Tags: informare itm, accidente la locul de munca, angajatori
Intrucat HG nr. 1425 / 2006 Normele Metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319 / 2006 a suferit modificari si completari prin HG nr. 259 / 23.02.2022, readucem in atentia angajatorilor elemente importante, necesar a fi avute in vedere in cazul producerii de evenimente la locul de munca.
Astfel, Normele Metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319 / 2006 actualizata, definesc cu claritate categoriile de accidente ce se pot produce la locul de munca:
-accident care produce incapacitate temporara de munca (ITM): accidentul care produce incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice consecutive, confirmata prin certificat medical sau, dupa caz, prin alte documente medicale;
-accident care produce invaliditate (INV): accidentul care produce invaliditate confirmata prin decizie de incadrare intr-un grad de invaliditate, emisa de organele medicale in drept;
-accident mortal (D): accidentul in urma caruia se produce decesul accidentatului, confirmat imediat sau dupa un interval de timp, in baza unui act medico-legal;
-accident colectiv: accidentul in care au fost accidentate cel putin 3 persoane, in acelasi timp si din aceleasi cauze, in cadrul aceluiasi eveniment;
-accident de munca de circulatie: accidentul survenit in timpul circulatiei pe drumurile publice sau generat de traficul rutier, daca persoana vatamata se afla in indeplinirea indatoririlor de serviciu;
Accidentul de munca de traseu:
-accident survenit in timpul si pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la domiciliu si invers si care a antrenat vatamarea sau decesul;
-accident survenit pe perioada pauzei reglementare de masa in locuri organizate de angajator, pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la locul unde ia masa si invers, si care a antrenat vatamarea sau decesul;
-accident care a antrenat vatamarea sau decesul, petrecut pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la locul unde isi incaseaza salariul si invers, daca acesta este organizat de angajator in afara unitatii;
-accident in afara muncii: accidentul care nu indeplineste conditiile prevazute la art.5 lit.g din lege, in speta : vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;
Actul normativ stabileste de asemenea, obligatia angajatorului de a comunica evenimentul inspectoratului teritorial de munca, asiguratorului, organelor de urmarire penala, dupa caz, de indata, dar nu mai tarziu de 24 de ore de la producere.
In situatia in care printre victimele evenimentului se afla si lucratori ai altor angajatori, evenimentul se comunica si angajatorilor acestora de catre angajatorul pe teritoriul caruia s-a produs evenimentul.
De asemenea, daca in eveniment este implicata o persoana, ca urmare a actiunii intreprinse din propria initiativa pentru salvarea de vieti omenesti, precum si in cazul accidentului suferit in timpul interventiei de urgenta sau al pregatirii in vederea participarii la aceasta, pe durata efectuarii serviciului de voluntariat organizat sau ca urmare a unei actiuni intreprinse din proprie initiativa pentru prevenirea ori inlaturarea unui pericol care ameninta avutul public si privat, daca a avut loc in afara intreprinderii si/sau unitatii si nu a avut nicio legatura cu aceasta, evenimentul va fi comunicat inspectoratului teritorial de munca pe raza caruia s-a produs, de catre orice persoana care are cunostinta despre producerea evenimentului.
In ceea ce priveste cercetarea evenimentelor, aceasta este obligatorie si se efectueaza dupa cum urmeaza:
a) de catre angajator, in cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporara de munca;
b) de catre inspectoratele teritoriale de munca, in cazul evenimentelor care au produs invaliditate evidenta sau confirmata, deces, accidente colective, incidente periculoase, in cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporara de munca lucratorilor la angajatorii persoane fizice, precum si in situatiile cu persoane date disparute;
c) de catre Inspectia Muncii, in cazul accidentelor colective, generate de unele evenimente deosebite, precum avariile sau exploziile;
d) de catre autoritatile de sanatate publica teritoriale, respectiv a municipiului Bucuresti, in cazul suspiciunilor de boala profesionala si a bolilor legate de profesiune.
Sursa: ITM

de
Ion MihaiIon Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Cheltuieli de evaluare si instruire a personalului. Tratament fiscal
Intrebare:
Va rugam sa ne oferiti clarificari privind incadrarea fiscala a unei cheltuieli cu formarea profesionala.
Compania noastra a contractat serviciile unei firme care presteaza servicii dupa cum urmeaza: servicii de training si evaluare personal utilizand metodologia PERSOLOG. O parte din managerii companiei vor participa la acest curs care are drept obiectiv dupa cum urmeaza: Evaluarea profilului si aptitudinilor personalului Beneficiarului; Identificarea nevoilor de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Reevaluare cladire complet amortizata
Intrebare:
La o societate comerciala avem o cladire administrativa - cod clasificare 1.6.4 durata de amortizare din catalog 40-60 ani - care a fost pusa in functiune in iulie 1974 si a fost amortizata complet la 31.12.2023, valoare amortizata 600.000 lei.
La 31.12.2024 s-a facut reevaluarea cladirii de catre un expert in domeniu si valoarea noua este 2.261.151 lei.
Cum se inregistreaza in contabilitatea firmei noua valoare a cladirii reevaluate conform...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Corectie erori contabile
Intrebare:
Societatea a fost platitoare de impozit micro pana in 31.12.2024, dupa care a devenit platitoare de impozit pe profit datorita cifrei de afaceri.
In anul 2024 a incasat venituri in avans inregistrate in contul 472 (in suma totala de 1.500.000 lei) de la persoane fizice pentru executarea unor lucrari de constructii si separat unul pentru vanzarea unui teren.
Mare parte din lucrarile pentru care au fost incasate aceste avansuri au fost finalizate inainte de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim fiscal creante neincasate
Intrebare:
Creante neincasate ajustarea TVA si deductibilitatea la calculul impozitului pe profit in cazul falimentului clientilor - implicatii fiscale
Va rog sa precizati daca mai este valabila solicitarea privind Hotararea definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, in vederea ajustarii TVA si a deductibilitatii impozitului pe profit.
Referitor la forma actelor judiciare, de exemplu hotarari sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<