Tags: inscrierea in sistemul tva la incasare, tva la incasare, persoane impozabile
O societate care a aplicat in anul 2020 tva la incasare, iar in luna octombrie 2020 a depasit plafonul de 2.250.000 lei si a fost obligata sa renunte la sistemul de tva la incasare incepand cu luna noiembrie 2020, mai poate opta in anul 2021 pentru aplicarea sistemului tva la incasare (plafon 4,5 mil)?
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
In situatia in care persoana impozabila s-a retras din sistemul
TVA la incasare incepand cu luna noiembrie 2021 la depasirea plafonului de 2.250.000 lei, nu mai poate opta pentru aplicarea acestui sistem pentru anul 2021, chiar daca, la aceasta data
cifra de afaceri pentru anul 2021 este sub plafonul de 4.500.000 lei stabilit prin Legea nr. 196/2020, art. I pct. 158 publicata in M. Of. nr. 1269 din 21 decembrie 2020.
Societatea ar fi avut dreptul sa opteze pentru inscrierea in sistemul TVA la incasare, oricand in cursul anului 2021 numai daca:
nu ar fi depasit cifra de afaceri de 2.250.000 lei in luna octombrie sau noiembrie 2020, pana la adoptarea Legii nr. 196 din 18 decembrie 2020 prin care plafonul a fost majorat de la 2.250.000 lei la 4.500.000 lei;
la 31 decembrie 2020 ar fi depasit plafonul de 2.250.000 lei, dar nu ar fi depasit plafonul de 4.500.000 lei.
Referitor la formularea optiunii de inregistrare in sistemului TVA la incasare in anul 2021 persoana impozabila nu indeplineste conditia de aplicare deoarece in anul anterior anului 2021, respectiv in anul 2020, a fost inregistrata in acest sistem si s-a retras la atingerea plafonului de 2.250.000 lei, anterior Legii nr. 196/2020. In acest caz, nu este relevant ca incepand cu anul 2021 plafonul a fost majorat. Practic, societatea nu mai poate aplica sistemul timp de 1 an de zile de la data retragerii in 2020, adica in anul 2021, avand posibilitatea sa formuleze aceasta optiune doar incepand cu anul 2022 deoarece poate demonstra ca in anul 2021:
nu a figurat in sistemul TVA la incasare;
nu a depasit plafonul de 4.500.000 lei.
Societatea ar fi avut dreptul sa opteze pentru aplicarea acestui sistem in anul 2021 numai daca in anul 2020:
nu ar fi fost inscrisa in sistemul TVA la incasare;
nu ar fi depasit cifra de afaceri de 4.500.000 lei.
Aceasta dubla conditie (sa nu fi fost inscrisa in sistem sa nu fi depasit plafonul) este reglementata, in mod expres, prin art. 282 alin. (3) lit. a)
" (3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si alin. (2) lit. a), exigibilitatea taxei intervine la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, in cazul persoanelor impozabile care opteaza in acest sens, denumite in continuare persoane care aplica sistemul TVA la incasare. Sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare:
a) persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, care au sediul activitatii economice in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), a caror cifra de afaceri in anul calendaristic precedent nu a depasit plafonul de 4.500.000 lei. Persoana impozabila care in anul precedent nu a aplicat sistemul TVA la incasare, dar a carei cifra de afaceri pentru anul respectiv este inferioara plafonului de 4.500.000 lei si care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare, aplica sistemul TVA la incasare incepand cu prima zi a perioadei fiscale urmatoare celei in care persoana impozabila si-a exercitat optiunea, cu conditia ca la data exercitarii optiunii sa nu fi depasit plafonul pentru anul in curs........;"
Fata de cele prezentate, persoana impozabila indeplineste conditia referitoare la plafonul de 4.500.000 lei pentru anul 2020, dar nu indeplineste conditia de a nu fi fost inscrisa in sistemul TVA la incasare in anul precedent (2020).

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Refuz factura in SPV
Intrebare:
Un furnizor ne-a facturat in luna august 2025 un serviciu folosind pentru facturare codul de inregistrare fiscala a unui sediu secundar si nu codul unic de inregistrare. Furnizorul sustine ca a transmis factura in e-factura dar noi nu o putem vizualiza! Am solicitat furnizorului stornarea facturii gresite si refacturarea pe codul unic de inregistrare dar nu este de acord! Va rog sa ne spuneti cum trebuie sa procedam in acest caz pentru a inregistra cheltuiala!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regimul fiscal cu beneficiile oferite salariatilor partenerilor de business
Intrebare:
Pentru a mentine bune relatii cu angajatii clientilor, de cateva ori pe an se organizeaza competitii sportive care se deruleaza pe parcursul a cateva zile, cu participarea membrilor echipei de vanzari si a reprezentantilor firmelor colaboratoare. Actiunile nu au numai scop recreativ, in cadrul acestora sunt si sesiuni de informare privind promotii, caracteristici tehnice ale produselor. Fiind un concurs, la final se acorda si premii, care constau in cupe, medalii si articole sportive...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Trecere de la profit la micro in anul 2026
Intrebare:
Societate infiintara in anul 2014, care a figurat de la infiintare (17/06/2014) pana la 31.12.2024 cu impozit microintreprinderi, de la 01.01.2025 trece la impozit pe profit (era sub plafon) dar fara salariat. Se poate intoarce la impozit pe microintreprindere de la 01.01.2026, avand salariat incepand cu 01.11.2025 si este sub plafonul de 100.000 euro cifra de afaceri. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Drepturi acordate pe perioada maternitatii si cresterii copilului
Intrebare:
PFA cu activitate din iunie 2024, si avand rezultat pierdere (a avut venituri care sunt sub nivelul cheltuielilor) conform DU depus pentru anul 2024. Activitate ei va fi profitabila in anul 2025, venitul net va fi aproximativ intre 6-12 salarii minime. Va continua activitate PFA-ului si in anul 2026, care tot se estimeaza sa fie profitabila. Titularul, pe langa PFA va fi angajata din octombrie 2025 cu norma intreaga si intr-un SRL.
Titularul va naste in luna mai 2026 si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<