Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analiza urmatoare enumera mai multe servicii din cadrul unei unitati bancare, urmarind sa stabileasca pentru ce tipuri de servicii se poata aplica scutirea de TVA in cazul comisioanelor.
Stabilim astfel, in randurile urmatoare, care din serviciile mentionate mai jos sunt scutite de aplicarea de TVA:
- comisioane factoring;
- comisioane aferente garantiilor bancare;
- comisioane aferente incasarilor prin banca;
- dobanda;
- penalitati;
- comisioane de management;
- comisioane refacturate;
- alte comisioane bancare?
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Manual de politici contabile - Stick USB
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Intelegem ca sunteti o societate bancara.
Din punct de vedere al TVA, serviciile de natura financiar – bancara sunt reglementate la art.141 alin.2 lit adin Codul fiscal.
La calificarea unui serviciu de aceasta natuar daca este scutit (fara drept de deducere) sau nu TVA, se tine cont in special de caracteristicile specifice si esentiale ale serviciului principal scutit de taxa. Scutirile se aplica numai in functie de natura serviciilor, si nu de statutul persoanei care le presteaza sau careia ii sunt prestate.
Cu privire la comisioane factoring, in cazul in care serviciul principal de factoring este unul scutit fara drept deducre conform pct. 8 din normele metodologice de aplicare a art.141 alin.2 lit a pct 3 din Codul fiscal, scopul operatiunii in sine nefiind recuperari de creante ci acordarea unui credit, atunci si comisioanele aferente sunt scutite de TVA fara drept de deducere fiind accesorii operatiunii de baza.
Comisioanele aferente acordarii garantiilor bancare, incasarilor prin banca - sunt scutite de TVA fara drept de deducere.
Dobanzile si penalitatile nu sunt in baza de impunere a TVA, conform art.137 din Codul fiscal si iarasi pentru acestea nu se percepe TVA.
Comisioanele de management, cele refacturate precum si alte comisioane bancare – urmeaza tratamentul de TVA aferent operatiunii de baza – fiind cosnsiderate accesorii. Ca exemplu, daca astfel de comisioane sunt efectuate in legatura cu acordarea unui credit – serviciul de creditare fiind scutit de TVA fara drept de deducere atunci si aceste comisioane percepute in legatura cu acesta sunt scutite fara drept de deducere.
Daca aceste comisioane sunt percepute pentru alte servicii efectuate de banca (de marketing, de consultanta – acestea fiind taxabile din punct de vdere al TVA), atunci si pentru comisioanele aferente se percepe TVA.
Redam mai jos prevederile de la art. 141 alin.2 lit.a din Codul fiscal.
(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:
a) prestarile urmatoarelor servicii de natura financiar-bancara:
1. acordarea si negocierea de credite, precum si administrarea creditelor de catre persoana care le acorda;
2. negocierea garantiilor de credit ori a altor garantii sau orice operatiuni cu astfel de garantii, precum si administrarea garantiilor de credit de catre persoana care acorda creditul;
3. tranzactii, inclusiv negocierea, privind conturile de depozit sau conturile curente, plati, viramente, creante, cecuri si alte instrumente negociabile, exceptand recuperarea creantelor;
4. tranzactii, inclusiv negocierea, privind valuta, bancnotele si monedele utilizate ca mijloc legal de plata, cu exceptia obiectelor de colectie, si anume monede de aur, argint sau din alt metal ori bancnote care nu sunt utilizate in mod normal ca mijloc legal de plata sau monede de interes numismatic;
5. tranzactii, inclusiv negocierea, dar exceptand administrarea sau pastrarea in siguranta, cu actiuni, parti sociale in societati comerciale sau asociatii, obligatiuni garantate si alte instrumente financiare, cu exceptia documentelor care stabilesc drepturi asupra bunurilor;
6. administrarea de fonduri speciale de investitii;
Normele metodologice prevad:
"35. (1) In sensul art. 141 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, pentru a se califica drept operatiuni scutite de taxa, serviciile externalizate trebuie sa fie servicii distincte care sa indeplineasca caracteristicile specifice si esentiale ale serviciului principal scutit de taxa. Scutirile se aplica numai in functie de natura serviciilor, si nu de statutul persoanei care le presteaza sau careia ii sunt prestate. In acest sens au fost date si deciziile Curtii Europene de Justitie: C-2/95 SDC; C-235/00 CSC; C-169/04 Abbey National. Serviciile externalizate aferente operatiunilor prevazute la art. 141 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, precum serviciile de marketing, cercetare, serviciile juridice, serviciile de contabilitate si/sau de audit, nu se cuprind in sfera operatiunilor scutite de taxa.
