Tags: bilet la ordin, creante fiscale, garantare a creantelor
Ce modalitati de garantare a creantelor poate folosi o societate comerciala ( SRL) atat in relatia cu persoane fizice cat si persoane juridice? In cele ce urmeaza vom vedea care este opinia consultantului nostru fiscal.
Raspunsul specialistului
Bilete la ordin si cecuri
Aceste instrumente va ofera o siguranta in plus ca veti incasa banii, deoarece in situatia in care clientul societatii nu poate onora plata, va puteti indrepta mai usor asupra lui pentru recuperarea banilor pe cale legala. In plus, inainte de a accepta un instrument de plata de la clientii dumneavoastra, le puteti verifica bonitatea, apeland serviciul de interogare numit Centrala Incidentelor de Plati din cadrul BNR.
Nu numai atat: daca doriti sa nu mai platiti furnizorii pe loc, puteti incerca sa negociati cu acestia un anumit termen de plata si, prin intermediul acestor instrumente, puteti face plata la data stabilita de comun acord. Daca v-ati inteles asupra acestui lucru, puteti emite un bilet la ordin si face plata la o data ulterioara, iar clientul va avea o siguranta in plus ca in data inscrisa pe biletul la ordin isi va primi banii.
Biletele la ordin si cecurile sunt utilizate de mai bine de 70 de ani, utilizarea lor fiind reglementata prin Legea nr. 58/1934 privind cambia si biletul la ordin si Legea nr. 59/1934 privind cecul.
Biletul la ordin este un efect comercial (inscris) prin care o persoana, numita emitent, se obliga sa plateasca o suma de bani la scadenta unei alte persoane numita beneficiar, sau la ordinul acesteia.
Mentiunile esentiale pe care trebuie sa le cuprinda un bilet la ordin sunt urmatoarele:
- denumirea de bilet la ordin;
- data emisiunii;
- scadenta;
- mentionarea obligatiei personale si neconditionate de a plati suma de bani;
- numele beneficiarului;
- semnatura subscriitorului sau a emitentului;
- locul de plata.
ATENTIE!
In lipsa unuia din aceste elemente, biletul la ordin este nul.
Cecul este un inscris prin care o firma da ordin unei banci sa plateasca suma de bani inscrisa in cec, unei terte persoane (beneficiar/posesor).
Principala deosebire intre un cec si un bilet la ordin este legata de momentul platii: cecul trebuie prezentat la plata in oricare 15 zile de la data emiterii sub sanctiunea pierderii dreptului de regres impotriva garantilor si girantilor, iar obligatia constatata de un bilet la ordin poate avea o data scadenta viitoare.
Din practica s-au desprins doua motive pentru care clientii dumneavoastra pot sa va inmaneze bilete la ordin cat si cecuri cu rubricile integral completate, sau cu rubrici "in alb":
1. In cazul in care instrumentul este completat integral - plata efectiva se va face la data agreata;
2. "In alb" - este practic doar o garantie a platii - urmand a fi completate si depuse in banca pentru decontare in cazul neachitarii la termen a facturilor.
Biletul la ordin poate fi girat catre firma dumneavoastra. In acest caz biletul este de fapt emis de o firma care are o datorie catre clientul dumneavoastra si care pentru acea suma este de acord ca societatea sa va achite direct dumneavoastra contravaloarea sumei inscrise pe biletul la ordin.
De asemenea, si dumneavoastra aveti posibilitatea sa girati mai departe acel bilet la ordin prin completarea unei noi rubrici. Avantajul este ca exista posibilitatea recuperarii banilor chiar daca clientul dumneavoastra este executat de altcineva (si are conturile poprite).
Biletele la ordin pot fi si avalizate (garantate) de alte persoane fizice sau juridice. Acest lucru reprezinta o garantie in plus pentru firma dumneavoastra pentru ca daca biletul la ordin va fi refuzat la plata si treceti la executare silita, atunci pe langa emitentul biletului la ordin puteti executa si avalistul.
