Tags: informare itm, accidente la locul de munca, angajatori
Intrucat HG nr. 1425 / 2006 Normele Metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319 / 2006 a suferit modificari si completari prin HG nr. 259 / 23.02.2022, readucem in atentia angajatorilor elemente importante, necesar a fi avute in vedere in cazul producerii de evenimente la locul de munca.
Astfel, Normele Metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319 / 2006 actualizata, definesc cu claritate categoriile de accidente ce se pot produce la locul de munca:
-accident care produce incapacitate temporara de munca (ITM): accidentul care produce incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice consecutive, confirmata prin certificat medical sau, dupa caz, prin alte documente medicale;
-accident care produce invaliditate (INV): accidentul care produce invaliditate confirmata prin decizie de incadrare intr-un grad de invaliditate, emisa de organele medicale in drept;
-accident mortal (D): accidentul in urma caruia se produce decesul accidentatului, confirmat imediat sau dupa un interval de timp, in baza unui act medico-legal;
-accident colectiv: accidentul in care au fost accidentate cel putin 3 persoane, in acelasi timp si din aceleasi cauze, in cadrul aceluiasi eveniment;
-accident de munca de circulatie: accidentul survenit in timpul circulatiei pe drumurile publice sau generat de traficul rutier, daca persoana vatamata se afla in indeplinirea indatoririlor de serviciu;
Accidentul de munca de traseu:
-accident survenit in timpul si pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la domiciliu si invers si care a antrenat vatamarea sau decesul;
-accident survenit pe perioada pauzei reglementare de masa in locuri organizate de angajator, pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la locul unde ia masa si invers, si care a antrenat vatamarea sau decesul;
-accident care a antrenat vatamarea sau decesul, petrecut pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la locul unde isi incaseaza salariul si invers, daca acesta este organizat de angajator in afara unitatii;
-accident in afara muncii: accidentul care nu indeplineste conditiile prevazute la art.5 lit.g din lege, in speta : vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;
Actul normativ stabileste de asemenea, obligatia angajatorului de a comunica evenimentul inspectoratului teritorial de munca, asiguratorului, organelor de urmarire penala, dupa caz, de indata, dar nu mai tarziu de 24 de ore de la producere.
In situatia in care printre victimele evenimentului se afla si lucratori ai altor angajatori, evenimentul se comunica si angajatorilor acestora de catre angajatorul pe teritoriul caruia s-a produs evenimentul.
De asemenea, daca in eveniment este implicata o persoana, ca urmare a actiunii intreprinse din propria initiativa pentru salvarea de vieti omenesti, precum si in cazul accidentului suferit in timpul interventiei de urgenta sau al pregatirii in vederea participarii la aceasta, pe durata efectuarii serviciului de voluntariat organizat sau ca urmare a unei actiuni intreprinse din proprie initiativa pentru prevenirea ori inlaturarea unui pericol care ameninta avutul public si privat, daca a avut loc in afara intreprinderii si/sau unitatii si nu a avut nicio legatura cu aceasta, evenimentul va fi comunicat inspectoratului teritorial de munca pe raza caruia s-a produs, de catre orice persoana care are cunostinta despre producerea evenimentului.
In ceea ce priveste cercetarea evenimentelor, aceasta este obligatorie si se efectueaza dupa cum urmeaza:
a) de catre angajator, in cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporara de munca;
b) de catre inspectoratele teritoriale de munca, in cazul evenimentelor care au produs invaliditate evidenta sau confirmata, deces, accidente colective, incidente periculoase, in cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporara de munca lucratorilor la angajatorii persoane fizice, precum si in situatiile cu persoane date disparute;
c) de catre Inspectia Muncii, in cazul accidentelor colective, generate de unele evenimente deosebite, precum avariile sau exploziile;
d) de catre autoritatile de sanatate publica teritoriale, respectiv a municipiului Bucuresti, in cazul suspiciunilor de boala profesionala si a bolilor legate de profesiune.
Sursa: ITM
de
Ion MihaiIon Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Imobilizare corporala in curs de executie. Aspecte contabile
Intrebare:
O societate A a semnat in luna octombrie cu o societate B un contract de livrare si instalare echipamente numarare calatori cu soft integrat pentru un numar de 10 vehicule.
Acest contract presupune: productie de echipamente, cost salariatii care se ocupa de softul echipamentelor si cost subcontractori angajati pentru instalarea fizica a acestor echipamente.
Pana la acest moment s-au produs echipamente pentru 4 vehicule ce urmeaza sa fie instalate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Creditare societate de catre administrator
Intrebare:
Administratorul societatii a creditat activitatea societatii.
Intrucat nu poate sa isi recupereze creditul acordat, intentioneaza sa inchida acest credit cu masina achizitionata pe firma acum 2 ani, la valoarea ramasa de amortizat.
Rog a preciza daca este legala aceasta operatiune.
Daca da, masina la ce valoare poate stinge creditul administratorului, la valoarea achizitionata, sau la valoarea ramasa de amortizat?
Cine trebuie...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<CASS dividende incasate
Intrebare:
O societate doreste distribuirea dividendelor catre cei doi asociati in plafonul de 6 salarii minime brute pe tara. La distribuirea dividendelor se ia in calcul salariu brut actual de 3.700 lei?
In aceasta situatie se vor putea distribui in total 44.400 lei care include si impozitul de 8% aferent dividendelor?
Rezultand dividende nete 40.848 lei si impozit 3.552 lei?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cabinet de psihologie. Factura emisa
Intrebare:
Cabinet individual de psihologie infiintat in anul 2024, pe certificatul de inregistrare emis de ANAF este mentionat CIF si CNPul psihologului. Serviciile prestate sunt exclusiv de consiliere persoane fizice, atat la sediul cabinetului individual, cat si online. Pana la aceasta data, sumele datorate pentru sedintele de consiliere efectuate la sediul cabinetului se incasau pe baza de chitante, iar pentru cele efectuate online, plata se efectua in contul curent. Avand in vedere noile...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Subventii AJOFM. Intreprindere individuala
Intrebare:
Intreprindere Individuala, cu un singur angajat, are conventie incheiata cu Ag. Jud. pentru Ocuparea fortei de munca, conform art.85. La calcularea impozitului si a contributiilor, la depunerea declaratiei 212 pe anul 2024, sumele primite conform conventiei se impoziteaza? Sau sunt sume exceptate la calcularea impozitului si a contributiilor?
Va multumesc anticipat.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<