Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Dorim sa va informam ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 248/30.04.2013, a fost publicata Legea nr. 140/2013 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2013 privind reglementarea unor masuri pentru reducerea unor arierate din economie, alte masuri financiare, precum si modificarea unor acte normative.
Prezentam astfel cele mai importante prevederi care reglementeaza contractarea de imprumuturi din varsaminte din privatizare de catre unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale care inregistreaza arierate fata de furnizorii de bunuri, servicii si lucrari.
Cine poate solicita imprumuturi
Unitatile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale care inregistreaza arierate fata de furnizorii de bunuri, servicii si lucrari, pot solicita de la Ministerul Finantelor Publice, pana la data de 15 mai 2013, contractarea de imprumuturi din varsaminte din privatizare, inregistrate in contul curent general al Trezoreriei Statului, cu termen de rambursare de maximum 5 ani, in limita sumei de 680.000 mii lei.
Imprumuturile se acorda cu o rata a dobanzii situata la nivelul ratei dobanzii de politica monetara practicate de Banca Nationala a Romaniei, in vigoare la data acordarii imprumutului.
Arieratele inregistrate in contabilitatea institutiilor publice finantate partial din bugetul local si a spitalelor publice din reteaua autoritatilor administratiei publice locale sunt numai arieratele aferente cheltuielilor care pot fi finantate din bugetele locale.
Pot beneficia de imprumuturi din varsaminte din privatizare:

Proceduri obligatorii pentru implementarea Standardelor de Control Intern Managerial

Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Taxare 2025 Noutatile Codului fiscal
a) unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale si ale institutiilor publice finantate integral din bugetul local;
b) institutiile publice finantate din venituri proprii si subventii din bugetul local, in limita sumelor datorate de unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale;
c) spitalele publice din reteaua autoritatilor administratiei publice locale, in limita cheltuielilor pe care unitatea/Subdiviziunea administrativ-teritoriala le poate finanta.
Sumele acordate cu titlu de imprumut se utilizeaza exclusiv pentru achitarea arieratelor inregistrate, la data depunerii cererii pentru autorizarea contractarii imprumutului, fata de furnizorii de bunuri, servicii si lucrari, inclusiv fata de operatorii economici care presteaza serviciul public de producere, transport si distributie a energiei termice in sistem centralizat.
Rambursarea imprumutului
Rambursarea imprumutului se efectueaza in transe trimestriale egale, incepand cu trimestrul urmator acordarii acestuia. Dobanda aferenta reprezinta un venit al bugetului Trezoreriei Statului, care se calculeaza lunar prin aplicarea ratei dobanzii stabilita de Banca Nationala a Romaniei la soldul imprumutului, incepand cu luna acordarii imprumutului, si se plateste trimestrial in suma cumulata pana la zi.
Pentru neplata la termen a ratelor scadente si a dobanzilor de platit la imprumutul acordat se calculeaza o dobanda de intarziere pe fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate. Dobanda de intarziere reprezinta venit al bugetului Trezoreriei Statului.
Unitatea/Subdiviziunea administrativ-teritoriala restituie imprumutul si dobanzile aferente in contul distinct deschis la Trezoreria Operativa Centrala, codificat cu codul de identificare fiscala al acesteia. in termen de 3 zile lucratoare de la alimentarea acestui cont, obligatiile de plata se sting in urmatoarea ordine: dobanzile de intarziere, dobanzile si ratele de capital.
In cazul nerespectarii graficului de rambursare a imprumutului, directorii directiilor generale ale finantelor publice judetene, respectiv Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti sisteaza alimentarea atat cu cote defalcate din impozitul pe venit, cat si cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, cu exceptia platilor pentru achitarea drepturilor salariale si a contributiilor aferente atunci cand nu pot fi asigurate din venituri proprii.
Documente necesare obtinerii imprumutului
Unitatile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale pot contracta imprumuturi numai cu avizul Comisiei de autorizare a imprumuturilor locale. Aceasta isi desfasoara activitatea in cadrul Ministerului Finantelor Publice, conform Hotararii Guvernului nr. 9/2007 privind constituirea, componenta si functionarea Comisiei de autorizare a imprumuturilor locale.
Documentele in baza carora se obtine avizul Comisiei de autorizare a imprumuturilor locale sunt urmatoarele:
a) hotararea autoritatii deliberative prin care se aproba contractarea imprumutului;
b) cererea pentru autorizarea contractarii imprumutului, semnata de catre ordonatorul principal de credite, in care se mentioneaza beneficiarii sumelor si detaliile privind plata;
c) situatia arieratelor inregistrate la data depunerii cererii;
d) calculul gradului de indatorare a bugetului local al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale in vederea determinarii valorii imprumutului de catre Comisia de autorizare a imprumuturilor locale;
e) serviciul datoriei publice locale existente, pe perioada imprumutului pentru care se solicita autorizarea;
f) declaratia pe propria raspundere a ordonatorului principal de credite privind situatia finantarilor rambursabile contractate si/sau garantate de unitatea/subdiviziunea administrativ-teritoriala, aflate in derulare.
Acestea se depun la directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv la Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, care le verifica, le vizeaza si le transmite la Ministerul Finantelor Publice.
Ministerul Finantelor Publice transmite unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, in format electronic, conventia de imprumut in vederea semnarii.
In termen de maximum doua zile lucratoare de la primirea conventiei, transmisa in format electronic de catre Ministerul Finantelor Publice, unitatile/subdiviziunile administrativ teritoriale au obligatia de a o retransmite semnata, scanata, in format electronic, catre Ministerul Finantelor Publice pentru efectuarea demersurilor privind punerea in aplicare si efectuarea platii. in acelasi termen, doua exemplare originale ale conventiei, semnate, se depun la directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv la Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, in vederea transmiterii la Ministerul Finantelor Publice, in regim de urgenta. Ministerul Finantelor Publice vireaza suma aprobata intr-un cont distinct de disponibil, deschis pe numele unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, la unitatea Trezoreriei Statului unde aceasta este arondata, mentionat in conventia de imprumut, in termen de 3 zile lucratoare de la data semnarii conventiei de imprumut de ambele parti.
Alte precizari
Unitatile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale care beneficiaza de imprumuturi contractate in conditiile de mai sus achita arieratele proprii si ale institutiilor publice finantate integral din bugetul local, in termen de 3 zile lucratoare de la alimentarea conturilor de disponibil. in cadrul aceluiasi termen, unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale vireaza sumele din imprumut contractate pentru achitarea arieratelor institutiilor publice finantate din venituri proprii si subventii din bugetul local, precum si al spitalelor publice din reteaua autoritatilor administratiei publice locale in conturi distincte de disponibilitati deschise pe numele acestora la Trezoreria Statului. Virarea sumelor in conturile acestora se efectueaza de catre unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale numai cu conditia prezentarii de catre acestea a ordinelor de plata prin care isi achita arieratele pentru care au fost solicitate imprumuturile.
In cazul institutiilor publice finantate din venituri proprii si subventii din bugetul local, precum si al spitalelor publice din reteaua autoritatilor administratiei publice locale, pana la aprobarea bugetelor acestora, plata arieratelor se realizeaza in limita sumelor transferate cu aceasta destinatie din bugetul imprumuturilor aprobat de autoritatile deliberative.
La intocmirea bugetelor institutiilor publice finantate din venituri proprii si subventii din bugetul local, precum si ale spitalelor publice din reteaua autoritatilor administratiei publice locale, ordonatorii de credite au obligatia sa isi prevada si sa isi aprobe in buget sumele primite si utilizate pentru plata arieratelor.
Ordonatorii principali de credite si autoritatile deliberative au obligatia ca la elaborarea si aprobarea bugetelor locale sa prevada plata serviciului datoriei publice locale aferent imprumuturilor acordate de Ministerul Finantelor Publice.
In cazul in care ordonatorii de credite ai bugetelor locale nu prezinta documentele de plata in termen de 3 zile lucratoare de la alimentarea conturilor de disponibil sau in cazul in care acestea nu sunt intocmite potrivit destinatiei si pentru beneficiarii prevazuti in cererea pentru autorizarea contractarii imprumutului, unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului au obligatia sa retraga din conturile in care a fost virata contravaloarea imprumutului suma corespunzatoare documentelor de plata neprezentate sau intocmite eronat.
Suma retrasa se restituie in contul Ministerului Finantelor Publice din care aceasta a fost virata. Unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului au obligatia sa comunice, de indata, ordonatorilor principali de credite sumele care au fost retrase si motivele pentru care au fost retrase.
Sursa: DGFP Valcea

