Tags: inscrierea in sistemul tva la incasare, tva la incasare, persoane impozabile
O societate care a aplicat in anul 2020 tva la incasare, iar in luna octombrie 2020 a depasit plafonul de 2.250.000 lei si a fost obligata sa renunte la sistemul de tva la incasare incepand cu luna noiembrie 2020, mai poate opta in anul 2021 pentru aplicarea sistemului tva la incasare (plafon 4,5 mil)?
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
In situatia in care persoana impozabila s-a retras din sistemul
TVA la incasare incepand cu luna noiembrie 2021 la depasirea plafonului de 2.250.000 lei, nu mai poate opta pentru aplicarea acestui sistem pentru anul 2021, chiar daca, la aceasta data
cifra de afaceri pentru anul 2021 este sub plafonul de 4.500.000 lei stabilit prin Legea nr. 196/2020, art. I pct. 158 publicata in M. Of. nr. 1269 din 21 decembrie 2020.
Societatea ar fi avut dreptul sa opteze pentru inscrierea in sistemul TVA la incasare, oricand in cursul anului 2021 numai daca:
nu ar fi depasit cifra de afaceri de 2.250.000 lei in luna octombrie sau noiembrie 2020, pana la adoptarea Legii nr. 196 din 18 decembrie 2020 prin care plafonul a fost majorat de la 2.250.000 lei la 4.500.000 lei;
la 31 decembrie 2020 ar fi depasit plafonul de 2.250.000 lei, dar nu ar fi depasit plafonul de 4.500.000 lei.
Referitor la formularea optiunii de inregistrare in sistemului TVA la incasare in anul 2021 persoana impozabila nu indeplineste conditia de aplicare deoarece in anul anterior anului 2021, respectiv in anul 2020, a fost inregistrata in acest sistem si s-a retras la atingerea plafonului de 2.250.000 lei, anterior Legii nr. 196/2020. In acest caz, nu este relevant ca incepand cu anul 2021 plafonul a fost majorat. Practic, societatea nu mai poate aplica sistemul timp de 1 an de zile de la data retragerii in 2020, adica in anul 2021, avand posibilitatea sa formuleze aceasta optiune doar incepand cu anul 2022 deoarece poate demonstra ca in anul 2021:
nu a figurat in sistemul TVA la incasare;
nu a depasit plafonul de 4.500.000 lei.
Societatea ar fi avut dreptul sa opteze pentru aplicarea acestui sistem in anul 2021 numai daca in anul 2020:
nu ar fi fost inscrisa in sistemul TVA la incasare;
nu ar fi depasit cifra de afaceri de 4.500.000 lei.
Aceasta dubla conditie (sa nu fi fost inscrisa in sistem sa nu fi depasit plafonul) este reglementata, in mod expres, prin art. 282 alin. (3) lit. a)
" (3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si alin. (2) lit. a), exigibilitatea taxei intervine la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, in cazul persoanelor impozabile care opteaza in acest sens, denumite in continuare persoane care aplica sistemul TVA la incasare. Sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare:
a) persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, care au sediul activitatii economice in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), a caror cifra de afaceri in anul calendaristic precedent nu a depasit plafonul de 4.500.000 lei. Persoana impozabila care in anul precedent nu a aplicat sistemul TVA la incasare, dar a carei cifra de afaceri pentru anul respectiv este inferioara plafonului de 4.500.000 lei si care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare, aplica sistemul TVA la incasare incepand cu prima zi a perioadei fiscale urmatoare celei in care persoana impozabila si-a exercitat optiunea, cu conditia ca la data exercitarii optiunii sa nu fi depasit plafonul pentru anul in curs........;"
Fata de cele prezentate, persoana impozabila indeplineste conditia referitoare la plafonul de 4.500.000 lei pentru anul 2020, dar nu indeplineste conditia de a nu fi fost inscrisa in sistemul TVA la incasare in anul precedent (2020).
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Doua angajate aflate in concedii medicale cod 08 si 14 ale caror salarii de incadrare se situeaza sub pragul de 3700 lei. Cum se procedeaza cu majorarea salariului avand in vedere faptul ca salariata aflata in concediu medical cod 08 (sarcina si lauzie) va intra in curand in concediu de crestere copil?<br />
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Suntem o societate care comercializeaza articole de pescuit. Vrem sa ne extindem activitatea, prin adaugarea in obiectul nostru de activitatea a vendoring ului vom achizitiona tonomate. Pentru vanzarea acestor produse, este nevoie de casa de marcat? Din punct de vedere al autorizatiilor, care ar fi acestea? Cum vom contabiliza incasarea acestor produse? Va multumim frumos!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unei tranzactii de intermediere de vanzare parti sociale ale unei societati care consta in identificare investitor, facilitatea comunicarii cu investitorul, participare la negociere, .. etc., factura de comision emisa de intermediar pentru finalizarea unei astfel de tranzactii se incadreaza in sfera operatiunilor scutite de TVA conform art 292 (2) lit.a) ?<br />
(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:<br />
a) prestarile urmatoarelor servicii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
ANAF ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<