Tags: dosarul preturilor de transfer, termen limita, sanctiuni
Am dori sa stim sanctiunile care se aplica pentru inexistenta dosarului preturilor de transfer pentru tranzactiile 2021 cu parti afiliate si termenele de maxime de prezentare de cand ar deveni sanctionabila inexistenta dosarului pentru tranzactiile anului 2021 sau pentru un dosar incomplet, tinand cont ca avem pentru anii din urma aceste dosare? Va rugam sa mentionati actul normativ care reglementeaza sanctiunile! Va multumim!
Raspunsul consultantului fiscal Otilia Roman:
Tranzactiile intre persoanele afiliate derulate incepand cu data de 01 ianuarie 2016 se supun procedurilor privind dosarul preturilor de transfer aprobate prin OPANAF nr. 442 din 22 ianuarie 2016 privind cuantumul tranzactiilor, termenele pentru intocmire, continutul si conditiile de solicitare a dosarului preturilor de transfer si procedura de ajustare/estimare a preturilor de transfer, conform art. 13 din acest ordin.
Care este rolul dosarului preturilor de transfer?
Pai, art. 11 alin. (4) din codul fiscal – valabil incepand cu data de 01 ianuarie 2016 – precizeaza in mod impertiv faptul ca “Tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata.”
Cum se justifica faptul ca intre persoanele afiliate tranzactiile au avut ca baza valoarea de piata, adica valoarea utilizata la tranzactiile dintre aceste persoane si terte persoane, independente?
Justificarea utilizarii valorii de piata la tranzactiile derulate intre pertile afiliate se face prin intocmirea asa numitului dosar al preturilor de transfer, potrivit art. 1 din Ordinul 442/2016.
Asadar, dosarul preturilor de transfer are rolul, in fata organelor fiscale, a unui document prin intermediul caruia entitatile care au efectuat tranzactii cu afiliatele lor justifica, argumenteaza si documenteaza utilizarea / neutilizarea valorii de piata pentru aceste tranzatii. Practic, entitatile afiliate “jura pe rosu” ca au utilizat pretul pietei intre ele sau, daca nu au utilizat acest pret, de ce nu au utilizat pretul pieteti (de exemplu, o entitatea avea nevoie stringenta si rapida de cash, pe care nu putea sa-l obtina din sistemul bancar cu maxima celeritate, de aceea s-a imprumutat de la o afiliata, careia ii achita o dobanda mai mare decat cea care ar fi fost platita unei institutii bancare / nebancare).
De ce trebuie justificata utilizarea preturilor de piata? Deoarece organele fiscale (din orice tara, nu numai din Romania) au dreptul de a ajusta baza impozabila a unei taxe (a unui impozit direct), astfel incat aceasta baza impozabila sa fie evaluata / estimata a fi evaluata la nivelul unui pret de piata 9real sau estimat), pentru a se evita …. “mutarea” profiturilor si, implicita, plata taxelor dintr-o jusridctie fiscala mai …. aspra intr-una mai favorabila.
Totusi, avand in vedere multitudinea si frecventa mare a tranzactiilor derulate intre partile afiliate, justificarea pretului de piata utilizat sau nu in cadul acestora nu poate fi solicitata, de catre ANAF, chiar pentru absolut toate operatiunile de aceasta natura.
Cum orice pe lumea aceasta trebuie sa aiba un prag semnificativ, un sistem de referinta important de analiza, de evaluare, de comparare, si in aceasta situatie justificarea, respectiv intocmirea dosarului preturilor de tranfer (adica a preturilor utilizate in tranzactiie / transferurile dintre partile afiliate) devine obligatorie, in fata organelor fiscale, doar pentru anumite tipuri de tranzactii si pentru un anumit nivel valoric minim.
