Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
IPP cere Ministerului Finantelor Publice sa isi asume coordonarea unei politici nationale coerente in materia controlului financiar preventiv al fondurilor publice, inclusiv al fondurilor europene.
"Atat sistemul de control administrativ cat si cel penal functioneaza in Romania, dar preventia este in continuare prioritara ca sa nu mai discutam doar de condamnari (n.n. in dosare de frauda cu fonduri europene)", a declarat Claudiu Dumitrescu, procuror sef in cadrul Directiei Nationale Anticoruptie la Seminarul International Sisteme eficiente de control pentru prevenirea fraudei cu fonduri structurale si de investitii in noile state membre, organizat de Institutul pentru Politici Publice (IPP) la Bucuresti, in perioada 13 - 14 mai a.c. Afirmatia Procurorului sef sintetiza opiniile mai multor reprezentanti ai institutiilor cu atributii de control (atat administrativ, cat si judiciar) care au admis necesitatea consolidarii capacitatii de preventie la nivelul intregului sistem de management al fondurilor publice nationale si europene. intre achizitiile realizate cu bani de la bugetul national si cele cuprinse in proiectele cu finantare din fonduri europene exista diferente importante de abordare, ceea ce arata ca Romania nu are o politica nationala corerenta in materia controlului financiar cu rol preventiv.
Peste 180 de participanti din toata tara reprezentand Autoritatile de Management, Agentiile pentru Dezvoltare Regionala, Organismele Intermediare, primariile municipiilor resedinta de judet si consiliile judetene, structurile teritoriale ale DNA, Oficiile regionale ale Autoritatii de Audit, reprezentanti din conducerea Departamentului pentru Lupta Antifrauda, ai Directiei Nationale Anticoruptie, ai Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice au participat in zilele de 13 si 14 mai a.c., la Bucuresti, la dezbaterile prilejuite de Seminarul international organizat de IPP si co-finantat de OLAF prin Programul Hercule. La discutii a fost prezent inclusiv Seful Departamentului de Preventie a Fraudelor, domnul Tamas Ivan Kovacs, (Head of Sector - OLAF) dar si reprezentanti ai structurilor de control anti-frauda asupra fondurilor europene din Croatia si Bulgaria, ambele autoritati explicand preocuparea de a dezvolta capacitatea nationala pentru identificarea timpurie si prevenirea fraudelor.
IPP considera, alaturi de multi dintre cei implicati in control si investigarea fraudelor, ca situatia actuala nu se poate imbunatati fara consolidarea sistemului de preventie prin intarirea controlului financiar intern, a controlului financiar preventiv si prin cresterea capacitatii tuturor institutiilor care efectueaza controale administrative (Autoritatea de Management, organisme intermediare etc.) de a detecta potentialul de frauda si de a indruma beneficiarii inspre evitarea acestor situatii, concomitent cu identificarea corecta a suspiciunilor de frauda (si nu sa genereze o inflatie de situatii reclamate ca potentiale fraude care ulterior nu sunt probate corespunzator). Institutiile statului trebuie sa concure la un sistem care sa contribuie la dezvoltarea capacitatii interne de management performant al fondurilor europene, la absorbtia fondurilor europene - dar nu ca un scop in sine, ci ca mijloc pentru cresterea investitiilor si implicit a nivelului de trai din comunitatile din Romania. tinta Romaniei ar trebui sa fie in continuare aceea de a face toate eforturile - atat la nivelul institutiilor implicate in management si control de prim nivel asupra fondurilor europene, cat si la nivelul beneficiarilor - de a preveni frauda, nu de a cauta sa raportam cat mai multe sesizari de frauda catre organele de control penale, respectiv catre OLAF.
O serie de aspecte care au generat nereguli in actualul exercitiu financiar au tinut chiar de maniera lipsita de predictibilitate in care au fost concepute regulile de accesare a fondurilor europene (ex: sistemul "primul venit, primul servit" sau numarul foarte mare de instructiuni emise de unele dintre Autoritatile de Management). Cresterea transparentei pe tot lantul, de la selectarea la impletarea proiectelor si atingerea rezultatelor trebuie substantial imbuntatita, in prezent, publicul larg fiind alimentat exclusiv cu cifre statistice generale privind gradul de absorbtie.
Institutia cea mai potrivita pentru a declansa discutiile interministeriale dar si cu societatea civila privind elaborarea unei strategii de consolidare a controlului financiar preventiv in materia fondurilor europene, cu scopul explicit de a preveni incidenta neregulilor si a fraudelor in actualul exercitiu financiar, este chiar Ministerul Finantelor Publice, considera Directorul de programe IPP - Elena Tudose. Ca o coincidenta, acest minister este sub conducerea fostului sef al fondurilor europene, domnul Eugen Teodorovici. De aceea IPP cheama Ministerul Finantelor Publice sa declanseze un proces de consultare publica pentru realizarea acesteia. Aceasta directie strategica ar trebui sa fie cuprinsa, de asemenea, in cadrul Strategiei Nationale Anticoruptie (SNA). Profitam de ocazie sa subliniem ca SNA nu contine nici macar o masura specifica la fraudarea fondurilor europene.
