Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Ce trebuie sa stie firmele la inceput de 2023 pentru buna desfasurare a raporturilor de munca

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Ion Mihai la 03 Feb. 2023
Ce trebuie sa stie firmele la inceput de 2023 pentru buna desfasurare a raporturilor de munca
Tags: raporturi de munca, legea 108/1999 , registrul de evidenta fiscala

In vederea asigurarii unei bune desfasurari a raporturilor de munca, in exercitarea atributiilor de control stabilite de Legea nr. 108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si de HG nr. 488/2017 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare al Inspectiei Muncii, ITM va reaminteste urmatoarele:

 

1. Contractul individual de munca se incheie in forma scrisa, se inregistreaza in Registrul general de evidenta a salariatilor si se transmite inspectoratului teritorial de munca cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii de catre salariat, iar un exemplar al contractului se inmaneaza salariatului. 

2. Perioada de proba se desfasoara dupa incheierea contractului individual de munca. Pe durata executarii contractului de munca nu poate fi stabilita decat o singura perioada de proba. Pe durata sau la sfarsitul perioadei de proba, raportul de munca poate inceta exclusiv printr-o notificare scrisa, fara preaviz, la initiativa oricareia dintre parti, fara a fi necesara motivarea acesteia. 

3. Durata timpului de munca.

-norma intreaga - 8 ore pe zi (timp de 5 zile) si de 40 de ore pe saptamana.
-durata maxima - 48 de ore pe saptamana, inclusiv orele suplimentare.
-repausul intre doua zile de munca nu poate fi mai mic de 12 ore consecutive. 

-durata zilnica a timpului de munca de 12 ore trebuie sa fie urmata de o perioada de repaus de 24 de ore. 

4. Munca suplimentara este munca prestata, cu acordul salariatului, in cursul saptamanii de lucru si se compenseaza prin ore libere platite in urmatoarele 90 de zile calendaristice dupa efectuarea acesteia sau prin ore libere platite. In situatia in care compensarea prin ore libere platite nu este posibila, este obligatorie acordarea unui spor de cel putin 75% din salariul de baza, corespunzator duratei acesteia.

5. Repausul saptamanal este de 48 de ore consecutive, de regula sambata si duminica. Repausul saptamanal poate fi acordat si in alte zile, caz in care este obligatorie acordarea unui spor la salariu. Orele lucrate in repausul saptamanal nu sunt considerate ore suplimentare. 

6. Angajatorul are obligatia de a tine la locul de munca evidenta orelor de munca prestate de fiecare salariat, cu evidentierea orei de incepere si a celei de sfarsit a programului de lucru.

7. Totodata, pentru evitarea consecintelor sociale si economice negative pe care le produce utilizarea muncii nedeclarate, va reamintim cazurile considerate munca nedeclarata:

-primirea la munca a unei persoane fara incheierea contractului individual de munca in forma scrisa, in ziua anterioara inceperii activitatii; 

-primirea la munca a unei persoane fara transmiterea raportului de munca in registrul general de evidenta a salariatilor cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii; 

-primirea la munca a unui salariat in perioada in care acesta are contractul individual de munca suspendat; 

-primirea la munca a unui salariat cu depasirea duratei timpului de munca stabilit in cadrul contractelor individuale de munca cu timp partial. 

8. In ceea ce priveste munca subdeclarata - Codul Muncii prevede ca aceasta reprezinta acordarea unui salariu net mai mare decat cel constituit si evidentiat in statele de plata a salariilor si in declaratia lunara privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, transmisa autoritatilor fiscale.

9. Prin intrarea in vigoare, in luna decembrie, a Legii nr.367/2022 privind dialogul social negocierea colectiva este obligatorie la nivelul unitatilor care au cel putin 10 angajati/lucratori, precum si la nivel de sector de negociere colectiva.

10. Potrivit H.G. nr. 1.447 din 8 decembrie 2022, incepand cu data de 1 ianuarie 2023, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.000 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand 18,145 lei/ora.

11. In conformitate cu prevederile art. XLI din OUG 168/2022, incepand cu data de 1 ianuarie 2023 pentru domeniul constructiilor (exclusiv pentru domeniile de activitate prevazute la art. 60 pct. 5 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare), salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, la suma de 4.000 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand in medie 24,194 lei/ora.

12. Ordinul 2171/2022 pentru aprobarea modelului-cadru al contractului individual de munca, pune in aplicare prevederile Legii nr.283/2022 de modificare a Codului Muncii. Prezentam in cele ce urmeaza principalele modificari/completari :

-pentru salariatii care nu au un loc de munca fix, contractul va cuprinde mentiuni privind cuantumul prestatiilor suplimentare ( in bani sau in natura) la care este indreptatit salariatul si modalitatea de asigurare si/sau decontare a transportului de catre angajator ; 

-modalitatea de plata a salariului trebuie indicata in mod expres in contract; 

-angajatorii au dreptul sa suporte asigurarea medicala privata, contributiile suplimentare la pensia facultativa sau la pensia ocupationala a salariatului, dupa caz. 

Noul model al contractului individual de munca impune si mentionarea in cuprinsul acestuia, pe langa conditiile de efectuare si compensare a orelor suplimentare si cuantumul indemnizatiei acordate pentru efectuarea acestora. 

Actul normativ introduce si un punct referitor la conditiile in care se realizeaza formarea profesioala. 

Noul model – cadru prevede ca riscurile specifice postului sunrt prevazute in evaluarile de risc ale locului de munca si in fisa de identificare a factorilor de risc profesional. 

In cuprinsul Ordinului s-a introdus si un punct referitor la contractul colectiv de munca aplicabil.


Sursa: ITM

Ion Mihai de Ion Mihai
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Ce trebuie sa stie firmele la inceput de 2023 pentru buna desfasurare a raporturilor de munca":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016