keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Noutati legislatie Fiscala 05-09 ianuarie 2009 - Monitorul Oficial

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 14 Ian. 2009
Tags: legislatie fiscala, noutati legislative, fiscalitate, monitorul oficial, tva, achizitii intracomunitare, codul fiscal, taxa auto, taxa de poluare

ORDIN nr. 1.752 din 17 decembrie2008 privind modelul si continutul formularului "Instiintare" utilizat in activitatea de cercetare la fata locului Emitent: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA ...

ORDIN nr. 1.752 din 17 decembrie 2008
privind modelul si continutul formularului "Instiintare" utilizat in activitatea de cercetare la fata locului

Emitent: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 3 din 5 ianuarie 2009

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza organele fiscale care utilizeaza formulare fiscale in activitatea pe care o desfasoara.

Important!
Se aproba modelul si continutul formularului "Instiintare" cod MEF 14.13.07.30, utilizat in activitatea de cercetare la fata locului, prevazut in anexa nr. 1, care face parte integranta din prezentul ordin.

Formularul prevazut la art. 1 se completeaza si se depune conform instructiunilor de completare si utilizare a formularului "Instiintare" cod MEF 14.13.07.30, prevazut in anexa nr. 2, care face parte integranta din prezentul ordin.

Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, utilizare si pastrare ale formularului "Instiintare" cod MEF 14.13.07.30 sunt prevazute in anexa nr. 3, care face parte integranta din prezentul ordin.

Directia generala de inspectie fiscala, Directia de informatii fiscale, Directia antifrauda fiscala, Directia de control financiar, Directia de administrare a marilor contribuabili si directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
==============================

ORDIN nr. 1.815 din 29 decembrie 2008
pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare prevazute la titlul III din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal

Emitent: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 2 din 5 ianuarie 2009

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza, la fel ca si in cazul actului precedent, organele fiscale vizand aprobarea unor formulare necesare in domeniul fiscal.

Important!
Se aproba modelul si continutul urmatoarelor formulare, prevazute in anexa nr. 1:
a) 200 "Declaratie privind veniturile realizate", cod 14.13.01.13;
b) 250 "Decizie de impunere anuala pentru veniturile realizate din Romania de persoanele fizice", cod 14.13.02.13/a.

Formularul prevazut la art. 1 alin. (1) lit. a) se completeaza si se depune conform instructiunilor prevazute in anexa nr. 2.
Persoanele fizice care au realizat venituri din cedarea folosintei bunurilor, calificate in categoria venituri din activitati independente conform legii, declara venitul net realizat potrivit regulilor prevazute pentru veniturile din activitati independente pentru care venitul net se stabileste in sistem real.

Formularele prevazute la alin. (1) se utilizeaza pentru definitivarea impozitului anual aferent veniturilor realizate incepand cu 1 ianuarie 2008.
Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si de pastrare a formularelor prevazute la art. 1 alin. (1) sunt stabilite in anexa nr. 3.

Pana la data de 15 septembrie a anului urmator celui pentru care se face impunerea, organul fiscal competent emite deciziile de impunere anuala pe baza datelor din declaratiile privind veniturile realizate si a celorlalte informatii aflate la dispozitia sa.
==============================

ORDONANTA DE URGENTA nr. 230 din 30 decembrie 2008
pentru modificarea unor acte normative in domeniul pensiilor din sistemul public, pensiilor de stat si al celor de serviciu

Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicata in: MONITORUL OFICIAL nr. 4 din 5 ianuarie 2009

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza toate persoanele care cumulau pensia cu salariul obtinut in cadrul unei autoritati sau institutii publice, si care vor trebui sa opteze pentru unul din aceste doua venituri.

Important!
Pe perioada incadrarii pe functii remunerate in cadrul autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, precum si in cadrul regiilor autonome, societatilor nationale, companiilor nationale si societatilor la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat sau de o unitate administrativ-teritoriala, plata pensiei stabilite in temeiul actelor normative cu caracter special, indiferent de categoria acesteia, se suspenda.

