Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In ceea ce priveste agentiile de turism, legea reglementeaza un regim special al taxei pe valoarea adaugata pentru acestea. Astfel, prin lege, agentia de turism este definita ca fiind orice persoana care in nume propriu sau in calitate de agent, intermediaza, ofera informatii sau se angajeaza sa furnizeze persoanelor care calatoresc individual sau in grup, servicii de calatorie, care includ cazarea la hotel, case de oaspeti, camine, locuinte de vacanta si alte spatii folosite pentru cazare, transportul aerian, terestru sau maritim, excursii organizate si alte servicii turistice.
Se retine ca atunci cand o agentie de turism actioneaza in nume propriu in beneficiul direct al calatorului si utilizeaza livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate de alte persoane, toate operatiunile realizate de agentia de turism in legatura cu calatoria sunt considerate un serviciu unic prestat de agentie in beneficiul calatorului. Regimul special nu se aplica pentru serviciile prestate de agentia de turism exclusiv cu mijloace proprii.Serviciul unic are locul prestarii in Romania, daca agentia de turism este stabilita sau are un sediu fix in Romania si serviciul este prestat prin sediul din Romania. Baza de impozitare a serviciului unic este constituita din marja de profit, exclusiv taxa, care se determina ca diferenta intre suma totala care va fi platita de calator, fara taxa, si costurile agentiei de turism, inclusiv taxa, aferente livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii in beneficiul direct al calatorului, in cazul in care aceste livrari si prestari sunt realizate de alte persoane impozabile.
In ceea ce priveste aplicarea scutirii de TVA pentru serviciile agentiilor de turism, se precizeaza ca, in cazul in care livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in beneficiul direct al clientului sunt realizate in afara Uniunii Europene (UE), serviciul unic al agentiei de turism este considerat serviciu prestat de un intermediar si este scutit de taxa. in cazul in care livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in beneficiul direct al clientului sunt realizate atat in interiorul, cat si in afara UE, se considera ca fiind scutita de taxa numai partea serviciului unic prestat de agentia de turism aferenta operatiunilor realizate in afara UE.
Agentia de turism nu are dreptul la deducerea sau rambursarea taxei facturate de persoanele impozabile pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii in beneficiul direct al calatorului si utilizate de agentia de turism pentru furnizarea serviciului unic. In schimb, agentia de turism poate opta si pentru aplicarea regimului normal de taxa pentru serviciul unic. Atunci cand calatorul este persoana fizica sau serviciile de calatorie cuprind si componente pentru care locul operatiunii se considera ca fiind in afara Romaniei, este obligatorie taxarea in regim special.
In momentul in care agentia de turism aplica regimul normal de taxare, va refactura fiecare componenta a serviciului unic la cota taxei corespunzatoare fiecarei componente in parte. in plus, baza de impozitare a fiecarei componente facturate in regim normal de taxa va cuprinde si marja de profit a agentiei de turism. De asemenea, agentia de turism trebuie sa tina, in plus fata de evidentele specifice gestionarii TVA-ului, orice alte evidente necesare pentru stabilirea taxei datorate prin aplicarea regimului special.
Pentru serviciile unice carora li se aplica regimul special, agentiile de turism nu au dreptul sa inscrie taxa in mod distinct in facturi sau in alte documente legale care se transmit calatorului.

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Cartea Verde a Contabilitatii

Manual de politici contabile - Stick USB
In vederea stabilirii valorii taxei colectate pentru serviciile unice efectuate intr-o perioada fiscala, agentiile de turism vor tine jurnale de vanzari sau, dupa caz, borderouri de incasari, in care se inregistreaza numai totalul de pe documentul de vanzare care include taxa. Aceste jurnale, respectiv borderouri, se vor tine separat de operatiunile pentru care se aplica regimul normal de taxare. De asemenea, agentiile de turism vor tine jurnale de cumparari separate in care se vor evidentia achizitiile de bunuri si/sau servicii cuprinse in costurile serviciului unic. Baza de impozitare si valoarea taxei colectate pentru serviciile unice prestate intr-o perioada fiscala vor fi stabilite in baza calculelor efectuate pentru toate operatiunile supuse regimului special de taxare in perioada fiscala respectiva si evidentiate corespunzator in decontul de taxa. La determinarea bazei impozabile nu vor fi luate in considerare sumele incasate in avans pentru care nu pot fi determinate cheltuielile aferente si, de asemenea, nu pot fi scazute cheltuielile aferente unor livrari de bunuri sau prestari de servicii care nu au fost vandute catre client. Cand agentia de turism efectueaza atat operatiuni supuse regimului normal de taxare, cat si operatiuni supuse regimului special, aceasta trebuie sa pastreze evidente contabile separate pentru fiecare tip de operatiune in parte.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cum tratam fiscal o achizitie locala de la o firma straina?REGIM TVA si aplicarea scutirii in cazul operatiunilor de transportAutoturisme pentru inchiriat. REGIM TVAREGIM TVA aplicat unor cursuri desfasurate intr-un stat membru UEMonografie contabila privind refacturarea costurilor cu serviciile de transport. REGIM TVAUltimele articole
Cesiune de creanta. Emitere facturi, REGIM TVA si inregistrari contabileTVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stiiFactura achizitie non-UE. Care este regimul TVADeductibilitate cheltuieli si regim fiscal TVA pentru produsele EXPIRATEAchizitie intacomunitara de bunuri. Care este regimul fiscal TVAArticole similare
Studiu de caz: Reguli de functionare ale unei tombole si prevederi legaleFactura de cazare: Deductibilitatea cheltuielilor si TVAPrestari servicii: operatiuni excluse si limitarea dreptului de DEDUCERE TVATaxare inversa. Exercitarea dreptului de deducere a TVACum deducem TVA-ul pentru documente primite anterior datei de inregistrare in scop de TVA?Ultimele articole
E-Factura in 2024. Mai poate fi dedus TVA-ul din facturile primite in sistem clasic?Cum se poate efectua deducerea TVA-ului de pe bonurile fiscaleDreptul de deducere a TVA incepand din 2024DEDUCERE TVA. 3 studii de caz de care au nevoie contribuabiliiPro rata. Ce inseamna, formula de calcul si cazuri practiceArticole similare
1,47 miliarde de lei TVA rambursat de ANAF in iulieProcedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursareORDIN AL ANAF Nr. 3 din 2010ANAF a publicat proiectul privind Procedura de solutionare a cererilor de RAMBURSARE TVARegularizare sau prescriere TVA de rambursat reportata prin decontul de TVA cod 300Ultimele articole
TVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorCare este termenul de prescriere pentru solicitarea rambursarii TVAANAF a publicat Ghidul privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneGhid ANAF privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneControale ANAF pe TVA. Ce documente verifica Fiscul in cazul unui control de TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"