Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Conform alin. (1) art. 147 din Codul fiscal, persoana impozabila care realizeaza sau urmeaza sa realizeze atat operatiuni care dau drept de deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere este denumita in continuare persoana impozabila cu regim mixt. Persoana care realizeaza atat operatiuni pentru care nu are calitatea de persoana impozabila, in conformitate cu prevederile art. 127, cat si operatiuni pentru care are calitatea de persoana impozabila este denumita persoana partial impozabila.
Dreptul de deducere a taxei deductibile aferente achizitiilor efectuate de catre o persoana impozabila cu regim mixt se determina conform prezentului articol. Persoana partial impozabila nu are drept de deducere pentru achizitiile destinate activitatii pentru care nu are calitatea de persoana impozabila. Daca persoana partial impozabila desfasoara activitati in calitate de persoana impozabila, din care rezulta atat operatiuni cu drept de deducere, cat si operatiuni fara drept de deducere, este considerata persoana impozabila mixta pentru respectivele activitati si aplica prevederile prezentului articol. in conditiile stabilite prin norme, persoana partial impozabila poate solicita aplicarea unei pro-rata speciale in situatia in care nu poate tine evidente separate pentru activitatea desfasurata in calitate de persoana impozabila si pentru activitatea pentru care nu are calitatea de persoana impozabila.
Achizitiile destinate exclusiv realizarii de operatiuni care permit exercitarea dreptului de deducere, inclusiv de investitii destinate realizarii de astfel de operatiuni, se inscriu intr-o coloana distincta din jurnalul pentru cumparari, iar taxa deductibila aferenta acestora se deduce integral.
Achizitiile destinate exclusiv realizarii de operatiuni care nu dau drept de deducere, precum si de investitii care sunt destinate realizarii de astfel de operatiuni se inscriu intr-o coloana distincta din jurnalul pentru cumparari pentru aceste operatiuni, iar taxa deductibila aferenta acestora nu se deduce. Norme metodologice
Achizitiile pentru care nu se cunoaste destinatia, respectiv daca vor fi utilizate pentru realizarea de operatiuni care dau drept de deducere sau pentru operatiuni care nu dau drept de deducere, ori pentru care nu se poate determina proportia in care sunt sau vor fi utilizate pentru operatiuni care dau drept de deducere si operatiuni care nu dau drept de deducere se evidentiaza intr-o coloana distincta din jurnalul pentru cumparari, iar taxa deductibila aferenta acestor achizitii se deduce pe baza de pro-rata.
Pro-rata prevazuta la alin. (5) se determina ca raport intre:
a) suma totala, fara taxa, dar cuprinzand subventiile legate direct de pret, a operatiunilor constand in livrari de bunuri si prestari de servicii care permit exercitarea dreptului de deducere, la numarator; si
E-Transport in 50 de intrebari si raspunsuri
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
b) suma totala, fara taxa, a operatiunilor prevazute la lit. a) si a operatiunilor constand in livrari de bunuri si prestari de servicii care nu permit exercitarea dreptului de deducere, la numitor. Se includ sumele primite de la bugetul statului sau bugetele locale, acordate in scopul finantarii operatiunilor scutite fara drept de deducere sau operatiunilor care nu se afla in sfera de aplicare a taxei.
(7) Se exclud din calculul pro-rata urmatoarele:
a) valoarea oricarei livrari de bunuri de capital care au fost utilizate de persoana impozabila in activitatea sa economica;
b) valoarea oricaror livrari de bunuri sau prestari de servicii catre sine efectuate de persoana impozabila si prevazute la art. 128 alin. (4) si la art. 129 alin. (4), precum si a transferului prevazut la art. 128 alin. (10);
c) valoarea operatiunilor prevazute la art. 141 alin. (2) lit. a) si b), precum si a operatiunilor imobiliare, altele decat cele prevazute la lit. a), in masura in care acestea sunt accesorii activitatii principale.
Pro-rata definitiva se determina anual, iar calculul acesteia include toate operatiunile prevazute la alin. (6), pentru care exigibilitatea taxei ia nastere in timpul anului calendaristic respectiv. Pro-rata definitiva se determina procentual si se rotunjeste pana la cifra unitatilor imediat urmatoare. La decontul de taxa prevazut la art. 156^2, in care s-a efectuat ajustarea prevazuta la alin. (12), se anexeaza un document care prezinta metoda de calcul al pro-rata definitiva.
