Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare: Societatea A din RO este sucursala a societatii B din Portugalia (nu are personalitate juridica si ca atare nu are capital social).1. Societatea B refactureaza catre A contravaloarea ...
Intrebare: Societatea A din RO este sucursala a societatii B din Portugalia (nu are personalitate juridica si ca atare nu are capital social).
1. Societatea B refactureaza catre A contravaloarea garatiilor bancare si a comisioanelor bancare percepute de o banca din Portugalia cu care B are contract de finantare si s-a garanta pentru santierele din Romania.
Va rog sa-mi spuneti daca aceste servicii se declara in declaratia 390 (le pot incadra la servicii de natura financiar-bancara?)
2. Societatea B factureaza catre A salariile inginerilor detasati in Romania pe santiere. Aceste servicii le declara in declaratia 390? Retin impozit pe nerezidenti la plata acestor facturi?
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Cartea Verde a Contabilitatii
Raspuns: 1. Societatea B refactureaza catre A cv garatiilor bancare si comisioanelor bancare percepute de o banca din Portugalia cu care B are contract de finantare si s-a garanta pentru santierele din Romania. Va rog sa-mi spuneti daca aceste servicii se declara in declaratia 390 (le pot incadra la servicii de natura financiar-bancara?)
Potrivit art. 126 alin. (1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, din punct de vedere al TVA, sunt operatiuni impozabile in Romania cele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) operatiunile care constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuate cu plata;
b) locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi in Romania;
c) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizata de o persoana impozabila, actionand ca atare;
d) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa rezulte dintr-o activitate economica.
Astfel, din punct de vedere al TVA, sumele reprezentand garantii bancare nu reprezinta operatiuni economice in sfera de aplicare a taxei intrucat acestea nu constituie livrari de bunuri sau prestari de servicii, asa cum sunt definite in art. 128 si 129 al acestei legi.
In conformitate cu prevederile art. 137 alin. (1) din legea mentionata, pentru prestarile de servicii baza de impozitare a TVA este constituita din tot ceea ce constituie contrapartida obtinuta sau care urmeaza a fi obtinuta de prestator din partea cumparatorului, beneficiarului sau a unui tert, inclusiv subventiile direct legate de pretul acestor operatiuni.
Garantiile nu modifica baza de impozitare a serviciilor prestate.
Potrivit art. 133 alin. (2) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, ca regula generala, locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice.
Daca serviciile sunt furnizate catre un sediu fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decat cel in care persoana isi are sediul activitatii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix al persoanei care primeste serviciile. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabila care primeste aceste servicii isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.
Exceptiile de la aceasta regula sunt redate la alin. (4) si (7) ale articolului 133.
Punctul 13 alin. (13) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, serviciile pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal de care beneficiaza persoane impozabile stabilite in Romania si care sunt prestate de un prestator persoana impozabila care nu este stabilit in Romania, au locul prestarii in Romania, fiind aplicabile cotele de TVA prevazute la art. 140 din Codul fiscal sau, dupa caz, scutirile de TVA prevazute la art. 141, 143, 144 sau 1441 din Codul fiscal.
In conformitate cu prevederile art. 141 alin. (2) lit. a) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, sunt scutite de TVA prestarile urmatoarelor servicii de natura financiar-bancara:
1. acordarea si negocierea de credite, precum si administrarea creditelor de catre persoana care le acorda;
2. negocierea garantiilor de credit ori a altor garantii sau orice operatiuni cu astfel de garantii, precum si administrarea garantiilor de credit de catre persoana care acorda creditul;
3. tranzactii, inclusiv negocierea, privind conturile de depozit sau conturile curente, plati, viramente, creante, cecuri si alte instrumente negociabile, exceptand recuperarea creantelor;
4. tranzactii, inclusiv negocierea, privind valuta, bancnotele si monedele utilizate ca mijloc legal de plata, cu exceptia obiectelor de colectie, si anume monede de aur, argint sau din alt metal ori bancnote care nu sunt utilizate in mod normal ca mijloc legal de plata sau monede de interes numismatic;
5. tranzactii, inclusiv negocierea, dar exceptand administrarea sau pastrarea in siguranta, cu actiuni, parti sociale in societati comerciale sau asociatii, obligatiuni garantate si alte instrumente financiare, cu exceptia documentelor care stabilesc drepturi asupra bunurilor;
6. administrarea de fonduri speciale de investitii;
Aceste servicii sunt detaliate la punctul 35 din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal. Potrivit acestuia, in sensul art. 141 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, pentru a se califica drept operatiuni scutite de taxa, serviciile externalizate trebuie sa fie servicii distincte care sa indeplineasca caracteristicile specifice si esentiale ale serviciului principal scutit de taxa. Scutirile se aplica numai in functie de natura serviciilor, si nu de statutul persoanei care le presteaza sau careia ii sunt prestate. Serviciile externalizate aferente operatiunilor prevazute la art. 141 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, precum serviciile de marketing, cercetare, serviciile juridice, serviciile de contabilitate si/sau de audit, nu se cuprind in sfera operatiunilor scutite de taxa (alin. (1)).