Dispozitiile art. VII se aplica in mod corespunzator.
Persoanele care, la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, cumuleaza pensia cu venituri obtinute din exercitarea unor functii remunerate in cadrul autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, precum si in cadrul regiilor autonome, societatilor nationale, companiilor nationale si societatilor la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat sau de o unitate administrativ-teritoriala, au obligatia de a opta intre suspendarea platii pensiei si incetarea raporturilor de munca sau de serviciu, in termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

In termen de 30 de zile de la data suspendarii platii pensiei, in conditiile alin. (1), persoanele care cumuleaza pensia cu venituri obtinute din exercitarea unor functii remunerate in cadrul autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, precum si in cadrul regiilor autonome, societatilor nationale, companiilor nationale si societatilor la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat sau de o unitate administrativ-teritoriala, sunt obligate sa restituie ajutoarele, platile compensatorii sau alte drepturi primite la data pensionarii.
==============================

ORDONANTA DE URGENTA nr. 226 din 30 decembrie 2008
privind unele masuri financiar-bugetare

Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicata in: MONITORUL OFICIAL nr. 899 din 30 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul prezinta interes general, stabilind cote de contributie pentru asigurari de sanatate si somaj, precum si limitarea acordarii unor drepturi.

Important!
Pentru anul 2009, cotele de contributii pentru asigurarile de sanatate, prevazute de Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabilesc dupa cum urmeaza:

a) 5,5% pentru cota datorata de angajat, prevazuta la art. 257 din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) 5,2% pentru cota datorata de angajatori, prevazuta la art. 258 din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) 10,7% pentru cota datorata de persoanele prevazute la art. 259 alin. (6) din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

Cotele prevazute la alin. (1) se aplica incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2009.
In temeiul prevederilor art. 18 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru anul 2009 cotele de contributie de asigurari sociale se stabilesc dupa cum urmeaza:

a) 28% pentru conditii normale de munca, datorata de angajator si angajati, din care 9,5% datorata de angajati si 18,5% datorata de angajatori;
b) 33% pentru conditii deosebite de munca, datorata de angajator si angajati, din care 9,5% datorata de angajati si 23,5% datorata de angajatori;
c) 38% pentru conditii speciale de munca, datorata de angajator si angajati, din care 9,5% datorata de angajati si 28,5% datorata de angajatori.

In cota de contributie individuala de asigurari sociale prevazuta la alin. (1) este inclusa si cota de 2,5% aferenta fondurilor de pensii administrate privat, prevazuta de Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Cotele prevazute la alin. (1) si (2) se aplica incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2009.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2009, valoarea punctului de pensie reglementat de Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, este de 697,5 lei.
Valoarea punctului de pensie prevazuta la alin. (1) se va aplica pana la data de 1 a lunii urmatoare publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Legii bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2009.

Pentru anul 2009, cuantumul ajutorului de deces se stabileste, in conditiile legii, in cazul:
a) asiguratului sau pensionarului, la 1.702 lei;
b) unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului, la 851 lei.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2009, persoanele care, in ultimul an anterior datei nasterii copilului, au realizat timp de 12 luni venituri profesionale supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la 3 ani, precum si de o indemnizatie lunara in cuantum de 600 lei sau, optional, in cuantum de 85% din media veniturilor realizate pe ultimele 12 luni, dar nu mai mult de 4.000 lei.
==============================

HOTARARE nr. 44 din 18 decembrie 2008
pentru aprobarea Normei nr. 24/2008 privind conditiile de autorizare si organizare a activelor si pasivelor pentru societatile de administrare a fondurilor de pensii private

Emitent: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
Publicata in: MONITORUL OFICIAL nr. 891 din 29 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza societatile de pensii care administreaza in baza autorizatiilor obtinute, fonduri de pensii administrat privat, cat si fonduri de pensii facultative.

Important!
Pentru a administra atat fonduri de pensii facultative, cat si un fond de pensii administrat privat, o societate de pensii constituita in baza Legii nr. 204/2006 trebuie sa obtina urmatoarele:

a) decizia de autorizare de administrare, eliberata de Comisie in baza Legii nr. 204/2006;
b) decizia de autorizare de administrare, eliberata de Comisie in baza Legii nr. 411/2004.

Pentru a administra atat un fond de pensii administrat privat, cat si fonduri de pensii facultative, o societate de pensii constituita in baza Legii nr. 411/2004 trebuie sa obtina urmatoarele:
a) decizia de autorizare de administrare, eliberata de Comisie in baza Legii nr. 411/2004;
b) decizia de autorizare de administrare, eliberata de Comisie in baza Legii nr. 204/2006.

