Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
In studiul de caz propus astazi, specialistul nostru va trata urmatoarea speta: I Noiembrie 2019 s-a primit factura de achizitie marfuri din UE cu valoarea de 80.000 eur0. In februarie 2020 s-a constatat ca a fost intocmita eronat, valoarea totala fiind de 88.888,00 euro (din care s-a scazut avansul de 8.888 euro, valoarea de plata fiind de 80.000 euro). Atat in decontul de tva, VIES si Intrastat s-a declarant valoarea de 80.000 euro in loc de 88.888 euro. Marfurile au fost vandute in Decembrie 2019. Inventarul s-a inchis, la fel si bilantul. Cum se corecteaza situatia in luna Februarie?
Potrivit specialistului nostru, din detaliile prezentate, nu rezulta daca furnizorul a emis factura pentru avansul de 8.888 euro si daca valoarea avansului platit acestuia a fost raportata prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES, la data exigibilitatii TVA (data facturii, de exemplu, din octombrie 2019).
In situatia in care furnizorul nu a emis factura pentru avansul de 8.888 euro si ati constatat ca factura pentru suma de 80.000 euro a fost emisa eronat de catre furnizor, aveti obligatia sa notificati eroarea furnizorului, acesta fiind obligat, la randul sau, sa corecteze eroarea prin anularea facturii initiale si emiterea unei facturi cu valoarea corecta de 88.888 euro. Aceasta notificare nu trebuie efectuata in situatia in care factura este emisa pentru suma de 88.888 euro, dar la totalul de plata este inscrisa doar suma de 80.000 euro. In acest caz, eroarea apartine cumparatorului. Astfel, trebuie sa analizati, daca eroarea apartine furnizorului sau daca eroarea apartine cumparatorului.
Pentru corectarea erorii cu privire la valoarea achizitiei, la data efectuarii corectiei, cumparatorul trebuie sa fie in posesia unui document juridic (un contract incheiat cu furnizorul sau o comanda transmisa furnizorului) sau a unui document comercial (o oferta de pret) pentru a justifica realitatea valorii tranzactiei efectuate.
In situatia in care eroarea apartine cumparatorului, acesta trebuie sa corecteze eroarea, atat din punct de vedere fiscal, cat si din punct de vedere contabil, fara a mai notifica furnizorul.
Din punct de vedere fiscal, in luna februarie 2020, cumparatorul trebuie sa aplice regimul de taxare inversa pentru echivalentul in lei al sumei de 88.888 euro, concomitent cu stornarea regimului aplicat anterior pentru echivalentului in lei al sumei de 80.000 euro. Pentru determinarea bazei de impozitare a TVA in luna februarie 2020 se utilizeaza acelasi curs valutar utilizat in luna noiembrie 2019, in vigoare la data emiterii de catre furnizor a facturii in suma de 80.000 euro. Aceste corectii trebuie evidentiate in jurnalul pentru cumparari, in rosu pentru suma de 80.000 euro si in negru pentru suma 88.888 euro. In acest caz, rezulta diferenta pozitiva de 8.888 euro al carui echivalent in lei se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 6 si 21 alocat regularizarilor pentru achizitii intracomunitare de bunuri a caror exigibilitate a intervenit in alte perioade fiscale decat cea curenta.
In ceea ce priveste declaratia recapitulativa cod 390 VIES, se depune o noua declaratie aferenta lunii noiembrie 2019, prin completarea, atat a operatiunilor initiale pentru care nu s-au constatat erori/omisiuni, cat si pentru operatiunile initiale cu erori, corectate la momentul constatarii. Acest mod de completare a declaratiei recapitulative este reglementat la sectiunea 1 din anexa 2 privind INSTRUCTIUNI din O.P.A.N.A.F. nr. 591 din 3 februarie 2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare"
"Declaratia depusa initial se rectifica prin depunerea unei noi declaratii, pe acelasi format, bifand casuta corespunzatoare de pe formular.
In declaratia rectificativa se rectifica tranzactii declarate in orice perioada de raportare anterioara si se completeaza toate rubricile formularului cu datele valabile la momentul declararii, indiferent daca acestea au mai fost declarate.
Se completeaza cate o declaratie rectificativa pentru fiecare perioada de raportare pentru care se opereaza rectificari."
In mod similar se procedeaza si cu declaratia statistica Intrastat.
