Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Operatiuni triunghiulare in 2020

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 20 Feb. 2020 Exclusiv
Tags: operatiuni triunghiulare, anaf, scutire tva

In contextul noilor modificari la nivel european, intrate in vigoare la 01.01.2020, cum sunt afectate operatiunile triunghiulare? Care sunt documentele pe care trebuie sa le detina furnizorul si cumparatorul-vanzator pentru a justifica scutirea de TVA? Despre aceste subiecte vom discuta in studiul de caz propus astazi.

Un SRL cu sediul in Romania are calitatea de cumparator-revanzator in cadrul unor operatiuni triunghiulare. Sunt implicate 3 societati platitoare de TVA din state membre diferite. Societatea din Romania cumpara marfa de la furnizori din alte state membre decat Romania si le vinde la clienti din alte state membre. Transportul este realizat de o alta firma si este facturat firmei din Romania (cumparator-revanzator). Facturile sunt intocmite fara TVA. Asadar, in contextul noilor modificari la nivel european, aplicabile de la 01.01.2020, cum sunt afectate astfel de operatiuni triunghiulare? Care sunt documentele pe care trebuie sa le detina furnizorul si cumparatorul-vanzator pentru a justifica scutirea de TVA?
 
Consultantul fiscal Olga Crevelescu ne arata ca noile prevederi in domeniul TVA nu abroga legislatia care este deja in vigoare. Masurile de simplificare in privinta operatiunilor triunghiulare au ramas in vigoare. Aceste masuri au fost adoptate in scopul evitarii inregistrarii cumparatorului – revanzator in statul membru al cumparatorului final in cel de-al treilea stat membru.
 
Chiar daca operatiunile triunghiulare sunt operatiuni succesive, consider ca tranzactiile care indeplinesc conditiile pentru aplicarea masurilor de simplificare vor avea acelasi tratament ca anul trecut. Singura diferenta, in opinia mea, ar fi numai ca pentru justificarea transportului trebuie sa detineti documentele prevazute de noua legislatie.
 
Conform pct. 3 alin. (13) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, in scopul aplicarii prevederilor art. 268 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, relatia de transport al bunurilor din primul stat membru in Romania trebuie sa existe intre furnizor si cumparatorul revanzator, oricare dintre acestia putand fi responsabil pentru transportul bunurilor, in conformitate cu conditiile Incoterms sau in conformitate cu prevederile contractuale. Daca transportul este realizat de beneficiarul livrarii ulterioare, nu sunt aplicabile masurile de simplificare pentru operatiuni triunghiulare. 
 
Ati mentionat ca „Transportul este comandat si achitat de catre firma din Romania.” Prin urmare, relatia de transport exista furnizor (Germania) si cumparatorul revanzator (Romania), deci sunt aplicabile masurile de simplificare pentru operatiuni triunghiulare. 
 
Conform pct. 3 alin. (14) din Norme, in cazul operatiunilor triunghiulare efectuate in conditiile art. 268 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, daca Romania este al doilea stat membru al cumparatorului revanzator si acesta a transmis furnizorului din primul stat membru codul sau de inregistrare in scopuri de TVA acordat conform art. 316 din Codul fiscal, cumparatorul revanzator trebuie sa indeplineasca urmatoarele obligatii:
a) sa emita factura prevazuta la art. 319 din Codul fiscal, in care sa fie inscrise codul sau de inregistrare in scopuri de TVA in Romania si codul de inregistrare in scopuri de TVA din al treilea stat membru al beneficiarului livrarii;
b) sa nu inscrie achizitia intracomunitara de bunuri care ar avea loc in Romania ca urmare a transmiterii codului de inregistrare in scopuri de TVA acordat conform art. 316 din Codul fiscal in declaratia recapitulativa privind achizitiile intracomunitare, prevazuta la art. 325 din Codul fiscal, aceasta fiind neimpozabila. In decontul de taxa aceste achizitii se inscriu la rubrica rezervata achizitiilor neimpozabile;
c) sa inscrie livrarea efectuata catre beneficiarul livrarii din al treilea stat membru in rubrica rezervata livrarilor intracomunitare de bunuri scutite de taxa a decontului de taxa si in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 325 din Codul fiscal urmatoarele date:
1. codul de inregistrare in scopuri de TVA, din al treilea stat membru, al beneficiarului livrarii;
2. codul T in rubrica corespunzatoare;
3. valoarea livrarii efectuate.
 
Potrivit art. 325 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, orice persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 sau 317 trebuie sa intocmeasca si sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice, o declaratie recapitulativa in care mentioneaza livrarile de bunuri efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare prevazute la art. 276 alin. (5) efectuate in statul membru de sosire a bunurilor si care se declara drept livrari intracomunitare cu cod T, pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva.
 
