Tags: informare itm, accidente la locul de munca, angajatori
Intrucat HG nr. 1425 / 2006 Normele Metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319 / 2006 a suferit modificari si completari prin HG nr. 259 / 23.02.2022, readucem in atentia angajatorilor elemente importante, necesar a fi avute in vedere in cazul producerii de evenimente la locul de munca.
Astfel, Normele Metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319 / 2006 actualizata, definesc cu claritate categoriile de accidente ce se pot produce la locul de munca:
-accident care produce incapacitate temporara de munca (ITM): accidentul care produce incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice consecutive, confirmata prin certificat medical sau, dupa caz, prin alte documente medicale;
-accident care produce invaliditate (INV): accidentul care produce invaliditate confirmata prin decizie de incadrare intr-un grad de invaliditate, emisa de organele medicale in drept;
-accident mortal (D): accidentul in urma caruia se produce decesul accidentatului, confirmat imediat sau dupa un interval de timp, in baza unui act medico-legal;
-accident colectiv: accidentul in care au fost accidentate cel putin 3 persoane, in acelasi timp si din aceleasi cauze, in cadrul aceluiasi eveniment;
-accident de munca de circulatie: accidentul survenit in timpul circulatiei pe drumurile publice sau generat de traficul rutier, daca persoana vatamata se afla in indeplinirea indatoririlor de serviciu;
Accidentul de munca de traseu:
-accident survenit in timpul si pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la domiciliu si invers si care a antrenat vatamarea sau decesul;
-accident survenit pe perioada pauzei reglementare de masa in locuri organizate de angajator, pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la locul unde ia masa si invers, si care a antrenat vatamarea sau decesul;
-accident care a antrenat vatamarea sau decesul, petrecut pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la locul unde isi incaseaza salariul si invers, daca acesta este organizat de angajator in afara unitatii;
-accident in afara muncii: accidentul care nu indeplineste conditiile prevazute la art.5 lit.g din lege, in speta : vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;
Actul normativ stabileste de asemenea, obligatia angajatorului de a comunica evenimentul inspectoratului teritorial de munca, asiguratorului, organelor de urmarire penala, dupa caz, de indata, dar nu mai tarziu de 24 de ore de la producere.
In situatia in care printre victimele evenimentului se afla si lucratori ai altor angajatori, evenimentul se comunica si angajatorilor acestora de catre angajatorul pe teritoriul caruia s-a produs evenimentul.
De asemenea, daca in eveniment este implicata o persoana, ca urmare a actiunii intreprinse din propria initiativa pentru salvarea de vieti omenesti, precum si in cazul accidentului suferit in timpul interventiei de urgenta sau al pregatirii in vederea participarii la aceasta, pe durata efectuarii serviciului de voluntariat organizat sau ca urmare a unei actiuni intreprinse din proprie initiativa pentru prevenirea ori inlaturarea unui pericol care ameninta avutul public si privat, daca a avut loc in afara intreprinderii si/sau unitatii si nu a avut nicio legatura cu aceasta, evenimentul va fi comunicat inspectoratului teritorial de munca pe raza caruia s-a produs, de catre orice persoana care are cunostinta despre producerea evenimentului.
In ceea ce priveste cercetarea evenimentelor, aceasta este obligatorie si se efectueaza dupa cum urmeaza:
a) de catre angajator, in cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporara de munca;
b) de catre inspectoratele teritoriale de munca, in cazul evenimentelor care au produs invaliditate evidenta sau confirmata, deces, accidente colective, incidente periculoase, in cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporara de munca lucratorilor la angajatorii persoane fizice, precum si in situatiile cu persoane date disparute;
c) de catre Inspectia Muncii, in cazul accidentelor colective, generate de unele evenimente deosebite, precum avariile sau exploziile;
d) de catre autoritatile de sanatate publica teritoriale, respectiv a municipiului Bucuresti, in cazul suspiciunilor de boala profesionala si a bolilor legate de profesiune.
Sursa: ITM
de
Ion MihaiIon Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: In spatiul in care se desfasoara activitatea de medicina de familie s-au efectuat lucrari de reparatii a constructiei, a instalatiilor electrice si sanitare. Mentionez ca spatiul il folosim pe baza unui contract de comodat intre srl si persoana fizica. Intrebarea mea este valoarea acestor lucrari le pun direct pe cheltuiala sau le amortizez?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca in trimestrul I din 2024 o societate platitoare de impozit pe profit are pierdere, este obligatoriu in declaratia D100 sa completeze cifra zero la randul 103 - Impozit pe profit/plati anticipate in contul imozit pe profit anual datorat de PJ romane sau cu sediul social in Romania (altele decat punct 1)? Sau nu mai depune deloc D100 in data de 25.04.2024, neavand impozit pe profit de declarat si de platit? Mentionez ca alte obligatii fiscale de declarat si de platit in 25.04.2024, aferente...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: D112 contributii sociale si tip asigurat, salariat in somaj tehnic platit de unitate luna martie 2024. Indemnizatia platita de angajator este de 2475 lei. In ordinul de completare a D112 B.2.C.N.P.P. regasim: In cazul salariatilor care, ca urmare a suspendarii contractului individual de munca in conditiile art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, beneficiaza de zile de intrerupere sau reducere temporara a activitatii, fara incetarea raportului de munca si de indemnizatia achitata in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O microintreprindere plateste conform bilantului interimar la 30.09.2023 dividende interimare in data de 15.10.2023 si impozitul aferent (8%) in data de 10.11.2023. Conform bilantului la 31.12.2023, aceeasi societate plateste dividende in data de 09.02.2024 si impozitul aferent in data de 09.02.2024. Din profitul nerepartizat in anul 2023 doreste sa se repartizeze dividende in luna mai 2024. Cand se intocmeste Declaratia unica pentru persoana fizica? Dividendele repartizate in anul 2023 se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Doua societati comerciale platitoare de impozit pe profit doresc sa faca un contract de imprumut intre ele. Doi dintre asociatii celor doua societati se afla in relatii de afiliere (tata-fiica). In aceste conditii este posibil ca acest imprumut sa se acorde fara dobanda in cazul in care ceilalti detinatori de actiuni respectiv parti sociale sunt de acord?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<