Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Control fiscal: care este perioada pentru care se pot solicita documentele financiar-contabile?

de InfoTva.ro la 04 Apr. 2019 Exclusiv
Tags: documente fiscal-contabile, omfp 2634, legea 207

"Pe ce perioada se pastreaza documentele contabile (facturi, extrase de banca, balante de verificare, situatii financiare, registru de casa, rapoarte Z, registre contabile etc.)? Care este perioada pentru care un inspector de control poate solicita documentele?", se intreaba unul dintre cititorii nostri. In cele ce urmeaza, vedeti opini specialistului nostru.

Raspunsul specialistului


Conform OMFP nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, sectiunea C:

“Pastrarea documentelor justificative, a registrelor de contabilitate si a celorlalte documente financiar-contabile se face, dupa caz, la domiciliul fiscal, la sediul social sau la sediile secundare, pe hartie sau pe suport electronic.

Pentru arhivarea documentelor, indiferent de vechimea lor, se aplica legea in vigoare in acest moment, si anume OMFP 2634/2015 privind documentele financiar- contabile.
 
Termenele prevazute la sectiunea C "Pastrarea si arhivarea registrelor de contabilitate si a celorlalte documente financiar-contabile" de  5, 10, 50 de ani se refera la interdictia de a le elimina din arhiva (distruge).

Conform punctelor 36 - 37 din OMFP 2364/2015:
Manualul Contabilului Incepator
Manualul Contabilului Incepator

Vezi detalii

 Case de marcat 2019. Ghid practic pentru contabili
Case de marcat 2019. Ghid practic pentru contabili

Vezi detalii

Fiscalitatea Salariilor in Constructii
Fiscalitatea Salariilor in Constructii

Vezi detalii


"36. Entitatile au obligatia pastrarii in arhiva lor a registrelor de contabilitate, a celorlalte
documente contabile, precum si a documentelor justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate a operatiunilor economico-financiare.

Pastrarea documentelor justificative, a registrelor de contabilitate si a celorlalte documente financiar-contabile se face, dupa caz, la domiciliul fiscal, la sediul social sau la sediile secundare, pe hartie sau pe suport electronic.
 
In cazul pastrarii pe suport electronic a documentelor financiar-contabile, inclusiv a celor care au fost convertite din format hartie in format electronic, nu este obligatorie aplicarea prevederilor Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica, republicata.

In cazul in care evidenta contabila este tinuta cu ajutorul programelor informatice, documentele financiar-contabile se pot pastra pe suporturi tehnice, pe durata termenelor prevazute de legislatia in vigoare, cu conditia sa poata fi listate in orice moment, in functie de necesitatile entitatii sau la cererea organelor de control.

37. Documentele financiar-contabile se pot pastra,in baza unor contracte de prestari de servicii,cu titlu oneros,si de catre operatori economici autorizati, potrivit legii, in prestarea de servicii arhivistice. Si in acest caz raspunderea privind pastrarea documentelor financiar-contabile revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii beneficiare.
Cu ocazia controalelor efectuate organele abilitate, entitatile trebuie sa prezinte, la cererea acestora, documentele solicitate."
 
Termenul de pastrare a documentelor este cel prevazut de OMFP nr. 2634/2015 (care abroga OMFP nr. 3512/2008) la punctul 38 si urmatoarele :

"38. Termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a celorlalte documente financiar-contabile este de 10 ani, cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, cu exceptia celor prevazute la pct. 39 si 40.

39. Documentele prevazute in anexa nr. 4 la ordin se pastreaza pe o perioada de 5 ani in conditiile in care necesitatile proprii ale entitatii nu impun pastrarea acestora pe o perioada de timp mai mare.

40. Documentele financiar-contabile care atesta provenienta unor bunuri cu durata de viata mai mare de 5 ani se pastreaza pe perioada corespunzatoare duratei de viata utila a acestora.

41. In caz de incetare a activitatii societatilor, documentele financiar-contabile se pastreaza in conformitate cu prevederile Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau se predau la arhivele statului, in conformitate cu prevederile legale in materie, dupa caz."
 
Prescriptia fiscala se refera la termenul in care organele fiscale au dreptul de a stabili creante fiscale (impozite si taxe) si nu are nicio legatura cu arhivarea documentelor.

Art. 110 din Codul de procedura fiscala:
"(1) Dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel."

Termenul de prescriptie fiscala este in acest moment cel prevazut la art. 110, alin. (2) din Codul de procedura fiscala (Legea nr. 207/2015):
"(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, daca legea nu dispune altfel."
 
De ex.:
- pentru anul 2013 - termenul de prescriptie este 01.07.2014 - 30.06.2019
- pentru anul 2014 - termenul de prescriptie este 01.07.2015 - 30.06.2020
- pentru anul 2015 - termenul de prescriptie este 01.07.2016 - 30.06.2021

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Control fiscal: care este perioada pentru care se pot solicita documentele financiar-contabile?":
Rating:

Nota: 4.29 din 5 din 7 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016