keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Noutati Legislatie Fiscala 12-18 mai 2008 - Monitorul Oficial

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 21 Mai. 2008
Tags: legislatie fiscala, noutati legislative, fiscaliate, monitorul oficial

ORDIN nr. 1.372 din 6 mai 2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal Emitent: MINISTERUL ECONOMIEI SI ...

ORDIN nr. 1.372 din 6 mai 2008
privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal

Emitent: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
Publicat in:MONITORUL OFICIAL nr. 364 din 13 mai 2008

Pe cine vizeaza?
Actul se adreseaza comerciantilor care au obligatia tinerii evidentei fiscale corecte si complete a operatiunilor desfasurate.

Important!
In conformitate cu prevederile art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, au obligatia sa tina evidente corecte si complete:

a) persoanele impozabile stabilite in Romania, pentru operatiunile efectuate in desfasurarea activitatii lor economice, pentru operatiunile pentru care sunt obligate la plata taxei, precum si pentru orice alta operatiune reglementata la titlul VI din Codul fiscal;

b) persoanele obligate la plata taxei pentru orice operatiune sau care se identifica drept persoane inregistrate in scopuri de TVA conform titlului VI din Codul fiscal, in scopul desfasurarii oricarei operatiuni, pentru operatiunile respective;

c) persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile, pentru toate achizitiile intracomunitare;

d) asociatul care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti, in cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, pentru operatiunile realizate de respectiva asociatie in participatiune.

In sensul art. 156 alin. (4) din Codul fiscal, jurnalele, registrele, evidentele si alte documente similare se vor intocmi de catre fiecare persoana impozabila astfel incat sa cuprinda cel putin elementele prevazute pentru fiecare dintre acestea la pct. 79 din Normele metodologice date in aplicarea titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Documentele prevazute la alin. (2) nu sunt formulare tipizate stabilite de Ministerul Economiei si Finantelor. Fiecare persoana impozabila poate sa isi stabileasca modelul documentelor pe baza carora determina taxa colectata si taxa deductibila, conform specificului propriu de activitate.

Modelele orientative ale jurnalelor si registrelor care trebuie intocmite conform art. 156 din Codul fiscal sunt propuse in anexele nr. 1-4.
==================================

ORDIN nr. 1.240/C din 29 aprilie 2008
pentru aprobarea modelului cererii de inregistrare in registrul comertului a persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale si intreprinderilor familiale si al declaratiilor pe propria raspundere privind autorizarea functionarii

Emitent: MINISTERUL JUSTITIEI
Publicat in:MONITORUL OFICIAL nr. 360 din 9 mai 2008

Pe cine vizeaza?
Actul prezinta interes in primul rand pentru persoanele care doresc sa desfasoare o activitate comerciala sub forma de persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale, stabilind formularistica necesara pentru inregistrare in Registrul comertului.

Important!
Se aproba modelul si continutul cererii de inregistrare in registrul comertului a persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale si intreprinderilor familiale, prevazute in anexa A.

Se aproba modelul formularului "Declaratie pe propria raspundere data in temeiul prevederilor art. 15 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 359/2004, cu modificarile si completarile ulterioare", prevazut in anexa B.

Se aproba modelul formularului "Declaratie pe propria raspundere data in temeiul prevederilor art. 15 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 359/2004, cu modificarile si completarile ulterioare", prevazut in anexa C.

Se aproba modelul formularului "Declaratie pe propria raspundere data in temeiul prevederilor art. 15 alin. (2) din Legea nr. 359/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, privind modificarea declaratiei nr. ...... din ....., depusa la ORC de pe langa Tribunalul ......................", prevazut in anexa D.
==================================
==================================
NORMA nr. 3 din 6 mai 2008
pentru completarea Normei Bancii Nationale a Romaniei nr. 13/2004 privind raportarea tranzactiilor efectuate pe piata valutara interbancara

Emitent: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
Publicat in:MONITORUL OFICIAL nr. 358 din 9 mai 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza institutiile de credit autorizate de Banca Nationala a Romaniei sa actioneze ca intermediari pe piata valutara interbancara.

Important!
Institutiile de credit au obligatia sa transmita Bancii Nationale a Romaniei Directia politici monetare raportarile referitoare la piata valutara interbancara, zilnic intre orele 16,00-17,00, pentru tranzactiile valuta contra monedei nationale din ziua curenta, si intre orele 9,00-10,00, pentru tranzactiile valuta contra valuta aferente zilei bancare precedente.

