Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Noi masuri au fost recent anuntate de Guvern, obiectivul propunerilor fiind acela de a impulsiona administratia sa publice din oficiu informatii de interes public sau, la cerere, sa comunice cat mai mult in mediul online. Astfel, Ministerul pentru Consultare Publica si Dialog Civic (MCPDC) a initiat modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public normelor metodologice.
Propunerea de modificare a Normelor de aplicare a legii nr. 544 uniformizeaza (dupa ce in ultimii 15 ani, intre Lege si Norme au existat neconcordante) practica de calculare a termenelor maximale pana la care institutiile sunt obligate sa furnizeze informatii de interes public. Conform noii reglementari, termenele stabilite se calculeaza de la data inregistrarii solicitarii, fara a fi luate in calcul ziua de la care incepe sa curga termenul, nici ziua cand acesta se implineste. Atunci cand ultima zi a unui termen cade intr-o zi nelucratoare, termenul se prelungeste pana la prima zi lucratoare care urmeaza. in cazul in care solicitarea nu se incadreaza in competentele institutiei sau autoritatii publice, in termen de 5 zile de la inregistrare, structurile sau persoanele responsabile de informarea publica transmit solicitarea catre institutiile sau autoritatile competente in acelasi timp informand solicitantul.Proiectul de modificare initiat de MCPDC stabileste, ca raspuns la numeroase situatii din practica in care institutiile solicitau sume prohibitive pentru a pune la dispozitie cetatenilor informatii de interes public, un reper maximal pentru costul copierii unei pagini din documentele de interes public solicitate, raportat la 0,005 din salariul minim, insistand insa ca informatiile sa fie cu prioritate afisate in mod pro-activ pentru informarea publicului pentru evitarea perceperii unor sume de la solicitant. Legislatia in materia transparentei adreseaza un drept fundamental al cetatenilor.
Modificarile aprobate astazi de Guvern pun la dispozitia administratiei, dar si cetatenilor formulare-tip pentru, de exemplu, redactarea solicitarilor sau a reclamatiilor administrative, pentru redactarea rapoartelor anuale de aplicare a legii nr. 544/2001 etc. Toate aceste formulare vor fi afisate vizibil in paginile de internet ale institutiilor/autoritatilor. Utilizarea acestor formulare de catre solicitant este, insa, facultativa, transmiterea unei solicitari intr-o alta forma neconstituind motiv de refuz al accesului la informatiile publice.
Dupa un amplu proces de consultare publica derulat in ultimele luni (10 dezbateri/consultari publice in Bucuresti si in tara in care au fost implicati peste 180 de reprezentanti ai societatii civile, grup de lucru interministerial format de MCPDC cu specialisti din executivul central) MCPDC a optat pentru a interveni asupra Normelor metodologice ale Legii, constatand ca tipologia problemelor din practica se refera la aspecte reglementate de Normele legii nr. 544/2001.
"Informatiile solicitate vor fi comunicate pe suportul dorit de solicitant, in toate cazurile cand este posibil, fiind descurajata astfel practica conditionarii comunicarii raspunsului pe format de hartie, cu un cost in sarcina solicitantului. In cazul in care informatia publica este solicitata pe hartie, este stabilita modalitatea de calcul a costului serviciului de copiere, care nu poate depasi 0,05% din salariul minim pe economie calculat per pagina. De asemenea, se introduce posibilitatea achitarii acestor costuri si prin alte sisteme de plata, nu doar in numerar", a declarat in timpul sedintei de Guvern ministrul Violeta Alexandru.
Atat rapoartele societatii civile realizate periodic de la intrarea in vigoare a legislatiei transparentei cat si evaluarile autoritatilor centrale cu atributii in urmarirea impactului acesteia, au indicat urmatoarele disfunctionalitati de aplicare: cresterea cu 50% a numarului de litigii de la nivelul anului 2014 la anul 2015, abuzuri in stabilirea costului serviciului de copiere (18 lei/pagina Drobeta Turnu Severin).

Manual de politici contabile - Stick USB

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Cartea neagra a controlului fiscal
Sursa: Guvernul Romaniei
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Limite cazare pe perioada deplasarii salariatului
Intrebare: Legat de cazare am cateva intrebari: - limita de deductibilitate este de 265/ron/noapte - daca angajatul se cazeaza la o unitate superioara celei de 3* se considera deductibil 50%? Sau este posibil doar cu aprobare manager (adica semnare decont)? - pentru cazurile in care angajatul sta la rude intr-o deplasare poate beneficia de indemnizatie de cazare intr-o limita dedurctibila de 45 lei/zi? Multumesc!vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cifra de afaceri neta realizata din operatiuni desfasurate pe teritoriul national
Intrebare: In situatiile financiare ale anului 2024 trebuie sa prezentam distinct cifra de afaceri neta realizata din operatiuni desfasurate pe teritoriul national. Ce anume prezentam mai exact la acest rand? Multumesc!vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Articole similare
Peste 63.000 de locuri de munca vacante in Romania, in T3 din 2018Noutati legislatie fiscala 5 - 9 octombrie 2009 - Monitorul OficialCompetitivitatea industriala: Necesitatea ca UE si statele membre sa ia masuri fermePrevenirea si Combaterea Spalarii Banilor trece in subordinea FinantelorADMINISTRATIA PUBLICA locala se va putea imprumuta din Trezoreria Statului pentru cofinantarea proiectelor europeneUltimele articole
Tichete de masa salariati cu CIM partial. Beneficiaza de aceleasi drepturi ca cei cu CIM normal?e-Factura: Ghid Complet pentru 2024Adeverinta de venit, cazierul fiscal si certificatul de atestare fiscala pot fi obtinute fara deplasare la ANAFSeminar ANAF: Inrolarea in Patrimven a autoritatilor/institutiilor publice sau de interes publicFacturarea electronica, obligatorie de la 1 ianuarie 2024 pentru TOATE tranzactiile intre firmeArticole similare
Depasire plafon pentru inregistrarea in scop de TVA in luna iunie. Ce consecinte apar din cauza neinregistrarii?Inregistrarea in scopuri de TVA intarziata. Cum se poate rezolva situatia?Constructie imobil in vedere vanzarii catre asociat. Cum tratam cota redusa de TVA?Sinteza modificari si completari ale Codului de Procedura FiscalaProiect MFP. Partea 1. Formularul 010Ultimele articole
Declaratia 070. Termen depunere si instructiuni de completareCotele TVA pentru 2025, aplicabile in RomaniaInformare ITM privind motivele pentru care firmele pot dispune concedierea angajatilorRegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaControale ITM. Activitatea de verificare din luna iunie 2024
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"