Atentie contabili!


Modificari importante privind plafoanele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Dauna totala, fiscal si contabil, in contractul de leasing financiar

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 18 Mai. 2009
Tags: leasing financiar, dauna totata, tva, impozit profit, impozit, cheltuieli deductibile

Ne-am propus sa analizam cum trebuie sa procedam daca ne regasim in situatia utilizatorului unui mijloc fix, achizitionat prin leasing financiar, si care a suferit o dauna totala. Mijlocacele fixe ...

Ne-am propus sa analizam cum trebuie sa procedam daca ne regasim in situatia utilizatorului unui mijloc fix, achizitionat prin leasing financiar, si care a suferit o dauna totala. Mijlocacele fixe achizitonate prin leasing financiar sunt asigurate la o societate de asigurari.

In aceste conditii trebuie sa vedem cum vom inchide din punct de vedere contabil leasingul, tratamentul contabil si fiscal al sumelor primite de la societatea de asigurare, tratamentul de TVA atat in ceea ce priveste sumele primite de la societatea de asigurare cat si in ceea ce priveste mijlocul fix, implicatiile privind cheltuielile deductibile si nedeductibile.

Presupunem ca suntem beneficiarii unui contract de leasing financiar prin care am achiztionat un autoturism. Contractul de leasing a fost incheiat in luna mai 2007, pe o perioada de 5 ani. Valoarea autoturismului este de 16.000 euro fara TVA. La data contractului de leasing 1 euro = 3,5 ron. Mijlocul fix se amortizeaza liniar, pe o perioada de 5 ani. Rata lunara = 200 euro, dobanda lunara = 55 euro
In luna mai 2009, autoturismul a fost implicat intrun accident, suferind astfel o dauna totala.
Initial , inregistrarea leasingului financiar in luna mai 2007 s-a efectuat astfel:
2133 “ Mijloace de transport” = 167 “ Alte imprumuturi si datorii asimilate” 16.000*3,5= 56.000
Evidentierea dobanzilor datorate:
Debit cont 8051 “Dobanzi de platit” 11.550 lei.
Inregistrarea avansului platit de 4.000 euro la semnarea contractului de leasing:
%
167 “ Alte imprumuturi si datorii asimilate”
4426 “TVA deductibila” = 404 “Furnizori de imobilizari” 16.660


4.000*3,5 = 14.000 lei
2.660 lei
Inregistrarea lunara a ratelor de leasing, a dobanzilor platite, a diferentelor de curs dintre data incheierii contractului de leasing si data emiterii facturilor reprezentand ratele si dobanzile de leasing, a asigurarii platite si a amortizarii mijlocului fix:
- inregistrarea ratelor de leasing:
%
167 “ Alte imprumuturi si datorii asimilate”
4426 “TVA deductibila”
6588 “Diferente de curs” = 404 “Furnizori de imobilizari” 833 +dif curs
200 * 3,5 = 700 lei
(700+dif curs)19% = 133 + dif curs
diferenta de curs dintre data contract si data factura !
- inregistrarea dobanzii:
%
666 “Cheltuieli privind dobanzile”
6588 “Diferenta de curs” = 401 “Furnizori” 192,5+ dif de curs
55* 3.5 = 192,5

- dimunarea dobanzii de plata:
credit cont 8051 192,5 lei.
- inregistrarea amortizarii lunare;
6811 “Cheltuieli de exploatare privind amortizarea” = 2813 Amortizarea instalatiilor, mijloacelor transport, animalelor si plantatiilor” 933 lei
- inregistrarea primelor de asigurare:
613 “Cheltuieli privind primele de asigurare” = 401 “Furnizori” 200 lei

La data avarierii - mai 2009 – situatia leasingului este urmatorea:
- rate de capital facturate in valoare de 8.800 euro *3,5 = 30.800 lei;
- rate de capital incasate = 28.900 lei;
- diferenta de plata catre societate de leasing (sold cont 404) = 1.900 lei
- capital nefacturat = sold cont 167 “Alte imprumuturi si datorii asimilate” = 16.000 euro – 8.800 euro = 7.200 euro*3,5= 25.200 lei
- dobanzi nefacturate: 1.980 euro *3.5 = 6.930 lei;
- valoarea amortizata a mijlocului fix = 24 luni *933 = 22.400 lei;
- valoarea neamortizata a mijlocului fix = 33.600 lei.
Societatea de leasing (Locatorul) trebuie sa factureze si sa incaseze capitalul ramas de 25.200 Ron.
Utilizatorul va inregistra aceasta ultima factura in mod similar ca si celelalte:
%
167 “ Alte imprumuturi si datorii asimilate”
4426 “TVA deductibila”
6588 “Diferente de curs” = 404 “Furnizori de imobilizari” 29.988
25.200
4.788
diferenta de curs dintre data contract si data factura !
Este posibil ca societatea de leasing sa ii factureze utilizatorului si un comision de inchidere anticipata.
Situatia datoriilor catre societatea de leasing este urmatoarea (sold cont 404) = 29.988 +1.900 =31.888 lei.
Suma despagubita de societatea de asigurare este de 33.600 lei.