Pentru eliberarea deciziilor prevazute la art. 3, societatile de pensii trebuie:
a) sa indeplineasca cumulativ conditiile prevazute in Legea nr. 204/2006, in Legea nr. 411/2004, precum si in normele emise de Comisie in aplicarea acestora;
b) sa depuna la Comisie, pentru fiecare cerere de autorizare, in mod separat, toate documentele necesare prevazute fie in Legea nr. 204/2006, fie in Legea nr. 411/2004, dupa cum este cazul, precum si in normele emise de Comisie in aplicarea acestora;
c) sa detina un capital social minim, reprezentand echivalentul in lei al sumei de 5,5 milioane euro, calculat astfel: 1,5 milioane euro la cursul Bancii Nationale a Romaniei la data varsarii capitalului social aferent autorizarii pentru administrarea de fonduri de pensii facultative si 4 milioane euro la cursul Bancii Nationale a Romaniei la data varsarii capitalului social aferent autorizarii pentru administrarea unui fond de pensii administrat privat.

Societatile de pensii care la momentul depunerii celei de-a doua cereri de autorizare au un capital social care excedeaza nivelului minim prevazut la alin. (1) lit. c) pentru desfasurarea celor doua activitati nu sunt obligate sa procedeze la o majorare a capitalului social.

Pentru obtinerea celei de-a doua decizii de autorizare de administrare, societatile de pensii vor depune la Comisie toate documentele prevazute la art. 5 alin. (1) lit. b), dupa cum urmeaza:

a) in copie, documentele care au fost deja depuse pentru obtinerea primei decizii de autorizare, in cazul in care acestea nu au suferit modificari sau in cazul in care nu au expirat. Documentele depuse in copie vor fi insotite de o declaratie de conformitate cu originalul, semnata de reprezentantul legal al societatii pe pensii;
b) in original, toate celelalte documente prevazute de legislatia in vigoare.

In situatia prevazuta la art. 5 alin. (2) societatile de pensii vor anexa si o analiza financiara care sa demonstreze ca alocarea de capital pentru desfasurarea celei de-a doua activitati nu afecteaza capacitatea companiei de a desfasura activitatea de administrare pentru care a fost autorizata initial.

Cererea de autorizare ca administrator de fonduri de pensii facultative a administratorului ofertant va fi insotita de documentele prevazute in sectiunea a 3-a din Norma nr. 2/2006 privind autorizarea societatii de administrare a fondurilor de pensii facultative, aprobata prin Hotararea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 14/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si de urmatoarele documente:

a) hotararile adunarilor generale extraordinare ale actionarilor ale fiecarui administrator in parte, prin care se aproba/se accepta oferta de preluare a administrarii fondului/fondurilor de pensii facultative;
b) oferta de preluare a administrarii unui fond de pensii facultative;
c) proiectul de notificare a participantilor la fondul de pensii facultative pentru care s-a formulat oferta de preluare a administrarii, intocmit in conformitate cu prevederile art. 15.
==============================

CIRCULARA nr. 44 din 24 decembrie 2008
privind prelungirea perioadei de preschimbare a vechilor insemne monetare de catre unitatile Bancii Romane pentru Dezvoltare - GSG

Emitent: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
Publicata in: MONITORUL OFICIAL nr. 898 din 31 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul prezinta interes general pentru toate persoanele care trebuie sa preschimbe bancnote si monede metalice din vechea emisiune monetara.

Important!
In perioada 3 ianuarie-31 decembrie 2009, unitatile Bancii Romane pentru Dezvoltare - GSG vor preschimba in continuare la ghiseu, fara taxe si comisioane, bancnotele imprimate pe suport de polimer si monedele metalice din vechea emisiune monetara.
Prevederile prezentei circulare se aplica incepand cu data de 3 ianuarie 2009 de catre unitatile Bancii Romane pentru Dezvoltare - GSG.
==============================

ORDONANTA DE URGENTA nr. 223 din 30 decembrie 2008
privind unele masuri de reducere a unor cheltuieli bugetare

Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicata in: MONITORUL OFICIAL nr. 899 din 31 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza toate institutiile si autoritatile publice la care se suspenda ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante.

Important!
Pana la data de 31 decembrie 2009 se suspenda ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, inclusiv a posturilor scoase la concurs sau examen, dar a caror procedura de ocupare nu s-a finalizat, din cadrul autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de modul de finantare si de subordonare a acestora.

Se excepteaza de la prevederile alin. (1) ocuparea posturilor unice ale caror atributii specifice nu se regasesc la celelalte posturi din cadrul structurii organizatorice a autoritatilor si institutiilor publice.

La propunerea ordonatorilor principali de credite, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, numai in cazuri temeinic justificate, Guvernul poate aproba exceptarea de la prevederile alin. (1).

Ocuparea prin concurs sau examen a posturilor prevazute la alin. (2) si alin. (3) se va face, in conditiile legii, pe raspunderea ordonatorilor principali de credite.
Ordonatorii principali de credite ai autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de modul de finantare si de subordonare a acestora, au obligatia sa prevada in proiectul de buget pe anul 2009 cheltuieli pentru achizitionarea de bunuri si servicii cu cel putin 15% mai mici decat cele aprobate pentru anul 2008 pentru aceasta natura de cheltuieli.