Asadar, sa vedem conditiile in care se solicita dosarul preturilor de transfer, prevazute in Ordinul 442/2016:
1) obligatoriu:
1.1) criterii cumulative:
a) Entitati: mari contribuabili; si
b) Tip tranzactii: financiare (exemplu: acordare / primire imprumuturi); prestarile de servicii primite/prestate; achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale; si
c) Praguri valorice anuale minimale, ale tranzatiilor respective efectuate cu toate afiliate, fara TVA:
- 200.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 250.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 350.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
d)
- intocmire dosar (regula generala): annual, pentru anul fiscal in curs
- termen intocmire: pana la termenul legal stabilit pentru depunerea declaratiilor anuale privind impozitul pe profit (D101), aferenta fiecarui an fiscal.
e) Derogare obligatorie de la acest termen:
daca pana la data depunerii declaratiei 101 pentru anul fiscal respectiv are loc o inspectie fiscala, termenul de intocmire si prezentare a dosarului catre organele fiscale de inspectie este de maximum 10 zile calendaristice de la data solicitarii de catre acestea;
daca pana la data depunerii declaratiei 101 pentru anul fiscal respectiv nu are loc nici o inspectie fiscala (deci, in afara unei inspectii fiscale si pana la depunerea declaratiei 101), termenul de intocmire si prezentare a dosarului catre organele fiscale este de maximum 10 zile calendaristice de la data solicitarii de catre acestea.
sau
1.2) criterii cumulative:
a) Entitati: mari contribuabili care nu se incadreaza in nici un criteriu referitor la pragurile valorice dintre cele de la punctul 1.1) lit. c) de mai sus (adica valorile anuale ale respectivelor tranzactii sunt mai mici decat acele valori) si contribuabilii mijlocii si mici; si
b) Tip tranzactii: financiare (exemplu: acordare / primire imprumuturi); prestarile de servicii primite/prestate; achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale; si
c) Praguri valorice anuale minimale, ale tranzatiilor respective efectuate cu toate afiliate, fara TVA:
- 50.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 50.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 100.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
d)
- intocmire dosar: daca si numai daca are loc o inspectie fiscala
- termen intocmire: intre 30 si 60 de zile calendaristice de la data solicitarii de catre organele fiscale de inspectie, cu posibilitatea prelungirii o singura data, la solicitarea scrisa a contribuabililor/platitorilor, cu o perioada de cel mult 30 de zile calendaristice.
Atentie: Nu se intocmeste annual, ci doar in cadrul inspectiei fiscale, la solicitarea organelor de inspectie.
sau
1.3) criterii cumulative:
a) Entitati: mari contribuabili care nu se incadreaza in nici un criteriu referitor la pragurile valorice dintre cele de la punctul 1.1) lit. c) de mai sus (adica valorile anuale ale respectivelor tranzactii sunt mai mici decat acele valori) si contribuabilii mijlocii si mici; si
b) Tip tranzactii: financiare (exemplu: acordare / primire imprumuturi); prestarile de servicii primite/prestate; achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale; si
c) Praguri valorice anuale: MAI MICI strict decat oricare nivel valoric de la punctul 1.2) lit. c) de mai sus;
d)
- intocmire dosar: daca si numai daca are loc o inspectie fiscala
- maniera justificare pret de piata: conform regulilor generale prevazute de reglementarile financiar-contabile si fiscale in vigoare (potrivit metodelor prevazute la art. 11 alin. (4) din codul fiscal si punctului 5 din normele de aplicare);
- termen intocmire: intre 30 si 60 de zile calendaristice de la data solicitarii de catre organele fiscale de inspectie, cu posibilitatea prelungirii o singura data, la solicitarea scrisa a contribuabililor/platitorilor, cu o perioada de cel mult 30 de zile calendaristice.
Atentie: Nu se intocmeste annual, ci doar in cadrul inspectiei fiscale, la solicitarea organelor de inspectie.
2) neobigatoriu (nu se intocmeste):
Criterii cumulative:
a) Entitati: mari contribuabili si contribuabilii mijlocii si mici; si
b) Tip tranzactii: financiare (exemplu: acordare / primire imprumuturi); prestarile de servicii primite/prestate; achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale; si
c) Criteriu neintocmire:
- acord de pret in avans, pentru tranzactiile si perioadele care sunt acoperite de acordul de pret in avans emis de Agentia Nationala de Administrare Fiscala; sau
- decizie de ajustare/estimare a venitului sau cheltuielii uneia dintre persoanele afiliate in conformitate cu prevederile art. 283 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Sanctiuni:
a) Ordinul 442/2016, art. 7 alin. (4):
Fapta: pentru neprezentarea / prezentarea incompleta a dosarului, la solicitarea organelor fiscale (fie in afara unei inspectii fiscale, fie in timpul unei inspectii fiscale, in termenul de 10 zile calendaristice sau in intervalul de 30-60 de zile calendaristice)
Sanctiunea: estimarea cuantumului preturilor de transfer si ajustarea bazei impozabile efectuata de organele fiscale.
