Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va prezentam in sinteza, principalele aspecte referitoare la aplicarea plafonului de scutire de taxa pe valoarea adaugata pentru intreprinderile mici, prevazut la art. 152 din Legea nr. 571/2003 ...
Va prezentam in sinteza, principalele aspecte referitoare la aplicarea plafonului de scutire de taxa pe valoarea adaugata pentru intreprinderile mici, prevazut la art. 152 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Plafonul de scutire pentru intreprinderile mici
Persoana impozabila stabilita in Romania a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 35.000 euro, (119.000 lei), al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii (3,3817 lei), aplica regimul special de scutire, pentru operatiunile prevazute la art. 126 alin. (1) din Codul Fiscal (CF), respectiv livrari de bunuri si prestari de servicii, cu exceptia livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) CF.
Persoane impozabile pot fi: persoane fizice, persoane juridice, entitati nonprofit care desfasoara activitati economice.
Cifra de afaceri care serveste drept referinta pentru aplicarea scutirii de taxa este constituita din valoarea totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuate de persoana impozabila in cursul unui an calendaristic, care ar fi taxabile daca nu ar fi desfasurate de o mica intreprindere, operatiunile rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania conform art. 145 alin. (2) lit. b) CF, operatiunile scutite cu drept de deducere si cele scutite fara drept de deducere, prevazute la art. 141 alin. (2) lit. a), b), e) si f) CF, daca acestea nu sunt accesorii activitatii principale, cu exceptia:
- livrarilor de active fixe corporale sau necorporale, efectuate de persoana impozabila;
- livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Proceduri obligatorii pentru implementarea Standardelor de Control Intern Managerial
Important! Persoana impozabila care indeplineste conditiile pentru aplicarea regimului special de scutire poate opta oricand pentru aplicarea regimului normal de taxa.
O persoana impozabila nou-infiintata poate beneficia de aplicarea regimului special de scutire, daca la momentul inceperii activitatii economice declara o cifra de afaceri anuala estimata, sub plafonul de scutire si nu opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxare.
Pentru persoana impozabila nou-infiintata care incepe o activitate economica in decursul unui an calendaristic, plafonul de scutire se determina proportional cu perioada ramasa de la infiintare si pana la sfarsitul anului, fractiunea de luna considerandu-se o luna calendaristica intreaga (35.000 euro: 12 x nr. de luni de functionare).
Obligativitatea solicitarii codului de TVA
Contribuabilii au obligatia sa solicite atribuirea codului de inregistrare in scopuri de TVA daca in cursul unui an calendaristic ating sau depasesc plafonul de scutire, in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care au atins sau au depasit acest plafon.
Data atingerii sau depasirii plafonului se considera a fi prima zi a lunii calendaristice urmatoare celei in care plafonul a fost atins sau depasit.
Regimul special de scutire se aplica pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, conform art. 153 CF.
Calitatea de platitor de TVA intervine incepand cu prima zi a lunii urmatoare celei in care persoana impozabila solicita inregistrarea in scopuri de TVA in urma depasirii plafonului de scutire.
Persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa in cazul depasirii plafonului de scutire in termenul mentionat mai sus, au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente:
- bunurilor aflate in stoc si serviciilor neutilizate, in momentul trecerii la regimul normal de taxare;
- activelor corporale fixe, inclusiv celor aflate in curs de executie, aflate in proprietatea lor in momentul trecerii la regimul normal de taxa, cu conditia, in cazul bunurilor de capital, ca perioada de ajustare a deducerii, prevazuta la art. 149 alin. (2) din CF, sa nu fi expirat (5 ani pentru bunurile de capital achizitionate sau fabricate, altele decat imobile, 20 de ani pentru constructia sau achizitia unui bun imobil, precum si pentru transformarea sau modernizarea unui bun imobil, daca valoarea fiecarei transformari sau modernizari este de cel putin 20% din valoarea totala a bunului imobil astfel transformat sau modernizat).
Ajustarile efectuate se inscriu in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea in scopuri de taxa a persoanei impozabile sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.
Atentie! Daca persoana impozabila nu solicita sau solicita inregistrarea cu intarziere, organele fiscale competente au dreptul sa stabileasca obligatii privind taxa de plata si accesoriile aferente, de la data la care ar fi trebuit sa fie inregistrat in scopuri de taxa.
