Tags: cesiune creanta, contract de cesiune, inregistrari contabile
In studiul de caz propus astazi vom vorbi despre contractul de cesiune de creante in care avem urmatoarele date: Cedentul (cel care cedeaza creanta), Cesionarul (cel care primeste creanta) si Debiorul cedat (cel care datora creanta catre cedent). In situatia de fata, un aspect important il reprezinta faptul ca debitorul cedat se afla in insolventa.
In contabilitatea Cedentului pentru aceasta creanta s-a constituit provision in anul 2015 astfel: 6814=491 cu 1000 lei (30% deductibila si 70% nedeductibila) si concomitant 4118=4111 1000 lei. Catre cesionar se cedeaza valoarea intregii creante care are suma de 1000 lei.
Consultantul nostru fiscal, Constanta Popa, va raspunde, in continuare, la urmatoarele intrebari adresate de unul dintre cititorii nostri.
1. Care sunt notele contabile pe care trebuie sa le efectuam atat in contabilitatea cedentului cat si in contabilitatea cesionarului atat in cazul in care pretul cesiunii este mai mare decat valoarea creantei cat si in cazul in care pretul cesiunii este mai mic.
Va rog sa-mi specificati si daca cheltuielile sunt sau nu dedcutibile.
2. In cazul in care dorim sa inregsitram si in contabilitatea cesionarului provizionul aferent riscului de neincasare a creantei, imi puteti spune daca aceste cheltuieli sunt nedeductibile?
Raspunsul specialistului
Inregistrarile contabile in contabilitatea cedentului (presupunem ca pretul de cesiune este 600 lei):
- transferul creantei cedate
% = 4118 “Clienti incerti sau in litigiu” 1.000 lei
461 “Debitori diversi” 600 lei
654 ”Pierderi din creante si debitori diversi” 400 lei
- reluarea la venituri a ajustarii de depreciere constituita anterior (fostul provizion)
491 “Ajustari pentru deprecierea creantelor - clienti” = 7814 “Venituri din ajustari pentru deprecierea activelor circulante” (din care, 70% este venit neimpozabil conform art. 23 lit. d din Codul fiscal)
- incasarea pretului de cesiune
5121 ”Conturi la banci in lei” = 461 “Debitori diversi” 600 lei.
De mentionat ca suma de 400 lei reprezinta pierderea neta calculata ca diferenta intre pretul de cesiune (600 lei) si valoarea creantei cesionate (1.000 lei) si este deductibila in limita unui plafon de 30% (400 lei x 30% = 120 lei) din valoarea acestei pierderi conform art. 25 alin. 10 din Codul fiscal. Diferenta de 400 lei - 120 lei = 280 lei este cheltuiala nedeductibila fiscal.
Daca pretul de cesiune este mai mare decat valoarea nominala a creantei (presupunem ca pretul de cesiune este 1.100 lei), transferul creantei se inregistreaza prin formula contabila
461 “Debitori diversi” = % 1.100 lei
4118 “Clienti incerti sau in litigiu” 1.000 lei
7588 ”Alte venituri din exploatare” 100 lei.
Inregistrarile contabile in contabilitatea cesionarului sunt cele prevazute la pct. 333 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, respectiv:
- preluarea creantei de la cedent
461 “Debitori diversi” = 462 ”Creditori diversi” 600 lei
Debit cont 809 ”Creante preluate prin cesionare” 1.000 lei
- plata creantei preluate
462 ”Creditori diversi” = 5121 ”Conturi la banci in lei” 600 lei
- incasare creanta de la debitorul cedat in cadrul procedurii insolventei (presupunem ca se incaseaza 800 lei)
5121 ”Conturi la banci in lei” = % 800 lei
461 „Debitori diversi” 600 lei
7588 ”Alte venituri din exploatare” 200 lei
Debit cont 809 ”Creante preluate prin cesionare” 1.000 lei.
In cazul in care cesionarul doreste sa inregistreze o ajustare de depreciere a creantei preluate (inregistrarea contabila 6814 ”Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea activelor circulante” = 496 ”Ajustari pentru deprecierea creantelor - debitori diversi”), in limita informatiilor furnizate se poate aprecia ca este vorba de o cheltuiala nedeductibila avand in vedere prevederile art. 25 alin. 1 din Codul fiscal potrivit carora sunt deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Cota redusa de TVA materii prime din industria alimentara (umana sau animala)
Intrebare:
Art. II, pct. 42 din Legea 141/2025, modifica art. 291, aliniatul (2), punctul b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si stipuleaza:
Cota redusa de 11% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele prestari de servicii si/sau livrari de bunuri:
b) livrarea urmatoarelor bunuri: alimente, inclusiv bauturi, destinate consumului uman si animal, animale si pasari vii din specii domestice, ale caror coduri NC se stabilesc prin normele...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Facturare deseuri
Intrebare:
Persoana juridica scoate din evidenta contabila mijloace fixe prin dezmembrare pentru care primim de la firma de colectare a deseurilor un certificat de distrugere.
Ce inregistrari contabile se fac atat la facturarea catre firma colectoare a deseurilor, cat si la scoaterea din gestiune?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cota TVA servicii cu decontare continua
Intrebare:
In cadrul contractelor pentru proiectele finantate din fonduri europene, serviciile /lucrarile sunt prestate cu cel putin doua-trei luni inainte de aprobarea situatiei de lucrari si ulterior, facturarea acestora.
In conditiile schimbarii taxei incepand cu data de 01.08.2025 cu ce cota de TVA are obligatia constructorul sa factureze in luna august aceste lucrari? Precizam ca o parte din TVA-ul inscris pe facturi este platit de bugetul de stat.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Asociatii de proprietari. RO e-Factura
Intrebare:
Asociatia de proprietari (AP) are OBLIGATIA inscrierii in Registrul RO E-Factura si emiterea de facturi fiscale?
1. daca nu desfasoara activitate economica
2. daca incaseaza venituri din chirii de la proprietarii din imobil pentru spatii comune utilizate de acestia?
3. daca incaseaza venituri de la terti;
In cazul in care ARE aceasta obligatie, care sunt consecintele pentru perioada de la 1/7/2025 pana la data...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistrare cheltuieli instalare utilaj inchiriat
Intrebare:
Societatea noastra inchiriaza un utilaj pentru pornirea caruia s-au facut diverse cheltuieli: cablaje, elemente pentru instalare, servicii de punere in functiune etc. Contractul de inchiriere este pe un an de zile cu prelungire automata pana la renuntarea din partea noastra si toate cheltuielile aferente intra in sarcina societatii noastre.
Cum tratam aceste cheluieli?
Multumesc,
O zi frumoasa!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<