Tags: cesiune creanta, contract de cesiune, inregistrari contabile
In studiul de caz propus astazi vom vorbi despre contractul de cesiune de creante in care avem urmatoarele date: Cedentul (cel care cedeaza creanta), Cesionarul (cel care primeste creanta) si Debiorul cedat (cel care datora creanta catre cedent). In situatia de fata, un aspect important il reprezinta faptul ca debitorul cedat se afla in insolventa.
In contabilitatea Cedentului pentru aceasta creanta s-a constituit provision in anul 2015 astfel: 6814=491 cu 1000 lei (30% deductibila si 70% nedeductibila) si concomitant 4118=4111 1000 lei. Catre cesionar se cedeaza valoarea intregii creante care are suma de 1000 lei.
Consultantul nostru fiscal, Constanta Popa, va raspunde, in continuare, la urmatoarele intrebari adresate de unul dintre cititorii nostri.
1. Care sunt notele contabile pe care trebuie sa le efectuam atat in contabilitatea cedentului cat si in contabilitatea cesionarului atat in cazul in care pretul cesiunii este mai mare decat valoarea creantei cat si in cazul in care pretul cesiunii este mai mic.
Va rog sa-mi specificati si daca cheltuielile sunt sau nu dedcutibile.
2. In cazul in care dorim sa inregsitram si in contabilitatea cesionarului provizionul aferent riscului de neincasare a creantei, imi puteti spune daca aceste cheltuieli sunt nedeductibile?
Raspunsul specialistului
Inregistrarile contabile in contabilitatea cedentului (presupunem ca pretul de cesiune este 600 lei):
- transferul creantei cedate
% = 4118 “Clienti incerti sau in litigiu” 1.000 lei
461 “Debitori diversi” 600 lei
654 ”Pierderi din creante si debitori diversi” 400 lei
- reluarea la venituri a ajustarii de depreciere constituita anterior (fostul provizion)
491 “Ajustari pentru deprecierea creantelor - clienti” = 7814 “Venituri din ajustari pentru deprecierea activelor circulante” (din care, 70% este venit neimpozabil conform art. 23 lit. d din Codul fiscal)
- incasarea pretului de cesiune
5121 ”Conturi la banci in lei” = 461 “Debitori diversi” 600 lei.
De mentionat ca suma de 400 lei reprezinta pierderea neta calculata ca diferenta intre pretul de cesiune (600 lei) si valoarea creantei cesionate (1.000 lei) si este deductibila in limita unui plafon de 30% (400 lei x 30% = 120 lei) din valoarea acestei pierderi conform art. 25 alin. 10 din Codul fiscal. Diferenta de 400 lei - 120 lei = 280 lei este cheltuiala nedeductibila fiscal.
Daca pretul de cesiune este mai mare decat valoarea nominala a creantei (presupunem ca pretul de cesiune este 1.100 lei), transferul creantei se inregistreaza prin formula contabila
461 “Debitori diversi” = % 1.100 lei
4118 “Clienti incerti sau in litigiu” 1.000 lei
7588 ”Alte venituri din exploatare” 100 lei.
Inregistrarile contabile in contabilitatea cesionarului sunt cele prevazute la pct. 333 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, respectiv:
- preluarea creantei de la cedent
461 “Debitori diversi” = 462 ”Creditori diversi” 600 lei
Debit cont 809 ”Creante preluate prin cesionare” 1.000 lei
- plata creantei preluate
462 ”Creditori diversi” = 5121 ”Conturi la banci in lei” 600 lei
- incasare creanta de la debitorul cedat in cadrul procedurii insolventei (presupunem ca se incaseaza 800 lei)
5121 ”Conturi la banci in lei” = % 800 lei
461 „Debitori diversi” 600 lei
7588 ”Alte venituri din exploatare” 200 lei
Debit cont 809 ”Creante preluate prin cesionare” 1.000 lei.
In cazul in care cesionarul doreste sa inregistreze o ajustare de depreciere a creantei preluate (inregistrarea contabila 6814 ”Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea activelor circulante” = 496 ”Ajustari pentru deprecierea creantelor - debitori diversi”), in limita informatiilor furnizate se poate aprecia ca este vorba de o cheltuiala nedeductibila avand in vedere prevederile art. 25 alin. 1 din Codul fiscal potrivit carora sunt deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Obligatia generarii codului UIT
Intrebare:
Am dori sa stim cine trebuie sa genereze codul UIT in cazul in care un client de-al nostru doreste sa transporte la noi ambalaje cumparate din UE in nume propriu. Aceste ambalaje vor fi ulterior utilizate de noi pentru marfa vanduta clientului in cauza. Cu stima.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Emiterea autofacturii in cazul in care furnizorul nu isi indeplineste obligatia
Intrebare:
Societatea noastra a cumparat un teren de 8647 mp si unul de 316 mp. La data de 11 noiembrie a fost facut contractul de vanzare cumparare, pretul ferm al vanzarii este de 140.000 euro tva (se va aplica taxare inversa) plata pretului se va face in lei la cursul BNR al zilei valabil la efectuarea platii. Plata se va face incepand de la data efecturarii contractului de vanzare-cumparare. La data respectiva nu am primit o factura. In cazul de fata, care ar fi cota de tva si emiterea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Recalculare pensie
Intrebare:
Societatea are un angajat a carui varsta a trecut de 70 ani.
Este incadrat full time si achita toate obligatiile de plata: impozit pe salariu, CAS si CASS.
Intrebare:
Contributiile care le plateste pentru salariul incasat, se mai ia in calcul la recalcularea pensiei daca acesta solicita Casei de pensii in baza adeverintei pe care societatea o elibereaza?
Multumesc si Sarbartori Fericite!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Minus la inventariere. Tratament fiscal si contabil
Intrebare:
Un SRL platitor de tva la trimetru si de impozit pe profit, are in contul 3028 suma de 50.000 lei care se dovedeste a fi un minus la inventariere, aceste materiale pur si simplu nu mai exista in depozit si nu este un minus imputabil vreunui angajat. Care e tratamentul dpdv al tva si al impozitului pe profit? Ce obligatii declarative exista in aceasta speta? Care este monografia contabila?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitia si revanzarea brazilor de Craciun
Intrebare:
Societatea noastra doreste sa achizitioneze de la o persoana fizica, fara nicio forma de organizare, brazi in vederea revanzarii lor catre alte societati. Care sunt documentele care trebuie sa le folosim? Este suficient borderoul de achizitie pentru intrare in gestiune? Pentru iesirea din gestiune este suficienta factura? In opinia noastra, acesti brazi nu intra in sfera materialului lemnos, este corecta abordarea noastra?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<