Tags: inspectia muncii, evidenta orelor de munca
Obligatia angajatorului de a tine evidenta orelor de munca prestate de catre fiecare salariat este prevazuta in Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, conform unui comunicat de presa al Inspectoratului Teritorial de Munca.
Aceasta evidenta este obligatorie nu numai pentru a da posibilitatea verificarii modului in care angajatorul respecta prevederile legale privind timpul de munca si de odihna, dar si pentru intocmirea corecta a statului de salarii, tinand cont de faptul ca documentele de evidenta a timpului lucrat efectiv stau la baza intocmirii statului de plata, document intocmit pentru calculul drepturilor banesti cuvenite salariatilor.
Pentru o evidenta corecta a timpului de munca, concretizata in pontajul centralizator intocmit lunar in vederea intocmirii statului de plata, aceasta trebuie sa aiba la baza documentele primare de evidenta, existente la locul de munca in care salariatul isi desfasoara in mod concret activitatea, chiar daca acesta este un loc mobil, cum au de exemplu, conducatorii auto.
In Codul Muncii se prevede ca ”angajatorul are obligatia de a tine la locul de munca evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidentierea orei de incepere si a celei de sfarsit al programului de lucru.”
In ceea ce priveste modalitatea de evidentiere a orelor de munca efectiv prestate de catre salariat, legiuitorul nu a stabilit modul in care angajatorul trebuie sa tina aceasta evidenta. Prin urmare, evidenta poate fi tinuta atat pe suport de hartie cat si electronic, pentru persoanele care au acces la locul de munca pe baza unui card sau inregistreaza intervalul in care presteaza efectiv activitatea (de exemplu, inregistrarea in tahograf a perioadelor de conducere, a pauzelor si perioadelor de odihna ale soferilor), urmand ca intocmirea evidentei lunare centralizatoare sa aiba la baza aceste documente primare de evidenta a timpului real de munca efectuat de catre salariat la locul sau de munca, indiferent daca acesta este fix sau mobil.
Angajatorul poate stabili organizarea timpului de munca, in functie de specificul activitatii desfasurate, inclusiv printr-un program de lucru inegal, individualizat, in ture, in conditiile stabilite in Codul Muncii, cu respectarea dispozitiilor legale referitoare la timpul de munca si de odihna.
Referitor la salariatii mobili si la cei care desfasoara munca la domiciliu, Codul Muncii prevede ca "pentru salariatii mobili si salariatii care desfasoara munca la domiciliu, angajatorul tine evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat in conditiile stabilite cu salariatii prin acord scris, in functie de activitatea specifica desfasurata de catre acestia".
In situatia telemuncii, reglementata prin Legea nr. 81/2018, este obligatoriu ca in contractul de munca sa fie inscrisa modalitatea de intocmire a pontajului:
"In cazul activitatii de telemunca, contractul individual de munca contine (...) urmatoarele: (...) e) modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat".
Si pentru interni este obligatorie tinerea evidentei timpului de lucru. Amintim ca, din 2018, organizarea programului de internship se face in temeiul Legii nr. 176/2018, care prevede timpul maxim pe care il poate lucra un intern si obligatia angajatorului de a tine evidenta timpului de munca.
Sursa: ITM

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regim tva facturare despagubiri
Intrebare:
O casa de expeditii a fost contractata de catre un client pentru efectuarea unui transport de marfuri. Casa de expeditii a livrat marfa prin intermediul unui furnizor. Respectivul furnizor a pierdut marfa. Clientul a facturat penalitatile casei de expeditii si casa de expeditii la randul sau furnizorului. Factura se emite cu tva sau nu?
Nu exista o hotarare judecatoreasca a instantei in acest sens.
Casa de expeditii si clientul sunt inregistrare in scopuri...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie din Cehia cu livrare in Ungaria
Intrebare:
O firma inregistrata in scopuri de TVA in Romania, achizitioneaza marfa de o firma inregistrata in scopuri de TVA in Cehia. Marfa se livreaza direct la clientul din Ungaria, iar firma din Romania emite factura catre acest client din Ungaria care, de asemenea, este inregistrat in scopuri de TVA. Deoarece marfa nu ajunge pe teritoriul Romaniei nu este necesar cod UIT, corect? Cum se declara aceasta achizitie in D300 si D390?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Repartizare dividende catre noii asociati
Intrebare:
Avem in contul 1171 profit nerepartizat de anul trecut. Pana la 01.07.2025 firma avea asociat unic care beneficia de 100% din dividende. De la 01.07.2025 firma mai are un asociat.
Intrebarea este daca si cel de-al doilea asociat poate ridica dividende din profitul anului trecut, cand nu era asociat in firma?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Valorificare stocuri ca deseuri
Intrebare:
Fabrica face pasii necesari pentru a se inchide. Dupa oprirea productiei au ramas stocuri de materii prime de aproximativ 10 milioane ron. Aceste materii prime au fost achizitionate atat de pe piata interna, UE, dar si importuri (tva amanare la plata).
S-a luat legatura cu furnizorii precum si cu alti producatori locali pentru a se preda aceste stocuri chiar si la un pret mai scazut, dar fara succes. Prin urmare, s-au cautat firme de reciclare pentru aceste stocuri. S-a...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Lichidare societate
Intrebare:
O firma depune la ONRC in 17.06.2025 cererea de lichidare cu dizolvare. Mentiunea este aprobata in 19.06.2025 si se ridica in data de 20.06.2025.
Va rugam sa ne spuneti care este perioada de lichidare si cand trebuie depus bilantul de lichidare?
Noi am considerat inceperea lichidarii in 17.06.2025 si finalizarea la 30.06.2025, pentru care depunem declaratiile fiscale. Multumim.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie parti sociale la alta societate
Intrebare: Societatea noastra a achizitionat parti sociale intr-o alta companie reprezentand 10% din capitalul social al societatii respective (partile sociale au fost platite catre o persoana fizica care are calitatea de asociat in societatea respectiva). Va rugam sa ne confirmati daca inregistrarile contabile de mai jos sunt corecte, iar in caz contrar va rugam sa ne spuneti care sunt cele corecte:
1. La data semnarii contractului de vanzare cumpare privind achizitia de parti sociale datat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<