Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Ne-am propus sa analizam cum trebuie sa procedam daca ne regasim in situatia utilizatorului unui mijloc fix, achizitionat prin leasing financiar, si care a suferit o dauna totala. Mijlocacele fixe ...
Ne-am propus sa analizam cum trebuie sa procedam daca ne regasim in situatia utilizatorului unui mijloc fix, achizitionat prin leasing financiar, si care a suferit o dauna totala. Mijlocacele fixe achizitonate prin leasing financiar sunt asigurate la o societate de asigurari.
In aceste conditii trebuie sa vedem cum vom inchide din punct de vedere contabil leasingul, tratamentul contabil si fiscal al sumelor primite de la societatea de asigurare, tratamentul de TVA atat in ceea ce priveste sumele primite de la societatea de asigurare cat si in ceea ce priveste mijlocul fix, implicatiile privind cheltuielile deductibile si nedeductibile.
Presupunem ca suntem beneficiarii unui contract de leasing financiar prin care am achiztionat un autoturism. Contractul de leasing a fost incheiat in luna mai 2007, pe o perioada de 5 ani. Valoarea autoturismului este de 16.000 euro fara TVA. La data contractului de leasing 1 euro = 3,5 ron. Mijlocul fix se amortizeaza liniar, pe o perioada de 5 ani. Rata lunara = 200 euro, dobanda lunara = 55 euro Cartea neagra a controlului fiscal Ghidul Practic al Monografiilor Contabile SAF-T pentru Contribuabili Mici
In luna mai 2009, autoturismul a fost implicat intrun accident, suferind astfel o dauna totala.
Initial , inregistrarea leasingului financiar in luna mai 2007 s-a efectuat astfel:
2133 “ Mijloace de transport” = 167 “ Alte imprumuturi si datorii asimilate” 16.000*3,5= 56.000
Evidentierea dobanzilor datorate:
Debit cont 8051 “Dobanzi de platit” 11.550 lei.
Inregistrarea avansului platit de 4.000 euro la semnarea contractului de leasing:
%
167 “ Alte imprumuturi si datorii asimilate”
4426 “TVA deductibila” = 404 “Furnizori de imobilizari” 16.660
4.000*3,5 = 14.000 lei
2.660 lei
Inregistrarea lunara a ratelor de leasing, a dobanzilor platite, a diferentelor de curs dintre data incheierii contractului de leasing si data emiterii facturilor reprezentand ratele si dobanzile de leasing, a asigurarii platite si a amortizarii mijlocului fix:
- inregistrarea ratelor de leasing:
%
167 “ Alte imprumuturi si datorii asimilate”
4426 “TVA deductibila”
6588 “Diferente de curs” = 404 “Furnizori de imobilizari” 833 +dif curs
200 * 3,5 = 700 lei
(700+dif curs)19% = 133 + dif curs
diferenta de curs dintre data contract si data factura !
- inregistrarea dobanzii:
%
666 “Cheltuieli privind dobanzile”
6588 “Diferenta de curs” = 401 “Furnizori” 192,5+ dif de curs
55* 3.5 = 192,5
- dimunarea dobanzii de plata:
credit cont 8051 192,5 lei.
- inregistrarea amortizarii lunare;
6811 “Cheltuieli de exploatare privind amortizarea” = 2813 Amortizarea instalatiilor, mijloacelor transport, animalelor si plantatiilor” 933 lei
- inregistrarea primelor de asigurare:
613 “Cheltuieli privind primele de asigurare” = 401 “Furnizori” 200 lei
La data avarierii - mai 2009 – situatia leasingului este urmatorea:
- rate de capital facturate in valoare de 8.800 euro *3,5 = 30.800 lei;
- rate de capital incasate = 28.900 lei;
- diferenta de plata catre societate de leasing (sold cont 404) = 1.900 lei
- capital nefacturat = sold cont 167 “Alte imprumuturi si datorii asimilate” = 16.000 euro – 8.800 euro = 7.200 euro*3,5= 25.200 lei
- dobanzi nefacturate: 1.980 euro *3.5 = 6.930 lei;
- valoarea amortizata a mijlocului fix = 24 luni *933 = 22.400 lei;
- valoarea neamortizata a mijlocului fix = 33.600 lei.
Societatea de leasing (Locatorul) trebuie sa factureze si sa incaseze capitalul ramas de 25.200 Ron.
Utilizatorul va inregistra aceasta ultima factura in mod similar ca si celelalte:
%
167 “ Alte imprumuturi si datorii asimilate”
4426 “TVA deductibila”
6588 “Diferente de curs” = 404 “Furnizori de imobilizari” 29.988
25.200
4.788
diferenta de curs dintre data contract si data factura !
Este posibil ca societatea de leasing sa ii factureze utilizatorului si un comision de inchidere anticipata.
