Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Beneficiarii de venituri din salarii si asimilate salariilor datoreaza un impozit lunar, final, care se calculeaza si se retine la sursa de catre platitorii de venituri, cu exceptia persoanelor fizice care realizeaza in Romania venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a contractelor de munca incheiate cu angajatori care nu sunt rezidenti fiscali romani.
Impozitul lunar se determina astfel:
a) la locul unde se afla functia de baza, prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul determinata ca diferenta intre venitul net din salarii calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorata potrivit legii, si urmatoarele:
- deducerea personala acordata pentru luna respectiva;
pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, administrate de catre entitati autorizate stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, suportate de angajati, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro;
b) pentru veniturile obtinute in celelalte cazuri, prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributiile sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorate potrivit legii, pe fiecare loc de realizare a acestora.
In cazul avantajelor in bani si/sau in natura primite de la terti ca urmare a prevederilor contractului individual de munca, a unui raport de serviciu, act de detasare sau a unui statut special prevazut de lege ori a unei relatii contractuale intre parti, dupa caz, obligatia de calcul, retinere, plata si declarare a impozitului revine, dupa cum urmeaza:
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Contabilitatea HORECA Monografii contabile si cazuri practice
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
a) angajatorului rezident fiscal roman, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate de alte entitati decat acesta si plata se efectueaza prin intermediul angajatorului;
In cazul veniturilor din salarii si/sau al diferentelor de venituri din salarii stabilite pentru perioade anterioare, conform legii, impozitul se calculeaza si se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare privind veniturile realizate in afara functiei de baza la data platii, si se plateste pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au platit.
In cazul veniturilor reprezentand salarii/solde, diferente de salarii/solde, dobanzi acordate in legatura cu acestea, precum si actualizarea lor cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotararilor primei instante, executorii de drept, impozitul se calculeaza si se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare la data platii pentru veniturile realizate in afara functiei de baza, si se plateste pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost platite.
Platitorul este obligat sa determine valoarea totala a impozitului anual pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, pentru fiecare contribuabil.
Contribuabilii pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul impozitul anual pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, potrivit legii.
In categoria entitatilor nonprofit se cuprind, de exemplu: asociatiile, fundatiile, organizatiile sindicale, patronatele, camerele de comert, partidele politice, asociatiile de proprietari, casele de ajutor reciproc ale salariatilor, in masura in care, potrivit legilor proprii de organizare si functionare, desfasoara activitati nonprofit.
Angajatii pot opta ca platitorii de venituri sa distribuie cota de 2% sau de 3,5%, dupa caz, din impozitul pe venit datorat pentru sustinerea:
a) entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii, a unitatilor de cult; sau
Termenul de plata a impozitului
Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia de a calcula si de a retine impozitul aferent veniturilor fiecarei luni la data efectuarii platii acestor venituri, precum si de a-l plati la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc aceste venituri.
Prin exceptie, impozitul aferent veniturilor fiecarei luni, calculat si retinut la data efectuarii platii acestor venituri, se plateste, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, de catre urmatorii platitori de venituri din salarii si venituri asimilate salariilor:
a) asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice;
Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia sa completeze si sa depuna Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate pentru fiecare beneficiar de venit, pana la termenul de plata a impozitului, inclusiv.
Platitorul de venituri este obligat sa elibereze contribuabilului, la cererea acestuia, un document care sa cuprinda cel putin informatii privind: datele de identificare ale contribuabilului, venitul realizat in cursul anului, deducerile personale acordate, impozitul calculat si retinut. Documentul eliberat contribuabilului, la cererea acestuia, nu reprezinta un formular tipizat.
Baza legala:
Sursa: ANAF
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Desemnarea administratorului. Ce obligatii revin societatii?Zoom fiscal: Scutirea de impozit pentru salariatii care desfasoara activitati de creare programe pentru calculatorDocumentar fiscal: Obligatiile fiscale ale contribuabililor care utilizeaza zilieriActivitatea desfasurata de zilieri. Ce completam in Declaratia 112 si 205?Noutati Legislatie Fiscala 29 iunie - 03 iulie 2009 Monitorul OficialUltimele articole
Scutiri de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor pentru IT-isti. Ce conditii trebuie indepliniteActivitate firme: Care este deosebirea dintre o sucursala si un punct de lucru?Noutati fiscale in privinta impozitului pe veniturile din salarii in vigoare de la 1 ianuarie 2023A fost aprobat formularul 711- Declaratie de regularizare pentru cheltuielile cu educatia timpurieFacilitati fiscale acordate pentru companii care activeaza in domeniul ITArticole similare
Stabilirea cotelor pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Baza legalaObligatii fiscale de plata si declarative privind indemnizatia de neconcurentaCodul fiscal 2011 - Titlul IXNoutati fiscale: Depunerea formularului 013 si a formularului 101Declaratia 112 in 2023: Anumite firme NU vor mai depune formularul pana pe 25 februarie 2023Ultimele articole
Baza de calcul concedii medicale. Intra si valoarea tichetelor de masa pentru care se retine CASS din 2024?Decontarea transportului pentru salariati: aspecte contabile si fiscale in gestionarea cheltuielilor de transportCum a fost modificat Codul Fiscal prin Legea 34/2023Impozite pe salarii si contributii sociale. Care este termenul de declarare si de plata?PFA-urile sunt OBLIGATE sa plateasca contributia asiguratorie de munca daca au salariatiArticole similare
Reminder ANAF! 26 octombrie - TERMEN LIMITA pentru depunerea a noua declaratii fiscale -Bilant interimar. Exista un TERMEN LIMITA legal pentru intocmirea situatiei financiare?Reminder ANAF! 9 declaratii fiscale importante au ca TERMEN LIMITA de depunere data de 26 iunie 2023Marti, 10 mai 2022, este termenul pentru depunerea notificarii privind aplicarea/incetarea aplicarii regimului special pentru agricultoriTERMEN LIMITA pentru schimbarea perioadei fiscale in cazul achizitiilor intracomunitareUltimele articole
Marti, 30 aprilie 2024, TERMEN LIMITA pentru depunere a Declaratiei speciale de TVATermene limita de depunere a situatiilor financiare anuale aferente anului 2023Joi, 25 aprilie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleCalendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in data de 22 aprilie 2024Miercuri, 10 aprilie 2024, termenul pentru depunerea formularelor de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de TVAAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"