Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare: O firma are contract de comodat pe casa in proprietate personala si inregistreaza in contabilitate facturile de cez. Care este monografia contabila la inregistrarea facturilor de curent (pe persoana fizica)? Care va fi deductibilitatea cheltuielilor si a TVA-ului din punct de vedere legislativ?
Raspuns:
In conformitate cu prevederile art. 21 alin. 3 lit. m din Codul fiscal cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu aflat in locuinta proprietate personala a unei persoane fizice, folosita si in scop personal sunt deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia societatii.
Punctul 37 din Normele metodologice date in aplicarea acestui articol prevede ca, in scopul deducerii, contribuabilul va justifica cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului cu documente legale, cum sunt contractele incheiate cu furnizorii de utilitati si alte documente. In temeiul acestor dispozitii legale, cheltuielile cu utilitatile (inclusive energia electrica) sunt deductibile la calculul profitului impozabil, daca in contractul de comodat este prevazut ca aceste cheltuieli sunt in sarcina societatii, pe baza unui decont de cheltuieli intocmit de proprietarul spatiului , la care se anexeaza facturile din care rezulta consumul de energie pentru spatiul respectiv si a dispozitiei de plata catre casierie care atesta plata.
Totusi, avand in vedere interpretarile restrictive din partea organelor fiscale cu ocazia inspectiilor realizate la contribuabili si lipsa de claritate a normelor, daca spatiul este in totalitate pus la dispozitia societatii este recomandat ca societatea sa incheie in nume propriu cu furnizorii de utilitati, astfel incat documentele care atesta consumurile (facturile) sa fie emise pe numele societatii, si nu pe numele proprietarului persoana fizica.
In privinta TVA, in conformitate cu prevederile art. 146 alin. 1 lit. a si art. 155 alin. 5 din Codul fiscal , societatea isi poate deduce taxa numai daca factura este emisa pe numele societatii, nu pe numele persoanei fizice. Exista o singura exceptie prevazuta de pct. 46 alin. 3 din Normele metodologice date in aplicarea acestui articol, dar ea se refera doar la facturile emise pe numele salariatilor unei persoane impozabile aflati in deplasare in interesul serviciului, pentru transport sau cazarea in hoteluri si numai daca acestea sunt insotite de decontul de deplasare.
Prin urmare, nu se poate deduce taxa pentru facturile de energie electrica emise pe numele persoanei fizice, chiar daca ele sunt aferente spatiului luat in comodat si folosit in interesul operatiunilor taxabile ale societatii.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2026
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Din punct de vedere contabil, cheltuielile de intretinere si reparatii ale spatiului luat in comodat se inregistreaza prin formula contabila 611 "Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile" = 5311"Casa in lei".
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Marfa importata neconforma calitativ. Cum procedam pentru inregistrare credit-note?Sfatul saptamanii: Cereti furnizorului sa nu faca economie la scris cand achizitionati serviciiCe se schimba din 2013 privind exigibilitatea pentru livrari intracomunitare de bunuri, scutite de taxaPlata FACTURA din alta firma. Compensare. TVARegimul TVA aplicabil vanzarilor de cartele telefonice prepaidUltimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de FACTURAre si obligatiile ambelor partiDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o FACTURA de achizitie neinregistrataFACTURA de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o reFACTURAre intra in sfera TVAFACTURA abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Articole similare
Modificari - discrete - ale Codului fiscal ce au intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2010Inregistrare in scopuri de TVA: Conditii pentru sucursale din Romania care fac import de bunuri din state non-UEInchidere contract leasing financiar. Ce inregistrari contabile facem?Servicii electronice pentru beneficiar din stat membru. Cum se evidentiaza operatiunea in contabilitate si in jurnalele de TVA?Declaratia 112: Completarea formularului in cazul salariatilor care au CIM suspendatUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Putem deduce TVA de pe bonurile de taxi?Tax free. GDRP in cazul restituirii de TVADeclaratia Unica in 2023: ANAF recomanda ca documentul sa fie depus prin mijloace electronice de transmitere la distantaIncasari si plati pe baza unui bilet la ordin. Cum deducem TVA-ul?Care e procedura de obtinere a unui numar EORI?Ultimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POS
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



