Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam mai jos cazul unei societati care a achizitionat la sfarsitul lunii septembrie 2013 un apartament de 113 m.p. (dintr-un bloc cu o vechime de pana in 2 ani) in valoare de 58.000 euro, echivalentul sumei de 260.000 lei si pentru care Directia Impozite si Taxe a calculat un impozit de 900 lei pe anul 2013, respectiv 3600 lei/an. In lunile octombrie si noiembrie 2013 s-au adus imbunatatiri, in sensul ca a fost pus parchetul, faianta, gresie, instalat gaze, racordat la reteaua electrica, alte amenajari interioare, in valoare de aproximativ 15.000 lei.
Vom stabili in ce conditii societatea poate beneficia de recalcularea impozitului pe cladiri, daca acest lucru va putea fi facut incepand cu 01.12.2013 sau 01.01.2014, precum si daca se poate solicita micsorarea cotei.
Conform prevederilor art. 253 din Codul fiscal, persoanele juridice sunt obligate la plata impozitului pe cladiri, calculat prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a cladirii.
Valoarea de inventar este valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabilitatea proprietarului cladirii, conform reglementarilor contabile in vigoare.
Valoarea de intrare poate fi, dupa caz:
- costul de achizitie, pentru cladirile dobandite cu titlu oneros;
- costul de productie, pentru cladirile construite de persoana juridica;
- valoarea actuala, estimata la inscrierea lor in activ, tinandu-se seama de valoarea cladirilor cu caracteristici tehnice si economice similare sau apropiate, pentru cladirile obtinute cu titlu gratuit;
- valoarea de aport pentru cladirile intrate in patrimoniu in cazul asocierii/fuziunii, determinata prin expertiza, potrivit legii;
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Cartea verde a contabilitatii
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
- valoarea rezultata in urma reevaluarii, pentru cladirile reevaluate in baza unei dispozitii legale.
In cazul in speta, cladirea are valoarea de intrare data de costul de achizitie, asa cum rezulta din documentele de cumparare.
De la data dobandirii cladirea trebuie declarata la organele locale intr-un termen de 30 de zile.
In acelasi termen se declara si orice extindere, imbunatatire, demolare, distrugere sau modificare intervenita la o cladire existenta.
In cazul in care se fac reevaluari ale cladirii termenul de depunere a declaratiilor privind stabilirea impozitului pe cladiri este 31 ianuarie a anului urmator.
Cota de impozit se stabileste prin hotarare a consiliului local si poate fi cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Impozitul pe cladiri se plateste anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie inclusiv.
Pentru plata cu anticipatie a impozitului pe cladiri, datorat pentru intregul an de catre contribuabili, pana la data de 31 martie a anului respectiv, se acorda o bonificatie de pana la 10%, stabilita prin hotarare a consiliului local. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
In cazul cladirilor care nu sunt reevaluate conform prevederilor contabile in materie, cota impozitului pe cladiri se stabileste de consiliul local/Consiliul General al Municipiului Bucuresti intre:
a) 10% si 20% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta;
b) 30% si 40% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 5 ani anteriori anului fiscal de referinta.
Fata de cadrul legal prezentat mentionam ca nu sunt in vigoare prevederi care sa dispuna micsorarea impozitului pe cladiri atunci cand sunt efectuate lucrari de modernizare a spatiilor respective.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Desfasurarea in Romania de activitati economice. Care e regimul fiscal al strainilor in Romania?Venituri din activitati agricole si din prestari servicii. Cum se distribuie cheltuielile?Noutati legislatie fiscala 19 - 23 octombrie 2009 - Monitorul OficialStudiu de caz: Rezolutiunea in cazul achizitiei unui sediu socialImpozit pe cladire detinuta de o societate comerciala. Cum se stabilesc obligatiile de plata?Ultimele articole
SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieCum se declara TVA-ul de import in SAF-TTAXE SI IMPOZITE 2024. La ce sa te astepti anul acestaManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziContabilitatea unui complex hotelier. Inregistrari contabile specifice, utile oricarui contabilArticole similare
Impozitul pe cladiri si terenuri - peste 20 de spete rezolvateCine detine mai multe proprietati e mai norocos. De ce?!Studiu de caz: Apartament utilizat pentru sediu si cladire cu destinatie mixta. Noul impozit pe cladiriCe modificari a adus noul Cod Fiscal cu privire la impozite si taxele localeOG 16/2022: Cum se va aplica din 1 ianuarie 2023 cota privind impozitul pe cladiriUltimele articole
Impozitul pe cladiri si terenuri: 27 de cazuri practice solutionate de expertiIMPOZIT CLADIRI cand nu se pot identifica suprafetele folosite in scopuri diferiteCum calculam impozitul pe cladiri datorat de persoanele juridiceArticole similare
Sfatul specialistului in drept fiscal, Justinian Cucu: Modificari substantiale in regimul fiscal de impozitare a microintreprinderilorImpozitul pe dividende. Cine il plateste, ce declaratii trebuie depuse si studii de caz utileTop subiecte pe care orice contabil trebuie sa le cunoasca in 2016OG 16/2022: Cum se va aplica din 1 ianuarie 2023 cota privind impozitul pe cladiriImpozit dividende 2022-2023: Cota de impozit pentru plata dividendelor este de 8% sau 5%?Ultimele articole
Microintreprindere in 2024. Cum se stabileste corect cota de impozitare de 1 sau de 3%Principalele modificari aduse Codului Fiscal incepand cu 1 ianuarie 2023Aspecte fiscale privind COTA IMPOZITului pe veniturile nerezidentilorTOATE schimbarile fiscale aduse de OG 16/2022: impozite, calculare CAS si CASS, scutiri de venituri, TVA, accizeVa fi majorata COTA IMPOZITului pe dividende de la 5% la 8%. Conditii pentru acordarea regimului de scutireAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"