Tags: bilet la ordin, creante fiscale, garantare a creantelor
Ce modalitati de garantare a creantelor poate folosi o societate comerciala ( SRL) atat in relatia cu persoane fizice cat si persoane juridice? In cele ce urmeaza vom vedea care este opinia consultantului nostru fiscal.
Raspunsul specialistului
Bilete la ordin si cecuri
Aceste instrumente va ofera o siguranta in plus ca veti incasa banii, deoarece in situatia in care clientul societatii nu poate onora plata, va puteti indrepta mai usor asupra lui pentru recuperarea banilor pe cale legala. In plus, inainte de a accepta un instrument de plata de la clientii dumneavoastra, le puteti verifica bonitatea, apeland serviciul de interogare numit Centrala Incidentelor de Plati din cadrul BNR.
Nu numai atat: daca doriti sa nu mai platiti furnizorii pe loc, puteti incerca sa negociati cu acestia un anumit termen de plata si, prin intermediul acestor instrumente, puteti face plata la data stabilita de comun acord. Daca v-ati inteles asupra acestui lucru, puteti emite un bilet la ordin si face plata la o data ulterioara, iar clientul va avea o siguranta in plus ca in data inscrisa pe biletul la ordin isi va primi banii.
Biletele la ordin si cecurile sunt utilizate de mai bine de 70 de ani, utilizarea lor fiind reglementata prin Legea nr. 58/1934 privind cambia si biletul la ordin si Legea nr. 59/1934 privind cecul.
Biletul la ordin este un efect comercial (inscris) prin care o persoana, numita emitent, se obliga sa plateasca o suma de bani la scadenta unei alte persoane numita beneficiar, sau la ordinul acesteia.
Mentiunile esentiale pe care trebuie sa le cuprinda un bilet la ordin sunt urmatoarele:
- denumirea de bilet la ordin;
- data emisiunii;
- scadenta;
- mentionarea obligatiei personale si neconditionate de a plati suma de bani;
- numele beneficiarului;
- semnatura subscriitorului sau a emitentului;
- locul de plata.
ATENTIE!
In lipsa unuia din aceste elemente, biletul la ordin este nul.
Cecul este un inscris prin care o firma da ordin unei banci sa plateasca suma de bani inscrisa in cec, unei terte persoane (beneficiar/posesor).
Principala deosebire intre un cec si un bilet la ordin este legata de momentul platii: cecul trebuie prezentat la plata in oricare 15 zile de la data emiterii sub sanctiunea pierderii dreptului de regres impotriva garantilor si girantilor, iar obligatia constatata de un bilet la ordin poate avea o data scadenta viitoare.
Din practica s-au desprins doua motive pentru care clientii dumneavoastra pot sa va inmaneze bilete la ordin cat si cecuri cu rubricile integral completate, sau cu rubrici "in alb":
1. In cazul in care instrumentul este completat integral - plata efectiva se va face la data agreata;
2. "In alb" - este practic doar o garantie a platii - urmand a fi completate si depuse in banca pentru decontare in cazul neachitarii la termen a facturilor.
Biletul la ordin poate fi girat catre firma dumneavoastra. In acest caz biletul este de fapt emis de o firma care are o datorie catre clientul dumneavoastra si care pentru acea suma este de acord ca societatea sa va achite direct dumneavoastra contravaloarea sumei inscrise pe biletul la ordin.
De asemenea, si dumneavoastra aveti posibilitatea sa girati mai departe acel bilet la ordin prin completarea unei noi rubrici. Avantajul este ca exista posibilitatea recuperarii banilor chiar daca clientul dumneavoastra este executat de altcineva (si are conturile poprite).
Biletele la ordin pot fi si avalizate (garantate) de alte persoane fizice sau juridice. Acest lucru reprezinta o garantie in plus pentru firma dumneavoastra pentru ca daca biletul la ordin va fi refuzat la plata si treceti la executare silita, atunci pe langa emitentul biletului la ordin puteti executa si avalistul.
Pasii de urmat in cazul in care primiti un bilet la ordin sau cec
1. il introduceti in banca pentru decontare;
2. in cazul in care clientul nu are toata suma in cont, primiti un refuz la plata – al bancii (partial sau total), moment in care puteti trece la faza de executare silita;
3. recuperare efectiva prin executare silita.
Avantajele utilizarii instrumentelor de plata
- puteti incepe direct executarea silita, intrucat bilete la ordin si cecurile sunt titluri executorii si nu mai este nevoie sa dati clientul in judecata si sa castigati procesul;
- nu aveti nevoie de contract sau de alte documente, iar procedura de executare este scutita de plata taxelor catre stat;
timpul de recuperare a banilor este mult mai scurt decat in cazul unui proces clasic, timpul fiind redus cu cel putin 1 an.
Asigurarea creditelor comerciale
O alta modalitate, pentru atenuarea riscului de neincasare al crentelor de la client, ar fi incheierea unei polite de asigurari,cu o societate de asigurari direct sau printr-un broker/agent de asigurari.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. 
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Monografie contabila ajutoare acordate membrilor - ONG
Intrebare:
Un sindicat al profesorilor (organizatie nonprofit) acorda ajutoare membrilor de sindicat (nastere, deces, boala etc).
Pentru a se acorda un ajutor, e necesar sa se faca un dosar cu actele necesare (cerere cu acordarea ajutorului si acte doveditoare sa vedem daca e de nastere, deces, boala).
Aceste cereri ( dosar) le incadram in contabilitate ca si intrari de la persoane fizice (cont 462).
Nota contabila ajutor nastere, boala: 6588 =...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Prestari servicii consultanta Marea Britanie
Intrebare:
Am incheiat un contract de consultanta in marketing (livrabile: strategie de brand, plan si strategie de marketing,plan de expansiune internationala a afacerii) cu o firma din Marea Britanie.
Initial am retinut si virat la stat impozit pe venitul nerezidentilor in cota de 16% pentru facturile primite, dar acum firma din UK ne-a trimis certificatul de rezidenta fiscala.
Mai trebuie retinut vreun impozit in aceste conditii sau trebuie sa ii restituim...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tratamentul contabil al operatiunilor de lichidare
Intrebare:
Pentru o societate comerciala infiintata in anul 2019 asociatii (51% persoana juridica si 49% persoana fizica) doresc lichidarea si radierea acesteia. Aceasta societate a avut pierdere de la infiintare, nu a reusit sa isi desfasoare obiectul de activitatea, a avut costuri doar pe zona juridica referitor actualizare date si taxe postale etc.
Societatea se va inchide prin procedura de dizolvare si lichidare voluntara.
In balanta de verificare sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<