Tags: bilet la ordin, creante fiscale, garantare a creantelor
Ce modalitati de garantare a creantelor poate folosi o societate comerciala ( SRL) atat in relatia cu persoane fizice cat si persoane juridice? In cele ce urmeaza vom vedea care este opinia consultantului nostru fiscal.
Raspunsul specialistului
Bilete la ordin si cecuri
Aceste instrumente va ofera o siguranta in plus ca veti incasa banii, deoarece in situatia in care clientul societatii nu poate onora plata, va puteti indrepta mai usor asupra lui pentru recuperarea banilor pe cale legala. In plus, inainte de a accepta un instrument de plata de la clientii dumneavoastra, le puteti verifica bonitatea, apeland serviciul de interogare numit Centrala Incidentelor de Plati din cadrul BNR.
Nu numai atat: daca doriti sa nu mai platiti furnizorii pe loc, puteti incerca sa negociati cu acestia un anumit termen de plata si, prin intermediul acestor instrumente, puteti face plata la data stabilita de comun acord. Daca v-ati inteles asupra acestui lucru, puteti emite un bilet la ordin si face plata la o data ulterioara, iar clientul va avea o siguranta in plus ca in data inscrisa pe biletul la ordin isi va primi banii.
Biletele la ordin si cecurile sunt utilizate de mai bine de 70 de ani, utilizarea lor fiind reglementata prin Legea nr. 58/1934 privind cambia si biletul la ordin si Legea nr. 59/1934 privind cecul.
Biletul la ordin este un efect comercial (inscris) prin care o persoana, numita emitent, se obliga sa plateasca o suma de bani la scadenta unei alte persoane numita beneficiar, sau la ordinul acesteia.
Mentiunile esentiale pe care trebuie sa le cuprinda un bilet la ordin sunt urmatoarele:
- denumirea de bilet la ordin;
- data emisiunii;
- scadenta;
- mentionarea obligatiei personale si neconditionate de a plati suma de bani;
- numele beneficiarului;
- semnatura subscriitorului sau a emitentului;
- locul de plata.
ATENTIE!
In lipsa unuia din aceste elemente, biletul la ordin este nul.
Cecul este un inscris prin care o firma da ordin unei banci sa plateasca suma de bani inscrisa in cec, unei terte persoane (beneficiar/posesor).
Principala deosebire intre un cec si un bilet la ordin este legata de momentul platii: cecul trebuie prezentat la plata in oricare 15 zile de la data emiterii sub sanctiunea pierderii dreptului de regres impotriva garantilor si girantilor, iar obligatia constatata de un bilet la ordin poate avea o data scadenta viitoare.
Din practica s-au desprins doua motive pentru care clientii dumneavoastra pot sa va inmaneze bilete la ordin cat si cecuri cu rubricile integral completate, sau cu rubrici "in alb":
1. In cazul in care instrumentul este completat integral - plata efectiva se va face la data agreata;
2. "In alb" - este practic doar o garantie a platii - urmand a fi completate si depuse in banca pentru decontare in cazul neachitarii la termen a facturilor.
Biletul la ordin poate fi girat catre firma dumneavoastra. In acest caz biletul este de fapt emis de o firma care are o datorie catre clientul dumneavoastra si care pentru acea suma este de acord ca societatea sa va achite direct dumneavoastra contravaloarea sumei inscrise pe biletul la ordin.
De asemenea, si dumneavoastra aveti posibilitatea sa girati mai departe acel bilet la ordin prin completarea unei noi rubrici. Avantajul este ca exista posibilitatea recuperarii banilor chiar daca clientul dumneavoastra este executat de altcineva (si are conturile poprite).
Biletele la ordin pot fi si avalizate (garantate) de alte persoane fizice sau juridice. Acest lucru reprezinta o garantie in plus pentru firma dumneavoastra pentru ca daca biletul la ordin va fi refuzat la plata si treceti la executare silita, atunci pe langa emitentul biletului la ordin puteti executa si avalistul.
Pasii de urmat in cazul in care primiti un bilet la ordin sau cec
1. il introduceti in banca pentru decontare;
2. in cazul in care clientul nu are toata suma in cont, primiti un refuz la plata – al bancii (partial sau total), moment in care puteti trece la faza de executare silita;
3. recuperare efectiva prin executare silita.
Avantajele utilizarii instrumentelor de plata
- puteti incepe direct executarea silita, intrucat bilete la ordin si cecurile sunt titluri executorii si nu mai este nevoie sa dati clientul in judecata si sa castigati procesul;
- nu aveti nevoie de contract sau de alte documente, iar procedura de executare este scutita de plata taxelor catre stat;
timpul de recuperare a banilor este mult mai scurt decat in cazul unui proces clasic, timpul fiind redus cu cel putin 1 an.
Asigurarea creditelor comerciale
O alta modalitate, pentru atenuarea riscului de neincasare al crentelor de la client, ar fi incheierea unei polite de asigurari,cu o societate de asigurari direct sau printr-un broker/agent de asigurari.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. 
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
SRL cu activitate medicala. RO e-Factura
Intrebare:
SRL, obiect de activitate 8622 activitate medicala de specialitate, presteaza servicii medicale, catre clienti, persoane fizice, servicii medicale, neplatitoare de TVA, incasari cu bon fiscal casa de marcat. La cerere, celor care au nevoie, se elibereaza factura. Avem obligatia raportarii acestor facturi in e-Factura? Multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie din Ungaria cu livrare in Romania
Intrebare:
O companie cu sediul in Austria, dar cu cod de TVA de Romania, achizitioneaza din Ungaria bunuri pe care le livreaza direct catre clienti din Romania.
Furnizorul din Ungaria are TVA de Ungaria.
Cumparatorul est compania din Austria cu TVA de Romania.
Clientul final este din Romania, cu TVA de Romania.
In aceste conditii, se poate considera ca achizitia din Ungaria este achizitie intracomunitara, iar vanzarea este una...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declaratie unica venituri din cedarea folosintei bunurilor
Intrebare:
Va scriu cu rugamintea de a ma lamuri in legatura cu modul corect de completare a declaratiei unice rectificative pentru anul 2024.
In anul 2024, am inchiriat o cladire catre propria firma, iar in declaratia estimativa am declarat un venit de 86.400 lei, incadrandu-ma in plafonul de 24 de salarii minime.
In realitate, in 2024 am incasat efectiv suma de 62.560 lei. Diferenta de 5.440 lei a fost retinuta de firma cu titlul de impozit, astfel ca suma bruta a...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Contract de colaborare cu o persoana fizica
Intrebare:
Unitate de cult intentioneaza sa incheie o forma de colaborare cu mai multe persoane fizice, interpreti - angajati in prezent ai Filarmonicii, in vederea prestarii de servicii tip cor religios, pe o perioada de cateva luni, in fiecare duminica.
1. ce forma de contract trebuie incheiat? - drepturi de autor si conexe, interpretare muzica religioasa
2. ce obligatii fiscale are unitatea de cult (tine evidenta contabila in partida dubla)?
3. care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declaratia Unica venituri din chirii
Intrebare:
O persoana fizica a obtinut in anul 2024 venituri din chirii, chiria lunara din contract fiind mentionata in lei. Anul trecut a depus Declaratia unica estimativa pentru anul 2024 si a completat o valoare a chiriei aferenta unei singure luni. In realitate a inchiriat apartamentul timp de 11 luni in 2024 dar nu a mai rectificat Declaratia unica pana la final de an. La declaratia unica pe care o va depune pana la 25.05.2025, pentru veniturile din chirii va completa diferenta de suma...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<