Acest act aduce o completare in ceea ce priveste modul de completare a fisierelor de raportare si anume, operatiunile swap vor avea atasat un cod care sa permita identificarea in mod unic a tranzactiilor componente ale acestora.
==================================

CIRCULARA nr. 13 din 9 mai 2008
privind rata dobanzii penalizatoare pentru deficitele de rezerve minime obligatorii constituite in moneda nationala

Emitent: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
Publicat in:MONITORUL OFICIAL nr. 370 din 15 mai 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza institutiile de credit stabilind penalitatile pentru deficitele de rezerve minime obligatorii.

Important!
Deficitul de rezerve il reprezinta diferenta negativa dintre nivelul efectiv si nivelul prevazut al rezervelor minime obligatorii.

Incepand cu perioada de aplicare 24 mai-23 iunie 2008, rata dobanzii penalizatoare pentru deficitele de rezerve minime obligatorii constituite in moneda nationala este de 20,50% pe an.
==================================

CIRCULARA nr. 14 din 9 mai 2008

privind ratele dobanzilor platite la rezervele minime obligatorii incepand cu perioada de aplicare 24 aprilie-23 mai 2008

Emitent: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
Publicat in:MONITORUL OFICIAL nr. 370 din 15 mai 2008

Pe cine vizeaza?
Ca si in cazul actului precedent si aceasta circulara se refera la rezervele minime obligatorii ale institutiilor de credit.

Important!
Incepand cu perioada de aplicare 24 aprilie-23 mai 2008, ratele dobanzilor platite la rezervele minime obligatorii sunt urmatoarele:

- 3,15% pe an pentru rezervele minime obligatorii constituite in lei;

- 1,55% pe an pentru rezervele minime obligatorii constituite in euro;

- 0,95% pe an pentru rezervele minime obligatorii constituite in dolari SUA.
==================================

ORDONANTA DE URGENTA nr. 57 din 7 mai 2008
pentru modificarea Legii locuintei nr. 114/1996 si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 74/2007 privind asigurarea fondului de locuinte sociale destinate chiriasilor evacuati sau care urmeaza a fi evacuati din locuintele retrocedate fostilor proprietari

Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicat in:MONITORUL OFICIAL nr. 358 din 9 mai 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza persoanele care au dreptul la o locuinta sociala din fondul de stat.

Important!
Locuintele sociale se repartizeaza de catre autoritatile administratiei publice locale care le au in administrare pe baza criteriilor stabilite anual de acestea, in conditiile prevederilor prezentului capitol, si de ele pot beneficia, in ordinea de prioritate stabilita potrivit legii, urmatoarele categorii de persoane:

- persoanele si familiile evacuate sau care urmeaza a fi evacuate din locuintele retrocedate fostilor proprietari,

- tinerii care au varsta de pana la 35 de ani,

- tinerii proveniti din institutii de ocrotire sociala si care au implinit varsta de 18 ani,

- invalizii de gradul I si II, persoanele cu handicap, pensionarii, veteranii si vaduvele de razboi,

- beneficiarii prevederilor Legii recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, si ai prevederilor Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, alte persoane sau familii indreptatite.

Au acces cu prioritate la locuintele din fondul constituit conform art. 1 alin. (2) persoanele indreptatite care indeplinesc cel putin una dintre urmatoarele conditii: - au un venit mediu net lunar pe persoana, realizat in ultimele 12 luni, sub nivelul castigului salarial mediu net lunar pe total economie, comunicat de Institutul National de Statistica in ultimul Buletin statistic anterior lunii in care se analizeaza cererea, precum si anterior lunii in care se repartizeaza locuinta.
==================================

ORDONANTA DE URGENTA nr. 58 din 7 mai 2008
pentru abrogarea art. 32 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finantarii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de cofinantare si prefinantare alocate de la bugetul de stat

Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicat in:MONITORUL OFICIAL nr. 361 din 12 mai 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza in mod direct personalul din aparatul propriu al Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, precum si din cadrul unor directii din Ministerului Economiei si Finantelor.

Important!
Luand in considerare faptul ca in bugetele Ministerului Economiei si Finantelor si Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale aprobate pe anul 2008 nu sunt prevazute sume pentru aplicarea prevederilor art. 32 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finantarii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de cofinantare si prefinantare alocate de la bugetul de stat, aprobata cu modificari prin Legea nr. 492/2006, cu modificarile si completarile ulterioare,

In vederea evitarii situatiilor de discriminare ce s-ar crea ca urmare a faptului ca angajatii din alte ministere si din cadrul altor directii ale Ministerului Economiei si Finantelor care indeplinesc atributii similare nu beneficiaza de salarii majorate cu 75%, s-a abrogat art. 32 din acest act normativ.
==================================

ORDIN nr. 535 din 6 aprilie 2008
pentru aprobarea Instructiunilor privind modalitatile de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 55/2008 privind reluarea pentru anul 2008 a Programului de stimulare a innoirii Parcului auto national

Emitent: MINISTERUL MEDIULUI SI DEZVOLTARII DURABILE
Publicat in:MONITORUL OFICIAL nr. 362 din 12 mai 2008

Pe cine vizeaza?
Actul prezinta interes atat pentru producatorii de autoturisme, importatorii sau reprezentantii autorizati ai acestora care doresc sa se inscrie in Programul de stimulare a innoirii Parcului auto national, precum si pentru cei care doresc sa achizitioneze un autoturism in aceste conditii.