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Care este regimul fiscal al dividendelor incasate din strainatate?Conditii de depunere a declaratiilor privind fondul de mediuFinantarea intreprinderilor mici. Care sunt planurile MFP?Acordarea unor venituri din premii. Ce tratament fiscal se aplica?Comunicat ANAF: In atentia celor care vor sa ocupe un post de inspector antifraudaUltimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier TAXE SI IMPOZITE implineste 30 de ani!E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineFacilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorDistribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieArticole similare
Nou in Monitor: Se modifica legea nr. 273 din 2006 privind finantele publice localeArticole similare
Mai mare cu 14 miliarde de lei intr-o luna: datoria publica a Romaniei e in crestereDin lume adunate: Bulgarii ar putea fi obligati sa isi declare IMPRUMUTURIle luate de la prieteni si rudeDansez pentru... banciOPANAF 878 din 2013: Noile prevederi pentru declararea impozitelorIMPRUMUTURIle programate de MFP depasesc 4 miliarde leiUltimele articole
Plata dividende in 2025. Care este plafonul de plati in numerarRepartizare dividende catre persoane fizice. Poate fi depasit, pe o luna, plafonul de 10.000 lei?Declaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareControale ANAF la persoanele fizice. Ce probleme au gasit inspectorii in sem. I din 2024Acord de finantare de 600 milioane euro, semnat intre Romania si Banca MondialaArticole similare
Inregistrare in scopuri de TVA. Cod TVA anulat. Se doreste reinceperea activitatiiAnulare din oficiu inregistrare in scop de TVA - aspecte fiscale si contabileDauna totala, fiscal si contabil, in contractul de leasing financiarOUG nr. 47/2015 privind rectificarea bugetului de stat pe anul 2015 si unele masuri bugetarePastrarea integritatii patrimoniul statului, la controlUltimele articole
Debitorii pot beneficia o singura data de suspendarea obligatiilor de plata pentru fiecare imprumutMonografie contabila pentru suspendarea obligatiei la plata ratelor de credit si dobanzii aferente. OUG 37/2020Amanarea la plata a ratelor: Normele de aplicare pentru OUG 37/2020, publicate in MonitorAmanarea ratelor - Principalele prevederi ale OUG 37/2020 explicate de specialistRectificarea bugetara 2019: Creditele bugetare ale fiecarui Minister. Bani mai putini la Educatie, Cercetare, Agricultura si Transporturi
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"