Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul urmator, discutam despre o microintreprindere platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor cu activitatea suspendata la Registrul Comertului. Se intentioneaza lichidarea si dizolvarea acesteia. Societatea are in proprietate un apartament care la dizolvarea societatii se doreste repartizarea lui catre asociatul unic. Ce implicatii sunt?
In baza carui document se transmite dreptul de proprietate? La achizitie s-a dedus TVA aferenta. TVA se plateste la stat in baza declaratiei 307? Transmiterea dreptului de proprietate constituie livrare de bunuri si se plateste impozit pe venit de 3%.In primul rand, trebuie sa aveti in vedere faptul ca, la momentul anularii, din oficiu a codului de inregistrare in scopuri de TVA datorita suspendarii activitatii, societatea avea obligatia sa ajusteze dreptul de deducere pentru toate bunurile existente in sold, dar si pentru serviciile neconsumate, nedecontate existente in debitul contului 471 "Cheltuieli inregistrate in avans" (chirii, abonamente, etc.), daca pentru bunurile si serviciile respective s-a exercitat dreptul de deducere a TVA la achizitia acestora. Ajustarea este echivalenta cu anularea dreptului de deducere si trebuie efectuata conform urmatoarelor prevederi din Codul fiscal:
- pentru bunuri in stoc si servicii neconsumate conform prevederilor art. 148 din Codul fiscal
- si pct. 53 din normele de aplicare a acestui articol;
- pentru bunuri de capital, conform prevederilor art. 149 din Codul fiscal
- si pct. 54 din normele de aplicare a acestui articol. Ajustarea nu se efectueaza daca apartamentul a fost achizitionat anterior datei de 1 ianuarie 2007 si nu a suportat, dupa aceasta data, lucrari de modernizare/transformare cu o valoare mai mare de 20% din valoarea apartamentului astfel transformat si modernizat.
In situatia in care ajustarea nu s-a efectuat si nu s-a raportat prin ultimul decont de TVA cod 300, completat si depus in calitate de platitor de TVA, ajustarea trebuie efectuata si raporta prin formularul cod 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata".
Suma TVA ajustata, dar si baza de impozitare aferenta se raporteaza la sectiunea III DATE PRIVIND SUMELE REZULTATE DIN AJUSTAREA/CORECTIA AJUSTARII/REGULARIZAREA TVA prin bifarea casetei anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e) sau g) din Codul fiscal, declar ca, din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarile taxei pe valoarea adaugata, rezulta urmatoarele sume: ….". Completarea formularului se efectueaza prin taierea cu o linie a cuvintelor corectia/regularizarile ajustarilor, astfel incat sa ramana ajustarea.
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
In acest caz, suma TVA ajustata se transforma in TVA de plata care se vireaza bugetului de stat conform prevederilor art. 4 alin. (1) din O.M.F.P. nr. 2223/2013 "Suma reprezentand taxa pe valoarea adaugata de plata la bugetul de stat rezultata ca urmare a ajustarilor/corectiei ajustarilor/regularizarilor taxei pe valoarea adaugata, declarata prin formularul prevazut la art. 1, va fi achitata la bugetul de stat, potrivit reglementarilor legale in vigoare, in lei, in numerar, prin decontare bancara sau prin mandat postal, in contul 20.10.01.01.05 "TVA de plata la bugetul de stat, rezultata ca urmare a ajustarilor", deschis la unitatea Trezoreriei Statului din cadrul organului fiscal competent, codificat cu codul de identificare fiscala sau cu codul numeric personal al platitorului, dupa caz.". Astfel, persoana impozabila restituie bugetului de stat suma TVA dedusa anterior anularii din oficiu a codului de inregistrare in scopuri de TVA.
