Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

O societate are un asociat strain care trebuie sa primeasca lunar o suma neta, in afara de dividende. In ce masura va putea astfel societatea sa il angajeze si care vor fi contributiile de plata, dat fiind faptul ca acesta nu are cetatenie romana?
Raspuns:
Persoanele care au cetatenia unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spatiului Economic European ori cetatenia Confederatiei Elvetiene pot fi incadrate in munca pe teritoriul Romaniei in baza unui contract individual de munca in aceleasi conditii in care pot fi angajati si cetatenii romani.
Potrivit art. 72 alin. (1) din Codul de procedura fiscala , orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. Pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal, codul de identificare fiscala este numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal.
Potrivit art. 296 indice 3 lit. a) si b) din Codul fiscal, contribuabilii sistemelor de asigurari sociale sunt, atat persoanele fizice rezidente, cat si persoanele fizice nerezidente, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, daca realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente.
In conditiile legislatiei europene existente, se impune respectarea Regulamentelor (CE) nr. 883/2004 si (CE) nr. 987/2009, potrivit carora persoanele fizice sunt supuse legislatiei de securitate sociala a unui singur stat membru. Regula generala impune persoanei care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru sa se supuna legislatiei din statul membru respectiv. Astfel, potrivit lit. a) alin. (3) a art. 11 - Reguli generale din Regulament, persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv. Regula generala in domeniu este aceea a asigurarii in baza legislatiei statului in care se desfasoara activitatea, indiferent daca persoana isi are domiciliul/resedinta sau angajatorul sau isi are sediul pe teritoriul unui alt stat membru.
Asadar daca salariatul desfasoara activitatea in Romania, fara sa fie detasat, regula generala impune aplicarea sistemului de securitate sociala din Romania, datorandu-se contributiile sociale in Romania.

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

SAF-T Ghid de raportare corecta

Agenda Fiscala a Contabilului 2025
In aceste conditii impozitul pe salarii se va determina aplicand prevederile art. 57 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal coroborat cu prevederile art. 40 din Codul fiscal .
De la aceasta regula generala, Regulamentul (CE) nr. 883/2004 stabileste exceptii in cazul detasarii salariatilor sau al desfasurarii activitatii in doua sau mai multe state membre.
Potrivit art. 13 alin. (1) din regulamentul de baza, persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate salariata in doua sau mai multe state membre se supune:
- legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv sau in cazul in care depinde de mai multe intreprinderi sau de mai multi angajatori al caror sediu sau loc de desfasurare a activitatii se afla in state membre diferite,
- legislatiei statului membru in care este situat sediul sau locul de desfasurare a activitatii intreprinderii sau angajatorului al carui salariat este, in cazul in care persoana nu desfasoara o parte substantiala a activitatilor sale in statul membru de resedinta.
In sensul aplicarii articolului 13 alineatul (1) din regulamentul de baza, o persoana care „desfasoara in mod obisnuit activitate salariata in doua sau mai multe state membre” este in special o persoana care:
- in timp ce isi mentine o anumita activitate intr-un stat membru, desfasoara in mod simultan o activitate distincta pe teritoriul unuia sau mai multor state membre, indiferent de durata sau natura respectivei activitati distincte;
- exercita in mod continuu activitati alternative, cu exceptia activitatilor de mica anvergura, in doua sau mai multe state membre, indiferent de frecventa sau periodicitatea alternarii.
Persoanele carora li se aplica Regulamentul mentionat sunt supuse legislatiei unui singur stat membru. Aceasta legislatie se stabileste in conformitate cu titlu II – Stabilirea legislatiei aplicabile din Regulamentul (CE) nr. 883/2004. Pentru justificare este insa necesara prezentarea documentului portabil care sa ateste legislatia aplicabila acestei persoane (A1).
Prin urmare, avand in vedere dispozitiile Regulamentelor (CE) nr. 883/2004 si (CE) nr. 987/2009, salariatul respectiv va fi supus legislatiei de securitate sociala din statul inscris in documentul portabil respectiv, nedatorandu-se contributii sociale in alte state decat cel de resedinta, daca legislatia aplicabila va fi cea a resedintei acestuia, si daca va intra sub incidenta art. 13 din Regulament, sub rezerva prezentarii documentului portabil A1.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ANAF: Care sunt modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017?Declaratia Unica – tot ce trebuie sa stie persoanele fizice care obtin venituri din activitati agricoleCalcul numar efectiv de salariati. Cum procedam in ce priveste Declaratia 112?Joi, 25 mai 2023, termenul de depunere a 9 declaratii fiscaleProcedura de restituire a impozitului pe DIVIDENDE rezultat din regularizarea anuala (Ordinul 765/2022)Ultimele articole
Cum se face impozitarea veniturilor din DIVIDENDE distribuite DUPA data de 1 ianuarie 2025Distribuire DIVIDENDE. Pot fi distribuite neuniform DIVIDENDEle?Plata DIVIDENDE in 2025. Care este plafonul de plati in numerarImpozit pe profit in 2025. Modificari aduse prin OUG 156/2024Controale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024Articole similare
Impozitele care se aplica pana la 31 decembrie 2014 inclusivNumarul firmelor din Split TVA a ajuns la aproape 17.000Cum facem inregistrarile contabile pentru TVA-ul recuperat din UE?Contribuabili inactivi. Ce obligatii apar cand ANAF anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA?Prevederi pentru asigurarea informatiilor necesare determinarii bazei TVAUltimele articole
Erori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300SAF-T in 2025. Firmele mici aflate in inactivitate temporara mai depun D406 din ianuarie 2025?Schimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700ANAF a publicat lista contribuabililor bun-platnici pentru trim. IV 2024SAF-T, obligatoriu de la 1 ianuarie 2025 pentru contribuabilii mici. Ce perioada de gratie se aplicaArticole similare
Noi modificari de la ANAF: Se schimba si formularul 013Cum a fost modificat Codul de Procedura Fiscala prin OUG 102/2022Impozitul pe cladiri: Ghid MFP. Ce declaratii depunem?Declaratia 394 in 2022. Explicatii necesare contribuabililor pentru evitarea amenzilor de pana la 14.000 leiSambata, 30 septembrie 2023, termen limita pentru depunerea Declaratiei speciale de TVAUltimele articole
SAF-T in 2025. Cine trebuie sa depuna D406 pana pe 31 ianuarie 2025Perioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriFacturare in RO e-Factura. Facturile in euro pot fi transmise in sistem?Impozit pe profit in 2025. Modificari aduse prin OUG 156/2024Formularele de inregistrare fiscala vor fi MODIFICATE, in conditiile aparitiei a doua impozite noi
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"