Tags: inscrierea in sistemul tva la incasare, tva la incasare, persoane impozabile
O societate care a aplicat in anul 2020 tva la incasare, iar in luna octombrie 2020 a depasit plafonul de 2.250.000 lei si a fost obligata sa renunte la sistemul de tva la incasare incepand cu luna noiembrie 2020, mai poate opta in anul 2021 pentru aplicarea sistemului tva la incasare (plafon 4,5 mil)?
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
In situatia in care persoana impozabila s-a retras din sistemul
TVA la incasare incepand cu luna noiembrie 2021 la depasirea plafonului de 2.250.000 lei, nu mai poate opta pentru aplicarea acestui sistem pentru anul 2021, chiar daca, la aceasta data
cifra de afaceri pentru anul 2021 este sub plafonul de 4.500.000 lei stabilit prin Legea nr. 196/2020, art. I pct. 158 publicata in M. Of. nr. 1269 din 21 decembrie 2020.
Societatea ar fi avut dreptul sa opteze pentru inscrierea in sistemul TVA la incasare, oricand in cursul anului 2021 numai daca:
nu ar fi depasit cifra de afaceri de 2.250.000 lei in luna octombrie sau noiembrie 2020, pana la adoptarea Legii nr. 196 din 18 decembrie 2020 prin care plafonul a fost majorat de la 2.250.000 lei la 4.500.000 lei;
la 31 decembrie 2020 ar fi depasit plafonul de 2.250.000 lei, dar nu ar fi depasit plafonul de 4.500.000 lei.
Referitor la formularea optiunii de inregistrare in sistemului TVA la incasare in anul 2021 persoana impozabila nu indeplineste conditia de aplicare deoarece in anul anterior anului 2021, respectiv in anul 2020, a fost inregistrata in acest sistem si s-a retras la atingerea plafonului de 2.250.000 lei, anterior Legii nr. 196/2020. In acest caz, nu este relevant ca incepand cu anul 2021 plafonul a fost majorat. Practic, societatea nu mai poate aplica sistemul timp de 1 an de zile de la data retragerii in 2020, adica in anul 2021, avand posibilitatea sa formuleze aceasta optiune doar incepand cu anul 2022 deoarece poate demonstra ca in anul 2021:
nu a figurat in sistemul TVA la incasare;
nu a depasit plafonul de 4.500.000 lei.
Societatea ar fi avut dreptul sa opteze pentru aplicarea acestui sistem in anul 2021 numai daca in anul 2020:
nu ar fi fost inscrisa in sistemul TVA la incasare;
nu ar fi depasit cifra de afaceri de 4.500.000 lei.
Aceasta dubla conditie (sa nu fi fost inscrisa in sistem sa nu fi depasit plafonul) este reglementata, in mod expres, prin art. 282 alin. (3) lit. a)
" (3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si alin. (2) lit. a), exigibilitatea taxei intervine la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, in cazul persoanelor impozabile care opteaza in acest sens, denumite in continuare persoane care aplica sistemul TVA la incasare. Sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare:
a) persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, care au sediul activitatii economice in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), a caror cifra de afaceri in anul calendaristic precedent nu a depasit plafonul de 4.500.000 lei. Persoana impozabila care in anul precedent nu a aplicat sistemul TVA la incasare, dar a carei cifra de afaceri pentru anul respectiv este inferioara plafonului de 4.500.000 lei si care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare, aplica sistemul TVA la incasare incepand cu prima zi a perioadei fiscale urmatoare celei in care persoana impozabila si-a exercitat optiunea, cu conditia ca la data exercitarii optiunii sa nu fi depasit plafonul pentru anul in curs........;"
Fata de cele prezentate, persoana impozabila indeplineste conditia referitoare la plafonul de 4.500.000 lei pentru anul 2020, dar nu indeplineste conditia de a nu fi fost inscrisa in sistemul TVA la incasare in anul precedent (2020).
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Monografie contabila plata efectuata cu cardul personal
Intrebare:
Asociatul unic si administrator in acelasi timp, cumpara un laptop si echipamentul pentru el, valoare 8000 lei. Are factura pe firma, dar plata o face cu cardul de cumparaturi emis pe numele lui, adica persoana fizica. Face acest lucru, ca sa plateasca in mai multe rate fara dobanda. Care sunt notele contabile? Firma este la impozit pe profit,neplatitoare de TVA.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Intreprinderi legate. 8 Microintreprinderi, 4 asociati
Intrebare:
Intreprinderi legate - asociati comuni, dar minoritari - 25%.
In 8 microintreprinderi avem aceeasi 4 asociati cu cate 25% parti sociale fiecare. Doi dintre asociati sunt sot-sotie si sunt si administratori in toate cele 8 microintreprinderi. Au acelasi cod CAEN de desfasurare a activitatii. Nu sunt facturate servicii intre microintreprinderi, nu au nici o legatura financiara intre ele, fiecare microintreprindere are o baza de clienti diferita fata de care se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inchiriere sediu. Proprietari persoane fizice nerezidente
Intrebare:
Un SRL achita chiria pentru sediu la un grup de 4 persoane fizice rezidente SUA in Romania (care au NIF obtinut), care sunt proprietari pe imobilul inchiriat. Nu am certificat de rezidenta fiscala, si din eroare le-am retinut impozit la sursa pe chirii ca persoane fizice romane in suma de 200 euro lunar. Atasez contractul, va rog sa imi spuneti ce e de facut, ce declaratii aveam obligatia si ce sume. In conventia de dubla impunere cu SUA, la art 12 redevente este precizat un 10% sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Venituri din inchiriere apartamente in Romania si Austria
Intrebare:
Sot si sotie detin impreuna 4 apartamente in Romania, toate inchiriate. Si detin un apartament in Austria inchiriat in regim hotelier. In perioada urmatoare intentioneaza sa mai achizitioneze un apartament in Romania si pe acesta vor dori sa-l inchirieze.
Conform Codului Fiscal, Persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere sau subinchiriere la sfarsitul unui an...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<