in termen a TVA.
Nu trebuie ignorate nici modificarile aduse, la pachet, Codului de procedura fiscala. Printre numeroasele aspecte de noutate, dintre care unele cerute mai demult de mediul de afaceri, si-au facut insa loc si chestiuni cel putin discutabile.
Prima dintre ele vizeaza posibilitatea organului fiscal, intr-o maniera pur subiectiva si cu incalcarea regulilor din procedura insolventei, de a trage la raspundere, in mod direct, impreuna cu debitorul, si alte persoane despre care apreciaza ca au actionat cu "rea-credinta". Exprimarea textului este mult prea generala si lasa loc unei marje de manevra si de interpretare nepermise, ce nu tine cont de normele de tehnica legislativa. De fapt, acest text plaseaza ANAF pe o pozitie absolut privilegiata fata de ceilalti creditori ai agentului economic insolvent, acestia fiind lasati in continuare sa isi recupereze creantele in procedura desfasurata in fata judecatorului sindic, in timp ce ANAF recupereaza direct sumele de la terti, pe baza aprecierilor sale proprii.
La fel de controversata este si modificarea ce permite organelor fiscale sa desfasoare inspectii fiscale avand ca scop actiuni de "preventie si conformare". Nicaieri Codul de procedura fiscala nu defineste scopul si obiectul concret al unor asemenea actiuni, astfel incat este extrem de neclar cum si sub ce forma acestea se vor concretiza. Dupa cum stim bine din practica, cu cat o regula este mai neclara si mai interpretabila, cu atat creste posibilitatea unui abuz.
Nu in ultimul rand, in ultimii doi ani s-a "incetatenit" in mod nejustificat (uneori chiar abuziv) practica ANAF de a sesiza organele penale cu privire la pretinse fapte de natura penala. Desi aceasta abordare creeaza prin sine suficiente neajunsuri contribuabilului vizat, ultimele modificari ale Codului de procedura fiscala completeaza lista cu noi reglementari, de data aceasta in materia masurilor asiguratorii. Practic, daca ANAF instituie un sechestru ori o poprire asiguratorie (in lipsa unui titlu de creanta), iar mai apoi sesizeaza si organele penale, acele masuri asiguratorii raman in fiinta pana la solutionarea definitiva a cauzei penale, indiferent de durata acesteia. in acest context, oare mai pot fi atacate actele prin care se stabilesc aceste masuri asiguratorii?
Concluzionand, punem spune ca viata contribuabililor nu va fi deloc usoara in lunile ce urmeaza. Speram doar ca valul schimbarilor se va opri aici si vom primi ragazul sa le digeram.
Autor: Alex Milcev, partener, Liderul Departamentului de asistenta fiscala si juridica, EY Romania

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Autofactura primita de la furnizorul de energie electrica
Intrebare:
Suntem un ONG care am achizitionat panouri fotovoltaice pentru CENTRUL EDUCATIONAL construit si finantat de catre noi. Achizitia acestuia a avut loc de pe codul fiscal fara tva.
Acum primim autofactura emisa de EON cu mentiune tva zero. Dar in anul 2024 ne-am inregistrat ONG-ul cu cod de tva (am primit alt cod fiscal decat cel de baza) in speranta dezvoltarii unor activitati economice care sa ne sprijine in actiunile noastre sociale. Unde trebuie inregistrate...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Vanzare pensiune proprietar persoana fizica
Intrebare:
Subsemnata, Mihaela Mateescu si mama mea, Vranau Olga detinem ca persoane fizice cladirea conform extras CF atasat. Am schimbat de anul trecut destinatia cladirii din casa locuit in pensiune pentru ca sa se intre in legalitate si sa se poata autoriza activitate cazare pe acest imobil pt firma din contract comodat care apare in extras. Imobilul a fost folosit doar pentru turism din 2007.
Vrem sa vindem cladirea si nu stim ce este legal legat de tva tinand cont ca nu stim...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Completare CMR. Livrare intracomunitara triunghiulara de bunuri
Intrebare:
Cum trebuie completat un CMR (expeditor, destinatar) in cazul unei livrari intracomunitare triunghiulare de bunuri, cand vanzatorul este societatea din Romania, clientul revanzator este din Germania, iar clientul final se afla in Olanda? Marfa pleaca din RO in Olanda. Firma din Romania emite factura catre firma din Germania. Clientul revanzator suporta transportul, organizeaza transportul este in sarcina sa.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Amenajari interioare pe teritoriul Moldovei, regim TVA, declarare
Intrebare:
Suntem o firma de amenajare interioara, dorim ca pe teritoriul Moldovei, sa desfasuram servicii de amenajare, pentru o entitate juridica inregistrata in Republica Moldova.
Pentru realizarea acestor servicii, vom subcontracta o mare parte din lucrare (subcontractorul este o entiate inregistrata in Romania), dar vom face si achizitii locale (in Republica Moldova, Chisinau).
Va rugam sa ne spuneti care sunt conditiile pentru emiterea facturii catre Client...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Recunoastere soft si incasare redevente
Intrebare:
Avem urmatoarea situatie, s-a constituit un mijloc fix necorporal, soft pentru dezvoltare declaratie SAF-T, cu depreciere pe o perioada de 5 ani. De aceasta dezvoltare beneficiaza 3 companii romanesti care apartin grupului. Valoarea integrala a softului s-a emis cu facturi pe o singura companie din cele 3, pe care se amortizeaza softul. Intrebare: din punct de vedere fiscal se pot emite facturi catre celelalte companii cu rata lunara de amortizare proportional cu alocarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<