Tags: documente necesare, transportul angajatilor
In prezent societatea noastra acorda o suma lunara angajatilor pentru transport conform CCM, suma inclusa in baza salariala, la care se calculeaza contributii si impozit pe venit la salariat.
Va rugam sa ne spuneti daca exista posibilitatea, avand in vedere ca aceasta suma se acorda conform CCM, sa fie considerate ca fiind in afara avantajelor salariale si deci sa nu se calculeze contributii si impozit.
De asemenea, va rugam sa ne spuneti ce conditii trebuie indeplinite si ce documente justificative ar fi necesare. Multumim!
Raspunsul consilierului juridic Rodica Mantescu:
Conform art. 76 alin. (4) din Codul fiscal, urmatoarele venituri nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit:
a) ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru dispozitive medicale, ajutoarele pentru nastere/adoptie, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, veniturile reprezentand cadouri in bani si/sau in natura, inclusiv tichete cadou, oferite salariatilor, precum si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca sau in regulamentul intern.
Aceeasi prevedere este mentionata si la art. 142 lit. b) din Codul fiscal in ceea ce priveste contributiile sociale.
Daca nu se deconteaza efectiv costul transportului, ci se acorda o suma nejustificata cu documente, aceasta suma nu poate fi considerata contravaloare transport la si de la locul de munca din punct de vedere fiscal, ci venituri de natura salariala.
Astfel, decontarea transportului la si de la locul de munca trebuie mentionata in contractul de munca (individual sau colectiv) sau in regulamentul intern si acordata in conditiile mentionate in aceste documente pe baza de documente justificative ale efectuarii transportului.
Rezulta ca trebuie sa reglementati in contractul de munca sau in regulamentul intern modalitatea in care se realizeaza transportul salariatilor la si de la locul de munca cum ar fi: decontarea combustibilului, decontarea calatoriilor cu transportul in comun, abonament transport in comun etc.
In ceea ce priveste documentele justificative, spre exemplu, daca se deconteaza salariatului combustibilul pentru transportul la si de la locul de munca este necesar bonul fiscal. De asemenea, salariatii trebuie sa justifice cheltuielile de transport, fie prin intocmirea foilor de parcurs sau a unui decont lunar al salariatului din care sa rezulte numarul de km parcursi de acasa la locul de munca, precum si numarul de zile in care s-a deplasat la locul de munca. In baza acestor documente se poate stabili suma ce se va deconta pentru transport – numar de kilometri x consum mediu al vehiculului/100 km x pret/l combustibil.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. ![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Doua angajate aflate in concedii medicale cod 08 si 14 ale caror salarii de incadrare se situeaza sub pragul de 3700 lei. Cum se procedeaza cu majorarea salariului avand in vedere faptul ca salariata aflata in concediu medical cod 08 (sarcina si lauzie) va intra in curand in concediu de crestere copil?<br />
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Suntem o societate care comercializeaza articole de pescuit. Vrem sa ne extindem activitatea, prin adaugarea in obiectul nostru de activitatea a vendoring ului vom achizitiona tonomate. Pentru vanzarea acestor produse, este nevoie de casa de marcat? Din punct de vedere al autorizatiilor, care ar fi acestea? Cum vom contabiliza incasarea acestor produse? Va multumim frumos!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unei tranzactii de intermediere de vanzare parti sociale ale unei societati care consta in identificare investitor, facilitatea comunicarii cu investitorul, participare la negociere, .. etc., factura de comision emisa de intermediar pentru finalizarea unei astfel de tranzactii se incadreaza in sfera operatiunilor scutite de TVA conform art 292 (2) lit.a) ?<br />
(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:<br />
a) prestarile urmatoarelor servicii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
ANAF ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<