keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Surpriza din partea MFP: Taxa pe lacomie nu se elimina... doar se transforma. Taxa se aplica diferentiat

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Alina Georgiana Costache la 27 Mar. 2019
Tags: oug 114, modificare oug 114, taxa pe activele bancilor, taxa pe lacomie

In ciuda faptului ca ministrul Finantelor Publice promitea ca va modifica OUG 114 astfel incat "sa fie in interesul intregii economii", iar despre "taxa pe lacomie" seful de la Finante preciza ca ar putea sa se transforme in "bonus pe harnicie", se pare ca Ordonanta pusa in dezbatere publica marti seara nu elimina taxa pe active.

Totusi, potrivit noii OUG, taxa pe lacomie nu se mai datoreaza de catre toate institutiile bancare care depasesc un anumit prag al ROBOR, indiferent de pragul de depasire al acestuia. Au fost reglementate si situatii in care taxa nu se datoreaza si nu se declara la nivelul primului semestru, dupa cum vom vedea in analiza comparativa de mai jos.

Modificarea si completarea art. 86


1.1. In OUG 114/2018 Articolul 86 arata asa:

(1) Institutiile bancare sunt obligate la plata taxei pe active financiare, denumita in continuare taxa pe active, in situatia in care media trimestriala ROBOR determinata potrivit art. 87 alin. (2) depaseste pragul de 2%, denumit in continuare prag de referinta.
(2) Prin institutie bancara se intelege institutiile de credit, persoane juridice romane, definite astfel potrivit legii de organizare si functionare, si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit ale persoanelor juridice straine.

1.2. In PROIECT DE ORDONANTA DE URGENTA pus in dezbatere publica de MFP, marti noapte, 26 martie 2019, Art. 86 se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

Art. 86 - (1) Institutiile bancare sunt obligate la plata taxei pe active financiare nete, denumita in continuare taxa pe active. (in acest caz eliminandu-se precizarea privind situatia in care se aplica taxa pe active, n.r.)

(2) Aici se explica semnificatiile urmatorilor termeni si expresii:
    a) institutie bancara
    b) active financiare nete
    c) cota de piata
    d) rata medie ponderata a dobanzii la creditele, denominate in lei, acordate de o institutie bancara societatilor nefinanciare si gospodariilor populatiei 
    e) rata medie ponderata a dobanzii la depozitele, denominate in lei, atrase de o institutie bancara de la societatile nefinanciare si gospodariile populatiei
    f) marja de dobanda
    g) marja de referinta a dobanzii
    h) cresterea soldului creditelor
    i) diminuarea marjei de dobanda
    j) tinta de crestere a creditarii
    k) tinta de diminuare a marjei de dobanda

De asemenea, noua varianta a OUG 114 mai adauga cateva articole:

(3) Pentru determinarea indicatorului prevazut la alin.(2) lit. h) (cresterea soldului creditelor – diferenta pozitiva dintre soldul creditelor acordate de o institutie bancara societatilor nefinanciare si gospodariilor populatiei existent la sfarsitul  semestrului/anului pentru care se datoreaza taxa pe active si  soldul creditelor acordate societatilor nefinanciare si populatiei la sfarsitul anului precedent, raportata la soldul  creditelor acordate societatilor nefinanciare si populatiei la sfarsitul anului precedent, exprimata in procente, n.r.) se vor lua in considerare si creditele performante vandute in cursul semestrului/anului de catre institutia bancara, si nu se vor lua in considerare creditele performante cumparate in cursul semestrului/anului de catre institutia bancara. Creditele performante cumparate de o institutie bancara se vor lua in considerare la determinarea indicatorului prevazut la alin.(2) lit. h) incepand cu anul urmator. Aceleasi credite performante vandute si cumparate in cursul aceluiasi an de institutia bancara nu se iau in considerare la determinarea indicatorului prevazut la alin.(2) lit. h) .
 