Pasii de urmat in cazul in care primiti un bilet la ordin sau cec
1. il introduceti in banca pentru decontare;
2. in cazul in care clientul nu are toata suma in cont, primiti un refuz la plata – al bancii (partial sau total), moment in care puteti trece la faza de executare silita;
3. recuperare efectiva prin executare silita.
Avantajele utilizarii instrumentelor de plata
- puteti incepe direct executarea silita, intrucat bilete la ordin si cecurile sunt titluri executorii si nu mai este nevoie sa dati clientul in judecata si sa castigati procesul;
- nu aveti nevoie de contract sau de alte documente, iar procedura de executare este scutita de plata taxelor catre stat;
timpul de recuperare a banilor este mult mai scurt decat in cazul unui proces clasic, timpul fiind redus cu cel putin 1 an.
Asigurarea creditelor comerciale
O alta modalitate, pentru atenuarea riscului de neincasare al crentelor de la client, ar fi incheierea unei polite de asigurari,cu o societate de asigurari direct sau printr-un broker/agent de asigurari.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. 
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Dividende distribuite, persoana nerezidenta, impozit
Intrebare:
Societatea in cauza are incepand din luna februarie 2024 ca actionari o persoana fizica, cetatean roman care detine 20% din capitalul social si 80% din capital este detinut de un holding cu sediul in Italia. In luna februarie 2024 cetateanul roman a cedat 80% din actiunile sale catre acest holding cu sediul in Italia. Se doreste distribuirea de dividende din profitul anului 2024 catre cei doi asociati. Asociatul roman va primi dividendul net dupa impozitarea cu 10% iar societatea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitii servicii non UE. Facturare cheltuieli operationale
Intrebare:
Ma intereseaza sa stiu obligatiile din punct de vedere fiscal (impozite & declaratii).
SRL platitor de TVA si impozit pe profit (asociat unic SRL din Elvetia), factureaza lunar cheltuielile operationale aferente activitatii din Romania la care adaugam o marja de 5%.
De asemenea, achizitioneaza lunar servicii chartgpt, creative cloude (adobe), subscription, servicii de stocare, de organizare pentru salariati, planning. Majoritarea serviciilor sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cod TVA anulat din oficiu, raportare operatiuni economice dupa reinregistrarea TVA
Intrebare:
Societatea noastra a devenit platitoare de TVA incepand cu data de 12.06.2025. Pana la aceasta data a fost persoana cu cod de TVA anulat potrivit art.316 alin (11) lit e) incepand cu data de 01.02.2016. Societatea in timpul acesta a avut putina activitate economica pentru care am depus retroactiv declaratiile 311. Intrebarea mea este cum se procedeaza pentru luna Iunie 2025 in ceea ce priveste declaratia 311 si 300 deoarece in perioada 01.06.2025-11.06.2025 a avut venituri din cazari...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Monografie decont deplasare regie autonoma
Intrebare:
Cum se inregistreaza bonurile fiscale pentru combustibil care au codul fiscal al asociatiei inscris pe bon, dar sunt decontate partial salariatului? Salariatul a efectuat o deplasare cu autoturismul personal (aprobata); decontarea deplasarilor se face cu un consum de 7,5 l/100 km (conform ri). Valoarea bonului fiscal depaseste valoarea decontata in conditiile de mai sus. Se inregistreaza bonul fiscal partial sau integral? Rugam monografie contabila.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<PFA emitere factura de cazare catre persoane fizice
Intrebare:
O persoana fizica este inregistrata la anaf pe CNP (nu este inregistrata la Registrul Comertului) si este la norma de venit. Detine o vila pe care o inchiriaza turistilor prin Booking si Airbnb. Are obligatia sa factureze catre fiecare persoana fizica care se cazeaza si sa incarce factura in spv? De la Booking si Airbnb nu primeste decat o situatie la sfarsitul lunii cu numele persoanelor cazate, perioada si tariful perceput. Cum ar putea sa factureze in aceste conditii?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<