Ordonatorii principali de credite prevazuti la alin. (1) au obligatia sa prevada in proiectul de buget pentru anul 2009 cheltuieli pentru achizitionarea de mobilier, aparatura birotica, masini si echipamente cu 50% mai mici decat cele aprobate pentru anul 2008 pentru aceasta natura de cheltuieli.

In cazuri temeinic justificate si in limita cheltuielilor bugetare aprobate, ordonatorii de credite pot efectua achizitii de bunuri peste limita de 50% prevazuta la alin. (2), cu avizul prealabil al Ministerului Finantelor Publice.
==============================

ORDIN nr. 3.756 din 22 decembrie 2008
privind prospectele de emisiune ale certificatelor de trezorerie cu discont si ale obligatiunilor de stat de tip benchmark, aferente lunii ianuarie 2009

Emitent: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 896 din 30 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul prezinta interes pentru dealerii primari, care vor depune oferte atat in cont propriu, cat si in contul clientilor persoane fizice si juridice pentru achizitionarea de certificate de trezorerie si de obligatiuni de stat de tip benchmark.

Important!
Valoarea nominala individuala a unui certificat de trezorerie cu discont este de 10.000 lei.

Metoda de vanzare este licitatia, care va avea loc la data mentionata in tabelul de mai sus, iar adjudecarea se va face dupa metoda cu pret multiplu.
Ofertele de cumparare se depun la Banca Nationala a Romaniei, ce actioneaza in calitate de administrator al pietei primare si secundare a titlurilor de stat si al sistemului de inregistrare/depozitare, in ziua licitatiei, pana la ora 12,00.

Rezultatul licitatiei se va stabili in aceeasi zi la sediul Bancii Nationale a Romaniei de catre comisia de licitatie constituita in acest scop si va fi dat publicitatii.
Evenimentele de plata aferente certificatelor de trezorerie cu discont se gestioneaza in conformitate cu Regulile Sistemului de inregistrare si decontare a operatiunilor cu titluri de stat - SaFIR.

Daca data la care trebuie efectuata una dintre platile aferente titlului de stat este o zi de sarbatoare sau o zi nelucratoare, plata se va face in urmatoarea zi lucratoare, fara obligarea la dobanzi moratorii. Titlurile de stat care se regasesc in aceasta situatie raman in proprietatea detinatorului inregistrat si nu pot fi tranzactionate.

Dobanda (cuponul) se plateste anual la data de 25 octombrie, incepand cu 25 octombrie 2009 si terminand cu 25 octombrie 2012 inclusiv, pentru obligatiunile de stat de tip benchmark cu scadenta la 3 ani, si la data de 5 martie, incepand cu 5 martie 2009 si terminand cu 5 martie 2014, pentru obligatiunile de stat de tip benchmark cu scadenta la 5 ani, fiind determinata conform formulei:

D = VN x r/ frecventa anuala a cuponului (1),
in care:
D= dobanda (cupon);
VN= valoarea nominala;
r = rata cuponului.

Metoda de vanzare este licitatia, care va avea loc la data mentionata in tabelul de mai sus, iar adjudecarea se va efectua dupa metoda cu pret multiplu. Cotatia de pret va fi exprimata sub forma procentuala, cu 4 zecimale.

Obligatiunile de stat de tip benchmark pot fi cumparate de catre dealerii primari, care vor depune oferte atat in cont propriu, cat si in contul clientilor, persoane fizice si juridice.
==============================

HOTARARE nr. 396 din 11 decembrie 2008
pentru aprobarea Normei privind activitatea de asigurare a creditului cumparator in numele si in contul statului (NI-ASR-03-II/0)

Emitent: COMITETUL INTERMINISTERIAL DE FINANTARI, GARANTII SI ASIGURARI
Publicata in: MONITORUL OFICIAL nr. 887 din 29 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza solicitantii creditelor acordate de Eximbank in numele si contul statului care desfasoara activitate in domeniul exportului.