(4) Pentru determinarea indicatorului prevazut la alin.(2) lit.d) (rata medie ponderata a dobanzii la creditele, denominate in lei, acordate de o institutie bancara societatilor nefinanciare si gospodariilor populatiei – reprezinta media aritmetica a ratelor medii ponderate a dobanzii la creditele denominate in lei, acordate de o institutie bancara societatilor nefinanciare si gospodariilor populatiei, calculate lunar la nivelul semestrului, respectiv al anului pentru care se datoreaza taxa. Rata medie ponderata a dobanzii la creditele denominate in lei, la sfarsitul lunii, reprezinta media ponderata a ratelor de dobanda cu soldul creditelor acordate societatilor nefinanciare si gospodariilor populatiei, nr.) se vor lua in considerare si creditele performante vandute in cursul lunii de institutia bancara, iar creditele performante cumparate de la institutiile bancare din Romania se vor lua in considerare la determinarea acestui indicator incepand cu luna urmatoare momentului cumpararii. Aceleasi credite performante vandute si cumparate in cursul aceluiasi an de institutia bancara nu se iau in considerare la determinarea acestui indicator.

Modificarea si completarea art. 87


2.1. In OUG 114/2018 Articolul 87 arata asa:

ART. 87
    (1) Taxa pe active se datoreaza trimestrial prin aplicarea cotelor prevazute la alin. (3) asupra activelor financiare ale contribuabilului existente la sfarsitul trimestrului de calcul, astfel cum sunt inregistrate in evidenta contabila, ajustate, dupa caz, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
    (2) Media trimestriala ROBOR se stabileste pe baza ratelor ROBOR la 3 luni si la 6 luni, calculate si publicate de Banca Nationala a Romaniei pentru ultimul trimestru/semestru anterior trimestrului de calcul. Stabilirea mediei trimestriale se efectueaza de catre Comisia Nationala de Strategie si Prognoza si se publica pe site-ul acestei institutii.
    (3) Cotele taxei pe active se diferentiaza in functie de amploarea depasirii pragului de referinta, astfel:
    a) daca media trimestriala a ratelor ROBOR este pana la 0,5 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referinta, cota este de 0,1%;
    b) daca media trimestriala a ratelor ROBOR este intre 0,51-1 punct procentual, inclusiv, peste pragul de referinta, cota este de 0,2%;
    c) daca media trimestriala a ratelor ROBOR este intre 1,01-1,5 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referinta, cota este de 0,3%;
    d) daca media trimestriala a ratelor ROBOR este intre 1,51-2,0 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referinta, cota este de 0,4%;
    e) daca media trimestriala ROBOR este cu peste 2 puncte procentuale peste pragul de referinta, cota taxei pe active este de 0,5%.

2.2. In PROIECT DE ORDONANTA DE URGENTA pus in dezbatere publica de MFP, marti noapte, 26 martie 2019, Art. 87 se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

Art. 87 - (1) Taxa pe active se calculeaza prin aplicarea cotelor prevazute la alin. (2) asupra bazei impozabile reprezentata de activele financiare nete ale institutiei bancare existente in sold la sfarsitul semestrului, respectiv al anului pentru care se datoreaza taxa,  potrivit evidentei contabile, din care se scad urmatoarele active financiare: 
a) numerarul;
b) solduri de numerar la banci centrale la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante; 
c) expuneri neperformante la valoare neta;
d) titluri de datorie emise de administratii publice la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante;
e) credite si avansuri acordate administratiilor publice la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante; 
f) credite acordate de institutiile de credit sectorului neguvernamental  purtatoare de garantii primite din partea administratiei publice centrale la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante;
g) credite acordate institutiilor de credit, creante atasate si sume de amortizat, la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante ; depozite la institutii de credit, creante atasate si sume de amortizat, la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante; conturi de corespondent la institutii de credit (nostro) si creante atasate, la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante; operatiuni reverse repo si titluri luate cu imprumut, creante atasate si sume de amortizat, la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante.

(2) Cotele taxei pe active, aplicate asupra bazei impozabile prevazuta la alin. (1),  sunt:
a) 0,4% pe an, pentru institutia bancara care detine o cota de piata mai mare sau egala cu 1%;
b) 0,2% pe an, pentru institutia bancara care detine o cota de piata mai mica de  1%.
 
Cota de piata este cea stabilita la sfarsitul semestrului/anului pentru care se datoreaza taxa. 
 
(3) Contribuabilii prevazuti la art. 86 alin.(2) lit.a) sunt obligati sa calculeze semestrial, respectiv la sfarsitul anului taxa pe active, prin aplicarea cotelor prevazute la alin. (2) asupra bazei impozabile prevazuta la alin. (1).
 