Se cuprind in sfera operatiunilor scutite conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal servicii precum depozitarea, transferul si retragerea banilor catre sau din conturile bancare, inclusiv prin mijloace electronice, transferul de fonduri dintr-un cont specific in alte mijloace banesti, precum carduri telefonice si alte mijloace prin care se poate face plata pentru bunuri si servicii (alin. (5)). In ceea ce priveste garantiile bancare, intrucat s-a refacturat contravaloarea acestora nu alte operatiuni precum negocierea sau administrarea, consideram ca acestea nu intra in sfera de aplicare a TVA.
In sfera operatiunilor scutite conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal se cuprind si servicii auxiliare, precum verificarea platilor, eliberarea extraselor de cont duplicat, punerea la dispozitia clientilor bancii, la cererea acestora, a copiilor mesajelor SWIFT legate de platile acestora (alin. (6)).
Art. 150 alin. (2) stabileste ca, taxa este datorata de orice persoana impozabila, inclusiv de catre persoana juridica neimpozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 sau 1531, care este beneficiar al serviciilor care au locul prestarii in Romania conform art. 133 alin. (2) si care sunt furnizate de catre o persoana impozabila care nu este stabilita pe teritoriul Romaniei sau nu este considerata a fi stabilita pentru respectivele prestari de servicii pe teritoriul Romaniei conform prevederilor art. 1251 alin. (2), chiar daca este inregistrata in Romania conform art. 153 alin. (4) sau (5).
Potrivit art. 157 alin. (1) si (2), orice persoana trebuie sa achite taxa de plata organelor fiscale pana la data la care are obligatia depunerii unuia dintre deconturile sau declaratiile prevazute la art. 1562 si 1563.
Prin exceptie de la aceste prevederi, persoana impozabila inregistrata conform art. 153 va evidentia in decontul prevazut la art. 1562, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, in limitele si in conditiile stabilite la art. 145-1471, taxa aferenta achizitiilor intracomunitare, bunurilor si serviciilor achizitionate in beneficiul sau, pentru care respectiva persoana este obligata la plata taxei, in conditiile art. 150 alin. (2)-(6).
Astfel, din punct de vedere al TVA, aceste servicii au locul prestarii in Romania.
Societatea dvs. in calitate de beneficiar va aplica scutirea prevazuta la art.141 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau cota standard de TVA 19% pentru serviciile care nu se incadreaza la aceasta scutire.
Pentru comisioanele bancare refacturate de catre societatea din Portugalia, societatea dvs. poate aplica scutirea de TVA prevazuta la art. 141 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, aceasta scutire aplicadu-se in functie de natura serviciilor.
Potrivit dispozitiilor art. 1564 alin. (1) lit. e) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, orice persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 sau art. 1531 trebuie sa intocmeasca si sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 15 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice, o declaratie recapitulative (declaratia 390) in care mentioneaza achizitiile de servicii prevazute la art. 133 alin. (2), efectuate de persoane impozabile din Romania care au obligatia platii taxei conform art. 150 alin. (2), pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva, de la persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate.
Instructiunile pentru completarea formularului (declaratia 390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" cuprinse in Anexa nr. 2 a OANAF 76/2010 prevad ca, la rubrica de achizitii intracomunitare de servicii se inscrie suma totala a achizitiilor intracomunitare de servicii pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, altele decat cele scutite de TVA, pe fiecare prestator in parte, care este stabilit in Comunitate, pentru care exigibilitatea taxei intervine in luna calendaristica respectiva.
Prin urmare, serviciile scutite de TVA nu se vor raporta prin formularul (declaratia 390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" aprobat prin OANAF 76/2010.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Servicii de publicitateCodul fiscal 2014. Finantele au publicat un proiect de modificare a Codului fiscalSistem simplificat de TVA pentru micile intreprinderi in locul impozitului pe venitAjustarea bazei de impozitare a TVA dupa emiterea unei facturi. Cand si cum se efectueaza?Alte state privesc insolventa diferitUltimele articole
Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stiiVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciControale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVANoutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAArticole similare
Ce tratament din punct de vedere TVA se aplica pentru factura emisa de partener non-UE?Achizitie intracomunitara de bunuri. Cum aplicam taxarea inversa?Achizitii pe baza de aviz de insotire a marfii, fara factura. Monografie contabilaBeneficiar al serviciilor intracomunitare neinregistrat in ROI. Cum inregistram, declaram si aplicam taxarea inversa?Achizitie intracomunitara de bunuri in conditia de livrare ex works. Cum declaram?Ultimele articole
Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESAchizitie intracomunitara de bunuri. In ce luna trebuie cuprinsa tranzactia in D390Cum pot fi emise facturile in cazul livrarilor de bunuri si care este tratamentul TVATransport persoane prin Bolt. Exemplu de monografie contabilaDECLARATIA 390. Cum se corecteaza formularul transmis eronat si sanctiunile aferenteAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"