D.p.d.v. al TVA, distribuirea unui bun din activele unei firme catre un asociat reprezinta livrare de bunuri efectuata cu plata si se colecteaza TVA numai daca pentru achizitia bunului respectiv s-a exercitat dreptul de deducere. Acest aspect este reglementat in mod expres prin articolul 128 alin. 5 din Codul fiscal "Orice distribuire de bunuri din activele unei persoane impozabile catre asociatii sau actionarii sai, inclusiv o distribuire de bunuri legata de lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a persoanei impozabile, cu exceptia transferului prevazut la alin. (7), constituie livrare de bunuri efectuata cu plata, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial. "
TVA se colecteaza prin aplicarea cotei standard de 24% asupra bazei de impozitare a TVA determinate conform prevederilor art. 137 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal "Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata este constituita din: ...c) pentru operatiunile prevazute la art. 128 alin. (4) si (5), …… pretul de cumparare al bunurilor respective sau al unor bunuri similare ori, in absenta unor astfel de preturi de cumparare, pretul de cost, stabilit la data livrarii. In cazul in care bunurile reprezinta active corporale fixe, baza de impozitare se stabileste conform procedurii stabilite prin norme".
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 18 alin. (4) din Normele metodologice de aplicare ale acestui articol: "In sensul art. 137 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, baza de impozitare pentru active corporale fixe care constituie livrare de bunuri conform art. 128 alin. (4) si (5) din Codul fiscal este constituita din valoarea de inregistrare in contabilitate diminuata cu amortizarea contabila. ". Daca apartamentul este complet amortizat, baza de impozitare este zero, caz in care nu se colecteaza TVA. Daca apartamentul nu este complet amortizat, distribuirea se efectueaza la valoarea neamortizata, fara a colecta TVA, din doua motive:
- apartamentul nu mai este nou, caz in care se aplica regimul de scutire;
- ajustarea sumei TVA deduse s-a efectuat (daca este cazul) la data anularii codului de TVA sau dupa anularea codului de TVA, pana la momentul distribuirii.
Avand in vedere ca apartamentul distribuit este un bun imobil, operatiunea trebuie efectuata prin incheierea unui contract, in forma autentica, la un notar sau la un avocat.
Valoarea bunului astfel distribuit nu este pentru asociat un venit de natura dividendelor. In acest context, am in vedere prevederile pct. 12 lit. c) al art. 7 "Definitii ale termenilor comuni"
" 12. dividend - o distribuire in bani sau in natura, efectuata de o persoana juridica unui participant la persoana juridica, drept consecinta a detinerii unor titluri de participare la acea persoana juridica, exceptand urmatoarele:….. c) o distribuire in bani sau in natura, efectuata in legatura cu lichidarea unei persoane juridice;…… "
In acest caz, venitul realizat de persoana fizica este impozabil conform prevederilor art. 27 "Reorganizari, lichidari si alte transferuri de active si titluri de participare", alin. (2) din Codul fiscal, fiind supus impozitarii cu o cota de 16%, impozitul fiind final. Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine persoanei juridice conform prevederilor art. 67 "Retinerea impozitului din veniturile din investitii" alin. (3) lit. d) . Astfel, impozitul calculat si retinut la sursa se vireaza pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori.
In situatia in care dizolvarea societatii se efectueaza fara lichidare, la stabilirea venitului din investitii trebuie sa aveti in vedere prevederile art. 66 coroborate cu cele de la pct. 143^2 din normele de aplicare ale acestuia "In cazul dizolvarii fara lichidare a unei persoane juridice la transmiterea universala a patrimoniului societatii catre asociatul unic, proprietatile imobiliare din situatiile financiare vor fi evaluate la valoarea justa, respectiv pretul de piata.