(2) Este considerata negociere in operatiuni financiar-bancare asigurarea tuturor demersurilor necesare pentru ca cele doua parti direct implicate, respectiv clientul si prestatorul de servicii financiar-bancare, sa intre in relatie contractuala. Simpla culegere, prelucrare a datelor si furnizare a rezultatelor nu reprezinta negociere in operatiuni financiar-bancare, asa cum rezulta si din decizia Curtii Europene de Justitie in Cazul C-235/00 CSC.
(3) Printre altele, se cuprind in sfera operatiunilor scutite conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1 din Codul fiscal si imprumuturile acordate de asociati/actionari societatilor comerciale in vederea asigurarii resurselor financiare ale societatii comerciale, imprumuturile garantate cu bunuri imobile, inclusiv imprumuturile ipotecare, imprumuturile garantate cu bunuri mobile corporale, inclusiv imprumuturile acordate de casele de amanet.
(4) Componentele de finantare din cadrul vanzarilor de bunuri cu plata in rate sau din cadrul operatiunilor de leasing nu se cuprind in sfera operatiunilor scutite conformart. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1 din Codul fiscal, aceste componente reprezentand o parte a remuneratiei pentru respectivele bunuri sau servicii.
(5) Se cuprind in sfera operatiunilor scutite conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal servicii precum depozitarea, transferul si retragerea banilor catre sau din conturile bancare, inclusiv prin mijloace electronice, transferul de fonduri dintr-un cont specific in alte mijloace banesti, precum carduri telefonice si alte mijloace prin care se poate face plata pentru bunuri si servicii.
(6) In sfera operatiunilor scutite conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal se cuprind si servicii auxiliare, precum verificarea platilor, eliberarea extraselor de cont duplicat, punerea la dispozitia clientilor bancii, la cererea acestora, a copiilor mesajelor SWIFT legate de platile acestora.
(7) Exceptia prevazuta la art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal referitoare la neaplicarea scutirii de TVA pentru recuperarea de creante se aplica in functie de natura operatiunii, indiferent de terminologia utilizata, respectiv recuperare de creante sau factoring.
(8) In situatia in care, conform contractului, scopul operatiunii la care se face referire la alin. (7) nu il constituie recuperarea de creante, ci acordarea unui credit, societatea care preia creantele aferente unui credit acordat asumandu-si pozitia creditorului, operatiunea este scutita de taxa pe valoarea adaugata, nefacand obiectul exceptiei prevazute la art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal.
(9) Operatiunile cu creante se clasifica, in functie de contractul incheiat intre parti, in:
a) operatiuni prin care persoana care detine creantele angajeaza o persoana in vederea recuperarii acestora, care nu presupun cesiunea creantelor;
b) operatiuni care presupun cesiunea creantelor.
(9^1) In situatia prevazuta la alin. (9) lit. b) se disting operatiuni prin care:
a) cesionarul cumpara creantele, fara ca operatiunea sa aiba drept scop recuperarea creantei;
b) cesionarul cumpara creantele, asumandu-si sau nu riscul neincasarii acestora, percepand un comision de recuperare a creantelor de la cedent;
c) cesionarul cumpara creantele, asumandu-si riscul neincasarii acestora, la un pret inferior valorii nominale a creantelor, fara sa perceapa un comision de recuperare a creantelor de la cedent.
