Tags: dosarul preturilor de transfer, termen limita, sanctiuni
Am dori sa stim sanctiunile care se aplica pentru inexistenta dosarului preturilor de transfer pentru tranzactiile 2021 cu parti afiliate si termenele de maxime de prezentare de cand ar deveni sanctionabila inexistenta dosarului pentru tranzactiile anului 2021 sau pentru un dosar incomplet, tinand cont ca avem pentru anii din urma aceste dosare? Va rugam sa mentionati actul normativ care reglementeaza sanctiunile! Va multumim!
Raspunsul consultantului fiscal Otilia Roman:
Tranzactiile intre persoanele afiliate derulate incepand cu data de 01 ianuarie 2016 se supun procedurilor privind dosarul preturilor de transfer aprobate prin OPANAF nr. 442 din 22 ianuarie 2016 privind cuantumul tranzactiilor, termenele pentru intocmire, continutul si conditiile de solicitare a dosarului preturilor de transfer si procedura de ajustare/estimare a preturilor de transfer, conform art. 13 din acest ordin.
Care este rolul dosarului preturilor de transfer?
Pai, art. 11 alin. (4) din codul fiscal – valabil incepand cu data de 01 ianuarie 2016 – precizeaza in mod impertiv faptul ca “Tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata.”
Cum se justifica faptul ca intre persoanele afiliate tranzactiile au avut ca baza valoarea de piata, adica valoarea utilizata la tranzactiile dintre aceste persoane si terte persoane, independente?
Justificarea utilizarii valorii de piata la tranzactiile derulate intre pertile afiliate se face prin intocmirea asa numitului dosar al preturilor de transfer, potrivit art. 1 din Ordinul 442/2016.
Asadar, dosarul preturilor de transfer are rolul, in fata organelor fiscale, a unui document prin intermediul caruia entitatile care au efectuat tranzactii cu afiliatele lor justifica, argumenteaza si documenteaza utilizarea / neutilizarea valorii de piata pentru aceste tranzatii. Practic, entitatile afiliate “jura pe rosu” ca au utilizat pretul pietei intre ele sau, daca nu au utilizat acest pret, de ce nu au utilizat pretul pieteti (de exemplu, o entitatea avea nevoie stringenta si rapida de cash, pe care nu putea sa-l obtina din sistemul bancar cu maxima celeritate, de aceea s-a imprumutat de la o afiliata, careia ii achita o dobanda mai mare decat cea care ar fi fost platita unei institutii bancare / nebancare).
De ce trebuie justificata utilizarea preturilor de piata? Deoarece organele fiscale (din orice tara, nu numai din Romania) au dreptul de a ajusta baza impozabila a unei taxe (a unui impozit direct), astfel incat aceasta baza impozabila sa fie evaluata / estimata a fi evaluata la nivelul unui pret de piata 9real sau estimat), pentru a se evita …. “mutarea” profiturilor si, implicita, plata taxelor dintr-o jusridctie fiscala mai …. aspra intr-una mai favorabila.
Totusi, avand in vedere multitudinea si frecventa mare a tranzactiilor derulate intre partile afiliate, justificarea pretului de piata utilizat sau nu in cadul acestora nu poate fi solicitata, de catre ANAF, chiar pentru absolut toate operatiunile de aceasta natura.
Cum orice pe lumea aceasta trebuie sa aiba un prag semnificativ, un sistem de referinta important de analiza, de evaluare, de comparare, si in aceasta situatie justificarea, respectiv intocmirea dosarului preturilor de tranfer (adica a preturilor utilizate in tranzactiie / transferurile dintre partile afiliate) devine obligatorie, in fata organelor fiscale, doar pentru anumite tipuri de tranzactii si pentru un anumit nivel valoric minim.