Principalele obligatii ale persoanelor care aplica regimul special de scutire
Persoanele care aplica regimul special de scutire, conform art. 152 din CF, au obligatia sa tina evidenta livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii care ar fi taxabile daca nu ar fi realizate de o mica intreprindere, cu ajutorul jurnalului pentru vanzari, precum si evidenta bunurilor si a serviciilor taxabile achizitionate, cu ajutorul jurnalului pentru cumparari.
De asemenea, persoana impozabila care aplica regimul special de scutire nu are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor, in conditiile art. 145 si art. 146 CF si nu are voie sa mentioneze taxa pe factura sau alt document.
Important! Persoanele impozabile care au aplicat regimul special pentru mici intreprinderi si care au fost inregistrate in scopuri de TVA, daca ulterior inregistrarii realizeaza numai operatiuni fara drept de deducere, vor solicita scoaterea din evidenta conform art. 153 alin. (11) din CF. Daca, ulterior scoaterii din evidenta, aceste persoane impozabile vor realiza operatiuni care dau drept de deducere a taxei, vor aplica regimul special de scutire.
Optiunea privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA
Prin Ordonanta de Urgenta nr. 117/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, a fost instituita posibilitatea ca persoanele impozabile care au realizat o cifra de afaceri inferioara plafonului de scutire pentru intreprinderi mici, sa solicite scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special de scutire, pana la data de 20 ianuarie a anului urmator.
Atentie! Persoanele impozabile care solicita scoaterea din evidenta ca platitori de TVA in termenul mentionat, au obligatia sa depuna decontul de taxa prevazut la art. 156 indice 2 din CF, pentru operatiunile realizate in cursul lunii ianuarie, pana la data de 25 februarie inclusiv.
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA este valabila din prima zi a lunii urmatoare celei in care s-a solicitat scoaterea din evidenta.
In ultimul decont de TVA depus, persoanele impozabile au obligatia sa evidentieze valoarea rezultata ca urmare a efectuarii tuturor ajustarilor de taxa, conform art. 148 si 149 din CF, pentru bunurile mobile aflate in stoc, serviciile neutilizate conform art. 148 lit. c) din CF si bunurile imobile.
Daca, ulterior scoaterii din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, persoana impozabila realizeaza, in cursul unui an calendaristic, o cifra de afaceri mai mare sau egala cu plafonul de scutire, are obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA si sa isi exercite dreptul sa efectueze ajustarile de taxa in primul decont depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.
*
Baza legala: art. 152 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pct. 3 din Hotararea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.117/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale. (Sursa: Directia Generala a Finantelor Publice Valcea)
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Model de Declaratie pe propria raspundere si masurile anti-Covid-19 pe durata starii de alerta(Informare MAI)Analiza consultant: Care sunt cotele de TVA prevazute a se aplica de la 1 ianuarie 2016?ANAF: Declaratii fiscale cu termen in luna septembrie 2016Documentar fiscal: Radierea din ROI a persoanelor impozabile care in anul urmator inscrierii in registru nu au mai efectuat operatiuni intracomunitarePrioritatile IMM-urilor pentru noul Guvern in 2016Ultimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAMiercuri, 20 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAE-Transport: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITArticole similare
Noutati Legislatie Fiscala 27 - 31 iulie 2009 - Monitorul OficialPersoana juridica impozabila inregistrata in scop de TVA si prestari servicii de consultanta. Cum se va colecta TVA-ul?Achizitie bunuri in cadrul unei operatiuni triunghiulare. Ce tratament fiscal se aplica?Plafonul de scutire de TVA pentru intreprinderile mici - documentar fiscal (partea a 2-a)Noutati legislatie Fiscala 09-13 februarie 2009 - Monitorul OficialUltimele articole
Schema speciala de TVA pentru firmele mici, anuntata de ANAF. Conditii de eligibilitateCombaterea contrabandei si fraudei la granita continua. Doua noi scanere au fost puse in functiune la Albita Ultimul pas pentru operationalizarea IMM Plus, indeplinit. Cum se acorda sprijinul pentru firmeIMM Plus a fost aprobat de Guvern: Bugetul de 12,5 miliarde lei va sprijini 11.500 companii Noua schema IMM Plus, propusa de Finante. Vor fi acordate 12,5 miliarde lei pentru sprijinul antreprenorilorArticole similare
Inreprindere individuala neplatitoare de TVA. Colaborare cu platitor de TVA. SOLICITARE COD TVAAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"