Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Beneficiarii de venituri din salarii si asimilate salariilor datoreaza un impozit lunar, final, care se calculeaza si se retine la sursa de catre platitorii de venituri, cu exceptia persoanelor fizice care realizeaza in Romania venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a contractelor de munca incheiate cu angajatori care nu sunt rezidenti fiscali romani.
Impozitul lunar se determina astfel:
a) la locul unde se afla functia de baza, prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul determinata ca diferenta intre venitul net din salarii calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorata potrivit legii, si urmatoarele:
- deducerea personala acordata pentru luna respectiva;
pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, administrate de catre entitati autorizate stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, suportate de angajati, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro;
b) pentru veniturile obtinute in celelalte cazuri, prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributiile sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorate potrivit legii, pe fiecare loc de realizare a acestora.
In cazul avantajelor in bani si/sau in natura primite de la terti ca urmare a prevederilor contractului individual de munca, a unui raport de serviciu, act de detasare sau a unui statut special prevazut de lege ori a unei relatii contractuale intre parti, dupa caz, obligatia de calcul, retinere, plata si declarare a impozitului revine, dupa cum urmeaza:
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Cartea Verde a Contabilitatii
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
a) angajatorului rezident fiscal roman, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate de alte entitati decat acesta si plata se efectueaza prin intermediul angajatorului;
In cazul veniturilor din salarii si/sau al diferentelor de venituri din salarii stabilite pentru perioade anterioare, conform legii, impozitul se calculeaza si se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare privind veniturile realizate in afara functiei de baza la data platii, si se plateste pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au platit.
In cazul veniturilor reprezentand salarii/solde, diferente de salarii/solde, dobanzi acordate in legatura cu acestea, precum si actualizarea lor cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotararilor primei instante, executorii de drept, impozitul se calculeaza si se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare la data platii pentru veniturile realizate in afara functiei de baza, si se plateste pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost platite.
Platitorul este obligat sa determine valoarea totala a impozitului anual pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, pentru fiecare contribuabil.
Contribuabilii pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul impozitul anual pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, potrivit legii.
In categoria entitatilor nonprofit se cuprind, de exemplu: asociatiile, fundatiile, organizatiile sindicale, patronatele, camerele de comert, partidele politice, asociatiile de proprietari, casele de ajutor reciproc ale salariatilor, in masura in care, potrivit legilor proprii de organizare si functionare, desfasoara activitati nonprofit.
Angajatii pot opta ca platitorii de venituri sa distribuie cota de 2% sau de 3,5%, dupa caz, din impozitul pe venit datorat pentru sustinerea:
a) entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii, a unitatilor de cult; sau
Termenul de plata a impozitului
Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia de a calcula si de a retine impozitul aferent veniturilor fiecarei luni la data efectuarii platii acestor venituri, precum si de a-l plati la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc aceste venituri.
Prin exceptie, impozitul aferent veniturilor fiecarei luni, calculat si retinut la data efectuarii platii acestor venituri, se plateste, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, de catre urmatorii platitori de venituri din salarii si venituri asimilate salariilor:
a) asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice;
Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia sa completeze si sa depuna Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate pentru fiecare beneficiar de venit, pana la termenul de plata a impozitului, inclusiv.
Platitorul de venituri este obligat sa elibereze contribuabilului, la cererea acestuia, un document care sa cuprinda cel putin informatii privind: datele de identificare ale contribuabilului, venitul realizat in cursul anului, deducerile personale acordate, impozitul calculat si retinut. Documentul eliberat contribuabilului, la cererea acestuia, nu reprezinta un formular tipizat.
Baza legala:
Sursa: ANAF
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Zoom fiscal: Scutirea de impozit pentru salariatii care desfasoara activitati de creare programe pentru calculatorNoutati Legislatie Fiscala 20 - 24 iulie 2009 - Monitorul OficialCe obligatii au angajatorii care folosesc zilieri?Cine depune Declaratia 205 in anul 2016?OpANAF 3605/2015: Patru noi formulare aprobateUltimele articole
Controale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceScutiri de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor pentru IT-isti. Ce conditii trebuie indepliniteActivitate firme: Care este deosebirea dintre o sucursala si un punct de lucru?Noutati fiscale in privinta impozitului pe veniturile din salarii in vigoare de la 1 ianuarie 2023A fost aprobat formularul 711- Declaratie de regularizare pentru cheltuielile cu educatia timpurieArticole similare
Codul fiscal 2011 - Titlul IXCe obligatii fiscale are administratorul fara venituri?OUG 114/2018 - Modificari aduse Codului Fiscal. Tabel comparativ ANAFRestituire pensie. Calitate administrator - pensionarObligatii declarative cu termen in luna februarie 2011Ultimele articole
Facilitati fiscale, OUG 59/2024. Suma netaxabila de 300 lei se poate aplica de mai multe ori?Cum se calculeaza diurna externa. Exemplu util contribuabililorPunct de lucru cu adresa modificata. Cum se actualizeaza aceasta la FinanteCheltuieli deplasare nejustificate. Tratament fiscalBaza de calcul concedii medicale. Intra si valoarea tichetelor de masa pentru care se retine CASS din 2024?Articole similare
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente luni, 12 august 2024REMINDER! Declaratii fiscale scadente in data de 26 aprilie 2022Declaratia 112 in 2023: Anumite firme NU vor mai depune formularul pana pe 25 februarie 2023SAF-T in 2024. Termenul de depunere a D406 pentru decembrie 2023 in cazul contribuabililor mijlociiUn singur drum pentru serviciile oferite de Ministerul Muncii! Cetatenii pot depune documentele ELECTRONIC, incepand cu 15 augustUltimele articole
Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESVineri, 20 decembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii importanteSambata, 30 noiembrie 2024, TERMEN LIMITA pentru depunerea formularului 398Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Miercuri, 20 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"