(9^2) Se considera ca cesionarul realizeaza o prestare de servicii de recuperare de creante in beneficiul cedentului, taxabila conform prevederilor art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal in situatia prevazuta la alin. (9^1) lit. b), intrucat percepe de la cedent un comision pentru aceasta operatiune. De asemenea, persoana care este angajata in scopul recuperarii creantelor in situatia prevazuta la alin. (9) lit. a) realizeaza o prestare de servicii de recuperare de creante in beneficiul persoanei care detine creantele, taxabila conform prevederilor art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal.
(9^3) In situatia prevazuta la alin. (9^1) lit. b) se considera ca cesiunea creantei de catre cedent nu reprezinta o operatiune in sfera de aplicare a TVA.
(9^4) In situatia prevazuta la alin. (9^1) lit. a):
a) daca pretul de vanzare al creantei este mai mare decat valoarea nominala a creantei, cedentul realizeaza o operatiune scutita de TVA conform prevederilor art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal, iar cesionarul nu realizeaza o operatiune in sfera de aplicare a TVA;
b) daca pretul de vanzare al creantei este mai mic sau egal cu valoarea nominala a creantei, nici cedentul, nici cesionarul nu realizeaza operatiuni in sfera de aplicare a TVA.
(9^5) In cazul cesiunii de creanta prevazute la alin. (9^1) lit. c):
a) se considera ca cesiunea creantei de catre cedent reprezinta o operatiune scutita de TVA in sensul art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal;
b) cesionarul se considera ca nu efectueaza o prestare de servicii de recuperare de creante in beneficiul cedentului, respectiv nu realizeaza o operatiune in sfera de aplicare a TVA, intrucat nu percepe un comision pentru aceasta operatiune.
(9^6) In sensul alin. (9) - (9^5) au fost pronuntate si deciziile in cauzele Curtii Europene de Justitie nr. C-305/01 Finanzamt Gross-Gerau impotriva MKG-Kraftfahrzeuge-Factoring GmbH si C-93/10 Finanzamt Essen-NordOst impotriva GFKL Financial Services AG.
(10) Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata pentru serviciile constand in recuperare de creante prevazute la alin. (9^2) este constituita din contravaloarea serviciului, reprezentand toate componentele comisionului perceput de cesionar, inclusiv componenta de finantare.
(11) Se cuprind in sfera operatiunilor scutite conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 4 din Codul fiscal operatiuni precum schimbarea bancnotelor sau monedelor intr-o alta valuta sau in aceeasi valuta si distribuirea de numerar.
(12) In sfera operatiunilor scutite conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 4 din Codul fiscal nu se cuprind operatiuni precum: furnizarea de informatii financiare cu caracter general, analize privind evolutia cursului valutar sau a ratei dobanzii, vanzarea ori inchirierea dispozitivelor pentru numararea sau sortarea banilor, serviciile externalizate privind transportul de numerar.
(13) Se cuprind in sfera operatiunilor scutite conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 5 din Codul fiscal, printre altele, si transferul si/sau orice alte operatiuni cu parti sociale si actiuni necotate la bursa.
(14) In sfera operatiunilor scutite conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 5 din Codul fiscal nu se cuprind operatiuni precum: depozitarea activelor fondurilor speciale de investitii, asa cum rezulta si din Decizia Curtii Europene de Justitie nr. C-169/04 Abbey National, administrarea si depozitarea titlurilor de valoare.
(15) In sensul art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 6 din Codul fiscal, fondurile speciale de investitii sunt urmatoarele:
a) organismele de plasament colectiv definite conform legislatiei in vigoare care reglementeaza aceste organisme;
b) fondurile de pensii administrate privat si fondurile de pensii facultative;
c) fondurile comune de garantare a creantelor."