Asadar, sa vedem conditiile in care se solicita dosarul preturilor de transfer, prevazute in Ordinul 442/2016:
1) obligatoriu:
1.1) criterii cumulative:
a) Entitati: mari contribuabili; si
b) Tip tranzactii: financiare (exemplu: acordare / primire imprumuturi); prestarile de servicii primite/prestate; achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale; si
c) Praguri valorice anuale minimale, ale tranzatiilor respective efectuate cu toate afiliate, fara TVA:
- 200.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 250.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 350.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
d)
- intocmire dosar (regula generala): annual, pentru anul fiscal in curs
- termen intocmire: pana la termenul legal stabilit pentru depunerea declaratiilor anuale privind impozitul pe profit (D101), aferenta fiecarui an fiscal.
e) Derogare obligatorie de la acest termen:
daca pana la data depunerii declaratiei 101 pentru anul fiscal respectiv are loc o inspectie fiscala, termenul de intocmire si prezentare a dosarului catre organele fiscale de inspectie este de maximum 10 zile calendaristice de la data solicitarii de catre acestea;
daca pana la data depunerii declaratiei 101 pentru anul fiscal respectiv nu are loc nici o inspectie fiscala (deci, in afara unei inspectii fiscale si pana la depunerea declaratiei 101), termenul de intocmire si prezentare a dosarului catre organele fiscale este de maximum 10 zile calendaristice de la data solicitarii de catre acestea.
sau
1.2) criterii cumulative:
a) Entitati: mari contribuabili care nu se incadreaza in nici un criteriu referitor la pragurile valorice dintre cele de la punctul 1.1) lit. c) de mai sus (adica valorile anuale ale respectivelor tranzactii sunt mai mici decat acele valori) si contribuabilii mijlocii si mici; si
b) Tip tranzactii: financiare (exemplu: acordare / primire imprumuturi); prestarile de servicii primite/prestate; achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale; si
c) Praguri valorice anuale minimale, ale tranzatiilor respective efectuate cu toate afiliate, fara TVA:
- 50.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 50.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 100.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
d)
- intocmire dosar: daca si numai daca are loc o inspectie fiscala
- termen intocmire: intre 30 si 60 de zile calendaristice de la data solicitarii de catre organele fiscale de inspectie, cu posibilitatea prelungirii o singura data, la solicitarea scrisa a contribuabililor/platitorilor, cu o perioada de cel mult 30 de zile calendaristice.
Atentie: Nu se intocmeste annual, ci doar in cadrul inspectiei fiscale, la solicitarea organelor de inspectie.
sau
1.3) criterii cumulative:
a) Entitati: mari contribuabili care nu se incadreaza in nici un criteriu referitor la pragurile valorice dintre cele de la punctul 1.1) lit. c) de mai sus (adica valorile anuale ale respectivelor tranzactii sunt mai mici decat acele valori) si contribuabilii mijlocii si mici; si
b) Tip tranzactii: financiare (exemplu: acordare / primire imprumuturi); prestarile de servicii primite/prestate; achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale; si
c) Praguri valorice anuale: MAI MICI strict decat oricare nivel valoric de la punctul 1.2) lit. c) de mai sus;
d)
- intocmire dosar: daca si numai daca are loc o inspectie fiscala
- maniera justificare pret de piata: conform regulilor generale prevazute de reglementarile financiar-contabile si fiscale in vigoare (potrivit metodelor prevazute la art. 11 alin. (4) din codul fiscal si punctului 5 din normele de aplicare);
- termen intocmire: intre 30 si 60 de zile calendaristice de la data solicitarii de catre organele fiscale de inspectie, cu posibilitatea prelungirii o singura data, la solicitarea scrisa a contribuabililor/platitorilor, cu o perioada de cel mult 30 de zile calendaristice.
Atentie: Nu se intocmeste annual, ci doar in cadrul inspectiei fiscale, la solicitarea organelor de inspectie.
2) neobigatoriu (nu se intocmeste):
Criterii cumulative:
a) Entitati: mari contribuabili si contribuabilii mijlocii si mici; si
b) Tip tranzactii: financiare (exemplu: acordare / primire imprumuturi); prestarile de servicii primite/prestate; achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale; si
c) Criteriu neintocmire:
- acord de pret in avans, pentru tranzactiile si perioadele care sunt acoperite de acordul de pret in avans emis de Agentia Nationala de Administrare Fiscala; sau
- decizie de ajustare/estimare a venitului sau cheltuielii uneia dintre persoanele afiliate in conformitate cu prevederile art. 283 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Sanctiuni:
a) Ordinul 442/2016, art. 7 alin. (4):
Fapta: pentru neprezentarea / prezentarea incompleta a dosarului, la solicitarea organelor fiscale (fie in afara unei inspectii fiscale, fie in timpul unei inspectii fiscale, in termenul de 10 zile calendaristice sau in intervalul de 30-60 de zile calendaristice)
Sanctiunea: estimarea cuantumului preturilor de transfer si ajustarea bazei impozabile efectuata de organele fiscale.