In practica exista doua moduri de lucru:

1. societatea de leasing incaseaza despagubirea de la asigurator, opreste contravaloarea facturilor pe care le-a emis catre utilizator si nu le-a incasat si ramburseaza utilizatorului diferenta ramasa. Aceasta varianta este mai des intalnita, deoarece o mare parte a utilizatorilor nu au banii necesari achitarii tuturor datoriilor catre societatea de leasing;

2. societatea de leasing cere utilizatorului sa plateasca toate facturile emise – inclusiv ultima factura si eventualele comisioane de inchidere anticipata. Dupa ce a incasat facturile emise transmite asiguratorului acordul de a efectua plata despagubirii in contul utilizatorului.

Consideram ca se procedeaza ca in prima varianta, astfel ca societatea de leasing incaseaza despaguirea si vireaza utilizatorului diferentele de plata dupa ce a compensat valoarea facturilor emise si neincasate catre utilizator.

Utilizatorul va efectua urmatoarele inregistrari contabile:

Stingerea debitului catre Locator, deoarece acesta a retinut contravaloarea facturilor neachitate.
404 “Furnizori de imobilizari” = 7581 “ Venituri din despagubiri, amenzi si penalitati” 31.888
Scoaterea din gestiune a mijlocului fix:
%
2813 Amortizarea instalatiilor, mijloacelor transport, animalelor si plantatiilor”
6583 “Cheltuieli privind activele cedate si alte operatiuni de capital” = 2133 “Mijloace de transport” 56.000
22.400
33.600
Incasarea diferentei de 1.712 lei de la firma de asigurare (diferenta dintre suma despagubita si contravaloarea facturilor compensate):
5121 “Conturi la banci in lei” = 7581 “ Venituri din despagubiri, amenzi si penalitati” 1.712 lei
Din punct de vedere fiscal, Cheltuiala cu valoarea neamortizata inregistrata in contul 6583 „Cheltuieli privind activele cedate si alte operatiuni de capital” este deductibila doar pana la nivelul venitului realizat din despagubire. In cazul nostru este deductibila in totalitate, deoarece venitul a fost de 33.600 RON, iar cheltuiala a fost tot de 33.600 lei.
Venitul constituit in contul 7581 “Venituri din despagubiri, amenzi si penalitati” este venit impozabil la calculul impozitului pe profit.
Sumele primite de la societatea de asigurare nu sunt purtatoare de TVA intrucat societatile de asigurare efectueaza operatiuni scutite fara drept de deducere.
Tratamentul de TVA in cazul mijlocului de transport casat– ajustarea taxei deduse.
Conform art.149 (4) Cod Fiscal suntem obligati sa ajustam taxa pe valoarea adaugata dedusa pentru mijlocul de transport care a fost distrus.
Ajustarea TVA pentru bunuri de capital- altele decat bunurile imobile - achizitionate dupa data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, se face pe o perioada de 5 ani.
In conformitate cu pct.54 din normele de aplicare ale art 149 (4) Cod Fiscal “data la care bunul se considera achizitionat din punct de vedere al TVA de locatar /utilizator este data la care se face transferul dreptului de proprietate de catre locator/finantator. Pentru taxa aferenta achizitiei bunurilor de capital care au fost cumparate de locatar/utilizator printrun contract de leasing, perioada de ajustare incepe la 1 ianuarie a anului in care a avut loc transferul dreptului de proprietate asupra bunului, dar ajustarea se efectueaza pentru suma integrala a taxei deduse aferenta bunurilor de capital, inclusiv pentru taxa platita sau datorata inainte de data transferului dreptului de proprietate.”
Astfel, trebuie sa retinem ca pentru bunurile de capital achizitionate in sistem de leasing dupa data aderarii Romaniei la Uninunea Europeana – perioada de ajustare incepe de la data transferului dreptului de proprietate – dupa ce s-a finalizat contractul de leasing si aceasta perioada este de 20 pentru bunuri imobile si respectiv de 5 ani pentru alte bunuri de capital (altele decat bunurile imobile). Intra in cadrul ajustraii TVA-ul dedus inainte de data transferului titlului de proprietate – respectiv TVA dedus de la data incheierii contractului de leasing.
Fata de cele de mai sus, va trebui sa consideram ca tva nedeductibil tot TVA –ul dedus aferent leasinglui financiar din perioada mai 2007 – mai 2009. TVA dedus = 19%*56.000 = 10.640
Astfel, vom efectua urmatoarea nota contabila:
635 “ Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate” = 4427 “ TVA colectata” 10.640
In decontul lunii mai – care se depune pana la data de 25 iunie 2009 – vom inscrie TVA –ul colectat la Rubrica de Regularizari – taxa colectata – randul 13.
Beneficiarul are obligatia intocmirii Registrului bunurilor de capital in care sa evidentieze urmatoarele informatii:
- data achizitiei bunului imobil;
- valoarea (baza de impozitare a bunului de capital);
- taxa deductibila aferenta bunului de capital;
- taxa dedusa;
- ajustraile efectuate conform art.149(4).
Cheltuiala din contul 635 – este o cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit.

Irina Coma, analist www.infoTVA.ro
Consultant fiscal, expert contabil, auditor financiar

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infotva.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Dauna totala, fiscal si contabil, in contractul de leasing financiar ":
Rating:

Nota: 4 din 5 din 8 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz Modificari importante privind plafoanele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016