Important!
Pot beneficia de polite de asigurare a creditului cumparator, acordate de catre EximBank, in numele si in contul statului, solicitantii care indeplinesc cumulativ urmatoarele criterii de eligibilitate:

a) imprumutatorul este institutie financiara legal constituita;
b) exportatorul este operator economic stabilit in Romania si infiintat in baza Legii nr. 31/1990, republicata, sau in baza altor legi speciale;
c) impotriva solicitantilor (imprumutator si exportator) nu s-a instituit, la momentul solicitarii asigurarii, procedura insolventei conform legislatiei in vigoare;
d) imprumutatorul si exportatorul nu se afla in dificultate financiara*4);
------------
*4) Conform prevederilor din Instructiunile privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor in dificultate, publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 244 din 1 octombrie 2004, seria C.

e) imprumutatorul si exportatorul respecta cerintele impuse de EximBank prin Politica EximBank privind combaterea faptelor de coruptie in domeniul creditelor de export sustinute oficial;
f) exportatorul respecta cerintele impuse de EximBank referitoare la standardele privind protectia mediului aplicabile creditelor de export sustinute oficial;
g) imprumutatorul si exportatorul nu se afla, la momentul solicitarii asigurarii, in litigiu cu EximBank, cu alta banca sau institutie a statului roman, in calitate de parat, pentru neindeplinirea unor obligatii contractuale sau pentru neplata taxelor, impozitelor ori altor sume cuvenite statului roman, anterioare acestei solicitari;
h) acordul de credit cumparator pe baza caruia se incheie asigurarea trebuie sa aiba ca obiectiv sustinerea exporturilor de bunuri si/sau servicii originare din Romania, in baza unor contracte de export semnate si valabile din punct de vedere legal;
i) contractul de export prevede obligatia importatorului de a achita un avans la plata de minimum 15% din valoarea contractului de export, inainte de sau la data livrarii bunurilor/executarii serviciilor ori lucrarilor;
j) principalul la creditul cumparator si dobanda aferenta se vor rambursa/achita, de regula, in rate egale, cu o frecventa nu mai mica de 6 luni si nu mai mare de 12 luni de la data inceperii perioadei de rambursare;
k) principalul la creditul cumparator va include maximum 85% din valoarea contractului de export. Aceasta suma poate include maximum 15% din valoarea costurilor locale. In calculul acestei sume se pot include:
- valoarea bunurilor si/sau serviciilor importate dintr-o terta tara si care in tara de origine nu au beneficiat de instrumente de sustinere in contul statului;
- comisionul platibil de catre exportator agentului sau din tara debitorului (daca este cazul).
Principalul la creditul cumparator asigurat va putea include si valoarea primei de asigurare;
l) perioada de rambursare a creditului cumparator pentru care se solicita asigurare si care este aferent contractului de export nu trebuie sa depaseasca durata de viata a bunurilor exportate.

Asigurarea nu se acorda pentru:
a) exportul de armament;
b) exporturile romanesti inscrise in lista marfurilor de export care nu pot beneficia de instrumente de sustinere a comertului exterior derulate prin EximBank*5);
-----------
*5) Conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 2.298/2004 privind stabilirea perioadei de fabricatie a produselor cu ciclu lung de fabricatie si a valorii contractelor de export aferente acestora, precum si a listei marfurilor de export care nu pot beneficia de instrumente de sustinere a comertului exterior derulate prin Banca de Export-Import a Romaniei EXIMBANK - S.A.

c) exporturile care au un impact negativ asupra mediului in tara debitorului, conform cerintelor impuse de EximBank referitoare la standardele privind protectia mediului aplicabile creditelor de export sustinute oficial;
d) exporturile realizate catre filiale ale societatii-mama exportatoare sau operatori economici asociati. Prin exceptie, asigurarea se poate acorda in cazul in care exportul se face catre un cumparator extern din afara grupului, prin intermediul filialei sau al operatorilor economici asociati;
e) exporturile catre o persoana fizica.

Asigurarea are ca obiect acordul de credit cumparator incheiat pentru creditul cumparator acordat de asigurat debitorului dintr-o anumita tara si care se refera fie la un contract individual de export, fie la mai multe contracte de export - de exemplu: linia de credit cumparator.

Obiectul contractelor de export il constituie livrarea unor bunuri si/sau prestarea unor servicii originare din Romania in tara debitorului.
In cazul in care creditul cumparator se acorda unei banci, acordul de credit cumparator trebuie sa prevada angajamentul neconditionat al debitorului (imprumutatului) de a-si rambursa creditul, independent de executarea contractului de export care urmeaza sa fie finantat.
==============================

ORDIN nr. 605 din 15 octombrie 2008
privind actualizarea Clasificarii produselor si serviciilor asociate activitatilor - CPSA

Emitent: INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 869 din 22 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul prezinta interes general, pentru toate institutiile care utilizeaza in procedura de achizitie publica Clasificarea produselor si serviciilor asociate activitatilor.

