Tags: informare itm, accidente la locul de munca, angajatori
Intrucat HG nr. 1425 / 2006 Normele Metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319 / 2006 a suferit modificari si completari prin HG nr. 259 / 23.02.2022, readucem in atentia angajatorilor elemente importante, necesar a fi avute in vedere in cazul producerii de evenimente la locul de munca.
Astfel, Normele Metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319 / 2006 actualizata, definesc cu claritate categoriile de accidente ce se pot produce la locul de munca:
-accident care produce incapacitate temporara de munca (ITM): accidentul care produce incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice consecutive, confirmata prin certificat medical sau, dupa caz, prin alte documente medicale;
-accident care produce invaliditate (INV): accidentul care produce invaliditate confirmata prin decizie de incadrare intr-un grad de invaliditate, emisa de organele medicale in drept;
-accident mortal (D): accidentul in urma caruia se produce decesul accidentatului, confirmat imediat sau dupa un interval de timp, in baza unui act medico-legal;
-accident colectiv: accidentul in care au fost accidentate cel putin 3 persoane, in acelasi timp si din aceleasi cauze, in cadrul aceluiasi eveniment;
-accident de munca de circulatie: accidentul survenit in timpul circulatiei pe drumurile publice sau generat de traficul rutier, daca persoana vatamata se afla in indeplinirea indatoririlor de serviciu;
Accidentul de munca de traseu:
-accident survenit in timpul si pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la domiciliu si invers si care a antrenat vatamarea sau decesul;
-accident survenit pe perioada pauzei reglementare de masa in locuri organizate de angajator, pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la locul unde ia masa si invers, si care a antrenat vatamarea sau decesul;
-accident care a antrenat vatamarea sau decesul, petrecut pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la locul unde isi incaseaza salariul si invers, daca acesta este organizat de angajator in afara unitatii;
-accident in afara muncii: accidentul care nu indeplineste conditiile prevazute la art.5 lit.g din lege, in speta : vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;
Actul normativ stabileste de asemenea, obligatia angajatorului de a comunica evenimentul inspectoratului teritorial de munca, asiguratorului, organelor de urmarire penala, dupa caz, de indata, dar nu mai tarziu de 24 de ore de la producere.
In situatia in care printre victimele evenimentului se afla si lucratori ai altor angajatori, evenimentul se comunica si angajatorilor acestora de catre angajatorul pe teritoriul caruia s-a produs evenimentul.
De asemenea, daca in eveniment este implicata o persoana, ca urmare a actiunii intreprinse din propria initiativa pentru salvarea de vieti omenesti, precum si in cazul accidentului suferit in timpul interventiei de urgenta sau al pregatirii in vederea participarii la aceasta, pe durata efectuarii serviciului de voluntariat organizat sau ca urmare a unei actiuni intreprinse din proprie initiativa pentru prevenirea ori inlaturarea unui pericol care ameninta avutul public si privat, daca a avut loc in afara intreprinderii si/sau unitatii si nu a avut nicio legatura cu aceasta, evenimentul va fi comunicat inspectoratului teritorial de munca pe raza caruia s-a produs, de catre orice persoana care are cunostinta despre producerea evenimentului.
In ceea ce priveste cercetarea evenimentelor, aceasta este obligatorie si se efectueaza dupa cum urmeaza:
a) de catre angajator, in cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporara de munca;
b) de catre inspectoratele teritoriale de munca, in cazul evenimentelor care au produs invaliditate evidenta sau confirmata, deces, accidente colective, incidente periculoase, in cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporara de munca lucratorilor la angajatorii persoane fizice, precum si in situatiile cu persoane date disparute;
c) de catre Inspectia Muncii, in cazul accidentelor colective, generate de unele evenimente deosebite, precum avariile sau exploziile;
d) de catre autoritatile de sanatate publica teritoriale, respectiv a municipiului Bucuresti, in cazul suspiciunilor de boala profesionala si a bolilor legate de profesiune.
Sursa: ITM

de
Ion MihaiIon Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intreprindere familiala. Modificare cota participare
Intrebare:
O Intreprindere Familiala (IF), in cadrul careia pana in luna octombrie 2024 mama a detinut 100% din partile de interes, iar incepand cu luna octombrie 2024 a devenit co-asociata si fiica, detinand fiecare cate 50%.
In aceasta situatie, cum se calculeaza impozitul pe venit? Venitul realizat in ultimele doua luni ale anului se imparte proportional (50%-50%) intre cele doua co-asociate?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Venituri din activitati independente si salarii
Intrebare:
Profesionist contabil independent si salariat angajat cu contract de munca realizeaza venituri din activitati independente, individual, in sistem real in suma neta de 32800 lei.
In afara de impozit pe venit mai datoreaza si CASS?
Este vorba despre raportare in Declaratia unica pe anul 2024, iar veniturile din activitati independente sunt pe anul 2024.
12 salarii minime pentru anul 2024 sunt in suma de 39600 lei. deci venitul este sub aceasta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Marfa distrusa in incendiu, tratament fiscal
Intrebare:
Societate care face distributie de marfa catre marile supermarketuri cu depozit si servicii logistice externalizate. Depozitul cu care avem contract de logistica a luat foc si toata marfa noastra a fost distrusa. Noi nu avem asigurare incheiata pentru stocuri si este foarte posibil, ca nici furnizorul de logistica sa nu aiba asigurare incheiata. Care este procedura legala dpdv fiscal de scoatere din evidenta a stocurilor pierdute/distruse in incendiu (atat dpdv al impozitului pe...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Completare formular D101 pentru 2024 cu pierdere reportata
Intrebare:
In anul 2023 s-a depus D101 cu pIerdere fiscala de recuperat rand 40 cu -655309 lei
Anul 2024 a avut profit de 434149 lel
La rand 39 (pierdere fiscala de recuperat din anii precedenti) 655309 lei
La ce rand bag -221160 LEI, adica pierdere fiscala de recuperat in anii urmatori
rand 38^1nu pot sterege, mi-a preluat automat 434149 lei
eu am bagat -221160 lei la rand 39^1, bineinteles la depunere au...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitii centralizate. Emitere factura fiscala
Intrebare:
O societate comerciala are ca obiect vanzarea de carburati in statii PECO
Clientul cumpara carburant si produse de magazin de x ori intro luna in baza unui contract. La fiecare tranzactie se emite un bon fiscal pe credit (nu se incaseaza sume)
La finalul luni pentru toate tranzactiile se emite o factura care poate avea si discounturi. (deci valoarea cumulata a bonurilor poate fi diferita decat factura FIFF & GO).
Clientii pot fi...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<