Tags: aplicare tva, descarcarea gestiunii
Sunt situatii cand anumite companii prefera sa achizitioneze doar o parte din serviciile prestate de o societate. Concret, sa spunem ca societatea Y, inregistrata in scopuri de TVA platitoare de impozit pe profit este principalul client al companiei X, producatoare de mobila.
Din varii motive, societatea X doreste sa produca mobila pentru societatea Y, dar cu materia prima si materialele clientului Y (pe baza unor procese verbale de custodie). Asadar, societatea X va
factura societatii Y doar manopera + profit aferent producerii mobilei, deoarece va lucra cu materialul clientului, conform contractului incheiat. Ulterior, firma Y va comercializa bunurile rezultate.
Este corecta, din punct de vedere comercial, contabil si fiscal aceasta relatie contractuala pentru ambele societati? Care este circuitul documentelor? Ce firma va tine evidenta costului de productie?
Cum trebuie sa procedam pentru a lucra corect, din punct de vedere fiscal, la ambele firme? Pot aparea probleme fiscale la eventuale controale ANAF, din prisma TVA-ului, impozit pe venit profit la firma X sau Y?
Firma X va colecta TVA si impozit pe venit doar aferent serviciului facturat (manopera mobila si eventual profit)?
Specialistii portalcodulfiscal.ro raspund la toate aceste intrebari
Incepand cu momentul in care compania X a decis sa produca mobila folosind materia prima a clientului, ea nu mai este producator de mobila, ci prestator de servicii. Clientul Y achizitioneaza materiile prime si materialele, iar societatea X le receptioneaza distinct in gestiune ca bunuri primite spre prelucrare, in baza Avizului de insotire a marfii.
Expertul contabil Olga Crevelescu considera ca este corecta si posibila o astfel de relatie comerciala.
Clientul Y este cel care va tine evidenta costului de productie al mobilei (va include in cost valoarea materiilor prime si materialelor achizitionate, valoarea manoperei facturate de societatea X si eventual alte costuri legat de aceste bunuri, daca exista).
In aplicarea acestei prevederi, conform punctului 284 alin. (2) lit. a) din Reglementarile contabile, este necesar sa se asigure receptionarea tuturor bunurilor materiale intrate in entitate si inregistrarea acestora la locurile de depozitare. Bunurile materiale primite pentru prelucrare, in custodie sau in consignatie se receptioneaza si inregistreaza distinct ca intrari in gestiune. In contabilitate, valoarea acestor bunuri se inregistreaza in conturi in afara bilantului.
Deci receptia bunurilor in gestiune se va reflecta in contabilitate in conturi in afara bilantului:
8032 = -
Descarcarea gestiunii in baza Bonului de consum:
- = 8032
Conform punctului 446 alin. (1) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, veniturile din prestari de servicii se inregistreaza in contabilitate pe masura efectuarii acestora. Prestarea de servicii cuprinde inclusiv executarea de lucrari si orice alte operatiuni care nu pot fi considerate livrari de bunuri.
Stadiul de executie al lucrarii se determina pe baza de situatii de lucrari care insotesc facturile, proceseâ€verbale de receptie sau alte documente care atesta stadiul realizarii si receptia serviciilor prestate, conform punctului 446 alin. (2) din Reglementarile contabile.
Mobila va fi receptionata de beneficiar, iar societatea X va factura manopera, deci va calcula TVA si impozit doar la manopera facturata.
Este de retinut faptul ca, potrivit punctului 446 alin. (4) din Reglementarile contabile, contravaloarea lucrarilor nereceptionate de beneficiar pana la sfarsitul perioadei se evidentiaza la cost, in contul 332 "Servicii in curs de executie", pe seama contului 712 "Venituri aferente costurilor serviciilor in curs de executie".
Deci la finalul lunii, in cazul in care ati efectuat cheltuieli aferente serviciilor care nu au fost inca receptionate de clienti, veti recunoaste la pret de cost serviciile in curs de executie:
332 = 712 cheltuieli aferente serviciilor nereceptionate de beneficiar.
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Vanzare sub cost de achizitie
Intrebare:
Societatea care ca domeniu de activitate prelucrarea cartofilor. Anul trecut s-a cumparat samanta de cartofi, insa o parte din aceasta nu fost plantata, a ramas pe stoc si se doreste vanzarea sub cost de achizitie. Ce implicatii sunt dpdv TVA si impozit daca se vinde sub costul de achizitie?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tichete si masa calda acordata salariatilor
Intrebare:
O societate acorda salariatilor tichete de masa conform reglementarilor legale (se retine impozit pe salarii si CASS). Suplimentar, acorda o masa calda salariatilor care doresc acest lucru, aceasta masa calda fiind tratata ca si avantaj de natura salariala si pentru care se retine impozit pe salar si contributii aferente (CAS,CASS,CAM). Aceasta masa calda este asigurata de catre un furnizor al societatii care emite factura in acest sens. Cum trebuie tratata aceasta cheltuiala la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Leasing operational. Nerezident Ungaria
Intrebare:
Firma noastra, Autonom Services SA, din Romania detine 100% din actiunile Autonom Ungaria. Autonom Ungaria are incheiat cu o firma Rondo din Sibiu un contract de leasing operational pentru o masina, pe care ei o folosesc si pentru operatiunile lor din Romania si pentru cele din Ungaria. Desi le este pus anual la dispozitie certificat de rezidenta fiscala de catre Autonom Ungaria, Rondo Romania opreste lunar 10% din valoarea facturii si o vireaza catre bugetul de stat din Ro cu titlu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Scoaterea din evidenta contabila a bunurilor donate
Intrebare:
O Societate SRL cu capital majoritar de stat intentioneaza sa doneze doua mijloace de transport (autobuze) amortizate 100% catre un Stat care nu este membru UE, un stoc de piese care se afla in gestiune (pentru autobuze) si carburant care se afla in rezervoarele autobuzelor (trebuie evaluare pentru mijloace fixe de catre un autoevalotor extern pentru a determina valoarea reziduala, aprobare AGA).
1. Care sunt pasii de urmat, monografie contabila pentru a le scoate din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Transport bunuri cu locul in Romania, beneficiar din stat tert
Intrebare:
Societatea SPEDITION S.R.L., platitoare de tva, desfasoara activitate potrivit CAEN 5229 Alte activitati anexe transporturilor.
Va rugam sa ne ajutati cu un punct de vedere cu privire la urmatoarea speta:
1. O societate din Romania (din Bistrita) exporta produse catre o firma din Liban, livrarea efectiva fiind in Gabon (Africa). Factura este emisa catre firma din Liban, fara tva. Pe factura este mentionat ca destinatarul final este o firma din Gabon.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regimul TVA al bunurilor livrate in regim de consignatie
Intrebare:
Persoana juridica romana (Consignatar) are un contract de consignatie cu o alta persoana juridica romana (Consignantul), marfurile ajung pe baza de aviz de insotire marfii in depozitul consignatarului. Intrebarea noasta catre dvs este urmatoarea: se poate efectua o singura factura de achizitie emisa de catre consignant catre consignatar pentru vanzarile efectuate de catre consignatar intr-o perioada anume de timp? Din perspectiva noastra se pune problema dreptului de proprietate...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<