Baza impozabila in cazul dizolvarii fara lichidare a unei persoane juridice se stabileste astfel:
a) determinarea sumei reprezentand diferenta intre valoarea elementelor de activ si sumele reprezentand datoriile societatii;
b) determinarea excedentului sumei stabilite la pct. a) peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare. "
Deci, distribuirea apartamentului nu reprezinta un venit pentru persoana juridica astfel incat sa fie supus impozitului pe venit cu 3%, dar reprezinta un venit pentru persoana fizica in beneficiul caruia bunul este distribuit.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
De cand se aplica plafonul de 500.000 euro pentru iesirea din categoria microintreprinderilor?De ce vor plati mai mult la buget in 2017 microintreprinderile cu capital sub 45.000 leiGhiduri practice pentru PFAImpozitarea pe veniturile microintreprinderilor din factuarea cheltuielilor. Cum procedam corect?MICROINTREPRINDERE in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAUltimele articole
Publicitate pe Facebook si Instagram: ce obligatii are o MICROINTREPRINDERE neplatitoare de TVA atunci cand cumpara servicii de la MetaMICROINTREPRINDERE. Conditii micro in 2026 + EXEMPLU concret privind intreprinderile legateSchimbarea perioadei de TVA in 2026. Cand devine OBLIGATORIU trimestrulFirme inactive in 2025. Cum poti deduce cheltuielile aferente perioadei de inactivitateActivitate de Uber si Bolt in Romania. Cum si in ce conditii pot deduce cheltuielileArticole similare
Contribuabili inactivi. Ce obligatii apar cand ANAF anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA?CNIPMMR solicita aplicarea noii taxe de impozitare a cladirilor incepand cu 1 ianuarie 2017ANAF ofera informatii detaliate privind evolutia incasarilor din acest anProcedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursareDespre antrepozitul de TVAUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Impozit pe veniturile micro. Modificari aplicabile din 1 ianuarie 2024, introduse prin Legea 296/2023Bilantul primei sesiuni de inscriere a proiectelor de investitii cu impact major in economieScutirea de impozit pe profitul reinvestit. OUG 19/2014Cine scapa de grija raportarilor contabile pentru primul semestru al anuluiMinisterul Economiei propune 27 de masuri noi pentru debirocratizarea firmelor. Vor fi eliminate mai multe obligatiiUltimele articole
LICHIDARE societate. 3 intrebari cheie despre TVA, creante si dividende la LICHIDARELICHIDARE societate. Ce declaratii trebuie sa depuna societatea care urmeaza sa fie radiataScoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si deductibilitate cheltuieliSAF-T in 2025. Firmele mici aflate in inactivitate temporara mai depun D406 din ianuarie 2025?Trecere la impozit pe profit in 2025. Pana cand se depune D700 si cum se completeaza formularulArticole similare
Pot fi emise facturi cu chitanta catre persoanele fizice pentru sumele de pana in 10.000 lei sau este obligatorie casa de marcat?ANAF si explicatiile care complicaVinovatii fara vinaAvansuri incasate. Ce tratament fiscal si TVA se aplica?«Plata TVA la tranzactii imobiliare» ... Sau un nou nume pentru teatrul absurd!Ultimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Regimul de TVA pentru inchirierea in regim Airbnb de catre persoane juridiceVanzare si TVA APARTAMENTe in 2026. Clarificari privind aplicarea cotei TVA de 9%TVA imobiliare. Cum sa aplici in 2025 cota TVA de 9% pentru precontracte incheiate in 2024Ce taxe platesti cand cumperi un APARTAMENTArticole similare
Declaratia 112 in 2023: Noul model de formular va contine si modificarile privind acordarea sumei de 200 lei neimpozabili la salariiFirmele nou-infiintate pot opta sa plateasca IMPOZIT PE VENITurile micro din primul an fiscal in anumite conditiiIMPOZIT PE VENIT microintreprindere. In ce conditii se poate opta pentru impozitul de 3 la suta?Deductibilitatea unor cheltuieli la calculul impozitului pe venitInfografic: Elemente de noutate in forma finala a Codului fiscalUltimele articole
IMPOZIT PE VENITuri din alte surse. Cota aplicabila + conditii de incadrarePlafon TVA 2025: Ce trebuie sa stii despre plafonul TVA daca ai deschis o firma in 2025Declaratia 700 trebuie depusa pentru scoaterea din evidenta a CAS, CASS si CAMTaxe PFA 2025: Cat platesti pentru PFA cu venituri din drepturi de autorIMPOZIT PE VENIT. Cine NU plateste impozit in 2025 + un studiu de caz util
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



