Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Import nerezidenti si Formularul 090. Ce implicatii fiscale are societatea in Romania?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 01 Aug. 2016 Exclusiv
Tags: import nerezidenti, codul fiscal, import servicii, formularul 090, factura tva

In analiza urmatoare, subiectul il reprezinta o societate nerezidenta cu sediul in Belgia care este inregistrata in scopuri de TVA in Romania direct prin formularul 090 din luna octombrie 2015. In luna iunie 2016 face primul import din Rusia pentru care platese TVA in vama la Moravita. Produsele ajung la un client cu sediul in Romania.


Vom stabili ce implicatii fiscale are societatea in Romania si daca livrarea catre client se poate face direct pe baza codului de TVA obtinut prin formularul 090, urmand ca societatea din Belgia sa emita factura cu TVA.

De asemenea, vom vedea cand are obligatia sa isi declare sediu permanent in Romania si daca in neavand declarat sediu permanenr, firma trebuie sa tina vreo evidenta contabila pentru aceste operațiuni.


Avand in vedere faptul ca societatea din Belgia s-a inregistrat in scopuri de TVA in Romania pentru efectuarea de operatiuni taxabile, la livrarea bunurilor catre un cumparator din Romania trebuie sa emita factura cu TVA colectata, prin aplicarea cotei standard TVA 20%, utilizand, obligatoriu,  codul de TVA obtinut in Romania ca urmare a depunerii formularului cod 090 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru contribuabilii nerezidenti stabiliti in spatiul comunitar, care se inregistreaza direct (090)".  Astfel, pentru suma TVA achitata in vama, persoana impozabila din Belgia, inregistrata TVA in Romania conform prevederilor art.  153 alin. (4) sau 153 alin. (5), isi poate exercita dreptul de deducere deoarece indeplineste conditia de la art. 297 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal "(4) Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
 a) operatiuni taxabile. "

  Exercitarea dreptului de deducere se efectueaza pe baza declaratiei vamale de import, existenta acesteia fiind o conditie reglementata prin art. 299  " Conditii de exercitare a dreptului de deducere", alin. (1) lit. c)
    "(1) Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, persoana impozabila trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
  c) pentru taxa achitata pentru importul de bunuri, altele decat cele prevazute la lit. d), sa detina declaratia vamala de import sau actul constatator emis de organele vamale, care sa mentioneze persoana impozabila ca importator al bunurilor din punctul de vedere al taxei, precum si documente care sa ateste plata taxei de catre importator sau de catre alta persoana in contul sau. "
           
Valoarea facturii emise trebuie raportata atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 9  "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu    cota 20%", cat si prin declaratia informativa cod 394   conform prevederilor art.  1 din O.P.A.N.A.F. nr. 3769/2015 din 23 decembrie 2015 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA    "Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania sunt obligate sa declare livrarile de bunuri, prestarile de servicii si achizitiile de bunuri si servicii realizate pe teritoriul Romaniei catre/de la orice persoana, asa cum este definita la art. 266 alin. (1) pct. 24 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.". Aceiasi obligatie este reglementata si la pct. 1 din anexa nr. 2 din cadrul aceluiasi act normativ "INSTRUCTIUNI de depunere si completare a formularului (394) "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national", cod MFP 14.13.01.02/f

 
"1. Declaratia se completeaza si se depune de catre:
   a) persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, si care sunt obligate la plata taxei conform art. 307 alin. (1), (2), (6) si (7) din Codul fiscal, pentru operatiuni impozabile in Romania conform art. 268 alin. (1) si taxabile cu cota prevazuta de Codul fiscal. Declaratia se depune pentru orice operatiune taxabila pentru care, conform titlului VII din Codul fiscal, este emisa o factura, inclusiv pentru avansuri, precum si pentru operatiunile la care se aplica sistemul TVA la incasare. "

 Din informatiile prezentate, am retinut faptul ca societatea din Belgia nu s-a inregistrat in Romania printr-un sediu fix, asa cum a fost  definit prin articolul  125^1 alineatul (2) litera b) din legea nr. 571/2003, in vigoare la data inregistrarii in anul 2015. Conform acestor prevederi, "o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei se considera ca este stabilita in Romania daca are un sediu fix in Romania, respectiv daca dispune in Romania de suficiente resurse tehnice si umane pentru a efectua regulat livrari de bunuri si/sau prestari de servicii impozabile; ".  Un sediu fix infiintat pe teritoriul Romaniei era obligat sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania conform prevederilor art. 153 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal:

