Tags: inspectia muncii, evidenta orelor de munca
Obligatia angajatorului de a tine evidenta orelor de munca prestate de catre fiecare salariat este prevazuta in Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, conform unui comunicat de presa al Inspectoratului Teritorial de Munca.
Aceasta evidenta este obligatorie nu numai pentru a da posibilitatea verificarii modului in care angajatorul respecta prevederile legale privind timpul de munca si de odihna, dar si pentru intocmirea corecta a statului de salarii, tinand cont de faptul ca documentele de evidenta a timpului lucrat efectiv stau la baza intocmirii statului de plata, document intocmit pentru calculul drepturilor banesti cuvenite salariatilor.
Pentru o evidenta corecta a timpului de munca, concretizata in pontajul centralizator intocmit lunar in vederea intocmirii statului de plata, aceasta trebuie sa aiba la baza documentele primare de evidenta, existente la locul de munca in care salariatul isi desfasoara in mod concret activitatea, chiar daca acesta este un loc mobil, cum au de exemplu, conducatorii auto.
In Codul Muncii se prevede ca ”angajatorul are obligatia de a tine la locul de munca evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidentierea orei de incepere si a celei de sfarsit al programului de lucru.”
In ceea ce priveste modalitatea de evidentiere a orelor de munca efectiv prestate de catre salariat, legiuitorul nu a stabilit modul in care angajatorul trebuie sa tina aceasta evidenta. Prin urmare, evidenta poate fi tinuta atat pe suport de hartie cat si electronic, pentru persoanele care au acces la locul de munca pe baza unui card sau inregistreaza intervalul in care presteaza efectiv activitatea (de exemplu, inregistrarea in tahograf a perioadelor de conducere, a pauzelor si perioadelor de odihna ale soferilor), urmand ca intocmirea evidentei lunare centralizatoare sa aiba la baza aceste documente primare de evidenta a timpului real de munca efectuat de catre salariat la locul sau de munca, indiferent daca acesta este fix sau mobil.
Angajatorul poate stabili organizarea timpului de munca, in functie de specificul activitatii desfasurate, inclusiv printr-un program de lucru inegal, individualizat, in ture, in conditiile stabilite in Codul Muncii, cu respectarea dispozitiilor legale referitoare la timpul de munca si de odihna.
Referitor la salariatii mobili si la cei care desfasoara munca la domiciliu, Codul Muncii prevede ca "pentru salariatii mobili si salariatii care desfasoara munca la domiciliu, angajatorul tine evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat in conditiile stabilite cu salariatii prin acord scris, in functie de activitatea specifica desfasurata de catre acestia".
In situatia telemuncii, reglementata prin Legea nr. 81/2018, este obligatoriu ca in contractul de munca sa fie inscrisa modalitatea de intocmire a pontajului:
"In cazul activitatii de telemunca, contractul individual de munca contine (...) urmatoarele: (...) e) modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat".
Si pentru interni este obligatorie tinerea evidentei timpului de lucru. Amintim ca, din 2018, organizarea programului de internship se face in temeiul Legii nr. 176/2018, care prevede timpul maxim pe care il poate lucra un intern si obligatia angajatorului de a tine evidenta timpului de munca.
Sursa: ITM

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Promotii vanzare produse 1+1 acordate prin distribuitori
Intrebare:
O societate comerciala hotaraste printr-o decizie interna a administratorilor, implementarea unei promotii de 1+1 gratis pentru stimularea vanzarii.
Acesta promotie este implementata cu ajutorul distribuitorilor in sensul in care produsele pleaca de la societatea comerciala la distribuitori care ulterior ofera clientilor finali, persoane fizice un produs gratuit la unul cumparat.
Care este monografia contabila, documentele fiscale necesare, regim...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistari decizie de impunere
Intrebare:
In urma unui control fiscal s-a ajuns la concluzia ca am incadrat gresit niste mijloace fixe, ce nu se incadreaza la subgrupa 2.1 sau clasa 2.2.9 din catalogul mijloacelor fixe si nu beneficiaza de facilitatea privind profitul reinvestit.
Inregistrarile facute de mine sunt urmatoarele:
1171 = 4411 78.770 impozit pe profit stabilit suplimentat conf Dec Impunere
4411 = 5121 78.770 plata impozitului pe profit
129 = 1061 -78.770...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plafoane grad de indatorare. Cursul valutar utilizat
Intrebare:
O companie platitoare de impozit pe profit care are imprumuturi de la grup ce curs de schimb are trebui sa ia in considerare la aplicarea art 40.2 alin (4) din Codul Fiscal unde se specifica: Cursul de schimb utilizat pentru determinarea echivalentul in lei a plafoanelor respective este cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru ultima zi a trimestrului/anului fiscal.
Cursul pentru ultima zi este cursul publicat in ultima zi sau cel valabil in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cota TVA aplicabila livrare imobil
Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu un raspuns concret:
Speta este vanzarea unui imobil tip casa 120 mp suprafata utila; valoarea 735000 lei (148.704 000 euro) pret cu TVA calculat de 5%.
In cazul unei promisiuni de vanzare facuta in 2022 si cu un avans achitat la acel moment de 25%.
Vanzarea imobilului se va face in luna iulie 2025.
Intrebarea este: care este cota de TVA corecta de calculat la accest moment, in iunie 2025? Se incadreaza la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura si bon fiscal, bransamete de apa si canalizare
Intrebare:
Un ONG, care are si activitate economica, face bransamente de apa si canalizare, si la persoane fizice, pe baza de contract si factura, cod factura 751, incasarile facandu-se pana acum cu casa de marcat, pe baza bonului, dar Finantele inregistreaza aceste bonuri ca venituri si TVA, dubland astfel suma TVA-ului si ne vin notificari. Intrebarea este daca putem sa emitem la persoanele fizice chitanta de incasare in locul bonului. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<