Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
(13) In ceea ce priveste taxa de dedus aferenta bunurilor de capital, definite conform art. 149 alin. (1), utilizate pentru operatiunile prevazute la alin. (5):a) prima deducere se determina in baza ...
(13) In ceea ce priveste taxa de dedus aferenta bunurilor de capital, definite conform art. 149 alin. (1), utilizate pentru operatiunile prevazute la alin. (5):
a) prima deducere se determina in baza pro-rata provizorie prevazuta la alin. (9), pentru anul in care ia nastere dreptul de deducere. La finele anului, deducerea se ajusteaza, conform alin. (12), in baza pro-rata definitiva prevazuta la alin. (8). Aceasta prima ajustare se efectueaza asupra valorii totale a taxei deduse initial;
b) ajustarile ulterioare iau in considerare o cincime, pentru bunurile mobile, sau o douazecime, pentru bunurile imobile, dupa cum urmeaza:
1. taxa deductibila initiala se imparte la 5 sau la 20;
2. rezultatul calculului efectuat conform pct. 1 se inmulteste cu pro-rata definitiva prevazuta la alin. (8), aferenta fiecaruia dintre urmatorii 4 sau 19 ani;
3. taxa dedusa initial in primul an, conform pro-rata definitiva, se imparte la 5 sau la 20;
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Calendarul contabilului vesel 2026
Excel pentru contabili cu ChatGPT - verificari si reconcilieri rapide
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
4. rezultatele calculelor efectuate conform pct. 2 si 3 se compara, iar diferenta in plus sau in minus reprezinta ajustarea de efectuat, care se inscrie in randul de regularizari din decontul de taxa prevazut la art. 1562, aferent ultimei perioade fiscale a anului.
(14) In situatii speciale, cand pro-rata calculata potrivit prevederilor prezentului articol nu asigura determinarea corecta a taxei de dedus, Ministerul Finantelor Publice, prin directia de specialitate, poate, la solicitarea justificata a persoanelor impozabile:
a) sa aprobe aplicarea unei pro-rata speciale. Daca aprobarea a fost acordata in timpul anului, persoanele impozabile au obligatia sa recalculeze taxa dedusa de la inceputul anului pe baza de pro-rata speciala aprobata. Persoana impozabila cu regim mixt poate renunta la aplicarea pro-rata speciala numai la inceputul unui an calendaristic si este obligata sa anunte organul fiscal competent pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului respectiv;
b) sa autorizeze persoana impozabila sa stabileasca o pro-rata speciala pentru fiecare sector al activitatii sale economice, cu conditia tinerii de evidente contabile distincte pentru fiecare sector.
(15) In baza propunerilor facute de catre organul fiscal competent, Ministerul Finantelor Publice, prin directia sa de specialitate, poate sa impuna persoanei impozabile anumite criterii de exercitare a dreptului de deducere pentru operatiunile viitoare ale acesteia, respectiv:
a) sa aplice o pro-rata speciala;
b) sa aplice o pro-rata speciala pentru fiecare sector al activitatii sale economice;
c) sa-si exercite dreptul de deducere numai pe baza atribuirii directe, in conformitate cu prevederile alin. (3) si (4), pentru toate operatiunile sau numai pentru o parte din operatiuni;
d) sa tina evidente distincte pentru fiecare sector al activitatii sale economice.
(16) Prevederile alin. (6) - (13) se aplica si pentru pro-rata speciala prevazuta la alin. (14) si (15). Prin exceptie de la prevederile alin. (6), pentru calculul pro-rata speciala se vor lua in considerare:
a) operatiunile specificate in decizia Ministerului Finantelor Publice, pentru cazurile prevazute la alin. (14) lit. a) sau la alin. (15) lit. b);
b) operatiunile realizate pentru fiecare sector de activitate, pentru cazurile prevazute la alin. (14) lit. b) sau la alin. (15) lit. b).
Pentru a citi Partea I a articolului, CLICK AICI >>>
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Persoana impozabila cu regim mixt. Operatiuni excluse din calculul pro-rataTVA - Registrul bunurilor primiteCodul Fiscal 2010 TITLUL VI - Capitolul XIII - ObligatiiCompletare decalaratie 394. Cum procedam la taxarea inversa?Ajustare negativa TVA pentru vanzare bun imobil in regim de scutire TVAUltimele articole
Ce se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Ajustarea negativa a TVA dedusa pentru un bun de capital: tratament contabil si fiscalCoduri SAF-T. Codurile SAF-T in cazul operatiunilor supuse TVA la incasareFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAArticole similare
Antreprenorii romani: Platim taxe foarte mari, dar rezultatul e zero. Nu avem infrastructura, sanatate si invatamantArticole similare
Codul fiscal 2008 - Capitolul X. Regimul deducerilor - art. 145-149Deducerea taxei pentru persoana impozabila cu regim mixt si persoana partial impozabilaCodul Fiscal 2010 TITLUL VI - Capitolul X - Regimul deducerilorCum deducem TVA pentru persoana impozabila cu regim mixt si persoana partial impozabila?Codul fiscal 2011 - Titlul VIArticole similare
Prinsa in noul Cod fiscal, cota de TVA de 19% depinde de rectificarea bugetara din iulieVenituri din 2018: Completarea Declaratiei Unice 2019. Explicatii pas cu pasAchizitie obiect de inventar. Care este tratamentul fiscal si contabil?Reducere financiara acordata unui client din Austria. Neincluderea in baza de impozitareStudiu de caz: In ce masura poate fi TVA-ul nedeductibil aferent combustibilului tratat ca o cheltuiala nedeductibila la calculul impozitului pe profit?Ultimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POS
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