(4) Taxa calculata potrivit alin. (3) se reduce, astfel:
a) pentru cresterea intermedierii financiare, prin cresterea soldului creditelor:
        i. cu 50%, in cazul in care cresterea soldului creditelor acordate societatilor nefinanciare si gospodariilor populatiei, determinata potrivit art. 86 alin.(2) lit.h) este egala sau mai mare decat tinta de crestere a creditarii, prevazuta la alin. (7);
        ii. pana la 50%, in cazul in care cresterea soldului creditelor acordate societatilor nefinanciare si gospodariilor populatiei este mai mica decat tinta de crestere a creditarii prevazuta la alin.(7), situatie in care procentul de reducere  a taxei pe active  se calculeaza proportional, conform urmatoarei formule:
 
R1 =  [cresterea soldului creditelor /  tinta de crestere a creditarii] *50%
 
              unde:
R1 - procentul de reducere a taxei pe active ca urmare a cresterii soldului creditelor
        iii. referinta initiala fata de care se realizeaza calculul evolutiei soldului creditelor este reprezentata de soldul creditelor la sfarsitul anului 2018.
        iv. in cazul in care in anul/anii urmator/urmatori soldul creditelor scade, evolutia soldului creditelor  se va evalua functie de referinta initiala de la pct. iii)   pana cand soldul creditelor inregistreaza o valoare mai mare sau egala cu valoarea referintei initiale de la pct. iii). in anul urmator inregistrarii soldului creditelor cel putin la nivelul referintei initiale, calculul evolutiei soldului creditelor se va realiza fata de soldul creditelor inregistrate la sfarsitul anului precedent, care devine referinta  initiala si careia i se aplica prevederile de la acest punct. 
 
b. pentru diminuarea marjei de dobanda:
i. cu 50%, in cazul in care marja de dobanda calculata la nivelul semestrului/anului pentru care se datoreaza, se situeaza sub nivelul marjei de referinta a dobanzii, sau in cazul in care diminuarea marjei de dobanda determinata potrivit art. 86 alin. (2) lit. i) este egala sau mai mare decat tinta de diminuare a marjei de dobanda, prevazuta la alin.(7). 
ii. pana la 50%, in cazul in care diminuarea marjei de dobanda este mai mica decat tinta de diminuare a marjei de dobanda prevazuta la alin. (7), situatie in care procentul de reducere a taxei pe active se calculeaza proportional, conform urmatoarei formule:
 
R2 = [(diminuarea marjei de dobanda / tinta de diminuare a marjei de dobanda) * 50%] 
 
unde:
R2 - procentul de reducere a taxei pe active ca urmare a diminuarii marjei de dobanda
    iii. referinta initiala fata de care se realizeaza calculul evolutiei marjei de dobanda este data de marja de dobanda de la sfarsitul anului 2018.
    iv. in cazul in care in anul/anii urmator/urmatori marja de dobanda creste, evolutia marjei de dobanda  se va evalua functie de referinta initiala de la pct. iii)   pana cand marja de dobanda inregistreaza o valoare mai mica sau egala cu valoarea referintei initiale de la pct. iii). in anul urmator inregistrarii marjei de dobanda cel mult la nivelul referintei initiale, calculul evolutiei marjei de dobanda se va realiza fata de marja de dobanda inregistrata la sfarsitul anului precedent, care devine referinta  initiala si careia i se aplica prevederile de la acest punct. 
 
(5) Taxa pe active, calculata potrivit alin. (3) si redusa in conditiile prevederilor alin. (4), pe baza indicatorilor privind cota de piata, soldul creditelor si marja de dobanda inregistrati la nivelul primului semestru al anului pentru care se datoreaza taxa pe active si a jumatate din nivelurile tinta de crestere a creditarii sia tintei de diminuare a marjei de dobanda, se declara si se plateste pana la data de 25 august, inclusiv, a anului pentru care se datoreaza.  Taxa nu se datoreaza si nu se declara la nivelul primului semestru in urmatoarele situatii:
a) daca a indeplinit 100% tinta de crestere a creditarii, sau
b)  daca a indeplinit 100% tinta de diminuare a marjei de dobanda, sau
c) daca nivelul procentual agregat al cresterii creditarii si al diminuarii marjei de dobanda este cel putin 100%. 
 
