Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Intrebare:Societatea noastra este o companie de interes local , avind doi actionari: Consiliul Local Municipal si Consiliul Judetean . Societatea primeste alocatii pentru investitii in scopul ...
Intrebare:Societatea noastra este o companie de interes local , avind doi actionari: Consiliul Local Municipal si Consiliul Judetean . Societatea primeste alocatii pentru investitii in scopul achizitionarii de mijloace de transport in comun.Se organizeaza de catre societate o procedura de achizitii publice, se achizitioneaza mijloacele de transport pe baza de contract si factura si apoi se transfera bunurile achizitionate catre actionarul care a asigurat alocatia , devenind patrimoniu public al respectivei autoritati.
Societatea noastra a dedus TVA aferenta achizitiei si a procedat la colectarea TVA la predarea bunului catre autoritatea locala , indiferent daca achizitia a fost interna sau intracomunitara.Ca atare suma primita de la autoritatea locala a fost inclusiv TVA (identica cu aceea pe care ar fi achitat-o autoritatea locala daca ar fi realizat ea insasi achizitia respectiva ). Bunurile acestea devin patrimoniu public care ne este concesionat ulterior pe baza de contract, in scopul desfasurarii activitatii .
Va rog sa imi comunicati care este modalitatea corecta de aplicare a TVA in acest caz :
- a deduce si ulterior a colecta TVA (prin emiterea unei facturi catre autoritatea locala ), cuprinzand acest TVA in decontul 300, declaratia 390 sau 394 dupa caz .Mentionam ca contractul de achizitie si factura de la furnizor sunt emise catre societatea noastra in calitate de beneficiar.
- a nu deduce si a nu colecta TVA , deci a exclude achizitia si transferul din baza de impozitare a TVA, din decontul de TVA si declaratiile 390 sau 394 , dupa caz .In aceasta varianta predarea s-ar face pe baza de proces verbal de predare primire, avand anexata copia facturii de la furnizor .
Raspuns:

Cartea Verde a Contabilitatii

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Detaliile oferite sunt suficiente pentru a analiza regimul de taxare al operatiunilor realizate de catre firma pe care o reprezentati. In situatia prezentata de dvs. consider ca prima varianta este cea corecta in conditiile in care factura este emisa de catre furnizor pe numele firmei dvs.
In situatia prezentata, se considera ca firma dvs. are calitatea de cumparator-revanzator care aplica structura de comisionar, procedand astfel:
- achizitioneaza un bun in nume propriu;
- primeste o factura pe numele sau de la un furnizor stabilit pe teritoriul României sau pe teritoriul comunitar. In baza facturii primite isi exercita dreptul de deducere a TVA deoarece poate dovedi intentia sa de a realiza operatiuni taxabile pe teritoriul României.
- pentru achizitiile efectuate pe teritoriul national: litera a) ,,pentru taxa datorata sau achitata, aferenta bunurilor care i-au fost …..livrate ……, de catre o persoana impozabila sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 155;,,.
- pentru achizitiile intracomunitare efectuate: litera b) ,, pentru taxa aferenta bunurilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie livrate … .. dar pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei, conform art. 150 alin. (2) - (6), sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 155 sau documentele prevazute la art. 155^1 alin. (1);
- emite o factura cu TVA colectata, in numele sau, pe numele Consiliului Local in calitate de cumparator.
In ceea ce priveste impozitul pe profit, valoarea bunurilor achizitionate, respectiv vandute se inregistreaza pe cheltuieli, respectiv pe venituri din activitatea de exploatare.
Cea de a doua varianta ar fi aplicabila numai in situatia in care factura ar fi emisa de catre furnizorul bunurilor pe numele Consiliului Local iar firma dvs. ar efectua plata furnizorului in contul Consiliului Local in calitate de cumparator al bunurilor. In acest caz, obligatia firmei dvs. s-ar limita doar la intocmirea unei facturi de decontare.
Operatiunile inscrise in facturile de decontare nu intra in baza de impozitare a TVA fiind aplicabile prevederile articolului 137, alin. 3, lit. e) din Codul fiscal conform caruia ,,Baza de impozitare nu cuprinde …….sumele achitate de furnizor sau prestator, in numele si in contul clientului, si care apoi se deconteaza acestuia,,. Din textul de lege ,,in numele si in contul clientului,, rezulta faptul ca dreptul de deducere a TVA inscrisa in factura furnizorului revine Consiliului Local, in situatia in care acesta este inregistrat in scopuri de TVA pentru operatiunile economice desfasurate.
Din punct de vedere al impozitului pe profit, sumele decontate se inregistreaza in contul 461 ,,Debitori,, analitic distinct Consiliul Local, fara a fi inregistrate pe venituri si cheltuieli de exploatare.