Important!
Producatorii de autoturisme, importatorii sau reprezentantii autorizati ai acestora, persoane juridice, denumiti in continuare solicitanti, care intentioneaza sa se inscrie in Programul de stimulare a innoirii Parcului auto national, denumit in continuare Program, trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:

a) functioneaza legal si au avizele/acordurile/autorizatiile necesare desfasurarii activitatii;

b) au in obiectul de activitate productia si/sau comercializarea autovehiculelor, inclusiv a autoturismelor noi;

c) si-au indeplinit obligatiile de plata a taxelor, impozitelor si contributiilor catre bugetul general consolidat, bugetele locale, Fondul pentru mediu;

d) au cont deschis la Trezoreria Statului;

e) nu se afla in procedura de insolventa sau nu fac obiectul unei proceduri legale pentru declararea acesteia, potrivit prevederilor legale;

f) nu sponsorizeaza activitati cu efect negativ asupra mediului, conform prevederilor art. 14 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si procedurilor prevazute in Manualul de operare al Fondului pentru mediu.

Un producator, importator sau reprezentant autorizat al acestora nu poate solicita pentru o marca de autoturisme mai mult decat suma alocata prin Program, respectiv 120.000 mii lei, in caz contrar solicitarea fiind nula.

Solicitarile cumulate pentru o singura marca de autoturisme, ale tuturor producatorilor, importatorilor si reprezentantilor autorizati ai acestora, nu trebuie sa depaseasca suma alocata prin Program, in caz contrar urmand a se aplica prevederile alin. (4).

In conditiile in care suma totala solicitata prin proiectele depuse de catre producatorii validati depaseste suma alocata prin Program, Administratia Fondului pentru Mediu va proceda, in interiorul termenului prevazut la art. 3 alin. (2), la distribuirea acesteia intre producatorii validati, prin aplicarea unui coeficient de proportionalitate obtinut din raportul dintre suma alocata si suma totala solicitata.

In situatia in care totalul sumelor solicitate de producatorii, importatorii si reprezentantii autorizati ai unei marci depaseste suma totala alocata prin Program, coeficientul prevazut la alin. (3) se va aplica, intr-o prima etapa, acestora, pana la incidenta sumei alocate. A doua etapa consta in aplicarea coeficientului tuturor producatorilor, importatorilor si reprezentantilor autorizati ai acestora, in conditiile prevazute la alin. (3).

Programul se desfasoara in limita sumei de 120.000 mii lei, pe parcursul a doua etape:

a) prima etapa, pana la data de 25 septembrie 2008;

b) a doua etapa, de la 1 octombrie pana la 12 decembrie 2008.
==================================

HOTARARE nr. 457 din 21 aprilie 2008
privind cadrul institutional de coordonare si de gestionare a instrumentelor structurale

Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicat in:MONITORUL OFICIAL nr. 364 din 13 mai 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza Ministerul Economiei si Finantelor ca autoritate pentru coordonarea instrumentelor structurale, avand responsabilitatea coordonarii pregatirii, dezvoltarii, armonizarii si functionarii cadrului legislativ, institutional, procedural si programatic pentru gestionarea instrumentelor structurale, precum si celelalte ministere desemnate ca autoritati de management pentru diferite programe operationale si sectoriale.

Important!
Autoritatea pentru coordonarea instrumentelor structurale, denumita in continuare ACIS, are urmatoarele atributii principale:

1. initiaza, elaboreaza si modifica legislatia privind cadrul institutional si procedural de coordonare si implementare a instrumentelor structurale, urmarind asigurarea eficientei si armonizarii procesului de gestionare a acestora, cu consultarea autoritatilor cu atributii in domeniu;

2. formuleaza puncte de vedere si propuneri de modificare cu privire la legislatia cu impact direct sau indirect asupra procesului de gestionare a instrumentelor structurale;

3. asigura dezvoltarea si functionarea mecanismului de coordonare a gestionarii instrumentelor structurale;

4. asigura secretariatul CNC;

5. asigura presedintia si secretariatul CMC;

6. coordoneaza si prezideaza grupurile de lucru infiintate in contextul mecanismului de coordonare a instrumentelor structurale;

7. participa la reuniunile CRESC;

8. coordoneaza, monitorizeaza si sprijina, prin instrumentele pe care le are la dispozitie, dezvoltarea capacitatii administrative a tuturor structurilor implicate in gestionarea instrumentelor structurale, elaborand si actualizand in acest sens planuri de actiune si raportand anual CNC progresele inregistrate in implementarea acestora;

Se desemneaza Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor ca autoritate de management pentru Programul operational regional, avand responsabilitatea gestionarii si implementarii asistentei financiare nerambursabile alocate acestui program.