Important!
Se aproba actualizarea Clasificarii produselor si serviciilor asociate activitatilor - CPSA 2008, potrivit anexei*) care face parte integranta din prezentul ordin.

Actualizarea prevazuta la art. 1 a fost efectuata cu respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 451/2008 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 aprilie 2008 de instituire a unei noi clasificari statistice a produselor in functie de domeniul de activitate (CPA) si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.696/93 al Consiliului.
Prezentul ordin intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2009.
==============================

ORDONANTA DE URGENTA nr. 228 din 30 decembrie 2008
pentru modificarea si completarea unor acte normative

Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 3 din 5 ianuarie 2009

Pe cine vizeaza?
Acest act modificator este determinat de necesitatea finalizarii programelor de reabilitare/constructie a drumurilor de interes national in termenele stabilite prin contractele de executie de lucrari interesand institutiile care se ocupa de desfasurarea acestei activitati.

Important!
Prin exceptie de la prevederile alin. (1), contestatiile referitoare la procedurile de atribuire de lucrari aferente infrastructurii de transport de interes national se formuleaza in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Cererile de chemare in judecata formulate in temeiul alin. (1^1) sunt de competenta Curtii de Apel Bucuresti si se judeca de urgenta si cu precadere, cu citarea partilor.
Daca din motive temeinice partile nu sunt in masura sa isi exercite apararile, instanta va putea sa acorde, in mod exceptional, un singur termen in cunostinta, de amanare a cauzei, de cel mult 5 zile, pentru aceste motive.

Instanta este obligata sa pronunte hotararea in termen de 3 zile de la inchiderea dezbaterilor si sa comunice partilor hotararea in cel mult 5 zile de la pronuntare.

Prin exceptie de la prevederile art. 4, autorizarea executarii lucrarilor de constructii:
a) cu caracter militar se face de catre ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale interesate, in baza unor proceduri stabilite impreuna cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei;
b) aferente infrastructurii de transport rutier de interes national se face de catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, prin directia de specialitate, cu respectarea prevederilor legii privind unele masuri prealabile lucrarilor de constructie de drumuri de interes national, judetean si local si ale normelor metodologice de aplicare a acesteia.

Pe baza documentatiei tehnico-economice prevazute la art. 3 alin. (1), Guvernul sau autoritatea publica locala competenta, dupa caz, aproba, prin hotarare, indicatorii tehnico-economici, amplasamentul lucrarii, conform variantei finale a studiului de prefezabilitate, respectiv a studiului de fezabilitate, dupa caz, sursa de finantare, precum si declansarea procedurii de expropriere a tuturor imobilelor care constituie coridorul de expropriere, suma globala a despagubirilor estimata de catre expropriator pe baza unui raport de evaluare intocmit conform alin. (9) si termenul in care aceasta se vireaza intr-un cont deschis pe numele expropriatorului.

Amplasamentul lucrarii se aduce la cunostinta publica prin afisarea la sediul consiliului local respectiv, prin afisare pe pagina proprie de internet a expropriatorului, si va fi comunicat Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara in vederea notarii intentiei de expropriere a imobilelor situate pe coridorul de expropriere. Amplasamentul va fi materializat prin bornarea tuturor punctelor de coordonate care il definesc pe acesta. Autoritatile administratiei publice locale vor include coordonatele coridorului de expropriere in planurile urbanistice generale ale localitatilor.
==============================

ORDIN nr. 620 din 6 octombrie 2008
privind aprobarea Instructiunilor pentru stabilirea procedurii privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeana din Fondul European pentru Pescuit si a fondurilor de cofinantare si prefinantare alocate de la bugetul de stat

Emitent: MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 4 din 5 ianuarie 2009

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (M.A.D.R.) si Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit care deschid conturi in scopul asigurarii fluxurilor financiare necesare implementarii masurilor Fondului European de Pescuit.

Important!
In scopul asigurarii fluxurilor financiare necesare implementarii masurilor FEP, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (M.A.D.R.) si A.P.D.R.P. deschid urmatoarele conturi:

A. M.A.D.R., prin Directia generala buget finante si fonduri europene (D.G.B.F.F.E.), isi deschide la o institutie financiar-bancara sau la Trezoreria Statului contul in euro FEP, respectiv in lei FEP, in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2008.

M.A.D.R., prin D.G.B.F.F.E., deruleaza operatiunile cu bugetul de stat aferente cheltuielilor neeligibile utilizand urmatoarele conturi:

- contul in lei "Disponibil pentru finantarea costurilor bancare neeligibile FEP", deschis la o institutie financiar-bancara;
- contul nr. 54.04.04.33 "Disponibil de la bugetul de stat sau din alte surse reprezentand finantarea unor cheltuieli neeligibile FEP", deschis pe numele M.A.D.R. la Trezoreria Statului.