In cazul unei facturi de decontare, deoarece furnizorul nu emite factura pe numele firmei dvs., ci pe numele clientului in numele caruia firma dvs. efectueaza plata, operatiunea nu se raporteaza prin formularul "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national", cod 394 reglementat prin O.M.E.F. nr. 702 din 14 mai 2007, nici la ,,intrare,, (plata in numele clientului), dar nici la ,,iesire,, (emiterea facturii de decontare pentru recuperarea sumei achitate). Obligatia de raportare prin decontul de TVA cod 300, declaratia cod 390 si cod 394 revine cumparatorului inscris de catre furnizor prin factura emisa.
In concluzie, prin cele doua alternative prezentate de dvs. se regasesc doua notiuni
"refacturare" si "decontare" care nu sunt definite in mod expres prin legislatia fiscala si contabila aplicabila pe teritoriul României. Personal, consider ca diferenta dintre o refacturare si o decontare de costuri intre doua persoane impozabile, indiferent de faptul ca acestea sunt stabilite pe teritoriul României sau pe teritoriul unui stat membru sau a unui stat tert, este urmatoarea:
- refacturarea reprezinta recuperarea cheltuielilor inregistrate in evidenta contabila a unei firme care are calitatea de cumparator, dar si de vânzator. Pentru refacturare se emite obligatoriu o factura. In acest caz, persoana impozabila care refactureaza inregistreaza in evidenta contabila cheltuieli, dar si venituri aferente operatiunii de comision. Aceasta operatiune are loc in conditiile in care contractul este incheiat intre furnizor si firma dvs.
- decontarea reprezinta recuperarea unor sume de bani achitate in contul unei persoane. Pentru recuperarea sumelor achitate in numele si in contul altei persoane, factura de decontare se emite, optional. Operatiunea de decontare este reglementata prin Codul fiscal la art. 137 alin. (3) lit. e) conform caruia baza de impozitare nu cuprinde ,,sumele achitate de o persoana impozabila in numele si in contul altei persoane si care apoi se deconteaza acesteia,,. Aceasta operatiune are loc in conditiile in care contractul este incheiat intre furnizor si Consiliul local iar firma dvs. se obliga sa efectueze decontarea bunurilor achizitionate. O astfel de operatiune de decontare nu poate avea loc in cadrul unei operatiuni de achizitie publica de bunuri.
In concluzie, spre deosebire de ,,refacturare,, care se factureaza obligatoriu deoarece genereaza venituri si cheltuieli in evidenta contabila a cumparatorului, operatiunea de decontare nu genereaza venituri si cheltuieli pentru persoana impozabila care le factureaza, optional. Suma refacturata intra in baza de impozitare a TVA spre deosebire de suma decontata care care nu intra in baza de impozitare a TVA.
In alta ordine de idei, faptul ca bunurile respective sunt preluate ulterior de catre firma dvs. in concesiune nu are nicio relevanta asupra regimului de taxare al operatiunii de cumparare si revânzare a acelorasi bunuri.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cum obtineti certificatul digital in 2014?Miercuri, 20 iulie 2022, termenul limita de depunere a declaratiilor fiscale pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasareAchizitii software. Regim TVACe declaratii depunem pana la 25, respectiv 29 mai?Prevederi 2012 referitoare la contribuabili inactivi introduse prin art. 11 odata cu OUG 125 din 2011Ultimele articole
Achizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFIngrediente si alte produse alimentare. Cota TVA aplicabila din august 2025Declaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVAe-TVA. Raspunsul la Notificarea de conformare poate fi structurat in 3 partiTVA imobiliare si terenuri. Cum se emite factura + ce impozit se aplica la vanzarea lorArticole similare
Expertii la tine acasa: catalog al unor instrumente de top in domeniul financiar-contabilLocul prestarii serviciului de reparatii naveAchizitie intracomunitara de bunuri. Cum se completeaza D390 daca se aplica taxarea inversa?Care e regimul TVA pentru achizitie certificate EUA?Obligatii de raportare ale cumparatorului din Romania pentru achizitiile intracomunitare taxabileUltimele articole
DECLARATIA 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVADECLARATIA 390. Cum sa declari in D390 achizitiile de servicii scutite de TVA din UEDECLARATIA 390 VIES: ce este si cum se completeaza corect?Erori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESArticole similare
Livrare intracomunitara auto. Care va fi regimul TVA si ce declaratii se depun?Acord transatlantic inseamna acces la piata SUA, protectia investitiilor, standarde UENoi modificari privind procedura de sprijin in cadrul Programului de infiintare si dezvoltare incubatoare de afaceriDistribuire bunuri la lichidarea societatii. Cum procedam?Doua probleme majore privind Declaratia 088, reclamate la GuvernUltimele articole
Venituri din chirii peste plafonul de 300.000 lei. Persoana trebuie sa treaca la plata TVA?Majorare cota TVA: Cum afecteaza gestiunea stocurilor majorarea din 1 august 2025Salariu minim pe economie. Sanctiuni pentru FIRMEle care NU il majoreaza dupa 24 de luniTVA la incasare. Cum sa procedeze FIRMEle care au cod TVA anulat prin optiuneDiurna in 2025. Mai poate fi acordata diurna in cazul unui CIM suspendat?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"