b) Codul de procedura fiscala, art. 336 alin. (1) lit. e) si alin. (2) lit. c):
Fapta (contraventie): nerespectarea de catre contribuabil/platitor a obligatiilor de intocmire a dosarului preturilor de transfer in conditiile si la termenele prevazute prin ordinul presedintelui A.N.A.F., precum si nerespectarea de catre contribuabil/platitor a obligatiei de a prezenta dosarul preturilor de transfer la solicitarea organului fiscal central in conditiile art. 108 alin. (2);
Sanctiunea: amenda de la 12.000 lei la 14.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 2.000 lei la 3.500 lei, pentru celelalte persoane juridice.
Concluzie:
In functie de criteriile in care va incadrati, termenele si momentul intcomirii dosarului sunt diferite.
Ipoteza:
mare contribuabil,
tranzactii anuale in valoare egala sau mai mare decat cele prevazute la punctul 1.1), lit. c) de mai sus (respectiv art. 2 alin. (1) din Ordinul nr. 442/2016)
nu se afla pe durata unei inspectii fiscale.
Concluzie: Termen intocmire dosar pentru anul 2021
Demonstratie: Conform punctului 1.1) lit. d) de mai sus (respectiv art. 2 alin. (1) din Ordinul nr. 442/2016), termenul pentru intocmirea, obligatorie, a dosarului pentru anul 2021 este termenul pentru depunerea declaratiei D101 aferenta acestui an, respectiv 25 iunie 2022.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Dosarul preturilor de transfer
Intrebare:
Societate inregistratata la contribuabili mijlocii
Tip societate SRL
Nr de angajati: peste 50 angajati
Platitoare de TVA
Cod CAEN 2219 Fabricarea altor produse din cauciuc
Intrebare:
Societatea A din Romania primeste, in sistem lohn din Marea Britanie, produse de la Societatea B din Maria Britanie, in vederea prelucrarii lor efective ( manopera prelucrare garnituri din cauciuc) pe teritoriul Romaniei....
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Reduceri comerciale pentru persoane fizice
Intrebare:
Societatea are ca obiect principal de activitate transporturi rutiere intern si international de marfuri, precum si activitate la terti pentru vanzare marfuri cu amanuntul si cu ridicata.
Face importuri in principal pentru marfa vanduta - produse agroindustriale.
Are inregistrate si fiscalizate 5 case electronice fiscale care sunt montate pe mijloacele auto ale societatii. Societatea avand angajati 5 agenti vanzare care indeplinesc si functia de sofer,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Anularea obligatiilor bugetare accesorii
Intrebare:
Ca urmare a unui control vamal in perioada iul-dec 2024, s-a emis o decizie cu penalizari si dobanzi aferente taxelor vamale.
Taxele vamale sunt considerate venituri pentru bugetul UE, ele sunt percepute asupra importurilor de produse din tari din afara UE, pe baza cotelor stabilite in tariful vamal comun.
Conform OUG 107/2024, dorim sa beneficiem de amnistie pentru aceste accesorii aferente taxelor vamale.
Va rog sa ma ajutati in acest sens,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Obligatia generarii si actualizarii codului UIT
Intrebare:
Societatea noastra importa marfuri din Germania, iar in procesul logistic sunt implicate mai multe entitati.
Avand in vedere procesul descris mai jos, dorim sa intelegem cum ar trebui sa procedam pentru a ne asigura ca raspunderea nu revine societatii noastre in cazul unor modificari neactualizate de catre transportatorul final in in SPV.
1. Organizatorul transportului este o persoana juridica nerezidenta (Wuerth Logistic), care coordoneaza incarcarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Gestiune cantitativ-valorica sau global-valorica in cazul vanzarilor cu amanuntul
Intrebare:
Va rugam sa ne ajutati in a lamuri urmatoarele aspecte legate evidenta stocurilor si documentele financiar contabile de intocmit efectuate de catre o entitate din RO care are 3 magazine unde activitatea de baza este aceea de vanzare cu amanuntul a produselor din piele (genti, portofele), astfel:
1. Entitatea achizitioneza bunurile dintr o tara membra UE, marfa este insotita de factura in timpul transportului (factura emisa in RON), gestiunea se tine cantitativ valoric...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<