In exercitiul financiar 2007 - 2013 in Romania s-au aplicat corectii financiare in valoare totala, la finalul anului 2014, de peste 230 milioane de euro, tara noastra ocupand locul al doilea ca numar de suspiciuni de frauda transmise catre Comisia Europeana, arata cea mai recenta analiza a IPP disponibila la https://www.ipp.ro/wp-content/uploads/2015/05/IPP-Prezentare-13-14-mai_Concluzii-preliminare_Conferinta-Internationala-Compatibility-Mode.pdf.
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Acest material este realizat cu sprijinul financiar al Uniunii Europene Hercule Programme III (2014-2020). Acest Program este implementat de catre Comisia Europeana si a fost creat pentru protejarea intereselor financiare ale Uniunii Europene (pentru mai multe informatii va rugam accesati: https://ec.europa.eu/anti_fraud/aboutus/funding/index_en.htm). Materialele proiectului reflecta exclusiv opiniile si punctele de vedere ale IPP, Comisia nefiind responsabila fata de orice forma de folosire a informatiilor, respectiv fata de continutul discutiilor de la evenimentul proiectului.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Proceduri contabile obligatorii pentru institutiile publice, conform OSGG 400/2015 si reglementarilor contabile 2015Obligatoriu pentru Institutiile Publice: Proceduri contabile intocmite corect!Oferte de munca - Slujbe disponibile acumDesfasurarea controlului financiar preventiv. Ce etape include?Noutati legislatie fiscala 14 - 18 septembrie 2009 - Monitorul OficialUltimele articole
Modificarile propuse pentru controlul intern si CONTROLUL FINANCIAR PREVENTIVProiect ANAF privind controlul intern sau managerial si CONTROLUL FINANCIAR PREVENTIVContabilitatea Institutiilor Publice in 2016. Noutatile Codului fiscal 2016OUG 40/2015 privind gestionarea financiara a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020Participati la Seminarul CONTROLUL FINANCIAR PREVENTIV in institutiile publice?Articole similare
Tichete de masa salariati cu CIM partial. Beneficiaza de aceleasi drepturi ca cei cu CIM normal?Buletin informativ ANAF: Noutati cu incidenta fiscala in perioada 24-30 iulie 2017Venituri neimpozabileCe vrea Fiscul sa cumpere cu 1,6 milioane euro din FONDURI PUBLICEHG 906/2014. Diferenta dintre nivelul standard al accizelor si nivelul accizelor diferentiatUltimele articole
Amnistie fiscala 2024. Finantele MODIFCA procedura de anulare a unor obligatii bugetareE-Factura: Platile se fac inainte sau dupa ce sunt urcate in sistem facturile?ITM: Informare cu privire la majorarea salariului angajatilor incadrati cu salariul minim, cu vechime de peste 2 ani la aceeasi societate Masuri fiscal-bugetare 2024. Cresc anumite salarii, iar unele facilitati sunt amanate sau eliminate, conform OUG 115/2023Guvernul a aprobat! MAJORARI salariale, de la 1 august 2023, pentru personalul de specialitate medico-sanitarArticole similare
FONDURI EUROPENE pentru proiecte de inovare sociala. Noile cai de crestere propuseFonduri regionale in valoare de 57,1 milioane de euro alocate unui proiect major de banda larga din RomaniaGranturi de 1 miliard de euro pentru IMM-uri. Sumele pentru capitalul de lucru se acorda in baza certificatelor de situatii de urgentaRomania a incasat in acest an peste 565 milioane de euro de la Comisia EuropeanaVioleta Alexandru: Vor fi verificate companiile care au avut FONDURI EUROPENE, dar au incasat si somaj tehnicUltimele articole
Guvernul a aprobat rectificarea bugetului de stat pe 2024. Care sunt cei 4 piloni principaliCombaterea contrabandei si fraudei la granita continua. Doua noi scanere au fost puse in functiune la Albita Certificatul Constatator: ce Este si cum Se Obtine [Model]Ministrul Muncii a anuntat MAJORAREA salariului minim de la 1 iulie 2024!Controale mai aprige in vama din 2024! Birourile vor fi dotate cu 26 noi sisteme de scanare, pentru monitorizarea marfurilor care intra in taraArticole similare
Procurorii straini ar putea ancheta cazurile de FRAUDA CU FONDURI europene din RomaniaMai credem in fonduri europene? Furt simplu in loc de finantareAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"