keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Ajustarea TVA in cazul falimentului, conform Codului fiscal

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 16 Apr. 2019 Exclusiv
Tags: ajustare tva, firma faliment, codul fiscal

Potrivit art. 287, lit. d) din Cod fiscal, astfel cum a fost modificat de Legea 30/2019, in cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019.

Plecand de la aceasta informatie, unul dintre cititorii nostri a prezentat urmatoarea situatie, la care specialistul nostru va oferi raspuns in cele ce urmeaza. "Firma X a intrat in faliment la data de 07.12.2016, conform hotararii judecatoresti pronuntate de tribunalul competent. Avem facturi emise in perioada 2009-2011 catre firma X si care au fost incluse in tabelul creditorilor aprobat si hotararea judecatoresca. Pentru aceste facturi dorim sa facem ajustarea in aprilie 2019. Este corect?"
 

Raspunsul specialistului


In baza noilor prevederi ale Codului fiscal, societatea dumneavoastra poate efectua ajustarea TVA in luna aprilie 2019.
Dupa 01.01.2019, potrivit Legii nr.30/2019 prin care s-a aprobat, s-a completat si s-a modificat O.U.G. 25/2018, art.287 al Codului fiscal are urmatorul continut:

Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:
d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.

Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment.
 
In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate.

Cu toate ca in Normele de aplicare, la pct. 32, alin. (6) se face referire la ajustarea dupa hotararea de inchidere a procedurii falimentului, parerea mea este ca normele nu au fost actualizate cu noile prevederi ale Legii 30/2019 si ajustarea TVA se poate efectua de la data de 01.01.2019. Daca pana la data de 01.01.2019 ajustarea TVA se facea incepand cu data pronuntarii hotararii de inchidere a procedurii iar ajustarea era permisa in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, sub sanctiunea decaderii, in prezent, ajustarea TVA se face incepand cu data sentintei/incheierii prin care s-a hotarat intrarea in faliment, in termen de 5 ani de la data de 01 ianuarie a anului urmator celui in care s-a hotarat intrarea in faliment.
 
Procedura de ajustare a TVA trebuie sa respecte prevederile art. 330 din Codul fiscal. Astfel potrivit art. 330 alin. (2) din Codul fiscal, in situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi,cu valorile inscrise cu semnul minus sau, dupa caz,o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus sau fara mentiunea din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, daca baza de impozitare se majoreaza, care se transmit si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 287 lit. d). 

Factura de ajustare nu se transmite beneficiarului si nu se trece in Declaratia 394 pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile in Romania, deoarece in cazul ajustarii TVA nu exista, in opinia mea, o livrare/prestare.Cu atat mai mult cu cat beneficiarul nu primeste aceasta factura, consider ca nu aveti obligatia declararii facturii de ajustare in formularul 394.
 
Monografia contabila poate fi urmatoarea:
-    Ajustarea TVA aferenta creantei
4427 = 4118 (4111)   valoarea TVA colectate la emiterea facturii
-    Scoaterea creantei din gestiune:
654 = 4118 (4111)    valoarea ramasa dupa ajustarea TVA
-    Anularea ajustarii pentru depreciere ramasa fara obiect (pe care consider ca ati efectuat-o):
491 = 7814
 
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016