Pro-rata aplicabila provizoriu pentru un an este pro-rata definitiva, prevazuta la alin. (8), determinata pentru anul precedent, sau pro-rata estimata pe baza operatiunilor prevazute a fi realizate in anul calendaristic curent, in cazul persoanelor impozabile pentru care ponderea operatiunilor cu drept de deducere in totalul operatiunilor se modifica in anul curent fata de anul precedent. Persoanele impozabile trebuie sa comunice organului fiscal competent, la inceputul fiecarui an fiscal, cel mai tarziu pana la data de 25 ianuarie inclusiv, pro-rata provizorie care va fi aplicata in anul respectiv, precum si modul de determinare a acesteia. in cazul unei persoane impozabile nou-inregistrate, pro-rata aplicabila provizoriu este pro-rata estimata pe baza operatiunilor preconizate a fi realizate in timpul anului calendaristic curent, care trebuie comunicata cel mai tarziu pana la data la care persoana impozabila trebuie sa depuna primul sau decont de taxa, prevazut la art. 156^2.
Taxa de dedus intr-un an calendaristic se determina provizoriu prin inmultirea valorii taxei deductibile prevazute la alin. (5) pentru fiecare perioada fiscala din acel an calendaristic cu pro-rata provizorie prevazuta la alin. (9), determinata pentru anul respectiv.
Taxa de dedus pentru un an calendaristic se calculeaza definitiv prin inmultirea sumei totale a taxei deductibile din anul calendaristic respectiv, prevazuta la alin. (5), cu pro-rata definitiva prevazuta la alin. (8), determinata pentru anul respectiv.
La sfarsitul anului, persoanele impozabile cu regim mixt trebuie sa ajusteze taxa dedusa provizoriu astfel:
a) din taxa de dedus determinata definitiv, conform alin. (11), se scade taxa dedusa intr-un an determinata provizoriu, conform alin. (10);
b) rezultatul diferentei de la lit. a), in plus sau in minus dupa caz, se inscrie in randul de regularizari din decontul de taxa, prevazut la art. 156^2, aferent ultimei perioade fiscale a anului, sau in decontul de taxa aferent ultimei perioade fiscale a persoanei impozabile, in cazul anularii inregistrarii acesteia.
In ceea ce priveste taxa de dedus aferenta bunurilor de capital, definite conform art. 149 alin. (1), utilizate pentru operatiunile prevazute la alin. (5):
a) prima deducere se determina in baza pro-rata provizorie prevazuta la alin. (9), pentru anul in care ia nastere dreptul de deducere. La finele anului, deducerea se ajusteaza, conform alin. (12), in baza pro-rata definitiva prevazuta la alin. (8). Aceasta prima ajustare se efectueaza asupra valorii totale a taxei deduse initial;
b) ajustarile ulterioare iau in considerare o cincime, pentru bunurile mobile, sau o douazecime, pentru bunurile imobile, dupa cum urmeaza:
1. taxa deductibila initiala se imparte la 5 sau la 20;
2. rezultatul calculului efectuat conform pct. 1 se inmulteste cu pro-rata definitiva prevazuta la alin. (8), aferenta fiecaruia dintre urmatorii 4 sau 19 ani;
3. taxa dedusa initial in primul an, conform pro-rata definitiva, se imparte la 5 sau la 20;
4. rezultatele calculelor efectuate conform pct. 2 si 3 se compara, iar diferenta in plus sau in minus reprezinta ajustarea de efectuat, care se inscrie in randul de regularizari din decontul de taxa prevazut la art. 156^2, aferent ultimei perioade fiscale a anului.
(14) in situatii speciale, cand pro-rata calculata potrivit prevederilor prezentului articol nu asigura determinarea corecta a taxei de dedus, Ministerul Finantelor Publice, prin directia de specialitate, poate, la solicitarea justificata a persoanelor impozabile:
a) sa aprobe aplicarea unei pro-rata speciale. Daca aprobarea a fost acordata in timpul anului, persoanele impozabile au obligatia sa recalculeze taxa dedusa de la inceputul anului pe baza de pro-rata speciala aprobata. Persoana impozabila cu regim mixt poate renunta la aplicarea pro-rata speciala numai la inceputul unui an calendaristic si este obligata sa anunte organul fiscal competent pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului respectiv;
b) sa autorizeze persoana impozabila sa stabileasca o pro-rata speciala pentru fiecare sector al activitatii sale economice, cu conditia tinerii de evidente contabile distincte pentru fiecare sector.
In baza propunerilor facute de catre organul fiscal competent, Ministerul Finantelor Publice, prin directia sa de specialitate, poate sa impuna persoanei impozabile anumite criterii de exercitare a dreptului de deducere pentru operatiunile viitoare ale acesteia, respectiv:
a) sa aplice o pro-rata speciala;
b) sa aplice o pro-rata speciala pentru fiecare sector al activitatii sale economice;
c) sa-si exercite dreptul de deducere numai pe baza atribuirii directe, in conformitate cu prevederile alin. (3) si (4), pentru toate operatiunile sau numai pentru o parte din operatiuni;
d) sa tina evidente distincte pentru fiecare sector al activitatii sale economice.
