keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Restituire pensie. Calitate administrator - pensionar

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 10 Aug. 2010
Tags: restituire pensie, administrator, pensionar

Restituire pensie. Calitate administrator - pensionar Intrebare: Am o fosta salariata care a iesit la pensie anticipat, dar mai este in calitate de administrator si membru in consiliu de ...


Restituire pensie. Calitate administrator - pensionar

Intrebare:
Am o fosta salariata care a iesit la pensie anticipat, dar mai este in calitate de administrator si membru in consiliu de administratie la alta societate.
In anul 2009 a participat la 2 sedinte ale consiliului de administratie unde a primit cate 100 lei/sedinta cu care a fost declarata la Casa de Pensii.

Casa de pensii a facut verificari si acum o someaza sa restituie pensia pe cele 2 luni.
Intrebarea este:

1. Exista vreo posibilitate prin care ar putea pastra pensia si sa restituie banii primiti datorita prezentei la sedinte?
2. Poate ramane in calitatea de administrator si de membru al Consiliului de Administratie fara retributie si fara sa-i fie afectata calitatea de pensionar anticipat?

Raspuns:
Art. 92 lit. b) din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare reglementeaza cauzele de suspendare a pensiei anticipate sau a pensiei anticipate partiale. In temeiul acestor dispozitii, pensia anticipata sau pensia anticipata partial va fi suspendata incepand cu luna urmatoare celei in care beneficiarul (cu exceptia persoanelor care exercita functia de consilier local sau consilier judetean) se regaseste in una dintre situatiile prevazute la art. 5 alin. (1) pct. I si II din Legea nr. 19/2000.

Asadar, doar daca beneficiarul pensiei anticipate sau al pensiei anticipate partiale (cu exceptia cazului in care exercita functia de consilier local sau consilier judetean) desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, devine functionar public, desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti (cumuland in consecinta pensia anticipata sau anticipata partial cu venituri generate din desfasurarea unor asemenea activitati profesionale), pensia sa anticipata sau anticipata partial va fi suspendata.

In acelasi spirit, art. 94 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, reglementeaza in mod expres cazurile posibile admise de lege in ceea ce priveste cumulul pensiei cu veniturile realizate dintr-o activitate profesionala.

In temeiul lit. e) a alin. (1) a art. 94 din Legea nr. 19/2000 beneficiarii unei pensii anticipate sau ai unei pensii anticipate partiale pot cumula pensia cu veniturile realizate dintr-o activitate profesionala, indiferent de nivelul veniturilor respective, doar daca exercita functia de consilier local sau consilier judetean.

De asemenea, in temeiul art. 41 alin. (5) din Legea nr. 19/2000 cu modificarile si completarile ulterioare, asiguratii care indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru obtinerea unei pensii pentru limita de varsta, cu exceptia pensiei anticipate si a pensiei anticipate partiale, isi pot continua activitatea numai cu acordul angajatorului. Astfel, spre deosebire de beneficiarii unei pensii pentru limita de varsta, beneficiarii pensiei anticipate, respectiv anticipate partial nu isi pot continua activitatea profesionala si nu se pot angaja fara suspendarea platii pensiei.

In contextul prezentat si din coroborarea art. 92 lit. b) si art. 94 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, rezulta ca un beneficiar al unei pensii anticipate sau al unei pensii anticipate partial va putea cumula pensia anticipata cu orice alte venituri, cu exceptia situatiilor mentionate mai sus.

In contextul actual, mai ales dupa intrarea in vigoare a Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010, notiunea de venituri de natura profesionala suscita tot mai multe intrebari cu privire la sfera de cuprindere.

Astfel cum se cunoaste Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 a introdus, prin art. III, teza impozitarii oricaror venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale, nu numai cu cota de impozit pe venit de 16%, dar si cu cotele de contributii individuale de CAS, CASS si CBAS prin retinere la sursa, obligatia retinerii, platii si declararii revenindu-i platitorului de venit, fara a fi oferita nici macar si o definire sau o sfera de cuprindere a acestor venituri de natura profesionala, intervenind astfel si in domeniul de aplicare a Legii nr. 19/2000.

Veniturile reprezentand remuneratii primite de persoanele care au calitatea de administrator al unei persoane juridice romane sunt calificate, in ceea ce priveste impozitarea, drept venituri asimilate salariilor carora li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii.

Asadar, veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod similar veniturilor de natura salariala, iar persoana juridica romana care efectueaza plata are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei de calcul determinata in conformitate cu prevederile art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.

In ceea ce priveste CAS, obligatiile consituite sunt diferite in comparatie cu persoanele care au calitatea de salariat. Persoanele prevazute la art. 5 alin. (1) pct. IV lit. b) din Legea nr. 19/2000, respectiv administratorii, care au implinit varsta de 18 ani, sunt obligate sa depuna declaratia de asigurare la casa teritoriala de pensii in raza careia se afla domiciliul asiguratului, in termen de 30 de zile de la incadrarea in situatiile mentionate.

Administratorul este asadar obligat sa se asigure individual, pe baza de declaratie de asigurare, conform art. 4 alin. (2), art. 5 alin. (1) pct. IV lit. b) si art. 61 din Legea nr. 19/2000, societatea neavand obligatia de retinere, virare si declarare a CAS.

Se excepteaza insa de la obligativitatea depunerii declaratiei de asigurare persoanele care beneficiaza de una dintre categoriile de pensii prevazute de Legea nr. 19/2000 sau daca care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, cu respectarea restrictiilor impuse de Legea nr. 31/1990 (art. 61 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.

Asadar, asupra venitului primit de catre administratorul care are si calitatea de pensionar, nu este datorata contributia la asigurarile sociale, persoana nemaifiind considerata asigurata obligatoriu in sistemul asigurarilor sociale, beneficiind deja de contraprestatie prin stabilirea pensiei anticipate.

Avand in vedere cele prezentate, consideram, prin coroborarea art. 5 alin. (1) pct. IV lit. b) si art. 61 din Legea nr. 19/2000, ca persoana respectiva iese din sfera de acoperire a cauzelor de suspendare prevazute de art. 92 lit. b) din Legea nr. 19/2000, masura luata de Casa de pensii find nelegala. In acest context, in situatia in care ati tratat venitul respectiv din punct de vedere al CAS drept un venit urmare unui contract individual de munca calculand si platind contributiile aferente, va sfatuim sa rectificati aceasta situatie pentru a conferi remuneratiei administratorului tratatmentul fiscal corect si din punct de vedere al CAS.

In legatura cu masura Casei de pensii privind suspendarea pensiei anticipate pe perioada mentionata, suntem de parere ca masura trebuie contestata in temeiul Legii contenciosului administrati nr. 554/2004.

In ceea ce priveste calitatea de administrator, aceasta nu este conditionata de existenta unei remuneratii, astfel incat calitatea de administrator poate fi exercitata fie in baza numirii prin actul constitutiv, fie de catre adunarea generala a actionarilor in baza unui contract de administrare.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016