Tags: livrare intracomunitara de bunuri, regim de scutire, documente necesare
O societate din Romania platitoare de TVA vinde marfa (materiale textile) unei societati din Bulgaria, inregistrata cu TVA. Clientul din Bulgaria doreste sa i se livreze marfa la o adresa indicata din Italia unde se afla un furnizor care doar efectueaza manopera de coasere. Cum se emite factura si ce documente sunt necesare pentru aplicarea scutirii de TVA? Ce obligatii declarative sunt?
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
Operatiunea reprezinta pentru societatea A din Romania o livrare intracomunitara de bunuri, scutita de TVA conform prevederilor art. 294 alin. (2) lit. a) daca indeplineste urmatoarele 4 conditii:
primeste din partea cumparatorului din Bulgaria un cod valid de TVA;
emite
factura pe numele cumparatorului din Bulgaria. Cumparatorul din Bulgaria trebuie sa cunoasca faptul ca trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Italia, similar prevederilor art. 316 alin. (6) din Codul fiscal aplicabile in Romania in cazul unei A.I.C. impozabile in Romania:
"(6) Va solicita inregistrarea in scopuri de TVA conform acestui articol, inainte de realizarea operatiunilor, persoana impozabila nestabilita in Romania si neinregistrata in scopuri de TVA in Romania, care intentioneaza:
a) sa efectueze o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care este obligata la plata taxei conform art. 308;". Deoarece efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri in Italia, impozabila in Italia, pana la primirea unui cod de TVA din partea autoritatii fiscale din Italia, prin comunicarea codului de TVA emis de autoritatea fiscala din Bulgaria se considera ca se utilizeaza reteaua de siguranta;
este in posesia unui document de transport prin care face dovada ca bunurile sunt expediate de pe teritoriul Romaniei pe teritoriul Italiei;
raporteaza operatiunea prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES, cu simbolul L.
Prin reteaua de siguranta, in prima etapa, cumparatorul din Bulgaria taxeaza si raporteaza A.I.C. cu locul in Italia, catre autoritatea fiscala din Bulgaria. In a doua etapa, dupa primirea codului de TVA din partea autoritatii fiscale din Italia, cumparatorul din Bulgaria storneaza valoarea operatiunii raportate in Bulgaria si raporteaza operatiunea autoritatii fiscale din Italia deoarece locul A.I.C. efectuate este in Italia.
Prin Codul fiscal aplicabil in Romania, procedura "reteaua de siguranta" este reglementata in norme la pct. 13 din normele de aplicare ale art. 276 cu privire la locul achizitiei intracomunitare de bunuri
"13. (1) Conform art. 276 alin. (1) din Codul fiscal, locul unei
achizitii intracomunitare de bunuri este intotdeauna in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor. In cazul in care, conform art. 276 alin. (2) din Codul fiscal, cumparatorul furnizeaza un cod de inregistrare in scopuri de TVA dintr-un alt stat membru decat cel in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor, se aplica reteaua de siguranta, respectiv achizitia intracomunitara se considera ca are loc si in statul membru care a furnizat codul de inregistrare in scopuri de TVA si in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor.
(2) In sensul art. 276 alin. (3) din Codul fiscal, daca cumparatorul face dovada ca a supus la plata taxei achizitia intracomunitara si in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor si in statul membru care a furnizat un cod de inregistrare in scopuri de TVA, acesta poate solicita restituirea taxei achitate in statul membru care a furnizat codul de inregistrare in scopuri de TVA. Restituirea taxei aferente achizitiei intracomunitare se realizeaza astfel:
a) in cazul persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, prin inregistrarea cu semnul minus in decontul de taxa prevazut la art. 323 din Codul fiscal a achizitiei intracomunitare si a taxei aferente;
b) in cazul persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 317 din Codul fiscal, restituirea taxei se realizeaza conform normelor procedurale in vigoare. "
In acest sens, este prezentat si urmatorul exemplu care poate fi aplicabil si situatiei prezentate de dvs.:
" Exemplu: o persoana impozabila din Romania inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 sau 317 din Codul fiscal achizitioneaza in Ungaria (locul unde se incheie transportul bunurilor) bunuri livrate din Franta. Persoana respectiva nu este inregistrata in Ungaria in scopuri de TVA, dar comunica furnizorului din Franta codul sau de inregistrare in scopuri de TVA din Romania, pentru a beneficia de scutirea de taxa aferenta livrarii intracomunitare realizate de furnizorul din Franta. Dupa inregistrarea in scopuri de TVA in Ungaria si plata TVA aferente achizitiei intracomunitare conform art. 276 alin. (1) din Codul fiscal, persoana respectiva poate solicita restituirea taxei platite in Romania aferente achizitiei intracomunitare, care a avut loc si in Romania conform art. 276 alin. (2) din Codul fiscal. "
Daca indeplineste cele 4 conditii mentionate anterior, furnizorul din Romania beneficiaza de aplicarea regimului de scutire pentru livrarea intracomunitara fara a raspunde solidar cu cumparatorul din Bulgaria daca nu se inregistreaza in scopuri de TVA in Italia. Prin documentele prezentate (factura emisa si documentul de transport) furnizorul din Romania justifica realizarea unei livrari intracomunitare de bunuri asa cum este definita in Codul fiscal drept art. 266 "Semnificatia unor termeni si expresii" alin. (1) pct. 17 conform caruia livrarea intracomunitara are intelesul prevazut la art. 270 alin. (9). Prin aceste articol, livrarea intracomunitara este definita drept o livrare de bunuri expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora.
In concluzie, furnizorul trebuie sa justifice livrarea intracomunitara cu documentele reglementate prin O.M.F.P. nr. 103/2016, cu ultima modificare efectuata prin O.M.F.P. nr. 2148/2020, art. 10 alin. (1), fara ca scutirea sa fie afectata de faptul ca transportul bunurilor are loc in Italia, desi cumparatorul i-a comunicat codul de TVA din Bulgaria
"(1) Scutirea de taxa pentru livrarile intracomunitare de bunuri prevazute la art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, cu exceptiile de la pct. 1 si 2 ale aceleiasi litere a), se justifica pe baza urmatoarelor documente:
a) factura in care trebuie sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru;
b) documentele care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru, care poate fi diferit de statul membru care a atribuit codul de inregistrare in scopuri de TVA comunicat de cumparator."
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
ANAF ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<