Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Conform art 147 2 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal : "(2) Persoana impozabila stabilita in Romania poate beneficia de rambursarea TVA achitate pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in alt stat membru, in conditiile prevazute in norme".
Potrivit pct 491 din HG 44/2004 privind Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal (art 147 2):
"491. (1) Conform art. 1472 alin. (2) din Codul fiscal , persoana impozabila stabilita in Romania poate beneficia de rambursarea TVA achitate pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii, efectuate in alt stat membru, denumit in continuare stat membru de rambursare, in conditiile si conform procedurilor stabilite de legislatia statului respectiv, care transpune prevederile Directivei 2008/9/CE.
(2) Dreptul la rambursarea taxei aferente achizitiilor este determinat conform legislatiei din statul membru de rambursare.
(3) Pentru a fi eligibila pentru rambursare in statul membru de rambursare, o persoana impozabila stabilita in Romania trebuie sa efectueze operatiuni care dau dreptul de deducere in Romania. In cazul in care o persoana impozabila efectueaza in Romania atat operatiuni care dau drept de deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere, statul membru de rambursare poate rambursa numai acea parte din TVA rambursabila care corespunde operatiunilor cu drept de deducere.
(4) Pentru a obtine o rambursare a TVA in statul membru de rambursare, persoana impozabila stabilita in Romania adreseaza o cerere de rambursare pe cale electronica statului membru respectiv pe care o inainteaza organului fiscal competent din Romania, prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de acesta. Organul fiscal competent din Romania va transmite electronic autoritatii competente din statul membru de rambursare cererea de rambursare completata corespunzator.
(5) Cererea de rambursare trebuie sa cuprinda:
a) numele si adresa completa ale solicitantului;
b) o adresa de contact pe cale electronica;
c) descrierea activitatii economice a solicitantului pentru care sunt achizitionate bunurile si serviciile;
d) perioada de rambursare acoperita de cerere;

Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita

Cartea verde a Contabilitatii varianta online

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
e) o declaratie din partea solicitantului ca nu a livrat bunuri si nu a prestat servicii considerate ca fiind livrate/prestate pe teritoriul statului membru de rambursare pe parcursul perioadei de rambursare, cu exceptia serviciilor de transport si serviciilor auxiliare transportului, scutite in temeiul art. 144, 146, 148, 149, 151, 153, 159 sau 160 din Directiva 2006/112/CE si a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii catre o persoana care are obligatia de a plati TVA in conformitate cu art. 194 - 197 si 199 din Directiva 2006/112/CE, astfel cum au fost transpuse in legislatia statutului membru de rambursare;
f) codul de inregistrare in scopuri de TVA al solicitantului;
g) datele contului bancar, inclusiv codurile IBAN si BIC.
(6) In afara de informatiile mentionate la alin. (5), cererea de rambursare mai contine, pentru fiecare stat membru de rambursare si pentru fiecare factura sau document de import, urmatoarele informatii:
a) numele si adresa completa ale furnizorului sau prestatorului;
b) cu exceptia importurilor, codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de inregistrare fiscala al furnizorului sau prestatorului, astfel cum au fost alocate de statul membru de rambursare;
c) cu exceptia importurilor, prefixul statului membru de rambursare in conformitate cu codul ISO 3166 - alfa 2, cu exceptia Greciei care utilizeaza prefixul "EL";
d) data si numarul facturii sau documentului de import;
e) baza impozabila si cuantumul TVA exprimate in moneda statului membru de rambursare;
f) cuantumul TVA deductibil, exprimat in moneda statului membru de rambursare;
g) dupa caz, partea de TVA deductibila calculata in conformitate cu alin. (3) si exprimata ca procent;
h) natura bunurilor si a serviciilor achizitionate.
(7) In cererea de rambursare natura bunurilor si a serviciilor achizitionate se descrie conform codurilor prevazute la pct. 49 alin. (9).
(8) In cazul in care, ulterior depunerii cererii de rambursare, pro rata de deducere este modificata conform art. 147 alin. (8) din Codul fiscal , solicitantul procedeaza la rectificarea sumei solicitate sau deja rambursate. Rectificarea se efectueaza printr-o cerere de rambursare pe parcursul anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare in cauza sau, in cazul in care solicitantul nu inainteaza nicio cerere de rambursare pe parcursul respectivului an calendaristic, printr-o declaratie separata trimisa prin intermediul portalului electronic creat de Romania.
(9) Cererea de rambursare se refera la urmatoarele:
a) achizitii de bunuri sau servicii care au fost facturate pe parcursul perioadei de rambursare, cu conditia ca TVA sa fi devenit exigibila inaintea sau la momentul facturarii, sau pentru care TVA a devenit exigibila pe parcursul perioadei de rambursare, cu conditia ca achizitiile sa fi fost facturate inainte ca TVA sa devina exigibila;
b) importul de bunuri efectuat pe parcursul perioadei de rambursare.
