Tags: declaratia recapitulativa, achizitii intracomunitare
Persoane impozabile, inregistrate in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, conform art. 153 si 153 indice 1 din Legea 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, care au efectuat livrari intracomunitare scutite de taxa, achizitii intracomunitare de bunuri, livrari de bunuri in cadrul unei operatiuni triunghiulare, precum si prestari/achizitii intracomunitare de servicii, ca lunar pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice au obligatia completarii si depunerii la organele fiscale competente a Declaratiei recapitulative privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare, formular 390 VIES.
Declaratia recapitulativa se depune, in format electronic, la registratura organului fiscal competent, la posta, prin scrisoare recomandata sau prin completare pe pagina de websiteul ANAF, prin Sistemului Electronic National (SEN). Formatul electronic, depus pe suport electronic va fi insotit, obligatoriu, de formularul editat cu ajutorul programului de asistenta, semnat si stampilat, conform legii.
Contribuabilii care detin certificat digital pot depune formularul prin mijloace electronice de transmitere la distanta, pe websiteul ANAF.
Atentie! Contribuabilii mari si contribuabilii mijlocii, precum si sediile secundare ale acestora au obligatia depunerii Declaratiei recapitulative privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare, formular 390 VIES, numai prin mijloace electronice de transmitere la distanta, prin intermediul SEN.
Semnarea declaratiei se realizeaza prin utilizarea certificatului calificat emis de un furnizor de servicii de certificare, acreditat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica.
Formatul electronic al declaratiei recapitulative se obtine prin folosirea programului de asistenta elaborat de ANAF si se transmite organului competent pe suport electronic.
Programul de asistenta este pus la dispozitia persoanelor impozabile, gratuit, de unitatile fiscale sau poate fi descarcat de pe serverul de pe websiteul ANAF, de la adresa www.anaf.ro, sectiunea Declaratii electronice, categoria Descarcare declaratii.
Declaratia depusa initial se rectifica prin depunerea unei noi declaratii, pe acelasi format, bifand casuta corespunzatoare de pe formular. In declaratia rectificativa se rectifica tranzactii declarate in orice perioada de raportare anterioara si se completeaza toate rubricile formularului cu datele valabile la momentul declararii, indiferent daca acestea au mai fost declarate.
De retinut! Se completeaza cate o declaratie rectificativa pentru fiecare perioada de raportare pentru care se opereaza rectificari.
Nedepunerea la termenele legale sau depunerea de declaratii recapitulative cu sume incorecte ori incomplete se sanctioneaza cu amenda:
- de la 1.000 la 5.000 lei in cazul nedepunerii declaratiei recapitulative la termenele legale;
- de la 500 la 1.500 lei in cazul depunerii declaratiei recapitulative cu date incorecte ori incomplete.
Nu se sanctioneaza contraventional persoanele care corecteaza declaratia recapitulativa pana la termenul legal de depunere a urmatoarei declaratii recapitulative, daca depunerea declaratiei recapitulative cu sume incorecte ori incomplete nu a fost constatata de organul fiscal anterior corectarii.
Nu se sanctioneaza contraventional persoanele care corecteaza declaratiile recapitulative pana la implinirea termenului legal de depunere a acestora.
Nu se sanctioneaza contraventional persoanele care, ulterior termenului legal de depunere, corecteaza declaratiile ca urmare a unui fapt neimputabil persoanei impozabile.
In cazul aplicarii sanctiunii amenzii, contravenientul are posibilitatea achitarii in termen de 48 de ore a jumatate din minimul amenzii, agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal de constatare si sanctionare contraventionala.
*
Baza legala: art. 156 indice 4 din Legea 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare; Ordinul presedintelui ANAF nr. 76/2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului „Declaratie recapitulativa 390 VIES privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare”, publicat in Monitorul Oficial nr. 67/29.01.2010; art. 219 indice 1 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; Ordinul presedintelui ANAF nr. 2.520/2010 privind depunerea declaratiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta de catre contribuabilii mari si mijlocii, publicat in Monitorul Oficial nr. 670/01.10.2010; Ordinul presedintelui ANAF nr. 2.568/2010 pentru modificarea si completarea Ordinului presedintelui ANAF nr. 2.520/2010 privind depunerea declaratiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta de catre contribuabilii mari si mijlocii, publicat in Monitorul Oficial nr. 704/21.10.2010.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Pentru majoritatea livrarilor de produse finite, clientii nostri isi organizeaza transportul prin diversi transportatori. In multe situatii camionul / masina care ridica marfa de la noi nu este cea care o livreaza. Marfa este descarcata intr-unul sau mai multe Hub-uri din RO, pana ajunge in camionul care paraseste RO. Pentru generarea codului UIT este OK sa trecem camionul care vine la noi la incarcare, iar mai apoi daca marfa este mutata cine face update la aceasta informatie? Noi sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea a trecut de la impozit pe venit la impozit pe profit la 01.01.2023. La 31.12.2023 inregistreaza in D101 la rd. 40, pierdere fiscala de 5637 ron. La 30.03.2024 inregistreaza profit impozabil in valoare de 4418 ron. Calculul pentru impozitul pe profit aferent trim. I 2024: determinare suma neimpozabila prin recuperarea pierderii fiscale - 4418 x 70% = 3092 ron; determinare suma impozabila pt trim I 2024 - 4418 - 3092 = 1326 ron; impozit pe profit aferent trim. I 2024 - 1326 x 16% = 212...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a achizitionat un autobuz, a obtinut toate licentele si dorim sa efectuam transport international de persoane. Facem numai curse ocazionale pentru diferite grupuri de persoane, nu avem curse regulate. Ce cote de TVA folosim daca: - facem curse in interiorul tarii? - facem curse in Uniunea Europeana? - facem curse extracomunitare (ex. Serbia)? Comenzile sunt facute in majoritatea cazurilor de persoane fizice, parohii, deci neplatitori de TVA.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Achizitie produse - materiale pentru design, in valoare de aproximativ 80 E, de pe platforma Emag. Firma nu are cod special de TVA. Factura primita este emisa de catre o SC din Slovacia inregistrata ca platitoare tva, este in Vies (nu are si cod tva in Ro) si contine tva 19%. Este obligatoriu ca firma din Romania sa solicite cod special pentru achizitii intracomunitare in urma acestei achizitii? Care sunt obligatiile fiscale? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea X, platitoare de TVA, aplica regimul special pentru aur de investitii prevazut la art. 313 din Codul fiscal, operatiuni scutite. Bunurile indeplinesc conditiile de la art. 313, alin. 1, lit a, sunt aprovizionate pe factura de la societate de amanet (trasabilitatea la aceasta societate este foarte clara, contract, proprietate prin neplata, vanzare). Societatea X vinde aurul de investitii in regim en-detail, valoarea veniturilor realizate fiind inregistrata pe analitic distinct, la fel...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem situatii in care producem piese, le trimitem in Germania pentru o prelucrare suplimentara la furnizorul X, dupa care X trimite piesele la firma noastra din Germania, care le trimite la clientul final. Factura de vanzare catre clientul final o facem de pe firma din RO. Facem acest lucru pentru a scuti costurile suplimentare de transport de la furnizorul X inapoi in Ro si apoi catre clientul final, care este tot in Germania. In acest caz este suficient sa cream un cod UIT pentru avizul cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<