keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Ghid ANAF pentru persoanele fizice care obtin venituri din activitati de infrumusetare

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Ion Mihai la 29 Mar. 2023
Ghid ANAF pentru persoanele fizice care obtin venituri din activitati de infrumusetare
Tags: venituri din activitati de infrumusetare, ghid anaf, persoane fizice

Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent, pe site-ul oficial, un ghid privind tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obtinute de persoane fizice din prestarea unor activitati de infrumusetare/intretinere corporala.

Acest ghid se adreseaza tuturor persoanelor fizice care obtin sau intentioneaza sa obtina venituri din prestarea unor activitati de infrumusetare/intretinere corporala, in mod individual sau intr-o forma de asociere. 

Aceste venituri reprezinta venituri impozabile si, potrivit Codului Fiscal, se incadreaza in categoria venituri din activitati independente. 

1. INREGISTRAREA IN REGISTRUL COMERTULUI SI AUTORIZAREA FUNCTIONARII 

Persoanele fizice care intentioneaza sa obtina venituri din prestarea unor activitati de infrumusetare/intretinere corporala isi pot desfasura activitatea in urmatoarele forme de organizare: 

a) individual si independent, ca persoane fizice autorizate; 

b) ca intreprinzatori titulari ai unei intreprinderi individuale; 

c) ca membri ai unei intreprinderi familiale. 

Orice activitate economica desfasurata permanent, ocazional sau temporar in Romania de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale trebuie sa fie inregistrata si autorizata, in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.44/20081. 

Autorizarea functionarii nu exonereaza persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale de obligatia de a obtine, inainte de inceperea activitatii, autorizatiile, avizele, licentele si altele asemenea, prevazute in legi speciale, pentru desfasurarea anumitor activitati economice. 

Persoanele fizice care intentioneaza sa obtina venituri din prestarea unor activitati de infrumusetare/intretinere corporala au obligatia sa solicite oficiului registrului comertului de pe langa tribunalul din judetul in care isi stabilesc sediul profesional, inregistrarea si autorizarea functionarii, inainte de inceperea activitatii economice, ca persoana fizica autorizata, respectiv ca intreprinzator titular al unei intreprinderi individuale. 

Reprezentantul intreprinderii familiale are obligatia sa solicite inregistrarea in registrul comertului si autorizarea functionarii inainte de inceperea activitatii economice. 

2. OBLIGATIILE FISCALE DECLARATIVE SI DE PLATA DIN PUNCT DE VEDERE AL IMPOZITULUI PE VENIT 

2.1. Depunerea Declaratiei unice 

Ulterior inregistrarii in registrul comertului si autorizarii functionarii, persoanele fizice au obligatia de a depune la organul fiscal Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice (formular 212). 

In cazul in care incep activitatea in cursul anului fiscal, persoanele fizice vor depune Declaratia unica in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului. 

In declaratia unica contribuabilul va completa in mod corespunzator Capitolul II - Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate, prin intermediul caruia contribuabilii isi exercita si optiunea privind determinarea venitului net anual: 

- fie pe baza normelor de venit;
- fie in sistem real, pe baza datelor din contabilitate. 

In situatia in care persoana fizica incepe activitatea in luna decembrie a anului de impunere, aceasta va depune Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul I. Date privind veniturile realizate pana la data de 25 mai, inclusiv, a anului urmator celui de impunere. 

2.2. Stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit si calculul impozitului pe venit 

In cazul in care venitul net anual din activitati independente se determina pe baza de norme de venit, la stabilirea acestuia se utilizeaza normele de venit de la locul desfasurarii activitatii. Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra normei de venit. 

Normele anuale de venit sunt disponibile pe portalul ANAF, www.anaf.ro, sectiunea „Asistenta contribuabili”. 

Daca activitatea se desfasoara pe perioade mai mici decat anul calendaristic, norma de venit aferenta activitatii se reduce proportional, astfel incat sa reflecte perioada de an calendaristic in care s-a desfasurat activitatea respectiva. 

Astfel, pentru o mai buna intelegere, exemplificam situatia in care o persoana fizica isi va incepe activitatea la data de 01.04.2023 si va desfasura aceasta activitate, in Bucuresti, in mod continuu, pana la finele anului. In acest caz, pentru stabilirea impozitului pe venit este avuta in vedere norma de venit de la locul de desfasurare a activitatii, redusa proportional, astfel incat sa reflecte perioada de an calendaristic in care se va desfasura activitatea. 