Din punct de vedere contabil, avand in vedere faptul ca stocul de marfa a fost vandut si bilantul a fost depus, in luna februarie 2020 cheltuiala cu costul marfurilor vandute se inregistreaza prin debitul contului 1174 "Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile", analitic distinct "marfuri" in corespondenta cu creditul contului 401 care se inchide prin debitul contului 409 "Furnizori - debitori":
- in rosu, achizitie bunuri 80.000 euro x 4,7729 lei/euro = 381.832 lei
371 = 401 381.832 lei
- concomitent cu aplicarea regimului de taxare inversa:
4426 = 4427 72.540 lei
- in negru, achizitie bunuri 88.888 euro x 4,7729 lei/euro = 419.809 lei
concomitent cu aplicarea regimului de taxare inversa:
4426 = 4427 79.764 lei
- cheltuiala cu marfurile vandute:
1174 = 371 37.977 lei
- inchiderea avansului, concomitent cu calcularea diferentelor favorabile/nefavorabile de curs valutar:
401 = 409
Cheltuiala de 37.977 lei afecteaza rezultatul fiscal al anului 2019, daca societatea este platitoare de impozit pe profit. In acest caz, noul rezultat fiscal trebuie prezentat in Registrul de evidenta fiscala si raportat prin declaratia cod 101, eventual prin declaratia rectificativa, daca declaratia a fost deja transmisa la aceasta data.
De retinut este faptul ca la aceasta data s-au publicat in monitorul oficial actele normative pentru:
- declaratia cod 390 prin O.P.A.N.A.F. nr. 705 din 11 martie 2020 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare", publicat in M. Of. nr. 217 din 17 martie 2020. Noul formular se utilizeaza pentru raportarea operatiunilor efectuate incepand cu luna februarie 2020;
- Declaratia cod 101 prin O.P.A.N.A.F. nr. 706 din 11 martie 2020 privind modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" si 120 "Decont privind accizele" ", publicat in M. Of. nr. 217 din 17 martie 2020. Formularul se utilizeaza incepand cu declararea obligatiilor anuale aferente anului fiscal 2019.
Autor: InfoTva.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Corectare valoare achizitie intracomunitara de bunuri din an precedent":
Rating:
Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi
Rating:
Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi
Articole similare
Drumul fiscal-contabil al produsului finit la deseuCredit note. Cum facem inregistrarile privind reducerea financiara si ce alte obligatii apar?Livrare bunuri pe teritoriul national. Ce implicatii TVA apar?Prestari servicii si achizitii intracomunitare. Ce declaratii se depun?Regimul fiscal TVA aplicabil importului de bunuri puse in libera circulatie in stat membruUltimele articole
ACHIZITIE INTRACOMUNITARA de masti de protectie pentru salariati. Firma este scutita de TVA?Obligatia de plata TVA acoperita din microgranturi. Este aceasta suma eligibila?ANAF modifica formularul 700! Efectuarea mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale se poate face prin mijloace electronice pentru toti contribuabiliiReminder ANAF! 26 octombrie - termen limita pentru depunerea a noua declaratii fiscale -Modificarea perioadei fiscale TVA, de la luna la trimestru. Proceduri
Mai multe articole despre achizitie intracomunitara
Articole similare
Achizitie de bunuri UE fara transport. Recuperam TVA?Prestari servicii si achizitii de servicii intracomunitare. Perioada fiscala pentru TVAPrestare servicii electronice pe teritoriul national de firma neinregistrata in scopuri de TVA. Ce obligatii exista?Studiu de caz: Inregistrarea unei facturi cu TVA in cazul participarii la targActivitati de transport in UE. Regim TVAUltimele articole
Formularul 394. Ce casute se bifeaza daca tranzactiile cu persoanele afiliate au fost declarate in D390 recapitulativa?Cod de TVA utilizat pentru facturare in DECLARATIA 390. Prestari intracomunitare de servicii. Studiu de cazImport bunuri prin curier. ONG neplatitor de TVA. Obligatii declarativeSocietate neinregistrata in scopuri de TVA. Achizitii si livrari intracomunitare. Obligatii TVALucrari efectuate asupra bunurilor mobile corporale (lohn). Justificare scutire de TVA
Mai multe articole despre declaratia 390
Articole similare
Vanzare cladire. FacturareDeductibilitate la utilizarea auto si in alte scopuri decat activitatea economica. Cum procedam?Cum mai stam cu insolventele? Studiu in RomaniaRomania a transmis Comisiei Europene situatia din sectorul de legume si fructeAntreprenorii cer sprijin din partea statului. Se estimeaza cresterea mediului de afaceriUltimele articole
Achizitionare anvelope. Cum se face inregistrarea in contabilitate?Aplicarea cotei reduse de TVA pentru livrarea de locuinte catre persoanele fizice. Valori limita (Informare ANAF)MONOGRAFIE contabila. Indemnizatia pentru reducerea timpului de lucru (OUG 132/2020)Serie de intrebari si raspunsuri MEEMA privind acordarea de granturi. Codul CAEN 6920 pentru PFA este eligibil?Revenire la trimestru ca perioada fiscala de raportare TVA. Formulare necesare si termen limita
Mai multe articole despre avans

Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARI Majore privind TVA. 5 studii de caz + explicatii detaliate"