(10) Pe langa operatiunile mentionate la alin. (9), cererea de rambursare poate sa se refere, de asemenea, la facturi sau documente de import care nu au fost acoperite de cererile de rambursare precedente si care privesc operatiuni finalizate pe parcursul anului calendaristic in cauza.
(11) Cererea de rambursare este transmisa electronic organului fiscal competent din Romania prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de acesta, cel tarziu pana la data de 30 septembrie a anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare. Organul fiscal competent din Romania va trimite solicitantului de indata o confirmare electronica de primire a cererii.
(12) Perioada de rambursare este de maximum un an calendaristic si de minimum 3 luni calendaristice. Cererile de rambursare pot insa viza o perioada mai mica de 3 luni, in cazul in care aceasta reprezinta perioada ramasa pana la sfarsitul anului calendaristic.
(13) In cazul in care cererea de rambursare vizeaza o perioada de rambursare mai mica de un an calendaristic, dar mai mare de 3 luni, cuantumul TVA pentru care se solicita o rambursare nu poate fi mai mic de 400 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare.
(14) In cazul in care cererea de rambursare se refera la o perioada de rambursare de un an calendaristic sau la perioada ramasa dintr-un an calendaristic, cuantumul TVA nu poate fi mai mic de 50 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare.
(15) Organul fiscal competent din Romania nu inainteaza cererea statului membru de rambursare in cazul in care, pe parcursul perioadei de rambursare, solicitantul se incadreaza in oricare dintre situatiile urmatoare:
a) nu este persoana impozabila in sensul TVA;
b) efectueaza numai livrari de bunuri sau prestari de servicii care sunt scutite de TVA fara drept de deducere in temeiul art. 141 din Codul fiscal ;
c) beneficiaza de scutirea pentru intreprinderi mici prevazuta la art. 152 din Codul fiscal .
(16) Organul fiscal competent din Romania ii comunica solicitantului, pe cale electronica, decizia pe care a luat-o in temeiul alin. (15).
(17) Contestatiile impotriva deciziilor de respingere a unor cereri de rambursare pot fi depuse de solicitant in conformitate cu legislatia statului membru de rambursare. In cazul in care absenta unei decizii privind o cerere de rambursare in termenele stabilite de Directiva 2008/9/CE nu este considerata conform legislatiei statului membru de rambursare ca fiind echivalenta unei aprobari sau unui refuz, solicitantul poate recurge la orice proceduri administrative sau judiciare prevazute de legislatia statului membru de rambursare. In cazul in care nu sunt prevazute astfel de proceduri, absenta unei decizii privind o cerere de rambursare in termenele stabilite de Directiva 2008/9/CE este considerata ca fiind echivalenta respingerii cererii.
(18) Prevederile alin. (1) - (17) se aplica cererilor de rambursare depuse dupa 31 decembrie 2009".
Concluzie: In conditiile stabilite prin normele metodologice de mai sus, TVA achitata pentru achizitiile de combustibili din UE poate fi recuperata printr-o cerere de rambursare adresata pe cale electronica statului respectiv, pe care o inainteaza organului fiscal competent din Romania, prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de acesta.
Conform prevederilor OMFP 3/2010 pentru aprobarea Procedurii de primire a cererilor de rambursare a TVA achitate de catre persoanele impozabile stabilite in Romania pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene:
" 2.1. Pentru a obtine o rambursare a TVA in statul membru de rambursare, solicitantul adreseaza o cerere, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2 la ordin, pe cale electronica, respectivului stat membru, pe care o inainteaza organului fiscal competent din Romania, prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
2.2. Cererea de rambursare se depune, in format electronic, la organul fiscal competent din Romania, pana la data de 30 septembrie a anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare, in conditiile prevazute la pct. 49^1 alin. (15) - (18) din normele metodologice.
2.3. Informatiile din cererea de rambursare si eventualele informatii suplimentare trebuie furnizate de solicitant in limba stabilita de statul membru de rambursare.
3. Dupa primirea cererii adresate statului membru de rambursare, organul fiscal competent din Romania trimite solicitantului, de indata, o confirmare electronica de primire a acesteia.
4.1. Organul fiscal competent din Romania verifica, cu ajutorul aplicatiei informatice, daca in perioada de rambursare inscrisa in cerere solicitantul a fost persoana inregistrata in scopuri de TVA, potrivit art. 153 din Codul fiscal , precum si daca documentele inscrise in sectiunea "Lista operatiunilor pentru care se solicita rambursarea TVA" sunt emise in perioada de validitate a codului de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile stabilite in Romania.
