Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

O societate comerciala stabilita in Italia are un sediu fix in Romania, inregistrat in scopuri de TVA, de la care se presteaza servicii strict pentru sediul principal al firmei aflat in Italia (intocmeste dosarele de recuperare de la sediul fix din Romania, dar serviciile sunt aferente obiectului de activitate al sediului central). S-a ales aceasta varianta deoarece exista anumite avantaje ale costurilor fata de varianta in care serviciile ar fi fost prestate direct de la sediul central din Italia. Avand in vedere ca sunt servicii intercompany, facturile emise de catre sediul fix catre sediul central trebuie sa contina TVA sau nu?
Specialistul raspunde
Pornim de la idea ca sediul fix din Romania inregistrat in scopuri de TVA este o structura fara personalitate juridica a societati cu sediul in Italia, ca dezmembramant al acesteia si care indeplineste conditiile de la art. 266 (2) c) din Codul fiscal:
(2) In intelesul prezentului titlu:
NM 1. (2) In aplicarea prevederilor art. 266 alin. (2) din Codul fiscal, locul in care o persoana impozabila si-a stabilit sediul activitatii economice este locul in care se desfasoara functiile de administrare centrala a societatii. Pentru a stabili locul unde o persoana impozabila isi are stabilit sediul activitatii sale economice se iau in considerare locul in care se iau deciziile principale legate de managementul general al societatii, locul in care se afla sediul social al societatii si locul in care se intalneste conducerea societatii. In cazul in care aceste criterii nu permit determinarea cu certitudine a locului de stabilire a sediului unei activitati economice, locul in care se iau deciziile principale legate de managementul general al societatii este criteriul care prevaleaza. O persoana impozabila poate avea sediul activitatii economice intr-un stat membru chiar daca nu realizeaza efectiv activitati economice in statul respectiv. Prezenta unei cutii postale sau a unor reprezentante comerciale nu poate fi considerata ca sediu al activitatii economice a unei persoane impozabile, daca nu sunt indeplinite conditiile mentionate in tezele anterioare.

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Examen Consultant Fiscal 2025
14. (1) Pentru stabilirea locului prestarii serviciilor potrivit prevederilor art. 278 alin. (2) si (3) din Codul fiscal, se are in vedere notiunea de persoana impozabila, astfel cum este aceasta definita din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata. Identificarea altor elemente, cum ar fi faptul ca persoana impozabila realizeaza operatiuni scutite de taxa pe valoarea adaugata sau ca aceasta aplica regimul special de scutire pentru intreprinderi mici, nu influenteaza modul in care regulile care guverneaza locul prestarii se aplica atunci cand persoana impozabila presteaza sau primeste servicii.
ART. 316 - inregistrarea persoanelor impozabile in scopuri de TVA
ART. 269 - Persoane impozabile si activitatea economica
In acest sens este relevanta jurisprudenta europeana in materie, respectiv decizia data in cazul Curtii de Justitie a Uniunii Europene C-210/04 FCE Bank mentionata de dvs.
Astfel, conform deciziei din acest caz, un sediu fix care nu reprezinta o entitate juridica distincta de societatea din care face parte, stabilit in alt stat membru si catre care societatea mama presteaza servicii, nu trebuie tratat ca o persoana impozabila separata din cauza alocarii de catre aceasta a costurilor legate de serviciile respective.
Prin urmare, potrivit deciziei CJUE in cauza C-210/04 FCE Bank, alocarea cheltuielilor intre societatea mama si sediul fixa sa nu reprezinta o operatiune in sfera de aplicare a TVA, avand in vedere ca respectivele cheltuieli sunt aferente unor operatiuni realizate intre dezmembraminte fara personalitate juridica ale aceleiasi entitati economice, societatea mama si sediul fix fiind una si aceeasi persoana juridica.
Chiar daca in cauza C-210/04 FCE Bank se fac referiri la alocari de costuri intre compania mama si sucursalele ei, este aplicabila si in cazul alocarii de costuri intre sediul fix din Romania si compania mama din Italia.