Se desemneaza Ministerul Economiei si Finantelor ca autoritate de management pentru Programul operational sectorial "Cresterea competitivitatii economice", avand responsabilitatea gestionarii si implementarii asistentei financiare nerambursabile alocate acestui program.

Se desemneaza Ministerul Transporturilor ca autoritate de management pentru Programul operational sectorial "Transport", avand responsabilitatea gestionarii si implementarii asistentei financiare nerambursabile alocate acestui program.

Se desemneaza Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile ca autoritate de management pentru Programul operational sectorial "Mediu", avand responsabilitatea gestionarii si implementarii asistentei financiare nerambursabile alocate acestui program.

Se desemneaza Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse ca autoritate de management pentru Programul operational sectorial "Dezvoltarea resurselor umane", avand responsabilitatea gestionarii si implementarii asistentei financiare nerambursabile alocate acestui program.

Se desemneaza Ministerul Internelor si Reformei Administrative ca autoritate de management pentru Programul operational "Dezvoltarea capacitatii administrative", avand responsabilitatea gestionarii si implementarii asistentei financiare nerambursabile alocate acestui program.
==================================

LEGE nr. 109 din 9 mai 2008
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica

Emitent: PARLAMENTUL ROMANIEI
Publicat in:MONITORUL OFICIAL nr. 369 din 14 mai 2008

Pe cine vizeaza?
Actul prezinta interes pentru Ministerul Economiei si Finantelor care are rolul de administrare a datoriei publice guvernamentale aducand cateva elemente cu caracter de noutate.

Important!
Titluri de stat tip benchmark - instrumentele financiare pe termen mediu sau lung, cu urmatoarele caracteristici:

- rata cuponului, ca rata anuala a dobanzii aferente titlurilor de stat tip benchmark, este stabilita inainte de lansarea acestora, fiind mentionata in prospectul de emisiune;

- data emisiunii este data decontarii seriei titlurilor de stat tip benchmark;

- permit redeschideri, cu aceleasi caracteristici cu emisiunea initiala, respectiv ISIN, rata cuponului, data platii cuponului si data scadentei; data redeschiderii este data la care se mareste valoarea nominala a seriei de titluri de stat tip benchmark aflate in circulatie;

- cuponul se plateste anual, data cuponului fiind o data standard stabilita prin prospectul de emisiune;

- plata dobanzii la scadenta aferenta acestor titluri se efectueaza din bugetul Trezoreriei Statului in limita creditelor bugetare aprobate cu aceasta destinatie, de la titlul 55.09, art. 30.01, alin. 30.01.01 "Dobanzi aferente datoriei publice interne directe" si in completare de la bugetul de stat, de la capitolul 55.01 "Tranzactii privind datoria publica si imprumuturi", titlul 30 "Dobanzi", art. 30.01 "Dobanzi aferente datoriei publice interne";

- data scadentei coincide cu data ultimului cupon;

- dobanda acumulata reprezinta dobanda calculata pentru intervalul cuprins intre data cuponului, anterioara datei emisiunii/redeschiderii, si data emisiunii/redeschiderii, in functie de rata cuponului, dupa metoda actual/actual;

- dobanda acumulata va fi anuntata prin prospectul de emisiune al seriei de titluri de stat tip benchmark si va fi platita de participantii pe piata primara a titlurilor de stat in ziua decontarii/redeschiderii emisiunii;

- pretul net reprezinta produsul dintre cotatia de pret exprimata cu 4 zecimale si valoarea nominala individuala a unui titlu de stat;

- pretul brut reprezinta suma dintre pretul net si dobanda acumulata;

Rambursarea datoriei publice guvernamentale reprezinta o obligatie a statului neconditionata si irevocabila de plata a capitalului, dobanzilor, comisioanelor si a altor costuri aferente finantarilor rambursabile angajate sau garantate. Cheltuielile privind serviciile prestate de agentiile de rating pentru evaluarea riscului de tara, comisioanele, dobanzile, valoarea discontului si alte cheltuieli legate de angajarea finantarilor rambursabile in numele si contul statului vor fi platite din bugetul de stat si/sau bugetul Trezoreriei Statului, dupa caz.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016