"  (2) Persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar este stabilita in Romania printr-un sediu fix, conform art. 125^1 alin. (2) lit. b), este obligata sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA in Romania, astfel :…..
    c) inainte de realizarea unor activitati economice de la respectivul sediu fix in conditiile stabilite la art. 125^1 alin. (2) lit. b) si c) care implica:
    1. livrari de bunuri taxabile si/sau scutite cu drept de deducere, inclusiv livrari intracomunitare scutite de TVA conform art. 143 alin. (2);
    2. prestari de servicii taxabile si/sau scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere, altele decat cele prevazute la lit. a) si b);
    3. operatiuni scutite de taxa si opteaza pentru taxarea acestora, conform art. 141 alin. (3);
    4. achizitii intracomunitare de bunuri taxabile.,,.
Existenta unui birou, a unui depozit, a  unor salariati si a unor mijloace fixe/obiecte de inventar (rafturi, birouri, calculatoare, dulapuri, corpuri de iluminat, etc.)  este echivalenta cu existenta unui  sediu fix pe teritoriul teritoriul Romaniei al societatii din Belgia. In acest sens, am in vedere definitia sediului  fix de la  articolul  266  "Semnificatia unor termeni si expresii" alineatul (2) litera b) conform careia   "o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei se considera ca este stabilita in Romania daca are un sediu fix in Romania, respectiv daca dispune in Romania de suficienteresurse tehnice si umane pentru a efectua regulat livrari de bunuri si/sau prestari de servicii impozabile". Astfel, asa cum se poate constata, sediul fix definit prin legislatia fiscala privind TVA, armonizata cu prevederile Directivei CEE nr. 112/2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata nu trebuie confundat cu sediul permanent definit prin conventia de evitare a dublei impuneri. Sediul fix are in vedere obligatia de plata privind TVA, iar sediul permanent are in vedere obligatia de plata privind impozitul pe profit.

Pentru a stabili daca societatea din Belgia are un sediu permanent  in Romania trebuie analizat daca  societatea din Belgia indeplineste conditiile de la art. 5 din Conventia de evitare a dublei impuneri, aspect reglementat prin art. 8 din Legea nr. 227/2015 "(1) In intelesul prezentului cod, sediul permanent este un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent. La definirea sediului permanent se au in vedere comentariile de la art. 5 "Sediul permanent" din modelul conventiei de evitare a dublei impuneri al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica."

Conventia dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Regatului Belgiei pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital, semnata la Bruxelles la 4 martie 1996  este ratificata prin legea nr.  126 din 16 octombrie 1996. Din art.   5, trebuie retinute, cu prioritate,   prevederile pct. 4 "4. Independent de dispozitiile precedente ale prezentului articol, se considera ca nu este sediu permanent, daca:

a) se folosesc instalatii numai in scopul depozitarii, expunerii sau livrarii de marfuri apartinand intreprinderii;
b) marfurile apartinand intreprinderii sunt pastrate numai in scopul depozitarii, expunerii sau livrarii;
c) marfurile apartinand intreprinderii sunt pastrate numai in scopul prelucrarii de catre o alta intreprindere;
d) un loc fix de afaceri este folosit numai in scopul de a cumpara marfuri sau de a culege informatii pentru intreprindere;
 e) un loc fix de afaceri este folosit numai in scopul de a desfasura, pentru intreprindere, orice alta activitate cu caracter pregatitor sau auxiliar;
f) marfurile apartinand unei intreprinderi si expuse la un targ comercial sau expozitie sunt vandute de intreprindere la inchiderea acestui targ sau expozitii;
g) un loc fix de afaceri este folosit numai in scopul desfasurarii cumulate de activitati mentionate la subparagrafele a) - f), cu conditia ca activitatea de ansamblu a locului fix de afaceri ce rezulta din acest cumul sa pastreze un caracter pregatitor sau auxiliar."
 
Daca dupa analizarea acestor aspecte, constatati faptul ca societatea din Belgia  nu trebuie sa se inregistreze in Romania printr-un sediu permanent prin depunerea formularului cod 013, reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr.   877 din  9 iulie 2013 privind aprobarea Procedurii de inregistrare fiscala a contribuabililor nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente, precum si a modelului si continutului formularului 013 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente", modificat prin O.P.A.N.A.F. nr. 3851/2013.

In situatia in care societatea nu este obligata sa se inregistreze in Romania printr-un sediu permanent, nu trebuie organizata evidenta contabila, fiind obligatorie doar organizarea evidentei fiscale pe baza jurnalelor specifice de TVA (jurnalul pentru cumparari, jurnalul pentru vanzari, registrul bunurilor de capital).


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Import nerezidenti si Formularul 090. Ce implicatii fiscale are societatea in Romania?":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016