Situatia datoriilor catre societatea de leasing este urmatoarea (sold cont 404) = 29.988 +1.900 =31.888 lei.
Suma despagubita de societatea de asigurare este de 33.600 lei.
In practica exista doua moduri de lucru:
1. societatea de leasing incaseaza despagubirea de la asigurator, opreste contravaloarea facturilor pe care le-a emis catre utilizator si nu le-a incasat si ramburseaza utilizatorului diferenta ramasa. Aceasta varianta este mai des intalnita, deoarece o mare parte a utilizatorilor nu au banii necesari achitarii tuturor datoriilor catre societatea de leasing;
2. societatea de leasing cere utilizatorului sa plateasca toate facturile emise – inclusiv ultima factura si eventualele comisioane de inchidere anticipata. Dupa ce a incasat facturile emise transmite asiguratorului acordul de a efectua plata despagubirii in contul utilizatorului.
Consideram ca se procedeaza ca in prima varianta, astfel ca societatea de leasing incaseaza despaguirea si vireaza utilizatorului diferentele de plata dupa ce a compensat valoarea facturilor emise si neincasate catre utilizator.
Utilizatorul va efectua urmatoarele inregistrari contabile:
Stingerea debitului catre Locator, deoarece acesta a retinut contravaloarea facturilor neachitate.
404 “Furnizori de imobilizari” = 7581 “ Venituri din despagubiri, amenzi si penalitati” 31.888
Scoaterea din gestiune a mijlocului fix:
%
2813 Amortizarea instalatiilor, mijloacelor transport, animalelor si plantatiilor”
6583 “Cheltuieli privind activele cedate si alte operatiuni de capital” = 2133 “Mijloace de transport” 56.000
22.400
33.600
Incasarea diferentei de 1.712 lei de la firma de asigurare (diferenta dintre suma despagubita si contravaloarea facturilor compensate):
5121 “Conturi la banci in lei” = 7581 “ Venituri din despagubiri, amenzi si penalitati” 1.712 lei
Din punct de vedere fiscal, Cheltuiala cu valoarea neamortizata inregistrata in contul 6583 „Cheltuieli privind activele cedate si alte operatiuni de capital” este deductibila doar pana la nivelul venitului realizat din despagubire. In cazul nostru este deductibila in totalitate, deoarece venitul a fost de 33.600 RON, iar cheltuiala a fost tot de 33.600 lei.
Venitul constituit in contul 7581 “Venituri din despagubiri, amenzi si penalitati” este venit impozabil la calculul impozitului pe profit.
Sumele primite de la societatea de asigurare nu sunt purtatoare de TVA intrucat societatile de asigurare efectueaza operatiuni scutite fara drept de deducere.
Tratamentul de TVA in cazul mijlocului de transport casat– ajustarea taxei deduse.
Conform art.149 (4) Cod Fiscal suntem obligati sa ajustam taxa pe valoarea adaugata dedusa pentru mijlocul de transport care a fost distrus.
Ajustarea TVA pentru bunuri de capital- altele decat bunurile imobile - achizitionate dupa data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, se face pe o perioada de 5 ani.
In conformitate cu pct.54 din normele de aplicare ale art 149 (4) Cod Fiscal “data la care bunul se considera achizitionat din punct de vedere al TVA de locatar /utilizator este data la care se face transferul dreptului de proprietate de catre locator/finantator. Pentru taxa aferenta achizitiei bunurilor de capital care au fost cumparate de locatar/utilizator printrun contract de leasing, perioada de ajustare incepe la 1 ianuarie a anului in care a avut loc transferul dreptului de proprietate asupra bunului, dar ajustarea se efectueaza pentru suma integrala a taxei deduse aferenta bunurilor de capital, inclusiv pentru taxa platita sau datorata inainte de data transferului dreptului de proprietate.”
Astfel, trebuie sa retinem ca pentru bunurile de capital achizitionate in sistem de leasing dupa data aderarii Romaniei la Uninunea Europeana – perioada de ajustare incepe de la data transferului dreptului de proprietate – dupa ce s-a finalizat contractul de leasing si aceasta perioada este de 20 pentru bunuri imobile si respectiv de 5 ani pentru alte bunuri de capital (altele decat bunurile imobile). Intra in cadrul ajustraii TVA-ul dedus inainte de data transferului titlului de proprietate – respectiv TVA dedus de la data incheierii contractului de leasing.
Fata de cele de mai sus, va trebui sa consideram ca tva nedeductibil tot TVA –ul dedus aferent leasinglui financiar din perioada mai 2007 – mai 2009. TVA dedus = 19%*56.000 = 10.640
Astfel, vom efectua urmatoarea nota contabila:
635 “ Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate” = 4427 “ TVA colectata” 10.640
In decontul lunii mai – care se depune pana la data de 25 iunie 2009 – vom inscrie TVA –ul colectat la Rubrica de Regularizari – taxa colectata – randul 13.