(6) Pe baza indicatorilor privind cota de piata, soldul creditelor si marja de dobanda determinati la nivelul anului pentru care se datoreaza taxa pe active, taxa pe active, calculata potrivit alin. (3) se reduce in conditiile prevederilor alin. (4). Sumele rezultate se declara pana la data de 25 august, inclusiv, a anului urmator celui pentru care se datoreaza taxa pe active. Diferentele in plus fata de sumele de la alin.(5) se platesc pana la data de 25 august, inclusiv, a anului urmator celui pentru care se datoreaza taxa pe active, iar diferentele in minus se restituie/compenseaza potrivit dispozitiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
(7) Indicatorii tinta de crestere a creditarii si de diminuare a marjei de dobanda, precum si marja de referinta a dobanzii se stabilesc anual, prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, cu recomandarea Comitetului National pentru Supravegherea Macroprudentiala. Pentru anul 2019, pentru fiecare institutie bancara,  tinta de crestere a creditarii este de + 8,0 la suta, tinta de diminuare a marjei de dobanda este de -8,0 la suta, iar marja de referinta a dobanzii este de 4,0 puncte procentuale.
 
(8) Nu sunt supuse taxei pe active institutiile bancare care inregistreaza pierdere contabila, inainte de calculul taxei pe active, la sfarsitul semestrului, respectiv al anului  pentru care se datoreaza taxa. 
 
(9) Institutiile bancare pentru care Banca Nationala a Romaniei, in exercitarea atributiilor care ii revin, in calitate de autoritate de supraveghere, a impus limitarea activitatii de creditare in conformitate cu art. 226 alin.(3) lit.d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, cu modificarile si completarile ulterioare, nu datoreaza taxa pe active pentru perioada in care opereaza aceasta masura in acest caz, taxa pe active datorata, se determina prin raportarea taxei pe active, calculate potrivit alin. (3) si (4), la numarul de zile aferent semestrului/anului pentru care se datoreaza taxa si inmultirea rezultatului cu numarul de zile aferent perioadei in care nu a operat masura.
 
(10) in cazul in care taxa pe active datorata de institutiile bancare se situeaza peste profitul contabil, inainte de calculul taxei pe active, inregistrat la sfarsitul semestrului, respectiv al anului  pentru care se datoreaza taxa, acestea datoreaza taxa pe active in limita profitului contabil inregistrat, fara a influenta taxa pe active datorata pentru anii urmatori.

Citeste si:

Ministrul Finantelor: OUG 114 va fi modificat pana la finalul lunii martie

Modificarea si completarea art. 88


3.1. In OUG 114/2018 Articolul 88 arata asa:

ART. 88
    (1) Contribuabilii prevazuti la art. 86 sunt obligati sa calculeze, sa declare si sa plateasca trimestrial taxa pe active, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza taxa pe active.
    (2) Prin exceptie de la alin. (1), contribuabilii care inceteaza sa existe intr-un trimestru au obligatia de a declara si a plati taxa pe active aferenta pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent, respectiv pana la data radierii, dupa caz.
    (3) Modelul si continutul declaratiei taxei pe active se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
    (4) Cheltuiala cu taxa pe active este cheltuiala deductibila la stabilirea rezultatului fiscal reglementat de titlul II din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. 
    (5) Taxa pe active reprezinta venit la bugetul de stat si se administreaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare. 
 
3.2. In PROIECT DE ORDONANTA DE URGENTA pus in dezbatere publica de MFP, marti noapte, 26 martie 2019, Art. 88 se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

Art. 88 - (1) Prin exceptie de la art. 87 alin. (3), (5) si (6), contribuabilii care inceteaza sa existe in cursul anului au obligatia de a declara si a plati taxa pe active proportional cu perioada impozabila , pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent, respectiv pana la data radierii, dupa caz. in aceasta situatie, pentru determinarea taxei pe active, cota de piata este ultima cota stabilita, iar reducerea taxei, in conditiile prevederilor art. 87 alin. (4) se efectueaza pe baza indicatorilor privind soldul creditelor si marja de dobanda inregistrati la sfarsitul perioadei impozabile. Perioada impozabila este perioada din anul calendaristic pentru care contribuabilul a existat. 
 
(2) Contribuabilii nou infiintati in cursul anului datoreaza taxa pe active incepand cu anul urmator.
 
(3) Modelul si continutul declaratiei taxei pe active se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. 
 
(4) Cheltuiala cu taxa pe active este cheltuiala deductibila la stabilirea rezultatului fiscal reglementat de titlul II din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. 
 
(5) Taxa pe active reprezinta venit la bugetul de stat si se administreaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, potrivit Legii nr. 207/2015. 

Descarca de AICI Ordonanta de Urgenta pentru modificarea OUG 114/2018.
Alina Georgiana Costache de Alina Georgiana Costache
Redactor Fiscalitatea.ro si InfoTVA.manager.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016