Norma anuala de venit, publicata pe portalul ANAF, pentru Bucuresti, este in cuantum de 36.000 lei. 

Norma anuala de venit corespunzatoare perioadei de desfasurare a activitatii se calculeaza astfel: 

- norma de venit calculata proportional unei zile: 36.000 lei : 365 zile = 98,6301 lei/zi; 

- norma de venit se recalculeaza aferent perioadei de desfasurare a activitatii (perioada 01.04- 31.12), astfel: 98,6301 lei/zi x 275 zile = 27.123 lei (venit net anual recalculat); 

- impozitul pe venit aferent se determina prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual recalculat, impozitul datorat fiind 2.712 lei (27.123 lei x 10% = 2.712 lei). 

Contribuabilul in cauza va datora, pe langa impozit pe venit, si contributia de asigurari sociale de sanatate, intrucat norma anuala de venit recalculata este cuprinsa intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv s?i 12 salarii minime brute pe t?ara. Nu va datora contributia de asigurari sociale, intrucat norma anuala de venit recalculata este sub nivelul de 12 salarii minime brute pe tara. 

Modalitatea de stabilire a contributiei de asigurari sociale, respectiv a contributiei de asigurari sociale de sanatate este prezentata prezentata la punctele 3.1. si 3.2. din Ghid. 

In situatia in care o persoana fizica desfasoara doua sau mai multe activitati care genereaza venituri din activitati independente (activitati de productie, comert si prestari de servicii) venitul net din aceste activitati se stabileste prin insumarea nivelului normelor de venit corespunzatoare fiecarei activitati. 

In situatia in care persoana fizica desfasoara o activitate inclusa in nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit si o alta 

activitate independenta, care nu este inclusa in nomenclator, venitul net anual se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate. 

2.2.1. Ajustarea normei anuale de venit 

Persoana fizica poate ajusta norma anuala de venit prin completarea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul II - Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate. Ajustarea normelor anuale de venit se realizeaza prin aplicarea coeficientilor de corectie publicati de catre Directiile generale regionale ale finantelor publice asupra normelor anuale de venit. Coeficientii de corectie sunt mentionati in cuprinsul normelor anuale de venit ce sunt publicate pe portalul ANAF.2 

Exemplu: 

O persoana fizica in varsta de 67 de ani isi incepe activitatea la data de 01.01.2023, activitate ce se va desfasura in mod continuu pana la finele anului, in Bucuresti. Norma anuala de venit este de 36.000 lei. 

Persoana fizica beneficiaza de reducerea normei de venit potrivit coeficientilor de corectie, in cota de 40%. 

Norma anuala de venit ajustata se va calcula astfel:
- calcularea reducerii de 40%: 36.000 lei x 40% = 14.400 lei;
- calcularea normei anuale de venit ajustate 36.000 lei – 14.400 lei = 21.600 lei. 

Impozitul pe venit aferent se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual recalculat, astfel: 21.600 lei x 10% = 2.160 lei. 

Contribuabilul in cauza va datora, pe langa impozit pe venit, si contributia de asigurari sociale de sanatate, intrucat norma anuala de venit ajustata este cuprinsa intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv s?i 12 salarii minime brute pe t?ara. Nu va datora contributia de asigurari sociale, intrucat norma anuala de venit ajustata este sub nivelul de 12 salarii minime brute pe tara. 

Modalitatea de stabilire a contributiei de asigurari sociale, respectiv a contributiei de asigurari sociale de sanatate este prezentata la punctele 3.1. si 3.2. din Ghid. 

2.2.2. Inceperea activitatii in cursul lunii decembrie 

In situatia in care persoana fizica incepe activitatea in luna decembrie a anului de impunere, trebuie sa depuna Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul I. Date privind veniturile realizate pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de impunere. 

2.2.3. Incetarea activitatii/Intreruperea temporara a activitatii 

In situatia in care contribuabilul inceteaza activitatea in cursul anului, respectiv activitatea se intrerupe temporar, contribuabilul are obligatia ca, in termen de 30 de zile de la producerea evenimentului, sa depuna la organul fiscal Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul II - Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate si sa recalculeze impozitul pe venit. 

Vezi intregul ghid AICI»



Sursa: ANAF
Ion Mihai de Ion Mihai
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016