b) Codul de procedura fiscala, art. 336 alin. (1) lit. e) si alin. (2) lit. c):
Fapta (contraventie): nerespectarea de catre contribuabil/platitor a obligatiilor de intocmire a dosarului preturilor de transfer in conditiile si la termenele prevazute prin ordinul presedintelui A.N.A.F., precum si nerespectarea de catre contribuabil/platitor a obligatiei de a prezenta dosarul preturilor de transfer la solicitarea organului fiscal central in conditiile art. 108 alin. (2);
Sanctiunea: amenda de la 12.000 lei la 14.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 2.000 lei la 3.500 lei, pentru celelalte persoane juridice.
Concluzie:
In functie de criteriile in care va incadrati, termenele si momentul intcomirii dosarului sunt diferite.
Ipoteza:
mare contribuabil,
tranzactii anuale in valoare egala sau mai mare decat cele prevazute la punctul 1.1), lit. c) de mai sus (respectiv art. 2 alin. (1) din Ordinul nr. 442/2016)
nu se afla pe durata unei inspectii fiscale.
Concluzie: Termen intocmire dosar pentru anul 2021
Demonstratie: Conform punctului 1.1) lit. d) de mai sus (respectiv art. 2 alin. (1) din Ordinul nr. 442/2016), termenul pentru intocmirea, obligatorie, a dosarului pentru anul 2021 este termenul pentru depunerea declaratiei D101 aferenta acestui an, respectiv 25 iunie 2022.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici
Intrebare:
In stabilirea veniturilor care intra in sfera TVA (in plafon 300.000) la un ONG care desfasoara si activitati economice, se analizeaza doar veniturile cu scop patrimonial? Adica nimic din cele cuprinse in bilant in F 20 rand 01 Venituri din activitati fara scop patrimonial - total?
In speta, ONG-ul nostru are venituri din donatii si sponsorizari precum si din venituri pentru care se datoreaza impozit spectacol (care sunt cuprinse in totalul mentionat mai sus) precum si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie apartamente in vederea revanzarii
Intrebare:
Un SRL platitor de tva si impozit pe profit avand CAEN 6810, nou infiintat, a achizitionat 2 imobile in vederea revanzarii. Momentan nu intentioneaza sa revanda aceste imobile, ci asteapta sa vada evolutia pietei (o perioada nedeterminata). La achizitie, s-a aplicat taxare inversa. Avand in vedere ca SRL nu are decat cheltuieli de intretinere ale imobilelor, este corect fiscal sa inregistreze si cheltuiala cu amortizarea, avand in vedere ca o perioada de timp nu va avea venit?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura despagubire marfa deteriorata la transport
Intrebare:
Societatea noastra a vandut marfa unui client. In timpul transportului, marfa a fost deteriorata de catre transportator (costul de transport este asigurat de catre societatea noastra avand contract cu furnizorul de transport).
Ce factura trebuie sa emit transportatorului pentru prejudiciul adus? Cum se emite aceasta factura? Ce explicatii se scriu?
Cum se face descarcarea de gestiune (mentionez ca marfa a ramas la transportator)?
Care sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustarea bazei impozabile a TVA
Intrebare:
O Societate de avocati a facturat in 2018 un client pe care nu l-a incasat.
1. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata integral creanta. Se poate face ajustare de TVA?
2. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata pe jumatate creanta, Cum se face ajustarea de TVA? Tehnic, se intocmeste factura de stornare aferenta partii neaccepte? la Beneficiar se trece Clientul si se transmite in RO e-Factura sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declarare si plata impozit venit din chirii
Intrebare:
O persoana fizica are un contract de inchiriere cu o persoana juridica. PF nu a declarat in Declaratia Unica pe estimat 2024 niciun contract de inchiriere modificandu-se legislatia si obligatia retinerii la sursa fiind pentru PJ. Doar ca PJ nu a achitat in anul 2024 chiria (trece printr-o perioada de investitii, exista clauza in contract in cazul se precizeaza ca se va achita chiria in functie de lichiditatile chiriasului PJ). Ce obligatii are PF pentru anul 2024, ar trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<