Prevederile alin. (6) - (13) se aplica si pentru pro-rata speciala prevazuta la alin. (14) si (15). Prin exceptie de la prevederile alin. (6), pentru calculul pro-rata speciala se vor lua in considerare:
a) operatiunile specificate in decizia Ministerului Finantelor Publice, pentru cazurile prevazute la alin. (14) lit. a) sau la alin. (15) lit. b);
b) operatiunile realizate pentru fiecare sector de activitate, pentru cazurile prevazute la alin. (14) lit. b) sau la alin. (15) lit. b).
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Perioada fiscala TVA. Cum o stabilim si care sunt criteriile?Procedura de implementare si de administrare a grupului fiscal unic. Vezi ordinul!Regimul special de TVA pentru bunurile second handDecontul de TVAContribuabilii trebuie sa depuna 8 declaratii importante pana pe 25 octombrie 2023Ultimele articole
Luni, 27 noiembrie 2023, termenul de depunere a declaratiilor fiscale pentru perioada de raportare incheiataRegimul special pentru agricultori - spete utileFirme care vor sa iasa din sistemul TVA. Pana cand poate fi depusa D700Calendar ANAF 2023: Pana pe 25 august contribuabilii trebuie sa depuna 8 declaratii importanteBuletin informativ ANAF: 4 noutati in materie fiscala publicate in Monitor in perioada 31 iulie - 4 august 2023Articole similare
Codul fiscal 2011 - Titlul VTop modificari privind regimul TVA in Noul Cod fiscal!Studiu de caz: Anulare cod de inregistrare in scopuri de TVA si ajustarea sumei TVA deduseNoutati legislatie Fiscala 24-28 noiembrie 2008 - Monitorul OficialPersoanele impozabile cu regim mixt si persoanele partial impozabileUltimele articole
Pro rata. Formula de calcul si cazuri practiceSAF-T: Care sunt codurile de taxa in cazul firmelor care aplica TVA nedeductibil si PRO-RATA?Contribuabilii au ca termen limita data de 25 ianuarie 2023 pentru a comunica PRO-RATAA fost modificat din nou Programul IMM Invest (Hotararea 828/2021)Au fost modificate normele metodologice ale programului IMM INVEST. Pentru anumite domenii nu se pot garanta crediteArticole similare
Codul fiscal 2008 - Capitolul X. Regimul deducerilor - art. 145-149Regimul deducerilor TVA pentru un ONG cu activitate economicaOperatiuni impozabile institutie publicaCe reprezinta ajustarea de TVA si cum se face aceasta in cazul bunurilor imobile si de capital?Decont TVA cod 300 si declaratia cod 394 pentru ONG (PERSOANA PARTIAL IMPOZABILA)Ultimele articole
Activitati economice scutite de TVA fara drept de deducere a TVA. Persoana impozabila mixta. Pro rataOperatiuni cu drept de deducere si fara drept de deducere pentru TVA. Regim mixt. Pro-rataSubinchiriere cladire. Calcul pro-rata. Cum procedam?Inregistrarea in scopuri de TVA. Pro-rata. Cum se procedeaza?Sfatul expertului Robert Gearba: Deducerea TVA pentru persoana impozabila cu regim mixt si PERSOANA PARTIAL IMPOZABILAArticole similare
Aplicarea masurilor de simplificare a TVA - taxarea inversaCorectare erori de calcul TVA deductibila si TVA colectataDispozitiile care reglementeaza masurile de simplificare in domeniul TVAReguli TVA in 2013 | Taxare inversa in cazul masurilor de simplificareDecontarea transportului pentru salariati: aspecte contabile si fiscale in gestionarea cheltuielilor de transportUltimele articole
Pro rata. Formula de calcul si cazuri practiceContribuabilii au ca termen limita data de 25 ianuarie 2023 pentru a comunica PRO-RATAFirmele care inregistreaza ajustari de TVA trebuie sa completeze D300?Facturi fara drept de deducere in decontul de tvaDeductibilitate cheltuieli prestari servicii autovehicul. Acordare reducere comerciala 100%Articole similare
ANAF modifica legislatia privind inregistrarea/anularea inregistrarii in scopuri de TVASocietate cu activitate suspendata. Cum gestionam cheltuielile de asigurare si alte costuri?Sunt persoana impozabila nerezidenta. Cand pot sa NU ma inregistrez in scopuri de TVA in Romania?Documentar fiscal: Declaratia 307 privind sumele rezultate din ajustarea, corectia ajustarilor sau regularizarea TVADeductibilitate cheltuieli aferente autovehiculelor. Caz practicUltimele articole
Declaratia Unica estimativa anului 2024. Cum se va calcula impozitul pe venit si CASS-ul?PFA, activitati independente. Obligatii fiscale an 2024Conditii pentru modificarea perioadei fiscale de raportare din luna 2023 in trimestru 2024CNPP: Indicatori utilizati in sistemul public de pensii pentru anul 2024Regulile valabile de la 1 ianuarie 2024 pentru stabilirea impozitului pe veniturile din cedarea folosintei bunurilorAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"