Prin urmare, opinia mea este ca obligatiile declarative in cazul operatiunilor triunghiulare pentru care sunt aplicabile masurile de simplificare sunt aceleasi ca anul trecut. 
 
Potrivit modificarilor (art. 45a alin. (1) din Regulament), in scopul aplicarii scutirilor prevazute la articolul 138 din Directiva 2006/112/CE, se prezuma ca bunurile au fost expediate sau transportate dintr-un stat membru catre o destinatie aflata in afara teritoriului sau, dar in interiorul Comunitatii, in oricare dintre urmatoarele cazuri: 
 
Cazul 1 – doua situatii posibile in care puteti justifica scutirea de TVA:
vanzatorul indica faptul ca bunurile au fost expediate sau transportate de acesta sau de o parte terta in numele sau si vanzatorul:
A. fie se afla in posesia a cel putin doua dovezi care nu sunt contradictorii dintre cele mentionate la alineatul (3) litera (a), emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator (documentele referitoare la expedierea sau transportul bunurilor); 
 
- document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, 
- un conosament, 
- o factura de transport aerian de marfuri sau o factura de la transportatorul bunurilor; 
 
B. fie se afla in posesia unei singure dovezi mentionate la alineatul (3) litera (a) impreuna cu o singura dovada care nu este contradictorie mentionata la alineatul (3) litera (b) care confirma expedierea sau transportul, emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator, respectiv
Unul dintre documentele: 
- document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, 
- un conosament, 
- o factura de transport aerian de marfuri sau o factura de la transportatorul bunurilor; 
 
Si unul dintre documentele:
- o polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor sau documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor; 
- documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie; 
- o chitanta eliberata de un antrepozitar in statul membru de destinatie care sa ateste depozitarea bunurilor in respectivul stat membru.”
 
Cazul 2 – cazul in care este necesara declaratia beneficiarului
vanzatorul se afla in posesia urmatoarelor: 
(i) o declaratie scrisa din partea cumparatorului, care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate de acesta sau de catre o terta parte in numele cumparatorului si care mentioneaza statul membru de destinatie a bunurilor; 
 
si:
 
 (ii) doua dovezi obtinute in cele doua variante de mai jos:
- cel putin doua dovezi care nu sunt contradictorii mentionate la alineatul (3) litera (a), emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator:
- document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, 
- un conosament, 
- o factura de transport aerian de marfuri sau o factura de la transportatorul bunurilor; 
 
sau 
o singura dovada dintre cele mentionate la alineatul (3) litera (a) impreuna cu o singura dovada care nu este contradictorie mentionata la alineatul (3) litera (b) care confirma expedierea sau transportul, care sunt emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator. Cumparatorul furnizeaza vanzatorului declaratia scrisa mentionata la litera (b) punctul (i) pana cel tarziu in a zecea zi a lunii urmatoare livrarii, respectiv:

Unul dintre documentele: 
- document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, 
- un conosament, 
- o factura de transport aerian de marfuri sau o factura de la transportatorul bunurilor; 
 
Si unul dintre documentele:
- o polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor sau documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor; 
- documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie; 
- o chitanta eliberata de un antrepozitar in statul membru de destinatie care sa ateste depozitarea bunurilor in respectivul stat membru.”
 
Retineti! Documentele de justificare a transportului trebuie sa fie emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator, aceasta situatie este dificil de aplicat in practica.
 
In functie de modul de desfasurare a activitatii va puteti situa in unul din cele doua cazuri.
 
Potrivit unui Comunicat ANAF, in cazul persoanelor impozabile care nu indeplinesc conditiile prevazute la art. 45a din Regulament, transportul intracomunitar al bunurilor se justifica potrivit prevederilor art.10 din Instructiunile de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art.294 alin.(1) lit. a) - i), art.294 alin.(2) si art.296 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.103/2016. Astfel de situatii pot aparea, de exemplu, atunci cand: furnizorul sau cumparatorul transporta bunurile cu propriile mijloace, transportul se realizeaza pe roti, in cazul mijloacelor de transport, furnizorul nu poate face dovada ca este independent fata de transportator sau de casa de expeditii sau ca acestia sunt independenti unul fata de altul sau fata de cumparator.
 
Este posibil ca Ordinul 103/2016 sa fie modificat corespunzator in perioada urmatoare.
 
 
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Operatiuni triunghiulare in 2020":
Rating:

Nota: 4.88 din 5 din 4 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016