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma - Consultant fiscal, expert contabil si auditor
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Ce regim fiscal se aplica pentru scoaterea din gestiune a stocurilor degradate calitativScutiri de taxe la import si TVA in cazul organizatiilor cu caracter caritabil sau filantropic autorizate de ANAFNoile modificari care privesc scutirea de TVASocietate in faliment: inregistrarea evaluarii activelor si scutirea/ajustarea TVADepasire plafon SCUTIRE TVA. Deducere TVA anteriorUltimele articole
Regim special de SCUTIRE TVA pentru intreprinderile miciA fost publicat calendarul seminariilor web ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024Export de bunuri. Care sunt documentele justificative pentru aplicarea regimului de scutireMicrointreprinderi in 2023: Venitul obtinut din creditare poate fi luat in considerare la calculul plafonului de 300.000 lei?Speta zilei. Aplicarea Legii nr. 88/2023 privind scutirea de TVAArticole similare
Legislatie: aprobarea Ghidului de finantare a Programului privind producerea energiei din surse regenerabile: eoliana, geotermala, solara, biomasa si hidroAchizitie intracomunitara de piese de schimb. Cheltuieli accesoriiOUG 33/2021. Noi reglementari privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatateRegim fiscal TVA pentru importul de bunuriFacturare produse achizitionate din China. Tratament contabil si fiscalUltimele articole
Taxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaMasuri de sprijin pentru populatie si pentru mediul de afaceri, adoptate de GuvernTarifele politelor de asigurare obligatorie raman plafonate pana la 31 decembrie 2024MF, noua editie de titluri de stat Fidelis. Donatorii de sange au conditii speciale ASF, prin MF, propune plafonarea pretului politelor de asigurare obligatorie pana la 30 septembrie 2024Articole similare
Noutati Legislatie Fiscala 05 - 11 mai 2008ANAF a facut scrum tigarile Carpati, Snagov si MarasestiDeclaratia 390. Regimul TVA. Impozitul pe veniturile nerezidentilorNoutati legislatie fiscala 22-26 iunie 2009 - Monitorul OficialCe tratament TVA se aplica pentru executarea unei scrisori de garantie bancara?Ultimele articole
Noutati Legislatie Fiscala 24 martie - 30 martieArticole similare
Studiu de caz: Data de receptie si inregistrarea contabila a diferentei TVA - taxe vamaleNoutati legislatie Fiscala 08-12 decembrie 2008 - Monitorul OficialFunctionarul public ar putea fi inlocuit cu personalul contractualNoul proiect care modifica regimul special de scutire aplicat persoanelor impozabile nou-infiintateNoutati Legislatie Fiscala 30 martie - 03 aprilie 2009 - Monitorul OficialUltimele articole
Controale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVARepartizare dividende catre persoane fizice. Poate fi depasit, pe o luna, plafonul de 10.000 lei?Proiect: Bonurile fiscale vor fi acordate doar la solicitarea clientilor in cazul platilor cu cardulAchizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Firme inregistrate in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului. Cum poate fi anulat codul special de TVAArticole similare
Contract de FACTORING cu regres. Care vor fi inregistrarile contabile?Noutati legislatie Fiscala 29 septembrie - 03 octombrie 2008 - Monitorul OficialVanzare drepturi litigioase. Care este regimul TVA la vanzarea drepturilor respective?IMM IMVEST este la faza a patra de implementare: plata ajutorului de stat. Sunt asigurate 0 costuri de finantare pentru aplicantiAsigurare impotriva insolventei - Studiu de cazUltimele articole
Perioada de acordare a garantiilor din cadrul Programului IMM Factor va fi prelungita. Creste si plafonul maxim al granturilorGuvernul a aprobat Normele metodologice ale Programelor IMM Invest, IMM Factor si IMM Leasing. Ce s-a modificatNormele metodologice de aplicare a Programului IMM Factor, in dezbatere publica. Conditii de acordare a garantiilor de statSchema programului IMM Invest a fost prelungita pana la 30 IUNIE 2021, iar bugetul aferent a fost majoratCesiune de creante la o microintreprindere. Care sunt implicatiile fiscale?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"