Raspuns ANAF:
Prezentarea situatiei de fapt:
O companie multinationala cu sediul activitatii intr-un stat membru al U.E. detine sucursale in mai multe state membre UE. Aceste sucursale nu au personalitate juridica, nu sunt entitati de sine statatoare ci sunt parte din compania mama. Din punct de vedere al TVA, sucursalele sunt sedii fixe ce pot fi privite ca persoane impozabile in relatie cu tertii. Intelegem de asemenea ca, intre sucursalele din diverse state membre UE, se aloca costuri cu servicii de management, consultanta, procesare de date, costuri directe IT (salarii, taxe salariale, amortizare), ca urmare a faptului ca personalul IT deserveste prin activitatea sa toate sucursalele din celelalte state membre UE.
In acest context se solicita precizari referitoare la tratamentul din punct de vedere al TVA aferent alocarii costurilor intre sucursalele din diverse state membre UE ale companiei multinationale .
In ceea ce priveste regimul TVA aplicabil in cazul alocarii de costuri intre sucursalele din diverse state membre UE ale aceleiasi companii, consideram relevante urmatoarele considerente:
Potrivit art. 126 alin.(1) din Codul fiscal, din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata sunt operatiuni impozabile in Romania cele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
O alta conditie care trebuie indeplinita pentru ca o anumita operatiune sa fie cuprinsa in sfera de aplicare a TVA este aceea ca respectiva operatiune sa constituie sau sa fie asimilata cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, efectuata cu plata.
Prin urmare, potrivit deciziei CJUE in cauza C-210/04 FCE Bank, alocarea cheltuielilor intre societatea mama si sucursala sa nu reprezinta o operatiune in sfera de aplicare a TVA, avand in vedere ca respectivele cheltuieli sunt aferente unor operatiuni realizate intre dezmembraminte fara personalitate juridica ale aceleiasi entitati economice, societatea mama si sucursala sa fiind una si aceeasi persoana juridica.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Leasing financiar. Ce REGIM TVA aplicam si cum intocmim monografiaCe REGIM TVA se aplica pentru prestari servicii catre o institutie publica?Contract de creditare. Ce regim de TVA se aplica pentru serviciile prestate?Persoane impozabile si REGIM TVA. Cum procedam la inchirierea unei cladiri si ce tratament fiscal se aplica?TVA fara erori si ZERO amenzi! Folositi “Ghidul practic pentru determinarea corecta a locului prestarilor de servicii”Ultimele articole
Cesiune de creanta. Emitere facturi, REGIM TVA si inregistrari contabileTVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stiiFactura achizitie non-UE. Care este regimul TVADeductibilitate cheltuieli si regim fiscal TVA pentru produsele EXPIRATEAchizitie intacomunitara de bunuri. Care este regimul fiscal TVAArticole similare
Impozitare PFA: 3 studii de caz utile pentru contribuabiliAjustare pozitiva a dreptului de deducere TVA (analiza)Ce TRATAMENT FISCAL aplicam pentru avansul la o achizitie auto nefinalizata?ANAF a publicat lista seminarelor web pentru IUNIE 2023. Care sunt principalele teme abordate?Ghid complet: Contabilitatea in agentii de turismUltimele articole
Achizitii intracomunitare sub plafon. TRATAMENT FISCAL util firmelor cu cod special de TVATVA imobiliare. Regim fiscal TVA pentru vanzare constructie si teren aferentLivrari de bunuri catre clienti din afara UE. TRATAMENT FISCALCheltuieli cu ocazia petrecerilor de Craciun pentru angajati. Cum sunt considerate dpdv fiscalFirme care inchiriaza autoturisme catre actionari. Care este tratamentul fiscal in acest cazArticole similare
Achizitie intracomunitara de bunuri. Cum procedam in ce priveste TVA si Declaratia 390?Titlul VI Capitolul VStudiu de caz: Aplicare masuri simplificate in conditiile in care beneficiarul nu este INREGISTRAT IN SCOPURI DE TVA.Studiu de caz: Marfa. Inregistrare in scopuri de TVAOptiunea de renuntare la calitatea de platitor de TVAUltimele articole
TVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stiiAjustare pozitiva a TVA. Cum sa procedati in cadrul unui leasing financiarAchizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Operatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileCCF propune modificarea legislatiei privind operatiunile triunghiulare
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"