Beneficiarul are obligatia intocmirii Registrului bunurilor de capital in care sa evidentieze urmatoarele informatii:
- data achizitiei bunului imobil;
- valoarea (baza de impozitare a bunului de capital);
- taxa deductibila aferenta bunului de capital;
- taxa dedusa;
- ajustraile efectuate conform art.149(4).
Cheltuiala din contul 635 – este o cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit.
Irina Coma, analist www.infoTVA.ro
Consultant fiscal, expert contabil, auditor financiar
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infotva.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
LEASING FINANCIAR. Regim TVA. Cheltuieli deductibileAchizitie autoturism prin credit. Se poate deduce TVA-ul?Tratamentul TVA in Romania dupa achizitia unui mijloc de transportCreditarea societatii de catre asociat. Constituirea rezervelorTVA - Locul prestarii de serviciiUltimele articole
Ajustare pozitiva a TVA. Cum sa procedati in cadrul unui LEASING FINANCIARLEASING FINANCIAR autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAImpozitul auto: cum se calculeaza si unde il platestiProfit reinvestit. Cum se calculeaza impozitul pe profit in trim. III 2023Sistem impunere PFA. Contabilitate in sistem real sau norma de venit, ce este mai bine?Articole similare
Declaratii fiscale la 21 si 25 iulie. Ce obligatii declarative avem?Facturi emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. Care este tratamentul TVA?Studiu de caz: Ajustare TVAComisia Europeana: Deficitul de incasare de TVA a crescut in Romania si in alte cinci state membre UEIntre 2021 si 2025 se aplica reduceri ale impozitului pe profit, impozitului pe veniturile micro si impozitului specific, conform OUG 153/2020Ultimele articole
Platitor de TVA. Cum poate iesi de la TVA prin optiuneFirme neplatitoare de TVA cu activitate suspendata. Autovehiculele pe firma mai pot fi utilizate?5 operatiuni care NU intra in sfera TVAAjustare pozitiva a TVA. Cum sa procedati in cadrul unui leasing financiarPanouri fotovoltaice. Ce cota de TVA se aplica in 2025Articole similare
Recuperarea pierderii fiscale de la 1 octombrie 2012Ordinul MFP nr. 225: indicele preturilor de consum utilizat pentru actualizarea platilor anticipateSocietate aflata in insolventa. Cum tratam impozitul pe venit microintreprinderi si impozitul pe profit?Probleme cu ajustarea TVA? Le rezolva Codul fiscal in 199 intrebari si raspunsuriFuziunea prin absorbtie intre doua societati. Care sunt aspectele contabile si fiscale de care tinem cont?Ultimele articole
Impozit pe profit. 4 exemple utile pentru calcularea impozitului si recuperarea pierderilor fiscaleFirme care NU mai sunt microintreprinderi din ianuarie 2023. Pot reveni la impozit micro din 2025?Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaPierdere fiscala in 2023. Cum se calculeaza impozitul pe profitCriterii intreprinderi legate si limita echivalentului in lei a sumei de 500.000 euro pentru persoane afiliateArticole similare
Tratament fiscal TVA pentru refacturare cheltuieliSinteza a celor mai importante prevederi din sistemul de TVA la incasareCodul fiscal 2008 - Capitolul III. IMPOZITul la titeiul din productia interna - art. 215-217Cand va ajunge TVA-ul la un procent de 15 la suta?Documentar fiscal: Plata obligatiilor bugetare din contul personalUltimele articole
Declaratia Unica. Cand se depune si cand NU, in cazul persoanelor fizice care obtin venituri din chiriiIMPOZITul pe venit. Conditii pentru acordarea scutirii IMPOZITuluiIMPOZIT dividende. Persoanele nerezidente platesc IMPOZIT de 10% in Romania?Deductibilitate cheltuieli. IMPOZITul auto si alte aspecte fiscale relevante pentru firme IMPOZIT venituri din pensii. MODIFICARI importante aduse de OUG 11/2025Articole similare
Impunerea veniturilor din arenda. In atentia persoanelor care obtin venituri din arendarea bunurilor!Declarare contracte nerezidentiCum deducem TVA-ul unor cheltuieli din categorii speciale?Deductibilitate cheltuieli cu despagubiri. Cum procedam corect?Societate cu activitate suspendata | Deductibilitate cheltuieli si Declaratia 394Ultimele articole
Deductibilitate cheltuieli si regim fiscal TVA pentru produsele EXPIRATEDeductibilitate cheltuieli. Impozitul auto si alte aspecte fiscale relevante pentru firmeDecontare transport angajati. Acte necesare si cum se inregistreaza in contabilitateDistrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Cheltuieli cu masa calda pentru salariati. Aceste cheltuieli sunt deductibile?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"