Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Documente justificative pierdute. Reconstituire Rodica Mantescu Intrebare: Daca la o societate, in extrasul de cont sunt efectuate plati catre furnizori care au asigurat hrana angajatilor. Dar ...
Documente justificative pierdute. Reconstituire
Rodica Mantescu
Intrebare: Daca la o societate, in extrasul de cont sunt efectuate plati catre furnizori care au asigurat hrana angajatilor. Dar documentele, (facturile) nu s-au pastrat. Se pot asimila diurnei aceste cheltuieli?
Se poate face inregistrarea 542 = 5121 pe un decont (ordin de deplasare) al administratorului, care sa isi asume raspunderea ca aceste sume au fost cheltuite pe hrana?
Exista si alt mod de tratare a acestei probleme?
Raspuns: Din punct de vedere contabil, potrivit art. 6 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicata, orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
Astfel cum prevede art. 41 pct. 1 constituie contraventie la prevederile acestei legi detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, titluri de valoare, numerar si alte drepturi si obligatii, precum si efectuarea de operatiuni economice, fara sa fie inregistrate in contabilitate, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni.
SAF-T Ghid de raportare corecta
Cartea Verde a Contabilitatii
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Asadar, societatea are obligatia de a inregistra in contabilitate facturile emise pe numele sau de catre furnizorii care au asigurat hrana angajatilor.
Conform articolului 26 din legea mentionata in caz de pierdere, sustragere sau distrugere a unor documente contabile se vor lua masuri de reconstituire a acestora in termen de maximum 30 de zile de la constatare, potrivit reglementarilor emise in acest scop.
Procedura de reconstituire a documentelor financiar-contabile pierdute, sustrase sau distruse este stabilita prin Ordinul nr. 3512/2008 privind documentele financiar-contabile.
Reconstituirea documentelor justificative si contabile sustrase, pierdute sau distruse se realizeaza in conformitate cu prevederile sectiunii E a Normei metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobata prin ordinul mentionat.
Potrivit acesteia, orice persoana care constata pierderea, sustragerea sau distrugerea unor documente justificative sau contabile are obligatia sa aduca la cunostinta, in scris, in termen de 24 de ore de la constatare, conducatorului unitatii (administratorului unitatii, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective).
In termen de cel mult 3 zile de la primirea comunicarii, conducatorul unitatii trebuie sa incheie un proces-verbal, care sa cuprinda:
- datele de identificare a documentului disparut;
- numele si prenumele persoanei responsabile cu pastrarea documentului;
- data si imprejurarile in care s-a constatat lipsa documentului respectiv.
Procesul-verbal se semneaza de catre:
- conducatorul unitatii;
- conducatorul compartimentului financiar-contabil al unitatii sau persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie;
- persoana responsabila cu pastrarea documentului;
- seful ierarhic al persoanei responsabile cu pastrarea documentului, dupa caz.
Reconstituirea documentelor se face pe baza unui "dosar de reconstituire", intocmit separat pentru fiecare caz.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
OFICIAL! Starea de alerta a fost prelungita cu 30 de zile in RomaniaDesfasurarea controlului financiar preventiv. Ce etape include?Proiect de ordin privind aprobarea procedurii privind recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozitAcordare diurna in 2022: Documentele justificative sunt limitate doar la Ordinul de deplasare (delegatie) si Decontul de cheltuieliDeductibilitate cheltuieli cu bon fiscal fara CIF. Cum procedam?Ultimele articole
ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Prime acordate anagajatilor de Craciun. Sunt deductibile aceste cheltuieli?Controale ANAF la persoanele fizice. Ce probleme au gasit inspectorii in sem. I din 2024Firme care depasesc plafonul de 300.000 lei. De cand trebuie solicitata inregistrarea in scopuri de TVAControale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceArticole similare
Evidenta operatiunilor din sfera TVACredit note sau Nota de creditare. Ce conditii/informatii trebuie inscrise in credit note pentru a fi considerata document justificativCodul Fiscal 2010 TITLUL II - Capitolul I - Dispozitii generaleVenituri neimpozabile. Cum le definim in 2014?Patronatul caselor de marcat: 10 recomandari pentru a evita amendarea in cazul utilizarii AMEFUltimele articole
Facturi netrimise prin E-Factura. Care este tratamentul fiscal pentru impozitul pe profit si TVAIn atentia persoanelor care NU mai detin carnetele de muncaHG 1336/2023 si modificarile aduse impozitului pe venit care se aplica din 29 decembrie 2023Registrul de casa. Care este amenda pentru neintocmirea la zi a registrului?TVA imobiliare 2023: 3 studii de caz importante pentru contribuabiliAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"