Functionarea conturilor deschise pe numele M.A.D.R. la institutia financiar-bancara sau Trezoreria Statului
a) Contul in euro FEP deschis la o institutie financiar-bancara sau la Trezoreria Statului - "Disponibil in euro reprezentand contributia financiara a Comunitatii Europene privind FEP"
Incasari:
- sumele in euro din contributia financiara a Comunitatii Europene, transferate de Comisia Europeana ca avans, plati intermediare si plati finale;
- dobanzile bonificate la disponibilitatile in euro din contributia financiara a Comunitatii Europene, aflate in cont, pana la efectuarea conversiei in lei.
Plati:
- sumele in euro din contributia financiara a Comunitatii Europene, inclusiv dobanzile bonificate la disponibilitatile in euro, supuse schimbului valutar, prin contul in lei FEP, in scopul transferarii in contul M.A.D.R., deschis la Trezoreria Statului, nr. 54.04.01.33 "Disponibil din fonduri externe nerambursabile FEP".

b) Contul in lei FEP deschis la o institutie financiar-bancara sau la Trezoreria Statului - "Disponibil in lei reprezentand contributia financiara a Comunitatii Europene privind FEP"
Incasari:
- sumele in lei din contributia financiara a Comunitatii Europene, rezultate in baza ordinului de schimb valutar prezentat de D.G.B.F.F.E. - M.A.D.R. in scopul transferarii in contul M.A.D.R., deschis la Trezoreria Statului, nr. 54.04.01.33 "Disponibil din fonduri externe nerambursabile FEP";
- dobanzile bonificate la disponibilitatile in lei din contributia financiara a Comunitatii Europene, aflate in cont;
- dobanzile bonificate la disponibilitatile in euro, supuse schimbului valutar, aferente contributiei financiare a Comunitatii Europene.
==============================

ORDIN nr. 14 din 23 decembrie 2008
pentru aprobarea Modelelor raportarilor periodice cuprinzand informatiile statistice de natura financiar-contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, aplicabile sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din alte state membre

Emitent: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 15 din 8 ianuarie 2009

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza sucursalele din Romania ale institutiilor de credit din alte state membre care au obligatia sa intocmeasca raportarile periodice cuprinzand informatiile statistice de natura financiar-contabila.

Important!
1. Intocmirea raportarilor periodice cuprinzand informatiile statistice de natura financiar-contabila

1.1. Sucursalele au obligatia sa intocmeasca raportari periodice cuprinzand informatii statistice de natura financiar-contabila, care trebuie sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare si a performantei sucursalelor pentru respectiva perioada de timp.

Raportarile periodice cuprinzand informatiile statistice de natura financiar-contabila se intocmesc lunar si cuprind urmatoarele formulare:

1. Bilantul
2. Contul de profit si pierdere
3. Alte informatii
1.2. La intocmirea raportarilor periodice cuprinzand informatiile statistice de natura financiar-contabila se au in vedere prevederile Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aplicabile institutiilor de credit, institutiilor financiare nebancare si Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar, aprobate prin Ordinul Bancii Nationale a Romaniei nr. 13/2008 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aplicabile institutiilor de credit, institutiilor financiare nebancare si Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar (denumite in continuare Reglementari contabile), prezentelor norme metodologice, precum si oricaror altor reglementari in materie in vigoare.

Raportarile periodice cuprinzand informatiile statistice de natura financiar-contabila sunt completate in lei. Elementele exprimate in devize sunt convertite in lei potrivit regulilor prevazute de Reglementarile contabile.

Informatiile referitoare la contul de profit si pierdere, precum si cele privind variatia diverselor elemente din bilant au in vedere sumele inregistrate in conturile de cheltuieli si venituri, respectiv operatiunile efectuate de la inceputul exercitiului financiar, pana la data raportarii, inclusiv.

In cadrul formularului de bilant, anumite elemente sunt defalcate pe urmatoarele clase de sectoare economice (in functie de calitatea contrapartidei sau a emitentului): administratii centrale; institutii de credit; institutii, altele decat cele de credit; societati; retail. In vederea incadrarii pe clase de sectoare economice, sucursalele aplica prevederile pct. I.6.(2), (3) si (4) din anexa la Ordinul Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/2007 privind situatiile financiare consolidate conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, solicitate institutiilor de credit in scopuri de supraveghere prudentiala, cu modificarile si completarile ulterioare.

