Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Inspectoratul Teritorial de Munca atrage atentia asupra importantei detinerii carnetului de munca, in cazul celor care au fost angajati inainte de 1 ianuarie 2011 - ultimul termen pana la care au mai fost folosite carnetele de munca.
De ce este important carnetul de munca?
Pentru ca acesta inca mai este – partial – actul oficial prin care se dovedea vechimea in munca, vechimea neintrerupta in aceeasi unitate, vechimea in functie, meserie sau specialitate, timpul lucrat in locuri de munca cu conditii deosebite sau speciale, salariul de baza si alte drepturi ce se includ in acesta, in raport cu care s-au stabilit si acordat drepturile de personal.
Sursa citata arata ca ultima forma a carnetului de munca a fost introdusa prin Decretul 92/1976, insa datele cerute in carnetul de munca se mai folosesc si azi in formatul adeverintelor eliberate de angajatori.
Incepand cu 01 ianuarie 2011 angajatorii nu au mai folosit carnetele de munca pentru a evidenta a munca prestata de o persoana fizica in relatie cu un angajator – persoana fizica sau juridica. Incepand cu acea data au fost folosite contractele individuale de munca – reglementate prin Legea 53/2003- Codul Muncii, care stabilea “eliminarea” carnetelor de munca pentru data de 1 ianuarie 2004. Prin modificarile ulterioare, aduse de Legea 541/2003, Ordonanta de Urgenta a Guvernului 55/2006 si Ordonanta de Urgenta a Guvernului 148/2008, aceasta data a fost modificata succesiv, pana la stabilirea ultimului termen - 01 ianuarie 2011.
Asadar, articolului 296 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede ca vechimea in munca, acumulata pana la data de 31 decembrie 2010, se probeaza cu carnetul de munca.
Odata cu decizia renuntarii la carnetele de munca, evidenta muncii prestate s-a facut pe baza Registrului General de Evidenta al Salariatilor, in format electronic (Revisal), reglementat la acea data de HG 161/2006, care era gestionat de Inspectia Muncii.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
SAF-T Ghid de raportare corecta
Astfel, incepand cu 01 ianuarie 2011, vechimea in specialitate se poate dovedi cu adeverintele eliberate de angajatori si/sau extrasele de Revisal eliberate de inspectoratele teritoriale de munca.
Asadar, vechimea in munca si in specialitate se dovedeste cu doua documente: carnetul de munca pana la 31 decembrie 2010 iar dupa aceasta data cu adeverintele eliberate de catre angajatori si/sau ITM .
Nu uitati ca, la incetarea activitatii salariatului, angajatorul are obligatia sa ii elibereze acestuia o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, dar si un extras din registru.
La solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligati sa ii elibereze acestuia un extras din registru, datat si certificat pentru conformitate, sau o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, astfel cum rezulta din registru si din dosarul personal, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii.
Sursa: ITM Harghita
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cheltuielile de protocol se reduc. Vezi ce mai modifica Ordonanta de Urgenta nr. 26Declaratia 204 se depune pana la 15 martie 2012Ajutorul social poate fi primIT in continuare, pentru 6 luni, chiar daca beneficiarii se angajeaza cu CIM pentru un anProfesionalizarea asistentilor maternali: Fonduri europene de 80 milioane euroDe ce nu ar trebui majorate chiriile dupa reducerea TVA la paineUltimele articole
FacilITatile fiscale pentru constructii, eliminate in 2025TVA locuinte 2025: Studii de caz utileANAF a publicat lista contribuabililor bun-platnici pentru trim. IV 2024Distribuire dividende. Pot fi distribuITe neuniform dividendele?Ordinul 114/2025 a modificat Procedura de restITuire a TVA aferenta anumITor achizITii de bunuri si servicii efectuate de entITati nonprofITArticole similare
Cele 102 taxe eliminate din 2017: Mai putine taxe pentru firme si lista completa a obligatiilor de plata eliminateIn atentia persoanelor care NU mai detin carnetele de muncaDeclaratia 205 pentru zilieriVioleta Alexandru anunta ca mecanismul de informare a angajatului, viitor pensionar, este functional. Angajatorii trebuie sa completeze Declaratia 112 cu date valideVioleta Alexandru anunta ca termenul de procesare a documentelor de pensionare va fi mai scurt. Angajatorii vor primi Notificarea cu 3 luni inainteArticole similare
10 neconformitati au fost regasite de inspectorii ITM in timpul controalelor privind relatiile de muncaSunt verificate masurile pentru protectia angajatilor in perioada cu temperaturi extremeSalariul minim brut pe tara ar putea fi majorat la 2300 lei incepand cu 1 ianuarie (Proiect de Hotarare MMPS)Cum a fost modificat Codul MUNCII de OUG 117/2021PFA cu venituri sub 12 salarii minime brute pe tara. Este OBLIGATA sa plateasca CAS optional?Ultimele articole
TOT ce trebuie sa stii despre delegare: ce este, pentru cat timp poate fi dispusa si cand inceteazaControale ITM. Activitatea de verificare din luna iunie 2024Controale firme. Inspectia Muncii verifica aplicarea prevederilor OUG 99/2000 in aceasta perioadaInformare ITM: TOT ce trebuie sa stii despre perioada de probaContractul de munca in 2024. 15 lucruri pe care trebuie sa le stie angajatorii si angajatiiAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"