4.2. Daca solicitantul nu a fost in perioada de rambursare persoana inregistrata in scopuri de TVA, potrivit art. 153 din Codul fiscal , sau daca documentele inscrise in sectiunea "Lista operatiunilor pentru care se solicita rambursarea TVA" nu au fost emise in perioada de validitate a codului de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile stabilite in Romania, organul fiscal competent din Romania nu inainteaza cererea de rambursare statului membru de rambursare si comunica solicitantului, pe cale electronica, aceasta decizie.
4.3. Daca solicitantul a fost in perioada de rambursare persoana inregistrata in scopuri de TVA, potrivit art. 153 din Codul fiscal , si daca documentele mentionate la punctul precedent au fost emise in perioada de validitate a codului de inregistrare in scopuri de TVA, organul fiscal competent din Romania atribuie un numar de referinta cererii si transmite, electronic, autoritatii competente din statul membru de rambursare cererea de rambursare, impreuna cu toate documentele care insotesc respectiva cerere. Numarul de referinta al cererii se comunica solicitantului pentru a fi inscris pe toate documentele referitoare la cererea respectiva".

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Livrare produs pe teritoriul Romaniei. Regim fiscal TVACirculara privind aplicarea cotei de 9% pentru ingrasaminte si pesticideDocumentar fiscal: Cum aplicam corect noua cota de TVA?CODUL FISCAL 2011 (Partea IV.1): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin Ordonanta 30 din 2011Bonusul de fidelitate iti aduce o reducere de 100 leiUltimele articole
Monografie contabila PFA. Evidenta de gestiunePrincipalele modificari aduse Codului Fiscal incepand cu 1 ianuarie 2023Venituri din mai multe surse in 2022. In aceasta situatie se calculeaza CASS?Declaratia 205: Cum a fost modificat formularul prin Ordinul 18/2023Masa calda acordata angajatilor - cheltuieli inregistrate pe bonul fiscal. Poate fi dedus TVA-ul?Articole similare
Care sunt conditiile necesare transmiterii cererii autoritatii competente din statul membru de rambursare?Completare decont TVAUn drept intarziat de deducere a TVAStudiu de caz: Notiuni aferente procedurii de RAMBURSARE TVAIn ce conditii cerem rambursarea TVA in cazul unui antecontract de vanzare-cumparare?Ultimele articole
Ordinul 1610/2022 a modificat Procedura de solutionare a cererilor de rambursare a TVA formulate de persoanele impozabile nestabilite in taraSolutionarea deconturilor cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursareFinantele permanentizeaza procedura de RAMBURSARE TVA cu control ulteriorF. Citu, anunt pentru firme: Depunerea declaratiilor fiscale va fi amanata pana pe 25 decembrie, iar rambursarea TVA pana pe 25 ianuarie 2021Nesolutionarea cererii de RAMBURSARE TVA. DemersuriArticole similare
Bonuri fiscale cu deductibilitate 50 la suta. Verificarea inregistrarilorProduse reciclabile primite gratuit. Documente justificative. Inregistrari contabileVanzarea produselor finite prin magazine propriiDe plata: Luni, 17 octombriePFA. Deducere cheltuieli cu autoturismul, fara intocmire foi de parcursUltimele articole
Codul Fiscal, modificat prin Legea 39/2023. TVA-ul de 5% se aplica si pentru panouri solare si pompe de calduraPrecizari ale Ministerului Finantelor cu privire la stabilirea nivelului accizelor la COMBUSTIBILi pentru 2023 Impozit micro vs. impozit pe profit. Ce este mai bine sa alegeti din 2023 pentru firme?Cum se inregistreaza in contabilitate bonurile de COMBUSTIBILCum se factureaza COMBUSTIBILul cu pret redus de 50 bani/litru, conform OUG 106/2022?Articole similare
Codul Fiscal 2010 TITLUL VI - Capitolul VIII - Cotele de taxaCe ne impiedica sa pornim o afacere? Problemele antreprenorilor romaniConditiile trecerii de la sistemul de impozit pe profit la sistemul impozitului pe venituri microintreprinderiJoi, 10 martie 2022, este termenul limita pentru depunerea a patru declaratii fiscaleScutiri de TVA si deduceri in caz de sponsorizare. Ce trebuie sa stim daca vrem sa facem astfel de operatiuni!Ultimele articole
Ce trebuie sa stie firmele la inceput de 2023 pentru buna desfasurare a raporturilor de muncaMonografie contabila PFA. Evidenta de gestiuneContribuabilii au la dispozitie 15 zile pentru a depune Notificarea privind intentia de mediere in cazul executarii silitePrincipalele modificari aduse Codului Fiscal incepand cu 1 ianuarie 2023Modificari asupra CAS si CASS din 2023 pentru veniturile din activitati independente si drepturile de proprietate intelectuala
Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA in 2023!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA în 2023. Top 7 Studii de caz de actualitate"