1.3. Prezentarea raportarilor periodice cuprinzand informatiile statistice de natura financiar-contabila este standardizata, iar informatiile pe care acestea le furnizeaza sunt sintetizate in antet, pe linii si pe coloane.

In antetul raportarilor periodice figureaza urmatoarele informatii:
a) denumirea sucursalei;
b) data pentru care se intocmesc raportarile.
Liniile raportarilor sunt codificate in corelatie cu planul de conturi prevazut de

Reglementarile contabile.
Coloanele raportarilor grupeaza informatiile in functie de necesitati.
2. Semnarea, verificarea si transmiterea/depunerea raportarilor periodice cuprinzand informatiile statistice de natura financiar-contabila aplicabile sucursalelor
2.1. Raportarile periodice cuprinzand informatiile statistice de natura financiar-contabila se semneaza de catre administratorul sucursalei (conducatorul sucursalei) si de catre conducatorul compartimentului financiar-contabil, iar in lipsa acestora, de catre inlocuitorii lor de drept.

Conducatorul compartimentului financiar-contabil are obligatia sa verifice respectarea reglementarilor in materie in vigoare, precum si a prevederilor din prezentele norme metodologice, sa asigure respectarea corelatiilor in cadrul fiecarui formular si intre indicatorii din formulare, urmarind realitatea datelor ce se raporteaza prin intermediul acestor situatii.

2.2. Sucursalele transmit/depun lunar raportarile periodice cuprinzand informatiile statistice de natura financiar-contabila.
2.3. Raportarile se depun intr-un exemplar la Banca Nationala a Romaniei, la termenul prevazut in prezentele norme metodologice, si vor fi insotite trimestrial de o copie de pe balanta de verificare a conturilor sintetice, semnata de catre administrator (conducatorul sucursalei) si de catre conducatorul compartimentului financiar-contabil, iar in lipsa acestora, de catre inlocuitorii lor de drept.

In adresa de inaintare catre Banca Nationala a Romaniei, semnata de administrator (conducatorul sucursalei) si de catre conducatorul compartimentului financiar-contabil, se va preciza ca toate formularele au fost editate in conditiile prevazute de prezentele modele si norme metodologice, precum si lista formularelor ce se depun.

La Banca Nationala a Romaniei, sucursalele vor depune numai acele formulare in care se completeaza cel putin valoarea unui indicator, corespunzator datelor inregistrate in evidenta contabila urmare operatiunilor efectuate in perioada raportata sau preluarii soldurilor conturilor respective aferente operatiunilor din exercitiile financiare incheiate sau perioadele precedente.

2.4. Sucursalele care nu au desfasurat activitate de la data infiintarii si pana la sfarsitul perioadei de raportare nu intocmesc raportari periodice cuprinzand informatii statistice de natura financiar-contabila pentru perioadele in cauza, urmand sa depuna la Banca Nationala a Romaniei o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte acest lucru, care sa cuprinda toate datele de identificare a sucursalei:

- denumirea completa (conform certificatului de inregistrare);
- adresa sediului, precum si numarul de telefon al conducatorului sucursalei;
- numarul de inregistrare la registrul comertului;
- codul unic de inregistrare.
3. Termenele pentru transmiterea/depunerea raportarilor periodice cuprinzand informatiile statistice de natura financiar-contabila aplicabile sucursalelor
3.1. Raportarile periodice cuprinzand informatiile statistice de natura financiar-contabila intocmite de catre sucursale, precum si declaratiile celor care nu au desfasurat activitate de la data infiintarii pana la sfarsitul perioadei de raportare se transmit/depun la Banca Nationala a Romaniei in termen de cel mult 17 zile calendaristice de la sfarsitul lunii pentru care se face raportarea.
In cazul in care ultima zi a termenului de transmitere/depunere este o zi nelucratoare, raportarile se vor transmite/depune cel tarziu pana in prima zi lucratoare ulterioara acesteia.
3.2. In cazul in care informatiile prezentate in raportarile periodice cuprinzand informatiile statistice de natura financiar-contabila intocmite pentru sfarsitul exercitiului financiar inregistreaza modificari in perioada cuprinsa intre data incheierii exercitiului financiar si data depunerii la Banca Nationala a Romaniei a informatiilor referitoare la activitatea proprie, sucursalele vor retransmite/depune respectivele raportari in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar, impreuna cu raportarile aferente exercitiului financiar curent, transmise/depuse pana la respectivul termen.  Articol realizat in colaborare cu CTCE Piatra Neamt - www.ctce.ro





Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016